Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


České startupy: naučíme se pitchovat, networkingovat a hurá do světa

aktualizováno 
Mladé týmy internetových podnikatelů se v Česku učí, jak rozpracovat svůj nápad, vytvořit udržitelný obchodní model a svoje vize sebevědomě prezentovat. Právě marketingové schopnosti totiž mohou ze všedního nápadu udělat nový Google, nebo naopak pohřbít zajímavou myšlenku.

"Už máme business plan, minimal viable product, betu launchujeme za dva měsíce, teď hlavně networkingujeme a pitchujeme, hledáme angel investora, abychom mohli škálovat."

Startup

Začínající podnik, obvykle internetový projekt nebo služba.

Startup (někdy též start-up) je mezi českými internetovými nadšenci stále populárnější spojení. Původní anglické spojení označuje jakýkoli začínající podnik, ovšem v posledních letech start-up označuje především ambiciózní internetové projekty. Na internetu se totiž v současnosti odehrávají největší (nebo nejnápadnější) proměny mladých firem ve velké hráče: Google, Facebook, LinkedIn...

Pro normálního člověka je to věta plná nesrozumitelných anglicismů. Pro jiné ukázka nadužívání nesmyslných pojmů (buzzwordů) ve snaze být cool. Ale pro stovky nadšenců ze  "startupové komunity" je taková věta celkem všedním vyjádřením jednoduchého faktu: máme nápady, máme chuť podnikat a chceme to rozjet ve velkém.

Právě ambiciózním projektům jsou připraveny pomáhat různé organizace, soutěže, investorské aktivity, inkubátory nebo konference. K zajímavým českým aktivitám patří například brněnská StarCube, která nabízí bezplatnou instruktáž (tzv. inkubaci) pro jednotlivce i týmy. Tři měsíce se zájemci o spuštění vlastního startupu učí o konceptech škálovatelného podnikání, uživatelské přivětivosti, ekonomických aspektech projektu a také to, jak projekt představit veřejnosti a investorům.

"Všechny prezentující týmy pracovaly po tři měsíce na svých projektech pod vedením odborníků z praxe, zdarma dostaly desítky hodiny konzultací, workshopů a přednášek a také sdílenou kancelář," popisuje průběh StarCube Michal Hrabí, manažer Startup programu Jihomoravského inovačního centra.

"Naučte se pitchovat"

Důraz na prezentační schopnosti není samoúčelný. Představení projektu (v angličtině "pitch", tedy nadhoz) patří k dennímu chlebu lidí, kteří spouštějí svůj business. Kromě "one-sentence pitch" (tedy shrnutí celého startupu do jedné věty) se často mluví o "elevator pitch", tedy rychlé řeči, kterou v případě nutnosti zvládnete odprezentovat během jízdy výtahem, například s nadmíru vytíženým bohatým investorem, který musí podobných nápadů odmítat stovky.

Účastníci StarCube
Účastníci StarCube
Skupinové aktivity v rámci školení StarCube

Účastníci programu Star Cube se učí formulovat své myšlenky, najít "minimal viable product" (viz slovníček níže) a prezentovat svůj projekt investorům i zákazníkům.

Tříměsíční běh je na StarCube show zakončen prezentací dvouminutovou, při které se týmy utkají o přízeň poroty, novinářů a veřejnosti. Květnová soutěž 14 týmů StarCube proběhla v nově rekonstruované brněnské hvězdárně. V Česku šlo o zatím jedno z největších klání tohoto typu. Microsoft, který se na Startup programu JIC významně podílí, ostatně může v této oblasti navazovat na zajeté projekty typu ImagineCup.

Vítězové StarCube: Reservio, Chlapská Zásilka, Gameful

Ze 14 projektů třetího běhu StarCube jich do finále postoupilo pět, z nich poté odborná porota vybrala tři vítěze.

