Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Chytráci nám chtěli prodat předraženou doménu. Zavolat mohou i vám

  • 53
Když se nerozhodnete ihned, prodáme doménu s vaším jménem konkurenci, vyhrožuje hlas ze sluchátka. Firma České doménové centrum už několik měsíců využívá jednoduchou fintu, jak vydělat na neznalosti českých firem i jednotlivců.

"Dobrý den, jste majitelem domény XYZ.cz?" zavolají vám domů nebo do firmy. "Jsme doménové centrum a jeden náš klient nás požádal, abychom mu registrovali domény XYZ.eu, .com, .info a .org. Systém nám zobrazil, že vy vlastníte doménu XYZ.cz, a tak vám chceme nabídnout přednostní zakoupení těchto domén. Rozhodnout se ale musíte rychle, než to zaregistrujeme již zmíněnému klientovi."

Pokud v telefonu uslyšíte něco podobného, nic si nekupujte. Pravděpodobně se vám snaží prodat předraženou službu. Navíc informace, které vám firma podává, bývají zavádějící. A nemějte strach, i když vám operátorka milým hlasem vyhrožuje, že domény s vaším jménem prodají někomu jinému, nestane se tak.

Čtyři tisíce místo sedmi stovek

S podobným fíglem hraničícím s podvodem se setkala i jednatelka jisté společnosti, která poté kontaktovala redakci Technet.cz. Celý průběh podivné transakce jsme tak sledovali téměř v přímém přenosu. Roli jednatele převzal zástupce naší redakce.

Zatím se skutečná jednatelka dozvěděla, že záhadný klient chce koupit jejich doménu s mezinárodními koncovkami, a že teď mají poslední šanci mu v tom zabránit. Nebylo těžké zjistit, že podobný telefonát není v Česku zdaleka ojedinělý.

Jednatelka se dozvěděla také cenu: "Čtyři tisíce za všechny čtyři domény, plus obnovovací poplatky každý rok," sdělila jí ochotná slečna z Českého doménového centra. Skutečná cena je víc než čtyřikrát nižší.

Varování první: vysoká cena

Pozor na České doménové centrum

Budou na vás tlačit, budou vás strašit a žádat přemrštěnou cenu

1) Nenechte na sebe tlačit. Pokud vám operátorka dává na rozhodnutí o koupi pouze několik málo hodin, je to podezřelé.

Zásada obecně zní: nic jste si neobjednali, je tedy divné, že vám někdo po telefonu něco nabízí.

2) Nenechte se zastrašit. Pokud vás nabízející bude strašit tím, že doménu prodá "konkurenci", která o ni má zájem, porušuje povinnosti vůči ní. Navíc žádná konkurence pravděpodobně neexistuje.

3) Nenechte se oškubat. Zjistěte si skutečnou cenu domény (platí obecně u všech druhů zboží a telefonického marketingu obzvlášť). Je několikanásobně nižší, než za kolik vám ji nabídne České doménové centrum. Informace zde.

Nejpozději tady by se tedy měl každý oslovený zarazit. Registrace mezinárodních domén se pohybuje kolem 225 Kč za rok (včetně DPH). Cena čtyř domén by tedy rozhodně neměla přesáhnout tisíc korun. Na druhou stranu, cena pro koncového zákazníka je pochopitelně smluvní, a tak je plně v rukou firmy, jakou cenu za doménu si řekne. Zákazník by ostatně během dvou minut vyhledávání na internetu zjistil, že cena je nečekaně vysoká a není konkurenceschopná.

Za zmínku stojí, že stránky Českého doménového centra vůbec neobsahují ceník služeb, pouze jejich nabídku. Pravděpodobně tak spoléhají na jiný zdroj zakázek: telefonický "marketing".

"Zákazník by nikdy neměl provádět žádné objednávky pouze na základě toho, že mu někdo zavolá, aniž by měl k dispozici dostatek informací," varuje Ondřej Filip, výkonný ředitel sdružení CZ.NIC, které zodpovídá za české domény. "Doporučuji obrátit se na seriózní společnost, která se internetovými doménami zabývá. Takovými společnostmi jsou akreditovaní registrátoři internetových domén .CZ."

Varování druhé: nátlak časovou tísní

Kdykoli vás neznámý člověk či firma tlačí do nějaké transakce a ohání se časově omezenou nabídkou, je třeba mít se na pozoru. Dost možná nechce, abyste měli čas poradit se s odborníkem nebo porovnat ceny s konkurencí.

Zavolali jsme na telefonní linku jménem jedné firmy, která nás na tuto "ultimátní nabídku" upozornila. Paní z Českého doménového centra, na nás bezesporu spěchala: "Potřebovala bych to ale vědět co nejdřív, protože dneska v pět hodin už musím ten požadavek vyřídit." Je 15:50, a tak, když nereaguji nijak nadšeně, dodává: "Maximálně zítra do deseti hodin dopoledne. Mně je vlastně jedno, jestli to zaregistruji vám nebo té druhé firmě."

Varování třetí: záhadný druhý klient

Asi nejzajímavějším prvkem tohoto "marketingu" je onen záhadný klient. Prý má zájem o naše domény s mezinárodními koncovkami. Pořád se o něm ale mluví v narážkách: "Obdrželi jsme požadavek od našeho klienta", "systém nás upozornil", "budeme muset pokračovat v procesování požadavku"... Kdo je vlastně ten klient?

