Chcete, aby váš web všichni našli? Optimalizujte jej pro vyhledávače

  • 8
První a velmi důležité je si uvědomit, kdo jsem a co vlastně nabízím. Je podstatné nalézt pár klíčových slov, která nejspíš napadnou potenciálního zákazníka. Výběru přikládáme velkou důležitost. Není nic horšího, než optimalizace na slovo, které nikdo nehledá.


Český web je stále dost neoptimalizovaný, a tak má úspěch vše, co je jen trochu optimalizované. Proto, máte-li malou firmu, zkuste se poučit z následujících pravidel. Sami uvidíte, jak to funguje v praxi.

První, a velmi důležité, je si uvědomit, kdo jsem a co vlastně nabízím. Je podstatné nalézt pár klíčových slov, která nejspíš napadnou potenciálního zákazníka. Výběru přikládáme velkou důležitost. Není nic horšího, než optimalizace na slovo, které nikdo nehledá.

Hotový výběr podrobíme malé zkoušce. Zadáme do vyhledávače naše klíčové slovo (například „karavany“) a výsledek hledání nám zobrazí webové stránky naší konkurence. Pokud neexistuje šance umístění stránky před naši konkurenci, bude nutné zvolit jiná klíčová slova a fráze tak, aby se naše šance zvýšily.

„Hezké“ URL a struktura webu
Samotné URL by mělo být smysluplné a týkající se přímo vašeho produktu. Smysl mají dávat i  jednotlivé podstránky. Je daleko lepší použít např. http://www.firma.cz/nazev-vyrobku.htm  než  http://www.firma.cz/page01.htm. Důležité je i dodržování stále stejného zápisu stránky.

Různé tvary zápisu jedné URL adresy jako například: http://www.firma.cz, http://firma.cz/index.htm, http://firma.cz a http://www.firma.cz/index.htm a jsou pro vyhledávače čtyři rozdílné stránky.

U dynamických webů je to o něco komplikovanější. Pokud generujete nový obsah z databáze a jednotlivé stránky se liší jenom parametry za otazníkem, nastává pro vyhledávač problém. S rostoucím počtem parametrů vyhledávače ztrácí ochotu stránku indexovat. Pokud používáte server Apache, vyřeší tento problém modul Rewrite, jestliže máte server IIS pomůže ISAPI_rewrite. Oba zajistí přepis URL do přijatelnější formy.

SEO - Search Engine Optimization

Tento výraz znamená úpravu obsahu, vzhledu a zdrojového kódu webové stránky takovým způsobem, aby se objevila na předních místech ve fulltextových vyhledávačích. Je jistě dobré, že vyrábíte kvalitní šicí stroje nebo pečete křupavé rohlíky, ale v dnešní internetové době je důležité, aby se o tom vůbec někdo dozvěděl. Co děláte když hledáte letní dovolenou, chcete nový mobil nebo máte chuť na pizzu? Napíšete do vyhledávače například „levná dovolená“ a čekáte na výsledek. Nalezených odkazů bude asi několik stovek, ale jistě budete číst prvních pět, maximálně deset odkazů, a máte vybráno. Přesně o tom je SEO. Hlavní prací SEO konzultantů je právě dostat váš web mezi první. Taková optimalizace není levnou záležitostí, ale její výsledek může velmi překvapit.

Jak na vlastní stránky
Před  tvorbou samotné stránky je nutné dobře přemýšlet. Nedoporučuje se použití rámců a to hned z několika důvodů: vyhledávače je obtížně procházejí, některé starší prohlížeče rámce nezobrazují, navíc jsou problémy s tiskem, a také URL je stále stejné. Lepší je rámce nahradit tabulkovým layoutem nebo CSS. Je na místě varovat i před nadměrným použitím FLASHe, je totiž pro drtivou většinu vyhledávačů úplně nečitelný.
 
Title - má pro vyhledávače vysokou váhu. Doporučuje se použít pět až sedm klíčových slov. Na každé stránce by měl být jiný titulek, jasně informující o obsahu stránky. Neměl by začínat tak, jak vypadá vaše doména.

Description - by měl obsahovat shrnutí obsahu stránky, zhruba 100 až 200 znaků. Vyhledávače v něm hledají, proto je dobré zde uvést dostatek klíčových slov. Někdy jej vyhledávače použijí i jako popisek k vaší stránce při zobrazování výsledků hledání.

Keywords - má obsahovat skutečně ta slova, která jsou obsažená na stránce. Některé vyhledávače keywords vůbec neberou v potaz.

Language - zaručuje zobrazení textu ve správném kódování.

Popisky obrázků - klíčová slova se dají vložit i do popisků obrázků. Používání atributu alt doporučuje i norma W3C.

Zvýrazněný text -  ke zvýraznění textu je dobré používat tagy a (strong) (/strong) a (em) (/em). Vyvarujte se a (b) (/b) a (i) (/i). První dvě značky dávají slovu větší význam oproti ostatnímu textu, kdežto druhé dvě text pouze formátují. 

Nadpisy -  pro všechny nadpisy lze doporučit výhradně používání tagů (h1) až (h6). Definujte je pomocí CSS. <h1> použijte na stránce samozřejmě pouze jednou.

Validita - není nezbytná pro úspěch v SEO, ale vyhledávače mají radši stránky validní, a tedy plně funkční. Validitu lze ověřit na webu W3C.

Obsah - říká se, že kvalitní obsah přitáhne sám. Něco na tom jistě bude.

Zpětné odkazy
Dříve než začneme horečnatě budovat zpětné odkazy, musíme si navrhnout vhodný titulek a popisek naší webové prezentace. Měl by skutečně vystihovat obsah naší stránky. Zapomeňte na spojení  typu: „máme vše“ nebo „jsme nejlepší“. Klíčová slova užívejte opatrně. Někteří administrátoři katalogů nejsou nakloněni přílišné optimalizaci. 

Teď už stačí jen procházet Internet a registrovat se do všech možných katalogů. Nezapomeňte určitě na katalog DMOZ. V ČR není moc známý, ale ve světě vyhledávačů má velkou váhu. Na českém Internetu je několik desítek katalogů, kde je možné registrovat svoje stránky a získat tím zpětné odkazy zcela zdarma.

Registrovat lze přímo i na některých fulltextech: google, jyxo nebo seznam. Uvádějte své URL také v diskusích, které trochu souvisí s obsahem vašeho webu.
Zpětné odkazy jsou v SEO velmi důležité a vyhledávači říkají, že je vaše stránka důležitá. Úspěšnost vašeho počínáni lze ověřit zadáním link: před vaší URL do vyhledávacího okénka např. google nebo jyxa. Osobně doporučuji spíše jyxo.

SEO bez záruky
Na dobrou pozici ve výsledcích vyhledávání není žádný nárok. Rozhodnutí o vaší stránce je čistě na vyhledávači a jeho mechanismech. Nesmíte se ani divit, když vaše stránka často mírně mění pozici. Je to zcela normální. Rozhodně nečekejte razantní změny ihned po optimalizaci. Mohou se projevit až po týdnech nebo dokonce měsících. Je to běh na velmi dlouhou trať, který se nakonec rozhodně vyplatí.