Centrum.cz: odmítli kufr peněz a vydělali

  • 3
Ondřej Tomek a Oldřich Bajer slaví páté narozeniny svého úspěšného "dítěte" a manželství s investorem.

Stejně jako v politice, i v ekonomice se prosazuje silná generace třicátníků. Osudy některých z nich přinášíme v seriálu MF DNES Šéfem ve třiceti.

Začínali jsme podobně jako pánové Hewlett a Packard, ne sice v garáži jako oni, ale v pokojíčku s jedním telefonem a faxem, říkají svorně třicetiletý Ondřej Tomek a o dva roky mladší Oldřich Bajer o počátcích svého internetového portálu Centrum.cz.

"Zní to jako klišé, ale bylo to tak. Podnikání na internetu bylo ideální v tom, že jste mohl začít s málo penězi, bylo to něco nového, spousta věcí se mohla dělat neformálně," vypráví Ondřej Tomek o prvních krůčcích v internetovém byznysu v druhé polovině devadesátých let.

Od té doby se toho hodně změnilo. Při spuštění Centrum.cz před pěti lety se dvou počítačových bedýnek, které stačily na uložení veškerého obsahu internetového portálu, dotýkaly ruce šestičlenného týmu. Dnes Bajer s Tomkem "živí" 250hlavou armádu zaměstnanců a spolupracovníků, kteří krmí novými údaji sedmdesátku serverů rozmístěných po Praze. "Jen letos jsme přijali pětačtyřicet nových lidí, internetový byznys má poslední rok totálně růstovou křivku," říká Oldřich Bajer, který společně s Tomkem vlastní většinu ve firmě, která letos čeká zdvojnásobení svých tržeb na více než dvě stě milionů korun. Jejich stránky navštíví měsíčně přes milion lidí a mezi českými vyhledávači je tak Centrum.cz dvojkou.

"Dnes jsou internetové portály schopné ze svých aktivit samy financovat svůj vlastní provoz i rozvoj. Jsou tedy ekonomicky soběstačné. Za pár let bude tato situace ještě lepší," potvrzuje boom v internetové reklamě Ivo Lukačovič, další třicátník a majitel nejnavštěvovanějších stránek, Seznam.cz.
Tuzemské portály si proto mohou letos dovolit rozdat velmi drahý boj o návštěvníky i na televizních obrazovkách. Psa, maskota Seznamu, v hlavním vysílacím čase střídá reklama s upečeným Bobikem z dílny Centra, následovaným příslibem rychlého internetu od trojky na trhu - Atlas.cz.

Školení ministra dopravy

Václavák na internetu

"Chtěli jsme udělat na internetu jakýsi Václavák. Místo, kam chodí hodně lidí a kde je živo. Kdo přijede do Prahy, zamíří na tohle náměstí," říká Ondřej Tomek (30 let, vlevo) o Centrum.cz, které většinově vlastní společně s Oldřichem Bajerem (28). "A když přijedete do města, cedule s nápisem centrum vás vedou," vysvětluje název internetového portálu, který letos utrží především za reklamu přes 200 milionů korun.

Jako většina dnešních třicátníků podnikajících na internetu, i Ondřej Tomek a Oldřich Bajer k webu "přičuchli" na vysoké škole. "Ondra je silničář, já bych byl dráhař," říká o studiích na dopravní fakultě v Pardubicích Bajer, který školu po čtvrtém ročníku kvůli podnikání opustil. "Já bych skončil asi taky, ale jsem o dva roky starší, a tak jsem ještě stihl školu dokončit," vypráví Ondřej Tomek.

Ani jeden však nedá na svoji univerzitu dopustit, protože jí v mnohém vděčí za svůj dnešní úspěch.
Oba byli členové studentské organizace AISEC, Tomek se díky tomu dostal i na zkušenou do Spojených států. Psal se rok 1996 a za mořem začínala zlatá horečka. "Noviny a časopisy byly plné článků o internetu. Oblečení jsem proto nechal za mořem a zpátky jsem si v kufru vezl jen ofocené texty pro inspiraci," vzpomíná dnes Tomek.
Chvíli nato společnými silami spustili stránky Academica určené pro vysokoškoláky, které jim přinesly první výdělek. Začátky to však byly vskutku pionýrské. "Ani jeden z nás není programátor a neměli jsme ani vlastní připojení k internetu," říká Tomek.

