Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Čermák: Dnes něco jako Bakaláři. Tři příběhy ze života... sociálních sítí

aktualizováno 
Tak ministerstvo dopravy prý bude na Facebooku přemlouvat řidiče, aby si včas vyměnili řidičáky. Přijde mi to chytré. A taky velkorysé, promiňte mi to slovo.

Arnold a Twitter | foto: Profimedia.cz

Úředníci si v Česku zvykli, že nemusí vylézt ze svých kanceláří nebo zpoza svých přepážek, protože jim politici schválili dostatek předpisů, které lidi nakonec donutí, aby se zmačkanými čepicemi v ruce přišli za úředníky.

Pamatuju se, jak jsem se před lety dostal až před soud kvůli tomu, že mi finanční úřad poslal snad deset doporučených dopisů na starou adresu. "Nemohli jsme vás najít. A opravdu jsme se snažili," řekla mi úřednice, jinak moc hodná a milá paní. Přitom stačilo, aby moje jméno naťukala do Googlu. Dokonce věděla, že píšu články do novin.

Změní se to teď, kdy i díky sociálním sítím vzniká na webu jakýsi paralelní svět? Využijí vládní instituce toho, že teď jsme vlastně všichni "nadosah" a blíž než dřív? A – no a to je kardinální otázka – nebudeme toho nakonec litovat? Nasbíral jsem za posledních pár měsíců tři příklady, kdy stát či jeho instituce začaly využívat sociální sítě. Připadají mi zajímavé, podnětné... a trochu zneklidňující.

Status "Sedím u bazénu a kouřím doutník" se nedoporučuje

"Finanční úřad pro Prahu 5 si vás na Facebooku přidal mezi přátele. Potřebujeme vědět, zda Finanční úřad pro Prahu 5 znáte, abyste mohli být přáteli." Tak až vám přijde tenhle mail, jde do tuhého.

Zatím sociální sítě využívají jen úředníci z berňáku v amerických státech Minnesota, Nebraska a Kalifornie. Americký úřad IRS (Internal Revenue Service) se podle listu Wall Street Journal (více informací čtěte zde) rozhodl více využívat sociální sítě, protože to umožňuje velmi efektivně postihovat ty, kteří se placení daní vyhýbají.

Chlubíte se, že jste si koupili nového mustanga, jezdíte dvakrát ročně do Karibiku a máte v obýváku televizi o úhlopříčce dva metry? Proč ne, jen ať vaši virtuální kamarádi klidně puknou vzteky. Ovšem pozor na finanční úřad - pokud jste za loňský rok nahlásili příjem pár desítek tisíc, tak můžete mít problém. Tedy aspoň v Americe, kde neplacení daní patří hned po vraždě k druhému nejvážnějšímu zločinu (nebo se to aspoň říká v detektivkách).

Ve zmíněných státech už úředníci z berňáků sociální sítě využívají, v dalších se k tomu chystají. Příhodnější je zatím služba MySpace, kde přístup na osobní profil není omezen jen pro přátele. Jak napsal Wall Street Journal, úřady v Nebrasce vyměřily daň 2 000 dolarů dýdžejovi poté, co na MySpace napsal, že bude vystupovat na velké party.

Na Facebooku je to horší. Vydávat se za někoho jiného zatím federální zákony agentům IRS neumožňují. Ale i tak je možná blízko doba, kdy všichni budeme na Facebooku preventivně naříkat, jak se nám daří špatně.

"Hastalavista, baby!" aneb Terminátor na drátě

Pokud vím, v Česku ještě žádný politik účet na Twitteru nemá, nebo ho aspoň nijak aktivně nepoužívá. V Americe je nepopulárnějším twitteristou samozřejmě Obama, lajnu milionu followerů však překročil už také například kalifornský guvernér (a penzionovaný Terminátor) Arnold Schwarzenegger.

Ten má starosti nejen aktuálně s požáry, ale zejména se státním rozpočtem, kterému hrozí bankrot. Pomoc hledá tedy zároveň na Twitteru, který si oblíbil a aktualizuje ho několikrát denně. Minulý týden dokonce navštívil sídlo firmy a mluvil s jejími zakladateli.

Ale především na Twitteru vyzval občany Kalifornie, aby se zapojili do celostátního "brainstormingu", jak státu pomoci. Počítá se každý nápad, ty geniální jsou ovšem vítány především. Výhoda: žádný nápad nemusí být delší než nějakých 130 znaků, deset jich totiž zabere ještě značka #MyIdea4CA (neboli "můj nápad pro Kalifornii").

