Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Chcete koupit, prodat nebo vyměnit? Radíme, jak vytvořit dobrý inzerát

aktualizováno 
Pokud jste již někdy zkoušeli vytvořit si inzerát na prodej nebo při shánění práce, asi víte, že to není zase až tak jednoduché. Co musíte udělat, aby váš inzerát splnil účel a nebyl pouze ztrátou času?
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Stačí zadat do vyhledávače slovo "inzerce", "inzerce zdarma", "inzeráty" a výsledkem je několik desítek nalezených inzertních serverů. Jejich počet se od roku 2005 téměř zdvojnásobil. Rostoucí konkurence je pro uživatele do jisté míry výhodná, neboť má možnost umístit svůj inzerát na více inzertních serverů, a to většinou zdarma. Na druhou stranu to prodejce nutí tříštit pozornost a stejně tak případné kupující. A zabere jim to více času.

On-line inzerce - tedy tzv. občanská inzerce - přináší více možností než off-line inzeráty. Patří sem jednak rychlost vložení inzerátů, jejich aktuálnost, snadná a rychlá editace, zacílenost apod. Kdo si ještě pamatuje na časy, kdy jedinou možností byly inzertní stránky novin, speciální inzertní noviny nebo časopisy, dokáže tuto změnu ocenit. Navíc nyní šetří na poplatku. Tehdy si mohli lidé podat inzerát zdarma tak nejvýše na pouliční lampy, vchodové dveře paneláku nebo nalepit přímo na své auto např. “Auto na prodej“ apod.

Jak začít? Výběrem inzertního serveru

První krok by měl vždy směřovat k výběru správného webu. Tedy zjistit si, jaké inzertní servery na českém internetu existují.

Vždy má větší smysl vkládat inzeráty na takové inzertní servery, které mají vysokou návštěvnost. To se dá ověřit několika způsoby. Jednak je na většině inzertních serverů možné najít počítadlo návštěvnosti. Druhá a možná i objektivnější cesta je využít webové stránky, které zaznamenávají počet návštěv zaregistrovaných serverů. Těmito webovými stránkami jsou např. www.toplist.cz, www.navrcholu.cz apod.

Při výběru inzertního serveru je dalším důležitým faktorem počet inzerátů v databázi. Vedle celkového počtu by se měl uživatel zaměřit i na počet inzerátů v kategorii, kde chce inzerovat. To vše by měly ty lepší servery ukazovat.

Vysoký počet návštěv a dostatečný počet inzerátu na daném inzertním serveru a v rubrice jsou dobré předpoklady k tomu, aby byl inzerát úspěšný.

Jak ale zabráni tomu, aby na hojně navštěvovaných serverech inzerát nezapadl a nepřeskočily jej čerstvější inzeráty? Pro tento případ lze využít u většiny serverů tzv. topování inzerátů. To znamená zaplatit provozovateli za zviditelnění inzerátu určitou částku a on pak automaticky zajistí, aby byla nabídka neustále na první místech, bez ohledu na veliký příliv novinek. 

Jsou však i jiné cesty, ty jsou ale časově náročnější.  Stačí totiž jednoduše aktualizovat inzerát tím, že  je podán znovu. U většiny inzertních serverů systém sám aktualizuje po svolení inzerenta daný inzerát a to v určitých časových (denních, týdenních) intervalech.

Přehled některých inzertních serverů. Kde inzerovat online

- www.bazos.cz

- www.hyperinzerce.cz

- www.sbazar.cz

- www.slando.cz

V případě, že byste chtěli využít inzerci zdarma nejen online ale i offline – klasické inzertní noviny - je možné využít www.annonce.cz, www.avizo.cz a další. Pokud se rozhodnete pro inzerci offline, počítejte však s poplatkem za vložený inzerát. Rovněž offline inzerce neumožňuje dostatečně rychle uskutečnit obchod – prodej/nákup jako je to prostřednictvím internetu. Také další nevýhodou může být editace nebo popř. zrušení inzerátu.

Na co si dát pozor při vkládání inzerátu

Ne všechny inzertní servery mají shodný postup vkládání inzerce, formát inzerátů. Liší se ve velikosti a umístění titulku, prodejní ceny a i samotného obsahu. Provozovatelé se i takto snaží nalákat zákazníky, ale vždy záleží jen a jen na inzerentovi, co mu nejvíce vyhovuje.

Většinou se tak díky těmto vlastnostem nepodaří vložit zcela shodný inzerát na různé inzertní weby. Je třeba si dát pozor především na případné omezení znakových charakteristik v textu, titulku, ale i na to, zda je stejný formát ceny atd. Touto kontrolou se dá přejít například zkrácení textu inzerátu nebo neuvedení ceny.