Na prvním místě se umístilo Reservio.com, univerzální rezervační systém pro malé a střední firmy. Od současných "neohrabaných" řešení se chce odlišit snadnou tvorbou rezervačního systému pomocí šablon šitých na míru různým typům podnikání: restauracím, kadeřnicím, doktorům atd. (pozn.red.: autor článku na projektu spolupracuje). Tým v úvodní prezentaci pobavil třeba upozorněním na to, že hlavními uživateli rezervačních systému jsou v současné době eskortní služby, což chce Reservio změnit.

Porota ocenila univerzálnost, globální ambice, potenciál a design vyvíjené služby. "Myslím, že tady v Evropě to pojede, je to jednoduchý systém, jednoduchá myšlenka a velký potenciál," uvedla porotkyně Sandra Kumorowski. Ocenila, že projekt odpovídá na reálnou potřebu uživatelů.

Druhé místo získal netradiční e-shop ChlapskáZásilka.cz, který chce mužům zajistit, aby "už to nikdy nemuseli řešit." Tím "to" se myslí nákup spodního prádla, ponožek, osobní hygieny a dalších nezbytností. Projekt upoutá na první pohled především svéráznou rétorikou.

"U druhého místa zase hrálo velkou roli charisma toho týmu. To totiž při hodnocení nejde oddělit. Je to přece tým, který bude myšlenku realizovat. U většiny porotců byl tento e-shop v první trojce. Oni totiž ten svůj nápad umí dobře prodat. Líbilo se mi jejich video, zasmála jsem se, pobavila a řekla jsem si, že mají virální potenciál."

Gameful.cz skončil na třetím místě se svým projektem, který spíše než produkt nabízí komplexní služby týkající se gamifikace. Protože gamifikace, tedy "uplatňování herních psychologických principů i mimo herní prostředí", zatím není nijak známým konceptem, padla většina dvouminutové prezentace právě na osvětlení tohoto nadějného konceptu.

Teprve v druhé, finálové části se publikum dozvědělo o týmu a službách, které Gameful začíná nabízet, a typech konzultací a řešení, které firmám může nabídnout. Nejde tedy o klasickou on-line službu, ale spíše o týmovou agenturu nebo poradenskou firmu. Podobně jako ostatní StarCube projekty, i Gameful teprve začíná, předvedl však už několik ukázek ze současných a budoucích projektů.

Vítězná prezentace - Boris Bošiak, Reservio.com

Prezentace rezervačního systému Reservio (Boris Bošiak)

Boris a František (Reservio.com) se radují z vítězství

Boris Bošiak a František Mazuch (Reservio.com) se radují z vítězství.

Tým Gameful získal třetí místo v soutěži StarCube 2012

Tým Gameful získal třetí místo v soutěži StarCube 2012.

ChlapskaZasilka.cz - Tomáš a Martin se radují z druhého místa, v pozadí

ChlapskaZasilka.cz - Tomáš Brychta a Martin Březina se radují z druhého místa, v pozadí organizátor Michal Hrabí.

Další dva projekty, které se probojovaly do finále, byly výukový koncept Joymind (vítěz ImagineCup 2012, více v našem předchozím článku) a DoučMě.cz, portál pro setkávání nabídky a poptávky v oblasti tutoringu.

Do finále nepostoupila služba pro vzdálenou technickou podporu NaKlik, virtuální karetní hra Coraabia, energetický startup Torasys, pokus o sociální síť pro laboratoře Science&more, online Bankovník, platforma pro amatérské videotvůrce Videoflot (známý svým falešným rychlocyklistou z D1), vyhledávač levných evropských letenek SkyPicker, 3D katalog sněžných letovisek Snowhit a internetový ráj pro motorkáře BikerSeason.

Záznam celé StarCube Show si můžete prohlédnout on-line. Do dalšího běhu StarCube se lze přihlásit do 10. srpna.

Oproti běžnému českému průměru byly prezentace na StarCube velmi pečlivě připravené. Dávaly důraz na emocionální zapojení publika, uváděly sugestivní otázky, se kterými se posluchači mohou identifikovat, výjimkou nebyly ani nečekané zvraty v prezentaci a dbalo se na zapamatovatelnost. U některých prezentací ovšem tyto "soft skills" zcela zastínily prezentovaný produkt, což porotě vadilo a dala to okamžitě najevo: "Rád bych si udělal jasnou představu o tom, co nabízíte, ale vy jste mi neukázali ani screenshot, nic," postěžoval si porotce JD z meebee.com, když už snad pátá prezentace mluvila o ohromném uživatelském potenciálu, ale neukázala nic konkrétního, co by se uživatelů týkalo.

