Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Český konstruktér uspěl v soutěži NASA, nyní vyrábí letadla na elektřinu

  12:54aktualizováno  12:54
Zmínka o letadlech na elektrický pohon by se ještě před nedávnem považovala za bláznivý nápad z říše sci-fi. Dnes se však takové stroje pomalu stávají realitou. Malé ultralighty na baterky vymýšlí, vyrábí a prodává i letecký konstruktér, pilot a podnikatel z Ústí nad Orlicí Martin Štěpánek.

Vynálezce a výrobce letadel Martin Štěpánek pózuje na snímku s ultralightem. Tento ovšem není "na baterky". | foto: Michal Klíma, MAFRA

Myšlence šetření životního prostředí propadl Martin Štěpánek před několika lety. I přes překážky se pustil do výroby ekologických ultralightů, kterým je předpovídána velká budoucnost.

Profil Martina Štěpánka

* 1975 narozen v Rychnově nad Kněžnou

* 1994 Střední průmyslová škola strojní Rychnov nad Kněžnou

* 1999 Vysoká škola VUT Brno - letecký ústav

* 1999 - 2007 Urban Air Ústí nad Orlicí

* 2008 založil se společníkem Josefem Rydelem Phoenix Air

* 2011 Green Flight Challenge (výzva k zelenému létání) CAFE/NASA - 3. místo

* 2011 soutěž Nejkrásnější design lehkých sportovních letadel Outstanding LSA, Florida - 1. místo

Neústupnost a nadšení se mu vyplatily. V loňském roce obsadila jeho firma Phoenix Air s letadlem U - 15 Phoenix 3. místo v soutěži o ekologicky úsporné letadlo. Soutěž Green Flight Challenge spolupořádal americký úřad pro letectví a kosmonautiku NASA.

"Jak mě napadlo přihlásit se do soutěže NASA? Ono je to tak, že náhody někdy nastartují úžasné projekty. Ale bohužel je také mohou zničit," říká Martin Štěpánek.

Přihlásili se na poslední chvíli

O soutěži se nadšenec a technik dozvěděl v roce 2008 z webových stránek dobrovolné organizace CAFE Annnounce.

"Pak jsem se shodou náhod setkal s Jaroslavem Machem a Pavlem Urbanem a jejich myšlenkou elektropohonu. A vznikl nápad, že postavíme soutěžní elektrolet," vzpomíná Štěpánek.

Dodává také, že se do soutěže stihli zaregistrovat doslova na poslední chvíli - 31. prosince 2010. V tentýž den také uhradili vstupní poplatek osm tisíc amerických dolarů.

Do soutěže se přihlásilo 14 týmů, pouze čtyři z nich svůj stroj postavily na start. Vzlétnout k soutěžnímu letu dokázala jen tři letadla.

"Byly to Team Pipistrel USA, team eGenius a my, Phoenix Air. Bohužel jsme včas nesehnali soutěžní set baterií, z Číny dorazil s měsíčním zpožděním, a tak nás reprezentoval Phoenix ve standardní konfiguraci se spalovacím motorem Rotax," říká podnikatel a dodává, že se tak Češi připravili o možnost získat hlavní cenu. I přesto si ale myslí, že v Americe České republice ostudu neudělali.

Nejen konstruktér, ale i letec

Vývoj letounu U - 15 Phoenix trval dva roky. "Tenhle krásný stroj zkonstruoval Pavel Urban. První zkušební let se uskutečnil v roce 2009. Na jeho vývoji se ale podílela i řada dalších odborníků. Byla to úžasná spolupráce více firem včetně choceňského výrobce letadel Schempp Hirth," dodává Štěpánek.

K letadlům a létání tíhl Martin Štěpánek už odmalička. "S otcem jsme spolu modelařili, bral mě na letecké dny a rozhodně je to naše časté společné téma. Navíc mi v roce 1995 zařídil letecký výcvik, a tím byl můj osud u letadel zpečetěn," vzpomíná.

Poprvé seděl v "opravdovém" letadle jako kluk. "Otec pracoval v Kolumbii jako technik textilních strojů, takže můj první let byl dopravním letadlem z Prahy do New Yorku a pak na jih do Bogoty. Už předtím jsem ale jako dítě seděl ve větroni nebo v nějakém Zlínu v rámci leteckých dnů," dodává.

Sám poprvé pilotoval ultralehký Pegas v letecké škole v roce 1995. "Měl jsem obrovské štěstí, protože mě učila létat legenda českého letectví - Ivan Tuček," pochvaluje si svého instruktora Štěpánek.

O letadla z Ústí mají zájem hlavě v USA

Po dokončení studií na brněnské technice chtěl nastoupit do Řízení leteckého provozu na Ruzyni, kde je ale potřeba vynikající znalost angličtiny, a tak se po vojně vydal na zkušenou do Austrálie.

Krátce před odletem se dostal na brigádu do Společnosti Urban Air a po návratu už u výroby letadel zůstal. V roce 2007 po osmi letech Urban Air opustil a založil se spolužákem Josefem Rydlem z techniky vlastní firmu Phoenix Air. Nyní jejich firma přes počáteční obtíže s financováním zaměstnává 12 lidí a vydržela fungovat bez zahraničního kapitálu.

Díky úspěchu v zámořských soutěžích se zájem o letadla z Ústí nad Orlicí několikanásobně zvýšil a firma nestíhá poptávku po strojích pokrýt. "Zájem je hlavně v USA. V Evropě nás kromě Francie moc pilotů ještě nezná," dodává ústecký podnikatel Martin Štěpánek.




Nejčtenější

„Neříkej, že už to děláme!“ Tahák šéfa Facebooku ukazuje, čeho se bál

Mark Zuckerberg vypovídá před americkým Kongresem. Jeho poznámky unikly na...

Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf sociální sítě Facebook, vypovídal dlouhé hodiny před americkými kongresmany v...

Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...



Ruská armáda zavedla do výzbroje „smrtící kombajny“. Byly i v Sýrii

BMPT Terminátor

Ruská armáda dala do zkušebního provozu deset vozidel Terminátor určených pro palebnou podporu tanků. Některá z těchto...

Voda na Marsu je. Chová se však zvláštně a může i levitovat

Na povrchu Marsu můžeme spatřit nejenom doklady o proudění kapalné vody v...

Dva experimenty ukázaly, že na povrchu Marsu se voda chová výrazně jinak, než jsme zvyklí. Například místní „bahno“...

Youtuber zaplakal. V přímém přenosu mu hackeři ukradli 40 milionů

Ian Balina zřejmě během hacku přišel o více než dva miliony dolarů v...

Přijít o miliony dolarů je ve světě kryptoměn až neuvěřitelně snadné. Přesvědčil se o tom i Ian Balina, americký...

Další z rubriky

Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...

Evropě se zpozdil čas. Proč vaše trouba spoléhá na spolupráci 25 zemí?

Kvůli snížené frekvenci proudu v evropské elektrické síti se některé hodiny po...

Budíky, mikrovlnné trouby a další domácí spotřebiče se od ledna zpozdily o šest minut za přesným časem. Může za to spor...

Tomu tleskáme. Chytrá bunda od brněnské firmy má zachraňovat záchranáře

Chytrá bunda Gina

Brněnská společnost GINA Software předváděla na barcelonském výstavišti chytrou bundu pro záchranáře a bezpečnostní...

Najdete na iDNES.cz