Miloš Čermák pro Technet.cz

Miloš Čermák pro Technet.cz | foto: Michal Barák, iDNES.cz

Čermák: Aplikace pro iPhone? Hitem je prdění a možná bude i český iSperm

  • 166
Bylo dopoledne a my seděli v kavárně plné lidí. "Nejdřív musíte honit," řekl muž, s kterým jsem seděl u stolu. "Honit koho?" zeptal jsem se. Odpověděl s téměř chápavým úsměvem. "Prostě honit," řekl.

Věděl jsem, že to nebude jednoduché. Není ani jednoduché o tom psát sloupek. Člověk se tak nějak pohybuje na tenkém ledě. Psát o věcech dotýkajících se sexu s vkusem je jeden z největších oříšků vůbec. Ehm... Tedy předpokládám, že teď už rozumíte tomu, co myslel můj společník v kavárně, když řekl, že v první fázi musím "honit".

"Ach ano," řekl jsem a rozhlédl se kolem. Bylo jedenáct hodin dopoledne a vedle u stolku seděla pečlivě upravená důchodkyně, která si právě objednala sachr. Ale ta věc, kterou jsem měl v ruce, nebylo "tamto". Byl to iPhone. Podnikatel David Formánek mi právě předváděl první českou aplikaci, která má šanci na světový úspěch. Je to hra a jmenuje se iSperm.

Začalo to loni v červenci, kdy Apple umožnil nezávislým producentům softwaru vyvíjet a prodávat aplikace pro módní iPhone. Když on-line obchod App Store startoval, bylo na virtuálních regálech asi 500 aplikací. Teď jich je kolem třiceti tisíc a už brzy dosáhne počet stažených aplikací jedné miliardy.

Apple "vyvěsil" na svých stránkách počítadlo, kde je možné blížící se miliardu sledovat. Možná se i dozvíme, která aplikace byla právě ta miliardtá. Je to impozantní. Obchodu iTunes trvalo dva roky, než se prodalo 500 milionů písniček. Z App Store stáhli uživatelé stejný počet aplikací za 200 dní.

Některé aplikace jsou bezplatné, za jiné zaplatíte od jednoho do deseti dolarů. V mnoha případech jde o veskrze seriózní software umožňující třeba vedení účtů, práci s fotografiemi nebo navigaci v mapách. Ale úspěch mají samozřejmě také hry. Nebo zkrátka voloviny.

Loni před Vánoci se na první místo celosvětového žebříčku dostala aplikace iFart. Umí... zase ten tenký led... falešně prdět. Odborně řečeno vydávat zvuky napodobující flatulenci. Prográmek za 99 centů si denně kupovaly desítky tisíc lidí. Jen na Štědrý den vydělala svým tvůrcům přes 30 tisíc dolarů.

Někdy v té době dostal programátor ve firmě pana Formánka nápad na aplikaci iSperm. Společnost už měla v té době v App Storu pár svých aplikací, mimo jiné i velmi pěkných her. Ale k celosvětovému úspěchu potřebujete ještě něco navíc. Zaujmout a šokovat. V konkurenci třiceti tisíc jiných aplikací je to těžké.

Výsledek je navzdory názvu překvapivě vkusný a mile zábavný. V hlavní roli je spermie, kterou musíte dopravit do místa určení. Celý nápad i výtvarné provedení má téměř woodyallenovskou poetiku. Ovšem i tak schvalovali Američané v Applu hru téměř tři měsíce. V půlce března se za dolar objevila v AppStoru.

Prodej se zatím s úspěchem iFartu nedá srovnat, i tak se za první dva týdny prodalo přes sedm tisíc aplikací. Vzhledem k nízkým nákladům, které David Formánek odhaduje na pět až deset tisíc korun, to představuje víc než slušný výdělek.

AppStore je úžasný v tom, že je zároveň takovou malou laboratoří kapitalismu. Dává šanci každému, kdo a) má dobrý nápad, b) nebojí se vyzkoušet něco nového a tvrdě pracovat a c) má odvahu. A taky musí mít štěstí, to dá rozum. V době nejisté ekonomiky je však taková šance k nezaplacení. Zakladatel Applu Steve Jobs v jednom z dřívějších rozhovorů řekl, že sám ještě v programování nic obdobného nezažil.

Napsat aplikaci ovšem zvládne i člověk bez programátorské praxe. Záleží samozřejmě na tom, co má aplikace umět a jak má výsledek vypadat. Největší úspěch mají ty, které nějak využívají dvě hardwarové funkce typické pro iPhone: tedy pohybový senzor a GPS navigaci.

K vytvoření aplikace lze použít specializovaný software, pro začátečníky na toto téma vycházejí už první manuály či učebnice. Tvorba aplikací pro iPhone je námětem semestr trvajícího kurzu, který loni na podzim poprvé vypsala Stanfordská univerzita. Zájem je velký, přitom však jde o látku doslova pro "malé děti". Loni média psala o devítiletém klukovi ze Singapuru, který napsal úspěšnou aplikaci Doodle Kids.

Nikdo z autorů aplikací prodávaných v AppStoru se asi nestane Billem Gatesem, ale když nic jiného, úspěch může pěkně vylepšit rodinný rozpočet. Deník New York Times před pár týdny popsal příběh Ethana Nicholase. Ten se ještě loni v srpnu bál o místo programátora, letos v lednu však dal sám výpověď. Proč? Hra iShoot, kterou napsal po nocích, mu za pět měsíců vydělala 800 tisíc dolarů.

Netuším, jak moc zabere u globálních iPhonistů iSperm, případně zda zaboduje jiná česká aplikace. Ale už ta samotná šance mi přijde úžasná. A ať mi nikdo neříká, že dočetl až sem a hlavou se mu nemihnul aspoň jeden nápad na tu pravou aplikaci.

Odkazy:

http://isperm.net
http://ifartmobile.com 
http://www.apple.com/itunes/billion-app-countdown/  
http://www.reuters.com/article/technologyNews/idUSTRE5140FI20090205
http://www.nytimes.com/2009/04/05/fashion/05iphone.html?_r=2&ref=technology 
http://www.ethannicholas.com/iShoot/


Miloš Čermák, Technet.cz

Narozen 1968, komentátor a autor. Vystudoval biokybernetiku na FEL ČVUT (1991) a když si po státnicích koupil v Londýně knížku "Jak blafovat o počítačích", měl před sebou kariéru počítačového odborníka. Na zpáteční cestu do vlaku si však koupil ještě knížku "Jak blafovat o médiích", takže se nakonec rozhodl pro žurnalistiku.

V letech 1991 až 2003 byl reportérem v Reflexu, v letech 2003 až 2005 šéfkomentátorem Lidových novin, pak se na půl roku vrátil zpátky do Reflexu a svou oficiální novinářskou kariéru zakončil jako strategický ředitel časopisu Respekt. Zjevně však zvolil strategii špatnou, takže po třech měsících ho vzbouřená redakce této pozice zbavila. Od té doby je Miloš Čermák komentátorem, sloupkařem, blogerem, konzultantem, vysokoškolským učitelem a vydavatelem.

Většinu času však nedělá nic.


Blog Miloše Čermáka najdete na Extra.cz.