 Co by měl nabízet každý inzertní server
 * titulek inzerátu
* cena předmětu inzerátu
* textová struktura inzerátu
* fotografie
* kontaktní informace

Jak správně vyplnit jednotlivé položky

Titulek inzerátu

Název inzerátu by měl co nejpřesněji vystihovat obsah inzerátu. Titulek a cena je totiž to, co zaujme návštěvníky inzertních stránek nejdříve. Název je důležitý také pro vyhledávače. Pokud se v titulku objeví klíčové slovo, které zájemci hledají ve vyhledávači, má inzerát šanci objevit se na prvních místě.

Cena

Cenu lze považovat za druhý nejdůležitější faktor, který je potřeba u inzerátu zohlednit. Nejvýhodnější je uvést v inzerátu přesnou cenu, čímž lze zacílit potenciální zájemce a rychleji tak uskutečnit prodej,koupi, pronájem apod.

Inzerce není aukce. Kdo rád o ceně smlouvá nebo si není jistý jejím stanovením, pak by si měl uvědomit, že inzertní server není v těchto případech nejvhodnějším médiem. Na druhou stranu, některé inzertní servery vám přímo nabízí možnost volby ze dvou či více formátů ceny: - cena dohodou za 1,- Kč apod. Tudíž záleží pouze na vás, který způsob si vyberete.

Struktura a obsah inzerátu

Text inzerátu by měl být co nejvýstižnější a nejstručnější tak, aby potenciálního zájemce jasně směřoval k cíli inzerátu. Tím je koupě, prodej, pronájem nebo seznámení. Člověk by neměl psát romány, protože na internetu obecně platí, že lidé texty příliš nečtou a dlouhé texty je spíše odrazují.

Fotografie

Inzeráty s fotografiemi mají až třikrát větší úspěšnost než inzeráty bez přiložených dokumentů. Na co se ale při jejich vkládání a výběru zaměřit?

Důležitá je velikost fotografie. Zde je třeba si všimnout, zda vámi vybraný inzertní server nemá omezenou kapacitu místa na vkládání fotografií. Pozor také na samotnou kvalitu fotografie. Neměla by být ani příliš tmavá nebo světlá a má mít dostatečné rozlišení. Pokud není použita vlastní fotografie, je třeba dát si pozor na autorská práva. Dobrou indicií je v tomto případě vodoznak (watermark) ve fotografii, který může obsahovat logo autora, jiných webových stránek nebo název firmy.

Kontaktní údaje

Při vkládání inzerátu by si měl každý důkladně zkontrolovat emailovou adresu a telefonní číslo inzerenta. Špatná emailová adresa nebo telefonní číslo znamená konec šancí na uskutečnění obchodu nebo třeba i seznámení.

Nejčastější chyby v inzerátech

Chyby při zadávání inzerátů

  • chyba v emailové adrese
  • chyba v telefonním čísle
  • chyba v zadané ceně – velmi často se stává, že inzerent zadá více nul do pole cena. V danou chvíli je pak cena zobrazena také u inzerátu.
  • fotografie – watermark, fotografie je označena po zkontrolování administrátorem jako zdroj z jiného inzertního serveru a je vymazána, popř. inzerát není zveřejněn
  • nesprávně zvolená kategorie – poptávka nabídka, podkategorie. Pokud přesně zacílíte váš inzerát, nejen že přesně zacílíte potenciální zájemce, ale také se vyhnete zbytečnému smazání inzerátu ze strany inzertního serveru.
  • inzerát je neaktuální – vždy si nezapomeňte podané inzeráty, v případě uskutečnění prodeje, seznámení a podobně, ze serveru vymazat. Předejdete tak případným návalům stížností.

Chyby při platbě

  • nikdy neplaťte zálohu předem na účet inzerenta
  • vždy se snažte domluvit schůzku a předat zboží a peníze zároveň
  • pokud je to možné, domluvte si doprovod – někoho z vašich známých - na smluvenou schůzku
  • vždy si zboží při předávání řádně zkontrolujte

Autorka je pracovnicí inzertního serveru

Autor:


Témata: seznámení


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Homepage bankovnictví Servis24.
Uživatelé Servis24 hlásí omezení dostupnosti, nebude to prý trvat dlouho

Elektronické bankovnictví České spořitelny se dnes potýká se zhoršenou dostupností služeb pro některé klienty.  celý článek

Logo Pirate Bay
Stahujete z Pirate Bay? Zpomalí vám počítač, protože tajně těží kryptoměnu

Návštěvníci stránek torrentové sítě The Pirate Bay hlásí, že stránka jejich procesor využívá k těžbě digitálních měn.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.