Jakou barvu máte dnes? | foto: Dalibor Puchtapro iDNES.cz

Čermák: Přiznejte barvu, přemlouvají se dívky na Facebooku

Modré. Černá. 5. 29. Není vám úvod článku tak docela jasný? Rád přeložím. Mám na sobě dneska modré trenýrky. Moje žena černou podprsenku. Hrál jsem basketbal v dresu číslo 5. A moje přirození měří 29 centimetrů v klidu. Ještě malá douška: jedna z těchto informací je lež, ale neřeknu která.

Tak. Možná se teď trochu rozsvítilo těm, kteří si v posledních dvou až třech týdnech lámali hlavu, proč jim chodí na Facebooku statusy s názvem barvy nebo číslem. Ano, jde o některou z výše uvedených možností, nejpravděpodobněji o barvu podprsenky. "Nude", "nothing" nebo "nic" znamená žádnou podprsenku, to dá rozum.

Mám rád tyhle řetězové mánie, pokud neobtěžují a jsou založené na dobrém nápadu. Server Mashable přirovnal "podprsenkovou vlnu" k řetězovce "25 náhodných věcí", kterou žil Facebook zhruba před rokem. I ta zasáhla Česko, byť spíše okrajově a nevýrazně. Pokud si pamatuju, přišly mi asi dva nebo tři seznamy. Cílem bylo napsat pětadvacet informací o sobě.

Mohlo to být něco zásadního nebo banálního, případně i něco, co jste ještě nikomu nikdy neřekli. Kouzlo bylo zejména v mixu, tedy v tom, jak se všechny tyto věci daly dohromady. Bavilo mě takové seznamy číst a bavilo mě napsat si i vlastní, byť jsem ho na Facebooku nikdy nepublikoval ("V deseti letech jsem chtěl být kosmonaut", "Bojím se, když jsem sám v domě, zvlášť když se zapne kotel", "Nikdy jsem v ruce neměl silikonové ňadro a je mi to líto", atd.).

Kolik lidí se zúčastnilo, nemám tušení, ale už v únoru 2009 zveřejnil časopis Time odhad, že vzniklo pět miliónů takových seznamů (to je 125 miliónů "věcí").

Napsat barvu podprsenky zabere mnohem méně času než vymýšlet pětadvacet zajímavých detailů ze svého života. Navíc počet uživatelů Facebooku výrazně vzrostl (ze 150 miliónů v lednu na 350 miliónů v prosinci), takže lze čekat, že se opět zúčastnily milióny lidí, respektive žen. I když ani muži nebyli vyloučeni, zpočátku psali barvu podprsenky své manželky, později do toho zapojili vlastní trenýrky, čísla dresů a ... ehm ... velikosti.

Dělal jsem malý průzkum mezi přáteli a i v Česku byla "postižena" celá řada žen. Odpovídaly anglicky i česky. Nejmenovaná novinářka (Jana Ciglerová), toho času zrovna v porodnici, odpověděla "nude". Prý se hned lidé rozčilovali, jak se může v porodnici nudit. Hodně lidí si těchto statusů všimlo, ale neměli tušení, o co jde.

Jak to celé vzniklo? Podle serveru Mashable i dalších zdrojů nastartovaly podprsenkové šílenství ženy v americkém Detroitu a jejich motivem byl boj proti rakovině, lépe řečeno jeho propagace.

A to se mi líbí ze všeho nejvíce: že všechny tyhle pitominy ještě vznikají se šlechetnými úmysly. Nechci býr P.R. specialista - amatér, ale myslím, že ještě lepší propagaci čehokoliv bohulibého kolem ženských ňader by zajistil rovnou snímeček. Dobré úmysly se v téhle věci přímo znásobují. Jak totiž komentoval jeden z mých facebookových přátel, je vědecky (ve skutečnosti jde o fámu - pozn. redakce) prokázáno, že pohled na ženská ňadra prodlužuje nám mužům ... život.