"Element takové té show je velmi důležitý, ale ukázky projektů opravdu chyběly. Schopnost prezentovat myšlenku ve dvou minutách je vzácná. Snažím se studenty vést k tomu, aby uměli hlavní myšlenku vyjádřit v jedné jasné větě," říká Sandra Kumorowski, specialistka na marketing z Columbia College Chicago a jedna z porotkyň StarCube.

Michal Hrabí z Jihomoravského inovačního centra společnosti Microsoft

Michal Hrabí z Jihomoravského inovačního centra (Microsoft Innovation Center je součástí JIC)

Porotci StarCube: zprava Sandra Kumorowski (Columbia College Chicago), Jiří

Porotci StarCube: zprava Sandra Kumorowski (Columbia College Chicago), Jiří Krechl (CzechInvest) a JD (meebee.com)

"Show je důležitá, aby si lidé, ať už investoři nebo zákazníci, zapamatovali koncept projektu a osobnost přednášejícího. Už to ovlivňuje tu image, ten brand," chválí Kumorowski. Jedním dechem však dodává: "Ale nesmí toho být moc. Jakmile se nedozvíme o produktu nic, je to špatně." Za další chybu považuje fakt, že mnoho týmů vůbec nepřizpůsobilo způsob a náplň prezentace složení poroty: "Všichni dlouho předem věděli, kdo bude v porotě sedět. Byli tam dva finančníci, přesto skoro nikdo neukázal konkrétní finanční plán."

Startupový slovníček

Pro popis každodenních potřeb používají startupisté řadu anglicismů. Zde jsou ty, kterým jsme se v článku nevyhnuli ani my.

minimal viable product - až na dřeň osekaný produkt, který má ještě smysl launchovat

launch - spuštění produktu (nebo alespoň veřejné bety)

angel investor - investor, který je ochoten vrazit peníze do startupu ještě předtím, než se startup ocitne v černých číslech

pitch - úderná prezentace s cílem "prodat" startup investorovi nebo veřejnosti

business plan - cár papíru, který má investora přesvědčit, že je dobrý nápad do vás investovat

business model - způsob financování, tedy jakým způsobem hodlá startup získávat od uživatelů (nebo někoho jiného) peníze

FFF - friends, family, fools, tedy přátelé, rodina a blázni, jediní lidé, kteří na začátku poslouchají váš geniální nápad na startup

v černých číslech - též za bodem zlomu, nastane ve chvíli, kdy příjmy převýší výdaje

inkubátor, akcelerátor - organizace, která pomáhá začínajícím startupům rozjet a rozvíjet jejich potenciál

networking - aneb "the best excuse for not working", družení a shánění kontaktů na konferencích nebo kdekoli jinde

škálovatelnost - důležité zaklínadlo internetových projektů, popisuje schopnost udržet nízké náklady i při vysokém zájmu, případně možnost expandovat původní produkt do nových kontextů. Například Facebook je celkem dobře škálovatelný (funguje tím lépe, čím víc lidí jej používá), domácí zmrzlinářství se škáluje hůře (se stoupajícím zájmem stoupají celkové náklady i požadavky na výrobní prostory).

pivotovat - schopnost změnit za běhu svoje směřování, poučit se z feedbacku a najít nový business plan a business model

StarCube patří pod Jihomoravské inovační centrum a navazuje na projekt Microsoft MIC Akcelerátor. "Vidím, jak se startupová scéna profesionalizuje a StarCube je toho důkazem. Zajímavým krokem bylo částečné oddělení od značky Microsoftu. StarCube je teď samostatná značka, i když Microsoft tam samozřejmě vždycky figurovat bude, což je dobře."