Přispívá se samozřejmě prostřednictvím Twitteru, označené příspěvky se pak publikují na samostatném fóru (pro více informací o fóru klikněte zde). Schwarzenegger na Twitteru publikuje fotografie ze svých pracovních schůzek (TwitPic je údajně jeho nejoblíbenější twitterovská aplikace) a propojuje ho i s dalšími službami.

Teď například draží na serveru eBay koženou bundu, ve které v sobotu řídil aukci nepotřebného státního majetku (Great California Garage Sale). Šance je až do tohoto pátku (více informací o dražbě zde), cena podepsané bundy se zatím pohybuje na nikoliv astronomické výši kolem 4 tisíc dolarů.

V rozhovoru se serverem Mashable slavný herec-politik řekl, že na Twitteru si cení nejvíc toho, že lze s lidmi vést dialog. A že na konkrétní otázky mohou padat konkrétní odpovědi. Příklad: jeden z uživatelů Schwarzeneggerovi navrhl, aby v rámci boje s krizí snížil počet lidí ve svém týmu a snížil si také plat.

Schwarzenegger říká: "Prostřednictvím Twitteru jsem odpověděl, že jsem počet zaměstnanců úřadu snížil od roku 2007 už o 24 procent a že žádný plat neberu. Pracuju pro Kalifornii zadarmo, protože mi toho už dostatek dala." Hm, to je odpověď, které se asi od českého politika jen tak nedočkáme.

Vypněte Twitter a dejte ruce nad hlavu, nic se vám nestane!

Vyfotografujte své kolo. Ne, nemusí se usmívat (i když mu to ani nezakazujte!) a nemusí na obrázku vypadat nijak zvlášť dobře (ovšem ani to nelze hezkému kolu zakázat). A proč to vlastně máte udělat? Abyste mohli fotku svého kola rychle "šoupnout" do sociálních sítí, až vám ho někdo ukradne.

A jestli máte hezké, usměvavé kolo, tak si můžete být jisti, že vám ho brzo někdo ukradne. Pátrání po kolu můžete rozjet sami, bostonská policie k tomuto účelu ovšem zřídila speciální web. Na něm si "profil" svého kola pořídíte preventivně, a pokud vám ho pak někdo ukradne, jenom to oznámíte.

Registrovaní uživatelé o tom dostanou informaci, a když vaše kolo někde zahlédnou, hlásí to rovnou policii. Prý se tak už několik kol podařilo jejich majitelům zachránit. Že má bostonská policie svůj vlastní kanál na Twitteru (více informací zde), proběhlo médii už před pár měsíci. Informuje na něm o dopravních uzavírkách, větších policejních zásazích i nejrůznějších zajímavostech.

Že jde o komunikaci "s lidskou tváří" dokázala policie letos v květnu, kdy média citovala malou ukázku toho, o čem všem se konverzuje (pro více informací klikněte zde). Vše začala informace o tom, že jeden z policistů byl odvezen na ošetření s pokousáním od člověka.

Následoval dotaz jednoho z uživatelů, zda policie bude informovat, když se zjistí, že dotyčného policistu pokousala zombie. "Ano, každopádně," zareagoval během několika vteřin policista na druhém konci twitterovského "drátu". Policie na Twitteru a ještě se smyslem pro humor? To musí být nějaký apríl.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pivníci.cz
Tipy na zajímavé weby: Se stránkou plnou piv se vám bude hodit hlídání

Hodnocení piv, kam na ně zajít a kde jsou u nás pivovary, najdete na Pivníci.cz. Na hodinu, na dvě či celý den. Potřebujete pohlídat děti prověřenou chůvou?...  celý článek

Ukázka podvodné soutěže na Facebooku.
Útočníci lákají na Facebooku uživatele na výhru i slevu na brýle Ray-Ban

Dostat z uživatelů citlivé informace o jejich soukromí zkouší podvodníci různými způsoby. V poslední době jsou to například různé soutěže na Facebooku nebo...  celý článek

KRACK: Key Reinstallation Attacks
Nepříjemné překvapení: I vaše wi-fi je zranitelná, odhalili experti

Bezpečnostní odborníci varují: zabezpečení bezdrátového připojení wi-fi pomocí WPA2 nelze považovat za bezpečné. Výzkumníci upozorňují, že zranitelností...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
EDI SUPPORT (ENGLISH & GERMAN)

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.