Český Kozel letěl v Rusku do vesmíru. Tmavé pivo porazilo světlé

aktualizováno 
Až do stratosféry, do výšky 21 kilometrů, poslali ruští pivovarníci v nápadité reklamě dvě plechovky piva Velkopopovický Kozel. Tmavé pivo vyletělo na meteorologickém balonu o necelý kilometr výše než světlé.

Vtipná reklama na české pivo, která má vysoký virální potenciál, vznikla paradoxně v Rusku, kde se od roku 2002 Velkopopovický Kozel v rámci licence vyrábí.

Plechovky musely být prázdné, protože by jednak kvůli nízkému tlaku ve výšce praskly a hlavně by je balony plné ani neunesly. Autoři pokusu již předem předpokládali, že balon praskne někde mezi dvacátým a třicátým kilometrem výšky. Z pochopitelných důvodů byly obě "kosmické lodi" vybaveny padáky, aby se bezpečně snesly na Zem. Na palubě byly přístroje, které umožňovaly během letu sledovat okolní teplotu i aktuální výšku. On-line byl přenášen i obraz ze dvou Go-pro kamer na palubě.

Virální marketing

Vtipné reklamy bývají oblíbeným obsahem ke sdílení na sociálních sítích. Vznikají i u nás. Nedávno se vtípek s reklamou povedl českému startupu, když video s šíleným cyklistou uhánějícím šílenou rychlostí na dálnici převzala i některá média jako seriózní zprávu. V Česku také vznikly spoty mobilního operátora T-Mobile, ve kterých hraje Chuck Norris. Reklamy s ním se šířily skrze sociální sítě po celém světě. Vtipné virální video se povedlo i Microsoftu. Skočila na něj i naše největší komerční televize Nova.

Ať už spot s Kozlem vznikl přímo jako virální reklama nebo nikoliv, potenciál ke spontánnímu šíření mezi uživateli má velký. Stejně jako skákající německý inženýr v klipu Microsoftu může být klasickou ukázkou takzvaného virálního marketingu, který je s nástupem internetu stále populárnější. Virální marketing (virál) je reklamním nástrojem používaným zejména k budování povědomí o značce nebo k masové propagaci konkrétního produktu.

"Základním předpokladem a principem úspěšnosti virálu je "spontánní" a lavinovité šíření informace mezi lidmi. Nejčastěji se jedná o různé formy neuvěřitelných a zábavných e-mailových zpráv, videospotů nebo odkazů na zvláštní webové adresy s netradičním obsahem," vysvětluje Tomáš Brázda, marketingový poradce Event & Promotion.

"Pokud se skutečně podaří připravit atraktivní virál, který kýženou lavinu spustí, může firma dosáhnout exponenciálního růstu "zavirování" informačních kanálů a tím i povědomí o své značce či produktu bez vynaložení větších nákladů na nákup médií," dodává Brázda.

Charakteristickým rysem virálu bývá skutečnost, že se snaží zakrýt svou propagační podstatu a pochopitelně samotného objednavatele reklamy. "Je anonymně vypuštěn a vydává se za atraktivní, tajně získanou nebo náhodně pořízenou, neuvěřitelnou informaci či událost. Lidé si rádi sdělují neuvěřitelné informace, každý si přeje být nositelem zajímavých zpráv, a proto je posíláme dál," popisuje jednoduchý princip fungování virálního marketingu Brázda.

Autor:

Nejčtenější

Alza to zase zkouší. Zákazníkům do košíku „tajně“ přihodí nechtěné věci

Stačí chvilka nepozornosti a obchod vám do košíku přidá něco, co jste si...

Před odesláním objednávky v e-shopu si dobře zkontrolujte obsah košíku. Je možné, že vám tam bez vašeho vědomí něco...

Alza dostala pokutu za přidávání zboží do košíku. A není jediná

Česká obchodní inspekce pravomocně rozhodla o udělení pokuty pro společnost...

Společnost Alza.cz bude muset zaplatit 150 tisíc korun za to, že zákazníkům přidávala do košíku zboží, na které sami...

Známe tvář mrtvé dívky z obleženého Tábora. Kdy zemřela, napověděla mince

Zrekonstruovaná podoba dívky (18 až 19 let) nalezené ve společném hrobě v...

Téměř 400 let ležela v zapomenutém společném hrobě, než její pozůstatky při stavbě rodinného bazénu náhodou objevili. V...

Vyzkoušeli jsme nejlepší způsob, jak sledovat televizi. Poradíme i vám

Test set-top-boxů pro televizi přes internet

Nezajímá vás kdy pořad jde, ani kolik je v něm reklam. Pustíte si jej kdykoli během i po odvysílání a reklamní bloky...

Poslechněte si vítr na Marsu. Je to první nahrávka zvuku z této planety

Jak zni vitr na Marsu

Sonda InSight, která na konci listopadu přistála na Marsu, poslala vůbec první nahrávku zvuku z této planety.

Další z rubriky

Tipy na weby: speciální adventní kalendář pro děti či elfské videopřání

Dečko.českátelevize.cz/advent

Děti milují adventní kalendáře. Jeden interaktivní se otevřel na internetových stránkách dětského kanálu Déčko. Dospělí...

Exekutoři varují před vakce.net. I bez objednávky hrozí exekucí

Exekuce

I nedokončený nákup na e-shopu s velice levným zbožím může vést k soudní exekuci. Naštěstí jen smyšlené, jak se...

Majitelé domén s koncovkou prvního řádu .cz si od ledna připlatí

CZ.NIC

Sdružení CZ.NIC, které se stará o doménu prvního řádu .cz, oznámilo zvýšení velkoobchodní ceny.

Najdete na iDNES.cz