Stránky proto vznikaly doslova na koleně a s disketou obsahující aktualizovanou verzi webu se běhalo po prodejnách s počítači, které připojení k síti měly. "Sedli jsme si do koutku pro potenciální zákazníky a z diskety jsme na server nahrávali svoje stránky," vzpomíná s úsměvem Tomek. Z dob studií jim zůstala i dobrá "známost" - učil je totiž pozdější ministr dopravy Antonín Peltrám. "Jako ministr neměl moc dobrý mediální obraz," říká diplomaticky Ondřej Tomek o ministrovi, který byl znám i díky svému občasnému usínání na důležitých poradách a schůzích. "Ale jako člověk a učitel byl vynikající. Pro studenty organizoval spoustu věcí i mimo školu a nejlepší z nich se potom snažil dostat i k sobě na ministerstvo," dodává Tomek.

Právě Peltrámův úřad měl do vzniku ministerstva informatiky na starosti telekomunikace, a tedy i internet. Bývalí žáci Tomek s Bajerem tak měli šanci svému bývalému profesorovi Peltrámovi několikrát přednášet o tom, jak funguje internetový byznys a co potřebují "virtuální" podnikatelé. Zlatá horečka po česku Zlomový okamžik pro Tomka s Bajerem přišel v září 1999, kdy po několikaměsíčním ladění spustili se "svými" programátory portál Centrum.cz. Přišli s ním v příhodné době: ve světě i v Česku totiž zuřila internetová horečka. "Startovalo hned několik portálů, například redbox nebo quick, které měly stamilionové rozpočty. Vedle toho jsme byli my s rozpočtem dvakrát dvacet tisíc korun z pojistek od rodičů," říká Bajer. "Na druhou stranu byl internet hrozně sexy téma. Fond, který tehdy neměl investici v internetu, jako by ani nebyl," líčí.

Na nejdražších adresách v centru Prahy proto jako houby po dešti rostly kanceláře zastupující fondy rizikového kapitálu, které byly hladové po investicích do "nové" ekonomiky. "Už za měsíc nás oslovili lidé z PricewaterhouseCoopers, jestli nechceme najít investora. Mně bylo čtyřiadvacet, Oldovi dvaadvacet, neměli jsme zkušenosti. Řekli jsme ne. Chtěli jsme svůj rozvoj řešit, jak jsme to uměli. Buď si na něj vydělat, nebo peníze ušetřit," říká Tomek s tím, že po měsíci se nechali přemluvit. S potenciálními investory (ale i zlatokopy) se dveře netrhly. "Přiletěli sem soukromým letadlem třeba borci z Vídně, v kufru měli jeden a půl milionu dolarů a říkali: Podepište a peníze vám hned dáme na účet. Museli jsme pořádat soutěž o to, kdo bude náš investor," uvádí Bajer s tím, že po pětiměsíčním vyjednávání koupil menšinový podíl ve firmě Intel a jeden z fondů patřící bance ING.
Ty zůstávají podílníky až dosud, a především "manželství" s počítačovým gigantem Intel si nemohou vynachválit. "Získali jsme například přístup ke spoustě jejich materiálů, otevřeli nám dveře i do dalších zemí, kde do internetu investovali," říká Tomek.

Také Intel může být s plody své investice spokojen. "Taková jedna úspěšná firma zaplatí neúspěchy ostatních a ještě něco zbude," uvedl při nedávné návštěvě Česka šéf Intelu Craig Barrett, když vysvětloval, proč jeho společnosti nemusí vadit velká úmrtnost začínajících firem, do kterých vložil peníze.

O jeho slovech už mohou Tomek s Bajerem přemýšlet s kalkulačkou v roce. Pět let totiž bývá doba, po které investoři svůj podíl se ziskem prodávají. Podle odhadu Deutsche Bank má Centrum hodnotu miliardy korun.