Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Čermák: Webová třešnička … na zkaženém dortu

aktualizováno 
Napíšu to ještě jednou a snad už naposled: z veřejných peněz nemá vznikat nic, co by mohlo existovat i bez nich. A pokud je dotyčná věc ptákovina, platí to dvojnásob. Před časem jsem padl do mdlob z výběrového řízení na nový pražský web za 160 miliónů korun.

Web p5.cz | foto: p5.cz

A teď se o mě pokusily mdloby z webu, který už vznikl. Nevím, kolik stál, a doufám, že to za mě nějaký reportér zjistí. Každopádně je to obludná věc s přívlastkem "crazy". Spustila ho radnice Prahy 5, a to už před více než rokem. Píšu o něm až teď, protože teprve nyní tahle hrůza "dobývá" sociální sítě.

Když otevřete stránku p5.cz, začne všechno jakýmsi virtuálním výbuchem. A když se rozptýlí dým, objeví se uprostřed stránky na houpajícím monitoru fotografie starosty Milana Jančíka. Už tyhle dva incidenty by stačily, aby člověk se slabším srdcem dostal infarkt. Jak napsal na svém blogu mimo jiné publicista Daniel Dočekal, většina lidí si při návštěvě tohohle webu myslí, že jde o parodii zamířenou právě na dotyčného politika.

O to je však větší šok, když vzápětí zjistíte, že jde o oficiální projekt městské části Praha 5. Ne sice oficiální internetové stránky, ale něco navíc, taková ... jak by asi řekl múzou nadaný úředník ... webová třešnička na dortu. Poněkud shnilá, napadne asi každého.

Sama radnice tomu říká "crazy web". Jakoby nestačilo, že Praha 5 má "crazy" starostu. I když tohle anglické slovo je asi pro dotyčného politika příliš laskavé. Milan Jančík je neuvěřitelný a dechberoucí produkt české současnosti. Jestli existuje nějaké muzeum politických kuriozit, mělo by rychle se starostou Prahy 5 podepsat smlouvu.

Milan Jančík by v takovém muzeu měl být vystaven: společně s doutníkem Billa Clintona nebo játry Miloše Zemana. Ale hlavně s cedulkou, kterou si poněkud prognosticky dovolím zformulovat takto: "Muž, který dokázal prohrát volby straně, o které se říkalo, že by je vyhrála i s kandidátkou, v jejímž čele by bylo sportovní náčiní bývalého předsedy".

Ale zpátky k webu. V tiskové zprávě z prosince 2008 starosta říká, že cílem je "vytvořit webové stránky, které by neplnily pouze funkci informačního portálu". Nechme stranou, že v tiskové zprávě je i déle než po roce hrubka ("neplnili"), a zkusme přemýšlet, jakou funkci tedy mají plnit. Zábavnou?

Tu plní sám starosta Jančík se svými mediálně známými kousky dostatečně. A pokud bychom na tuto otázku měli odpovědět seriózně, pak se sluší napsat, že do zábavy investuje město například provozováním Švandova divadla, rovněž na území Prahy 5. Je tedy ta role edukativní? Ani v tomto ohledu nemůžeme uspokojivě pokývat hlavou. Nic vzdělávacího na "crazy webu" opravdu není. Takže někde tady se v úvaze o cílech webu zdravý rozum zadrhává.

Nenapoví ani tisková zpráva. Ta obsahuje blábolení o jakýchsi animacích "starosty", "uklízečky" a "maskota". Nevíme, jestli v jedné osobě, asi nikoliv. Prý jde o "panáčky", kteří komunikují prostřednictvím bublin. Přeloženo do češtiny: ano, na zmíněném webu se sem tam objeví bublina se stupidním, těžko srozumitelným textem. Ovšem blížíme se k bujarému vyvrcholení. "Život na stránkách je zpestřen kočkami, psy, ptáky, kteří se jen tak objeví, něco řeknou a zase zmizí." Tečka. Odmítám k tomu cokoliv víc napsat. Podívejte se sami.

