Roadster z AZNP
Na podzim roku 1955 se začala v Mladé Boleslavi vyrábět Škoda 440, mezi lidem motoristickým známá jako Spartak. Jednalo se o tzv. mezityp lidového vozu. S ukončením jeho výroby se počítalo do pěti let, než bude v AZNP připraven nový, opravdu lidový rodinný vůz. To, že embéčko, které bylo tím novým vozem, přišlo do výroby až v roce 1964 a Spartak mezitím ještě stačil povýšit na Octavii, není pro tuto chvíli podstatné. Již v roce 1956 připravili v pobočném závodě Kvasiny prototyp sportovně střiženého roadsteru odvozeného ze Škody 440.
Prototyp roadsteru byl vystaven jako připravovaná novinka v roce 1956 v Brně. Tvary ještě nebyly finálně zušlechtěny. Karoserie totiž využívala valnou většinu výlisků z uzavřené verze, a tak zadní část byla v případě roadsteru příliš vydutá.
Předsériové vozy z roku 1957 byly prakticky dořešeny a proti finálním liniím se již nedalo nic namítat. Vůz dostal označení Škoda 450. Spartak, ze kterého předmětný roadster vycházel, byl pokračováním typové řady označované jako klasické škodovky, na jejímž počátku stál kdysi první Popular. A tedy i koncepce Škody 450 byla stejná: páteřový rám s centrální ocelovou rourou, motor umístěný vpředu a pohánějící zadní kola. V číselném označení typu je pak kromě počtu válců promítnut i maximální výkon motoru 50 koní, zdvihový objem motoru byl 1089 ccm.
Kvůli nafocení vozu pro reklamní účely přiletěla na podzim 1957 do Československa Charlotte Sheffield, úřadující Miss USA. S fotoaparátem tehdy operoval proslulý Vilém Heckel.
Sériově se Škoda 450 vyráběla ve Kvasinách od roku 1958. Už v roce následujícím ji nahradila na první pohled identická, ale modernizovaná Škoda Felicia. Hlavní změna spočívala v zavěšení a pérování předních kol, příčné listové pero nahradily vinuté pružiny. Výraznější stylistická změna se pak objevila v roce 1961 v podobě křidélek (či ploutviček) na zádi ukrývajících zadní světla. Od roku 1962 se pak vyráběla Škoda Felicia Super s motorem o zdvihovém objemu 1221 ccm a maximálním výkonu 55 koní. Výroba felicií byla ukončena v roce 1964.
Roadsterů 450 bylo vyrobeno 1011 kusů a Felicií včetně varianty Super 14 863 kusů. O tyto „socialistické“ roadstery byl velký zájem i na Západě a tento zájem nemohl výrobce z tehdejších kapacitních důvodů uspokojit. Navíc o to míň se jich potom dostalo i na tuzemský trh.