Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cesta kufru po pražském letišti. Dali jsme na něj kameru, přežila to

Co se děje s vaším kufrem před odletem, když ho po odbavení pošlete po pásu do útrob letiště? Zavazadlo prochází bezpečnostní kontrolou a poté cestuje důmyslným systémem vozíků a pásů, které jej dopraví až k letadlu. Tuto cestu může absolvovat velmi rychle, se vším všudy do deseti minut.

Pro cestujícího, který právě odlétá na dovolenou, končí většina starostí o kufry ve chvíli, kdy je nechá odjet do útrob letiště u odbavovací přepážky. Pro zavazadlo však cesta teprve začíná. Pokud je dobře zabaleno, oštítkováno a včas odbaveno, může vše proběhnout téměř výhradně automaticky, téměř bez dotyku lidské ruky. Dali jsme na odbavené zavazadlo videokameru, abychom viděli, jak jeho cesta probíhá.

Poslední sbohem

Cesta pro cestujícího i zavazadlo začíná ve chvíli, kdy se dostaví k odbavovací přepážce v odletové hale. Možná to znáte sami: položíte kufr na pás, personál jej zváží a přilepí na něj štítek. Útržek vám pracovník za odbavovací přepážkou obvykle přilepí na cestovní doklad nebo na palubní lístek – to abyste měli doklad o odbavení pro případnou reklamaci, kdyby se zavazadlo cestou někde "zatoulalo".

Odbavovací ostrov

Štítek na kufru, takzvaná zavazadlová přívěska, obsahuje informace o cílové destinaci i o majiteli zavazadla. Všechny informace jsou uvedeny ve dvojí formě: jak písemně (jméno majitele a třípísmenná zkratka cílového letiště – kód IATA), tak ve formě čárového kódu. Právě ten je pro následný proces třídění zavazadel zásadní – třídírna je totiž automatizovaná. Kufr se opět dostane do lidských rukou až ve chvíli, kdy je z pásového systému překládán do kontejneru nebo vozíku, ve kterém jede do letadla.

Rentgen, případně tři další stupně kontroly

Po oštítkování kufr odjede na sběrný pás mezi přepážkami a poté projde bezpečnostní kontrolou. "Na letišti v Praze je několik stupňů bezpečnostní kontroly, která končí až osobní prohlídkou za účasti cestujícího v případě, že rentgenová kontrola není schopná odhalit obsah vašeho zavazadla," upřesňuje Lukáš Král, ředitel pro provoz odbavení letadel.

Křišťálová lupa

Z pochopitelných důvodů však o bezpečnostní kontrole více prozradit nemůžeme. Na některých letištích fungují například kontroly s pomocí psů, speciálně vycvičených na hledání výbušnin nebo drog. Jestli je to tak i v Praze, to se nedozvíme.

Základem bezpečnosti je pravidlo, že zavazadlo nesmí cestovat bez svého majitele (bomba v kufru bez cestujícího zapříčinila například tragédii nad Lockerbie v roce 1988). V případě, že cestující sice odbaví zavazadlo, ale pak nepřijde k odletové bráně, měl by být kufr dodatečně vyložen. Výjimkou jsou pouze ztracená nebo zpožděná zavazadla, která svého majitele musí "dohnat" jiným letem.

"Inteligentní" dopravník pozná, kam který kufr vyklopit

Nad jednotlivými skluzy jezdí 176 výklopných misek

Po bezpečnostní kontrole kufr pokračuje na takzvaný sorter – na pás se systémem 176 sklopných vozíků, na nichž se zavazadla vozí ke správným skluzům, které jsou obvykle vyhrazeny pro jednotlivé lety. "Na každém vozíčku je jedno zavazadlo. Systém podle zavazadlové přívěsky ví, kdy se má vozík sklopit a ke kterému letu má zavazadlo poslat," vysvětluje Král.

Jeden skluz slouží pro jeden let

Zavazadla se pak nakládají buď do přepravních kontejnerů, nebo jsou k letadlům rozvážena na vozících za malými tahači. Pak jsou zavazadla přeložena na pásy, které kufry vyvážejí až do dvířek zavazadlového prostoru, nebo tam putují uvnitř kontejnerů za pomoci speciálních zdvižných vozíků.

3000 kufrů za hodinu, deset minut k letadlu. Je to rychlost

Pokud zavazadlo neobsahuje neidentifikovatelný nebo podezřelý obsah a nepotřebuje dodatečnou bezpečnostní kontrolu, trvá cesta třídírnou přibližně čtyři až pět minut. Dalších několik minut pak trvá odvoz k letadlu. "Vlastní rozvoz závisí na tom, jak daleko od budovy třídírny letadlo stojí, ale nejpozději do deseti minut jsme schopni dodat zavazadlo na kterékoli místo na letišti," říká Lukáš Král.

Během jedné hodiny třídírna zvládne až tři tisíce zavazadel. Největší "nával" bývá podle Krále ráno: "Špiček je v průběhu dne pět. Ta největší je ráno kolem sedmé hodiny, kdy přistává nejvíce letadel z východu. Musíme za relativně krátkou dobu odbavit jak cestující, tak jejich zavazadla, dále při jejich cestě do západní Evropy." Do toho je samozřejmě nutné odbavovat ještě cestující, kteří v Praze svou cestu teprve začínají.

Speciální případy se třídí manuálně

Vždycky ale cesta kufru nemusí být plně automatická. Stačí, aby váš let ještě nebyl připraven k nakládání zavazadel, abyste na přepážku odbavení přišli se zpožděním nebo aby byla cedulka s čárovým kódem špatně přilepená či poškozená. V takovém případě zavazadlo z vozíkového dopravníku nesjíždí na skluzy k jednotlivým letům, ale putuje na karusel, kde jej ručně "odchytí" pracovníci handlingu a čárový kód načtou ručním skenerem. Pak zavazadlo přeloží na příslušný vozík k letadlu.

Karusel - Pracovník handlingu skenuje zavazadlo

V případě příletů probíhá proces opačně, ale je o něco jednodušší – obvykle totiž odpadá bezpečnostní kontrola. Ani konečné třídění zavazadel není tak detailní jako v případě odletů. Na karuselech v příletové hale, kde si po příletu svůj kufr znovu vyzvednete, totiž obvykle krouží zavazadla z hned několika letů.

Jak se ve světě označují letiště? Kódy IATA a ICAO

Kód IATA

(International Air Transport Association – Mezinárodní asociace leteckých dopravců)

  • třípísmenný kód, např: PRG (Praha), BRQ (Brno), OSR (Ostrava)

tvořen písmeny, náhodně vybranými z názvu letiště - nemá konkrétní strukturu

použití: označování zavazadel, informace o letech, destinacích apod.

Kód ICAO
(International Civil Aviation Organisation – Mezinárodní organizace pro civilní letectví)

  • čtyřpísmenný kód, např: LKPR (Praha), LKBR (Brno), LKMT (Ostrava)
  • první písmeno označuje část světa (L = jižní Evropa), první dvě písmena zemi
    (LK = Česká republika), poslední dvě konkrétní letiště (LKPR = Praha)

použití: letecké mapy, letová dokumentace, radiokomunikace, letecká meteorologie

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 29 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 1 příspěvek

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi nejsou příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...