Startupy jsou v kurzu, peníze prý budou

Zatímco ještě před třemi lety bylo slovo startup v Česku prakticky neznámé, dnes se z něj stalo označení silného trendu, který si buduje širokou základnu programátorů, podnikatelů, marketingových specialistů, investorů i dalších internetových nadšenců.

"V českém startupovém ekosystému se toho děje víc, než se na první pohled zdá, a startupovému prostředí pomáhá spousta chytrých lidí napříč obory," říká Vojtěch Bednář, šéfredaktor TyInternety.cz. Na červnovém StartupSummitu si pochvaloval "energické vibrování a pošťuchování mezi českou a slovenskou scénou", v oblasti startupů se tyto často prolínají.

"Letošní první ročník nám ukázal, že nám pořád chybí velké vzory hodné následování, respektive, že těch pár kandidátů zatím nemá moc zájem o to, aby roli vzorů aktivně zastávali," všímá si Bednář, který StartupSummit spolupořádal. "Ale už dnes tu existují lidé a projekty, kteří mají na to udělat ohromnou díru do světa a částečně už ji udělali. A investoři jsou velice lační po zajímavých nápadech."

Na StartupSummitu vystoupil Marian Piecha z ministerstva průmyslu a obchodu s prohlášením, že ministerstvo (i pod tlakem EU) bude podporovat tzv. rizikové investice, kam spadá i podpora startupů. Jeho vystoupení vyvolalo pobavení i optimismus v sále Lucerny, kde se první StartupSummit konal.

Z Evropské unie prý přijde do ČR asi 1,5 miliardy korun, a ty bude nutné během tří let proinvestovat právě do startupů. Martin Piecha připustil, že v seed fondu bude víc peněz, než kolik je možné nyní proinvestovat, ale "proinvestovat se musí", k čemuž bude sloužit nový fond spravovaný regulovanou správcovskou společností (více v článku na Lupa.cz). Pro pražské startupy je tu nepříjemná zpráva: investic se zřejmě dočkají pouze mimopražské týmy.

Startupy se těší podpoře i ze strany řady soukromých firem, organizací nebo univerzit. V Praze jsou to například akcelerátory StartupYard nebo TechSquare, které kromě konkrétních hmatatelných služeb nabízejí i networkingovou a propagační podporu či rady mentorů. Pracovní prostor nejen pro setkávání nabízí Hub Praha, sdílené kanceláře třeba Coffice. Pod CzechInvest patří akcelerátor CzechAccelerator, pod ČVUT zase inkubátor Inovacentrum. V Brně působí od roku 2003 již zmíněné Jihomoravské inovační centrum, kde v Technologickém parku působí přes padesát firem. Svou tradici si vytvořily i různé startupové konference, například WebExpo.

Startup Summit v Lucerně v Praze (pořadatel: TyInternety.cz)

Startup Summit v Lucerně v Praze (pořadatel: TyInternety.cz)

O pestré aktivity, konference a mentorování tedy na české startupové scéně už není nouze. I nějaké ty peníze už jsou v oběhu a o další přísun se možná postarají nejen soukromí investoři. Otázkou je, jestli budou mít uprostřed toho networkování, mentorování, pivotování, pitchování a business plánování startupisté čas také něco vyvíjet a launchovat.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Smajlíky mohou komunikaci zrychlit, ale také způsobit nedorozumění.
Internetový smajlík slaví 35 let. Podívejte se, které kandidáty porazil

Původně měl usměvavý smajlík :-) označovat každou zprávu, která není myšlena vážně, zatímco zamračeným emotikonem :-( měly být označeny ostatní zprávy....  celý článek

Falešná stránka napodobující mBank
Pozor na podvodné SMS, mBanka varuje před novým útokem

Na zákazníky banky mBank cílí nový útok, který se z nich snaží vylákat přihlašovací údaje.  celý článek

Russia Files na Wikileaks.org
Wikileaks začaly zveřejňovat data o ruské firmě, která prý pomáhá špehovat

Web Wikileaks.org zveřejnil první část uniklých dat, která ukazují, jakým způsobem Ruská federace masově sleduje provoz na síti internet. První část...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.