Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Češi testují rakouský vlak railjet. Z dvoustovky zastaví na 1050 metrech

  • 78
Na kolejích Výzkumného ústavu železničního u Velimi začalo testování rakouské soupravy railjet. Po schválení pro cestování v ČR by se mohla po kolejích prohánět až 200 km/h. Z této rychlosti dovede zastavit na stejné vzdálenosti, jako obyčejný vlak z rychlosti poloviční.

Rakouská a česká železniční síť se v jednom navzájem podobají. Příliš nenahrávají nasazení vysokorychlostních jednotek. Přesto existuje relativně levné řešení pro rychlé a pohodlné cestování na velké vzdálenosti - souprava railjet pro provoz na běžné železniční síti i speciálních vysokorychlostních tratích. Tím jsou potenciálně vhodné i pro českou železniční infrastrukturu.

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi. Ve standardním provedení má souprava sedm vozů o kapacitě 408 cestujících, je dlouhá 185,8  metrů. S lokomotivou má délku 205,38 m. Její hmotnost bez lokomotivy je 350 tun.

Výrobce, společnost Siemens, zahájil v těchto dnech schvalovací proces pro provoz na síti Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Jeho součástí jsou také testy na kolejích zkušebního okruhu Výzkumného ústavu železničního (VUZ) u Velimi. A tak není vyloučeno, že se railjety v budoucnosti objeví i na kolejích SŽDC.

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

Railjet při testování u Velimi pádí povolenou maximální rychlostí (200 km/h) na velkém okruhu VUZ. Od místního zaměstnance se dozvídáme, že "Taurus nejraději střídavý proud" . Cerhenická měnírna proto dodává AC (střídavý proud)  o napětí 15 kV 16,7 Hz"  (Pozn.: Měnírna v Cerhenicích dodává všechny hlavní napětí  používané na železnici v Evropě).

Testování nouzového zastavení

Do areálu VUZ přijíždím o hodinu dříve. Vím, že se souprava bude testovat. Nasazuji objektiv. Kolem prosviští railet dvoustovkou. Vznikají záběry pádícího vlaku. Na fotkách railjet vypadá, jakoby stál. Po 45 minutách souprava zastavuje. Ve vzduchu je cítit pach horkých brzd. Nastupuji. Později se dozvídám, že se testovalo nouzové zastavení z rychlosti 200 km/h. Railjetu stačilo jen 1050 metrů.

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

V kabině vozu čelního vozu Afmpz se nachází sedm lidí. Novináři jsme tam dva.

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi
Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

Testujeme nouzové zastavení ze 140 km/h. Při zastavování ujedeme 480 metrů za 21 vteřin.

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

Railjet při testování u Velimi používá zabezpečovač MIrel, který obsluhuje tento technik.

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

Zastavujeme. Technik upravuje měřící čidlo.

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

Tým v kabině se obměňuje podle potřeb. V první sérii testů na okruhu VUZ se měří elektromagnetická kompatibilita (EMC, zjednoušeně řečeno, jak se vlak snáší s elektrickými zařízeními a kolejovými obvody železnice i s ostatními elektrickými či rádiovými zařízeními), rušení radiového a televizního signálu a také činnost vlakového zabezpečovače.

Provozovatel railjetů v Česku je zatím neznámý

V této chvíli ovšem známo, kdo by eventuálně mohl jednotky railjet v Česku provozovat. Navíc jejich majitel, Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), pro plánované potřeby zatím ještě neobdržely potřebný počet souprav (objednáno mají 67 vlaků, jež budou dostávat po několik let). Navíc ÖBB nyní rozšiřují stávající provoz railjetů na tratích v Rakousku, Německu a Maďarsku. Jako další se chystá Švýcarsko a Itálie.

Jednou z možností je i nasazení v České republice, a to třeba na trasu z Vídně přes Ostravu do Varšavy (railjety mají být schváleny i pro Polsko). Vedení ÖBB však zatím bližší informace neuvedlo a žádná jednání s českou stranou ještě nezačala.

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi sune vícesystémová lokomotiva Taurus 1216.

"České dráhy se momentálně soustřeďují na zkvalitnění regionálních spojů" řekl iDNES.cz Ondřej Kubala, tiskový mluvčí ČD. "Nasazení railjetu do budoucna České dráhy nemohou vyloučit" doplnil mluvčí.

Jedno je jisté. Bude to ještě trvat nějaký rok, než soupravu uvidíte v běžném provozu. Pokud ji chcete vidět na vlastní oči už letos a nechcete jezdit do ciziny, můžete navštívit letošní desátý ročník veletrhu kolejové dopravy Czech Raildays v Ostravě (16. - 18. 6.).

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

Jednotka railjet je tvořena lokomotivou a tzv. netrakční jednotkou, tedy soupravou sedmi v provozu nerozpojitelných osobních vozů, z nichž jeden je řídicí. Tím se řadí do koncepce lokomotivou tažených/sunutých vlaků, tzv. vratných souprav (anglicky push/pull).

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

Rozpojení vozů soupravy railjetu je prakticky možné pouze v depu, nebo v opravnách. Provozní koncepce nepočítá s operativním přidáváním nebo odebíráním vozů. Jednoduše lze vyměňovat pouze lokomotivy.

Prohlédněte si interiér soupravy

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

Nejluxusnější třída Premium.

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

Bistro před třídou Premium.

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi
Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi
Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi
Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

Místo pro cestující na invalidním vozíku.

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

Toaleta pro cestující na invalidním vozíku.

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi
Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

Bistro vůz.

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi
Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi
Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

Vůz pro rodiče s dětmi má tzv. "Kinderkino", kde lze sledovat pohádky.

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

Interiér první třídy.

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

Police na objemná zavazadla jsou v blízkosti cestujících.

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

Nejnižší třída Economy.

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

Interiér nejnižší třídy Economy.

Railjet při testování na okruhu VUZ u Velimi

Infosystém soupravy s fiktivním jízdním řádem.