Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Čermák: A tuhle znáte? To se potká krávovina s dobrým byznysem...

aktualizováno 
Oznámil mi, že je tu starostou. "Jako že tady?", rozhlédl jsem se překvapeně po pankráckém obchodním středisku. "Jako že tady," odpověděl.

Foursquare - soupeřit můžete i o to, kdo víckrát navštíví lavičku v parku | foto: Shutterstock

"A to znamená, že máš například pod palcem černé šerify?", zeptal jsem se. "To ne," řekl. "Nebo že ti někdo otevře dveře, když jdeš dovnitř?", nenechal jsem se odbýt. "Tady jsou automaticky se otvírající dveře," řekl významným tónem, ve kterém bylo slyšet člověka, který je tady důležitý. Prostě někdo jako starosta.

Nevím, jestli rozhovor s mým kamarádem a kolegou Adamem Javůrkem proběhl přesně takhle. Asi ne. Říkejme tomu básnická licence. Ale takhle nějak jsem se poprvé dozvěděl o službě Foursquare.com.

Je to taková krávovina. Tedy s prominutím, ale ono se pro to těžko hledá nějaké důstojné slovo. Jen si představte. Soupeříte s dalšími lidmi o to, kdo víckrát navštíví nějaké místo. Jaké? Připravte se na to, že to bude ještě podivnější. Prostě jakékoliv místo si vyberete.

Soupeříte s lidmi o to, kdo víckrát navštíví jakékoliv místo...

Může to být lavička v parku, náměstí v centru města anebo třeba...oblíbený bar. Ha, tady to začíná být zajímavé. Protože bar má svého majitele nebo aspoň barmana, který je nejšťastnější, když k němu chodí hodně lidí.

A když začnou soutěžit, kdo přijde víckrát? To je barmanův sen. Tenhle moment si pamatujme: je to ten, kdy se krávovina začíná měnit v byznysplán. Muselo to přijít.

Mám teď na mysli nejrůznější služby, které využívají jedné lišácké vlastnosti mobilních telefonů. Totiž schopnosti určit naši polohu. Chytré mobily s navigačním modulem to umějí s přesností na metry, ale i ty "hloupé" to zvládnou na stovky metrů.

Ve městě pravděpodobně ještě přesněji. Toť přímo zlatý důl pro nejrůznější marketingové projekty. Jen si to představte, ta schopnost "lovit" klienty zajímavými nabídkami přímo z ulice. To je stokrát lepší než reklamní poutač nebo otrávená blondýna s jídelním lístkem.

Protože když to budete dělat chytře ( a využijete dalších vychytávek, které dneska web se svými databázemi informací nabízí ), tak oslovíte přesně ty zákazníky, kteří k vám vyloženě míří jen o tom až doteď neměli tušení.

Koncept služeb využívajících znalost polohy uživatelů (v angličtině se používá termín "location based services") je potenciální slepice snášející zlatá vejce. Ale je v tom háček, samozřejmě. Oni z toho samotní majitelé telefonů nejsou tak úplně odvázaní, protože představa, že někdo ví, kde v jakékoliv chvíli přesně jste, nenadchne asi nikoho.

A to ani nemusíte být zrovna v levném hotýlku někde na periferii. Jak to udělat, aby se uživatelé tohoto konceptu nebáli, ba se pro něj naopak nadchli? Vymyslíte jim hru. Protože hrát si chce každý, a o majitelích chytrých telefonů a podobných přístrojů - ne nadarmo se jim říká hračičkové - to platí dvojnásob.

Třiatřicetiletý Dennis Crowley takovou hru vymyslel, a to někdy koncem roku 2008. S kolegou Navinem Selvaduraiem napsali aplikaci pro módní iPhone. Pojmenovali ji Foursquare, podle jednoduché míčové hry, populární v Americe ( jestli má nějaký český ekvivalent, to netuším ).

Foursquare - hra, kterou lze od roku 2010 hrát kdekoliv na planetě...

V onom telefonním provedení ovšem s míči nemá nic společného, je to taková klasická městská bojovka. Kdyby s ní nepřišli ti dva Amíci, určitě by ji vymyslel Foglar pro Rychlé šípy.

Ale vezměme to stručně: loni v březnu založili firmu a službu spustili v několika amerických městech. V červnu získali investici v hodnotě 1,25 miliónu dolarů, od listopadu se hra Foursquare hrála ve stovce měst po celém světě, včetně Prahy. Od ledna 2010 ji lze hrát kdekoliv na planetě. Foursquare je od začátku miláčkem médií.

Už když se služba představovala, napsaly o ni New York Times v článku s titulkem: "Foursquare chce proměnit noční život ve hru", a v červenci vlivný blog Mashable napsal, že "může být novým Twitterem".

A to je zatraceně atraktivní přirovnání, protože Twitter je jednou z nejrychle rostoucích a asi i nejpřeceňovanějších služeb současnosti, v každém případě ho však mají v hledáčku všichni, a to počínaje uživateli a konče investory.

