Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Český konstruktér uspěl v soutěži NASA, nyní vyrábí letadla na elektřinu

  12:54
Zmínka o letadlech na elektrický pohon by se ještě před nedávnem považovala za bláznivý nápad z říše sci-fi. Dnes se však takové stroje pomalu stávají realitou. Malé ultralighty na baterky vymýšlí, vyrábí a prodává i letecký konstruktér, pilot a podnikatel z Ústí nad Orlicí Martin Štěpánek.

Vynálezce a výrobce letadel Martin Štěpánek pózuje na snímku s ultralightem. Tento ovšem není "na baterky". | foto: Michal Klíma, MAFRA

Myšlence šetření životního prostředí propadl Martin Štěpánek před několika lety. I přes překážky se pustil do výroby ekologických ultralightů, kterým je předpovídána velká budoucnost.

Profil Martina Štěpánka

* 1975 narozen v Rychnově nad Kněžnou

* 1994 Střední průmyslová škola strojní Rychnov nad Kněžnou

* 1999 Vysoká škola VUT Brno - letecký ústav

* 1999 - 2007 Urban Air Ústí nad Orlicí

* 2008 založil se společníkem Josefem Rydelem Phoenix Air

* 2011 Green Flight Challenge (výzva k zelenému létání) CAFE/NASA - 3. místo

* 2011 soutěž Nejkrásnější design lehkých sportovních letadel Outstanding LSA, Florida - 1. místo

Neústupnost a nadšení se mu vyplatily. V loňském roce obsadila jeho firma Phoenix Air s letadlem U - 15 Phoenix 3. místo v soutěži o ekologicky úsporné letadlo. Soutěž Green Flight Challenge spolupořádal americký úřad pro letectví a kosmonautiku NASA.

"Jak mě napadlo přihlásit se do soutěže NASA? Ono je to tak, že náhody někdy nastartují úžasné projekty. Ale bohužel je také mohou zničit," říká Martin Štěpánek.

Přihlásili se na poslední chvíli

O soutěži se nadšenec a technik dozvěděl v roce 2008 z webových stránek dobrovolné organizace CAFE Annnounce.

"Pak jsem se shodou náhod setkal s Jaroslavem Machem a Pavlem Urbanem a jejich myšlenkou elektropohonu. A vznikl nápad, že postavíme soutěžní elektrolet," vzpomíná Štěpánek.

Dodává také, že se do soutěže stihli zaregistrovat doslova na poslední chvíli - 31. prosince 2010. V tentýž den také uhradili vstupní poplatek osm tisíc amerických dolarů.

Do soutěže se přihlásilo 14 týmů, pouze čtyři z nich svůj stroj postavily na start. Vzlétnout k soutěžnímu letu dokázala jen tři letadla.

"Byly to Team Pipistrel USA, team eGenius a my, Phoenix Air. Bohužel jsme včas nesehnali soutěžní set baterií, z Číny dorazil s měsíčním zpožděním, a tak nás reprezentoval Phoenix ve standardní konfiguraci se spalovacím motorem Rotax," říká podnikatel a dodává, že se tak Češi připravili o možnost získat hlavní cenu. I přesto si ale myslí, že v Americe České republice ostudu neudělali.

Nejen konstruktér, ale i letec

Vývoj letounu U - 15 Phoenix trval dva roky. "Tenhle krásný stroj zkonstruoval Pavel Urban. První zkušební let se uskutečnil v roce 2009. Na jeho vývoji se ale podílela i řada dalších odborníků. Byla to úžasná spolupráce více firem včetně choceňského výrobce letadel Schempp Hirth," dodává Štěpánek.

K letadlům a létání tíhl Martin Štěpánek už odmalička. "S otcem jsme spolu modelařili, bral mě na letecké dny a rozhodně je to naše časté společné téma. Navíc mi v roce 1995 zařídil letecký výcvik, a tím byl můj osud u letadel zpečetěn," vzpomíná.

Poprvé seděl v "opravdovém" letadle jako kluk. "Otec pracoval v Kolumbii jako technik textilních strojů, takže můj první let byl dopravním letadlem z Prahy do New Yorku a pak na jih do Bogoty. Už předtím jsem ale jako dítě seděl ve větroni nebo v nějakém Zlínu v rámci leteckých dnů," dodává.

Sám poprvé pilotoval ultralehký Pegas v letecké škole v roce 1995. "Měl jsem obrovské štěstí, protože mě učila létat legenda českého letectví - Ivan Tuček," pochvaluje si svého instruktora Štěpánek.

O letadla z Ústí mají zájem hlavě v USA

Po dokončení studií na brněnské technice chtěl nastoupit do Řízení leteckého provozu na Ruzyni, kde je ale potřeba vynikající znalost angličtiny, a tak se po vojně vydal na zkušenou do Austrálie.

Krátce před odletem se dostal na brigádu do Společnosti Urban Air a po návratu už u výroby letadel zůstal. V roce 2007 po osmi letech Urban Air opustil a založil se spolužákem Josefem Rydlem z techniky vlastní firmu Phoenix Air. Nyní jejich firma přes počáteční obtíže s financováním zaměstnává 12 lidí a vydržela fungovat bez zahraničního kapitálu.

Díky úspěchu v zámořských soutěžích se zájem o letadla z Ústí nad Orlicí několikanásobně zvýšil a firma nestíhá poptávku po strojích pokrýt. "Zájem je hlavně v USA. V Evropě nás kromě Francie moc pilotů ještě nezná," dodává ústecký podnikatel Martin Štěpánek.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 29 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 16 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 4 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...