Nevím, kolik dotyčný web stál (společnost e-invent s.r.o. se zakázkou chlubí na svém webu), ale ono je to vlastně jedno. Bylo cílem zpropagovat práci schopných městských úředníků? Ne že by tahle ambice projekt ospravedlnila. Ale ani to se nepovedlo. Pohled do mediálního archivu Newton ukazuje, že o dotyčném webu vznikly za celou dobu existence jen dva krátké články.

Jeden vyšel v Listech hlavního města Prahy a druhý v pražské rubrice deníku Právo. V obou případech šlo pouze o přepsanou tiskovou zprávu Městského úřadu Prahy 5. Jo a víceméně náhodou člověk zjistí, že Praha 5 má i svou webovou televizi! Třetím nejčastěji shlédnutým videem je zpráva s názvem: "Starosta MČ Praha 5 objasnil pochybnosti o svém vysokoškolském studiu." To zní jako anekdota samo o sobě.

Cíl webů financovaných z veřejných peněz je v prvním plánu jediný: dát občanům základní informace o fungování konkrétních úřadů nebo institucí. Za jistých okolností může být ta ambice i větší. Ukazuje to iniciativa americké vlády nazvaná "Open Government". Můžeme si o prezidentu Obamovi myslet cokoliv, tento jeho projekt jde však vstříc tomu, co umožňuje dnešní web.

V prosinci vydala americká vláda direktivu, která do začátku dubna nařizuje všem federálním úřadům vytvořit speciální webové stránky. Na nich jednak zpřístupní databáze "hodnotných informací", které dosud nebyly k dispozici (heslo: "transparence"), a jednak umožní občanům, aby se na chodu úřadů sami podíleli konkrétními návrhy (heslo: "participace").

Ta direktiva se skutečně naplňuje: například agentura pro ochranu životního prostředí už uvolnila unikátní data o kvalitě vody, ministerstvo vnitra celonárodní data o požárech a ministerstvo energetiky informace o výzkumech alternativní energie. Ve všech případech jde o dříve nepublikovaná data. Podmínkou je, aby byla publikována v takovém formátu, který umožní jejich využití dalšími aplikacemi. Třeba do mapových mash-upů.

Lze si celkem snadno představit, co by taková městská část Prahy mohla nabídnout. Třeba data o pouliční kriminalitě (vznikla by mapa s vyznačenými "nebezpečnými" oblastmi?), o výši nájemného v obecních bytech nebo třeba o tom, kolik přesně radnice investuje do webových projektů.

Místo toho máme k dispozici podivnou bláznivinu s mluvícím psem a houpajícím se starostou. Jistě, vkus je těžko definovatelná kategorie, takže nelze argumentovat tím, že "crazy web" Prahy 5 je ošklivý, odpudivý a celkově divný. Exaktně to jen velmi těžko doložíme. Co je nesporné, že tenhle web je zbytečný. Ale je to dostatečně dobrý důvod, že neměl nikdy vzniknout.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Výpadek Facebooku 11.10.2017.
Je snad konec internetu? Facebook i Instagram mají výpadky

Uživatelé v USA i jinde na světě hlásí nedostupnost sociálních sítí Facebook a Instagram.  celý článek

FarmaNaDlani.cz
Tipy na zajímavé weby: Kde nakoupit na farmách, ukáže interaktivní mapa

Čím dál víc lidí zajímá, kde se dá nakupovat lokálně a ne od velkovýrobců či zahraniční produkty. Pěstitele a výrobce snadno najdete na mapě FarmaNaDlani.cz....  celý článek

Politici a sociální sítě
Urážky, trapasy i nesmysly: jak čeští politici bojují na sociálních sítích

Předvolební kampaň vrcholí a při rozhodování voličů hraje vliv i to, jak politici vystupují na sociálních sítích. Ne všichni si na nový svět krátkých,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.