Ale zpátky k Foursquare. V čem je trik? Na co láká uživatele? Tak samozřejmě na samotnou hru. Koho by nebavilo sbírat body a další uznání, případně se s ostatními přetahovat o starostovství na oblíbených místech.

Druhým rozměrem Foursquare je sociální potenciál. Vy si můžete vytvořit síť kontaktů a kamarádů, a pokud oni sami budou chtít, budete vědět, kde se pohybují. Jestli třeba nejsou na pivě pár desítek metrů od vás.

No a třetí, asi nejdůležitější moment je ten, že společně s ostatními uživateli vytváříte mapu oblíbených míst. Když jsou to již zmíněné lavičky, je to fajn. Ale nikdo se moc nechlubí, že tráví čas sezením na lavičce, a vlastně ani ne u stolu v kanceláři nebo na gauči doma.

Zato když je v baru, v restauraci nebo třeba ve fitcentru, s chutí to vytroubí do světa. A jsme zpátky u toho místa, kde se spojuje milé s užitečným, neboli kde se potkává krávovina z byznysem. Uživatelé Foursquare majitelé hospod nebo barů nepotřebují.

Dokonce je jisté, že v drtivé většině případů majitelé ani nevědí, že jsou součástí něčeho takového. Ten trik je ovšem v tom, aby se to dozvěděli a nejlépe aby se také zúčastnili. Jak? No přece že své loajální návštěvníky ocení.

Štamgasti vždycky měli výsadní postavení, tak proč ne tihle s mobilními telefony. A tak najdete bar v New Yorku, který svému starostovi dá vždy druhé pivo zadarmo, nebo pizzerii v San Francisku, která má pro starostu zadarmo jednu pizzu týdně.

Zatím je takových nabídek pár stovek na celém světě. Ale firma se hodně snaží, aby jich bylo víc. "Když jsem dal loni v listopadu na web požadavek, že bych se zúčastnil, ozvali se obratem. Zavolal mi kluk z New Yorku a za chvíli to bylo vyřešené," říká Matouš Petráň, ředitel restaurace Como na Václavském náměstí, která má zatím jako jediná v Česku bonus pro uživatele Foursquare.

Tenhle podnik je vůbec dobrým příkladem, jak takzvaná sociální média využít pro byznys. Matouš Peráň loví potenciální zákazníky prostřednictvím Twitteru, on sám je ostatně jedním ze služebně nejstarších českých uživatelů ( více zde ).

Como na Václavském náměstí je zatím jediná restaurace v ČR nabízející bonus pro uživatele Foursquare...

Říká, že na web není žádný expert ( "vyučený číšník a servírka", oznamuje pyšně ), sám se považuje za poučeného uživatele. Ale to je přílišná skromnost, v sociálních médiích se pohybuje jako ryba ve vodě. A má rád novinka, s kterými experimentuje. Ať je to nějaký nový mobil, nebo třeba služba jako Foursquare.

Ani mu nevadí, když mu říkám, že jsem den předtím přidal na Foursquare konkurenční restauraci jen pár desítek metrů od něj. "Čím víc jich tu v okolí bude, tím líp," říká. A vypadá nadmíru spokojeně. A kupodivu není ani sám ve svém podniku starostou. "To je jeden sympatický chlápek, který tu sedí každý den. Na něj vůbec nemám šanci," dodává.

Foursquare má odhadem 200 tisíc uživatelů, což například se 400 milióny lidí na Facebooku nelze vůbec srovnávat. Ale trend je zjevný a popularita téhle služby roste. Kolik jich je v Česku, nedokážu říct. Ale budou to řádově stovky.

Jenže to se mění, zrovna teď v posledních týdnech jakoby se to "pohnulo". O Foursquare se mluví na Twitteru i na Facebooku, každý den dostávám nabídky od nových potenciálních přátel.

Uvidíme, kdo z nich to dotáhne na starostu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pivníci.cz
Tipy na zajímavé weby: Se stránkou plnou piv se vám bude hodit hlídání

Hodnocení piv, kam na ně zajít a kde jsou u nás pivovary, najdete na Pivníci.cz. Na hodinu, na dvě či celý den. Potřebujete pohlídat děti prověřenou chůvou?...  celý článek

Facebook po roce odkrývá, jakým způsobem mohlo Rusko ovlivnit americké...
PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda

Rusové si přes stovky prostředníků koupili v roce 2016 ohromné množství reklamy na Facebooku. Cílily na americké voliče v klíčových státech. Reklamy podle...  celý článek

KRACK: Key Reinstallation Attacks
Nepříjemné překvapení: I vaše wi-fi je zranitelná, odhalili experti

Bezpečnostní odborníci varují: zabezpečení bezdrátového připojení wi-fi pomocí WPA2 nelze považovat za bezpečné. Výzkumníci upozorňují, že zranitelností...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.