Ceny plochých televizí se rychle propadají

  • 15
Ceny přijímačů s plazmovou obrazovkou nebo s obrazovkou z tekutých krystalů (takzvané LCD) jdou dolů tak rychle, že u náročných zákazníků už dnes moderní přístroje klasiku zcela nahradily.
Čeští obchodníci s elektronikou se shodují, že cenový pád je rychlejší, než čekali. „Klasické televize se sice pořád prodávají hodně, ale perspektivu mají už krátkodobou. Jejich místo bude spíš v hypermarketech, kde si je koupí lidé třeba na chalupu z okamžitého popudu. Kdo si přijde vybrat kvalitnější přístroj do specializovaného obchodu, ten už sáhne po ploché obrazovce,“ míní šéf řetězce Datart Pavel Sláma.

Ceny plazmových televizí v českých prodejnách spadly za poslední dva roky téměř na třetinu. „Začalo to loni, kdy se plazmy posunuly z cenové kategorie kolem 150 tisíc korun pod sto, což už začalo být pro určitou kategorii zákazníků zajímavé. Letos cena dál klesla z devadesáti tisíc na nějakých padesát a plazmové televize se pomalu stávají masovým zbožím,“ tvrdí Jiří Řízek, šéf společnosti Electroworld. Při různých prodejních akcích mohou lidé koupit plazmové televize zhruba už za čtyřicet tisíc korun.

Západní Evropa zažila podobný zlom v poptávce po kvalitních televizích loni, Česko ji zaznamenalo s ročním zpožděním. „Rok ve vývoji technologie je ale tak moc, že pro Čechy je dnes nákup moderních obrazovek i při nižší kupní síle výhodnější, než byl loni pro Západoevropany,“ míní šéf řetězce Datart Pavel Sláma.

Obchodníci si všimli, že při nákupu větších a kvalitních televizí už lidé jednoznačně dávají přednost plochým a lehkým obrazovkám, které se dají zavěsit na zeď.

„Dělat kvalitní televize s hlubokou obrazovkou se dnes už výrobcům nevyplácí. Ještě před dvěma lety se kvalitní klasické přístroje prodávaly za padesát šedesát tisíc, dnes je jejich cena v obchodech srovnatelná s televizemi s plochými obrazovkami,“ říká Jiří Řízek z Electroworldu, podle něhož letos klesl prodej větších klasických televizí až několikanásobně. Obchodníci čekají, že se poptávka po televizích v Česku definitivně zvrátí ve prospěch moderních přijímačů s plochou obrazovkou před Vánocemi.