Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


České metro jezdí ve Francii

  14:45aktualizováno  19:10
Druhá linka plně automatického metra ve francouzském Toulouse jezdí s vozy, které byly vyrobeny v Česku. Podobné lehké vagony mohou být nasazeny i v Praze.

Souprava lehkého metra VAL | foto: Siemens

Pokud pojedete do Francie a vaše cesta povede přes Toulouse, navštivte některou trasu metra. Po ní totiž jezdí vozy plně automatického metra. Vozy pocházejí z produkce pražského závodu Siemens Kolejová vozidla. Že na tom není nic zvláštního? Pokud se v Praze bude stavět čtvrtá trasa metra a bude zvolena technologie lehkého metra, bude systém velmi podobný. Z kuloárů v redakci víme, že by vozidla v Praze měla širší skříň, jinak budou velmi podobné konstrukce.

Plně automatický systém VAL umožňuje rychle a flexibilně přizpůsobit počet nasazených vozidel aktuálnímu počtu cestujících. V Toulouse je nyní podle potřeby možné, aby se interval mezi vlaky zkrátil v případě potřeby až na 60 sekund (podobně jako v Praze). Tím se sníží čekací doba pro cestující, což zvyšuje atraktivitu veřejné dopravy oproti individuální automobilové dopravě. Radní v Toulouse doufají, že dojde k redukci skleníkových plynů a město tak bude čistější a tišší. 

Metro v Toulouse

Čtvrté největší francouzské město je centrem evropského leteckého průmyslu. Díky nové lince metra rozšiřuje svoji nabídku efektivní a ekologické veřejné osobní dopravy. Nyní má metro v Toulouse dvě trasy. Po obou linkách jezdí celkem 56 vlaků VAL (21 obsluhuje linku A). Souprava má vždy pouze dva vozy.
Dodavatel kromě vozů vyrobil zabezpečovací a řídicí techniku, trakční napájení, automatické dveře pro vstup do soupravy na nástupištích a depo vozidel.

Nová linka B je v povozu od začátku prázdnin, je dlouhá 15 km a má 20 stanic. Celá vede pod zemí a bude ji denně využívat asi 150 000 cestujících. Trasa B bude řízena z řídicí centrály linky A.  Nová trasa metra zlepšila spojení severních a jižních městských čtvrtí s centrem města.

Linka A má 18 stanic a byla otevřena v roce 1993. Spojuje jihozápadní oblast města se severovýchodem a denně přepraví cca 170 000 cestujících. Přestoupit z jedné linky na druhou lze v centru města ve stanici Jean Jaurès.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Facebook po roce odkrývá, jakým způsobem mohlo Rusko ovlivnit americké...
PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda

Rusové si přes stovky prostředníků koupili v roce 2016 ohromné množství reklamy na Facebooku. Cílily na americké voliče v klíčových státech. Reklamy podle...  celý článek

Aplikace Uber
Apple nechal Uberu vlastní funkci, která umí nahrávat obrazovku uživatelů

Apple umožnil taxikářské aplikaci Uber kvůli aplikaci pro hodinky iWatch snímat obrazovky mobilních zařízení.   celý článek

Vizualizace struktury diskuze Kialo.com
Dá se na internetu diskutovat rozumně? Platforma Kialo to chce zkusit

Nová platforma chce nabídnout nástroj pro racionální debaty. Snaží se o to především strukturováním diskuze a upřednostňováním podepřených argumentů.  celý článek

Avokádové quacamole
Avokádové quacamole

Rychlovka, kterou zvládne a miluje každý.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.