Samozřejmě od začátku firmu podezírám, (stejně jako mnozí lidé v internetových diskusích, kde se o tomto triku mluví už pár měsíců), že je to klient smyšlený, nebo alespoň domluvený, zkrátka falešný. Chci od operátorky jasné slovo, hraji si na neznalého: "Já nevím, jestli ty mezinárodní koncovky potřebujeme, vždyť to .com je nějaká cizí doména, ne? To si snad ani nemůžu registrovat, nebo jo? To je ten váš klient ze zahraničí, a nebo je to někdo z Česka?"

"Ano, je to česká firma," slyším jasnou, ale polovičatou odpověď.

Kolik ve skutečnosti stojí doména?

Domény .cz, .com, .eu, .org i .info stojí kolem 225 Kč na rok včetně DPH, cena se může lišit dle nabídky dalších služeb.

Snad má firmu vylekat, že bude nějaký její konkurent využívat "jejich doménu" s koncovkou .com nebo .eu a mást tak zákazníky. Lze předpokládat, že část českých firem na tuto fintu skočí. Zvlášť, když nemají s doménami a webovými stránkami mnoho zkušenosti a nemají povědomí ani o relativně nízkých cenách.

Ostatně, vybrat si snadný cíl je pravděpodobně celkem jednoduché, stačí se zaměřit na malé podniky, které nemají vlastní IT oddělení nebo neaktualizované, podomácku vyrobené stránky. Zde má operátor dobrou šanci v časovém tlaku firmu přesvědčit, aby si domény koupila a zabránila tak oné "konkurenční firmě", aby mezinárodní domény získala.

Záhadný klient vycouval?

"Naše" firma nabídku Českého doménového centra odmítla. Čekali jsme tedy, zda budou domény, o které má "jejich klient" zájem, další den nedostupné, prodané. Ale i po třech týdnech jsou tato doménová jména stále na prodej. O tom ostatně svědčí fakt, že jednu z nich si "naše" firma nakonec skutečně koupila, samozřejmě prostřednictvím jiného registrátora. Zaplatila za ní asi pětkrát nižší cenu, než nabízelo České doménové centrum.

"Pokud by skutečně žádný klient neexistoval a daná společnost uváděla jeho zájem pouze jako vějičku proto, aby nalákala klienty, jednalo by se o jednání, které je v rozporu s českým právem," vysvětluje JUDr. Vladan Rámiš: "Šlo by minimálně o porušení zákona o regulaci reklamy, ve vztahu ke konečným zákazníkům-nepodnikatelům. Pak by se jednalo o tzv. klamavou obchodní praktiku podle Zákona na ochranu spotřebitele, vůči konkurentům o nekalou soutěž."

"Pikantní je, že i pokud by onen záhadný klient existoval, bylo by vyzrazení jeho zájmu o dané domény pro změnu porušením povinností vůči němu," dodává Rámiš.

Dvě firmy, stejná finta

Sdružení CZ.NIC, správce českého doménového prostoru, se k případu vyjadřuje ještě přísněji. Na pochybné praktiky při aktivním prodeji domén už několikrát upozorňovalo, například v článcích Jak se dá také vydělávat na doménách a O České doménové centrále podruhé, v nichž jsou popsány praktiky společnosti Česká doménová centrála s.r.o., na kterou CZ.NIC podalo trestní oznámení pro podezření z podvodu. Česká doménová centrála je ostatně svými praktikami známá, informovaly o nich i celostátní televize. O téměř identických praktikách firmy České doménové centrum zatím tolik informací k nalezení není.

"Česká doménová centrála a České doménové centrum jsou různé společnosti, které podnikají stejným způsobem. S ničím podobným jsme se dosud nesetkali, nicméně je třeba zmínit, že stejně jako v případech, které se doménových jmen netýkají, je třeba být obezřetný a sledovat, s kým vstupuji do smluvního vztahu, za jakých podmínek a k čemu se vlastně zavazuji," řekl Ondřej Filip, výkonný ředitel sdružení CZ.NIC.

Na nátlakové metody a podávání zavádějících informací jsme se zeptali i přímo firmy České doménové centrum. Odpovědi jsme se však zatím nedočkali.

Přepis telefonického rozhovoru s Českým doménovým centrem

Zavolali jsme do Českého doménového centra, reagovali na nabídku, kterou učinili jedné české firmě a zahráli si na naivního zákazníka. Za zmínku stojí především nepopiratelný časový nátlak a také odkazování se na záhadného klienta, kterým má být česká firma.

Dobrý den, Pavel Kasík, mluvím prosím s (jméno operátorky).
Ano, to jsem já.
Dala mi na Vás číslo paní (jednatelka firmy, která nás kontaktovala). Já jim dělám stránky a prý jste jim nabízeli něco ohledně domén, můžu se zeptat, co to bylo?
Tak prosímvás, šlo o to, že my jsme tady dostali požadavek od klienta, který si chtěl zaregistrovat domény pod stejným názvem, jako mají oni, ale s jinými koncovkami?
Jako s koncovkami .info, .com, nebo...?
To já vám teď nemůžu říct, já u sebe teď tu složku nemám. Zkrátka jiná firma si chtěla zaregistrovat tyhle domény, a šlo o to, že při zpracování toho požadavku nám tu vyjela ta vaše firma s tím "cézetkem", a proto já jsem byla pověřená, ať to takhle ověřím.
Takže to vlastně děláte, abyste nepoškodili toho člověka, co má tu .cz doménu.
Abysme ho nepoškodili, tak mu zavolám, ale jinak mně je jedno, komu to registrujeme.
Rozumím. Já teda nevím, když chci registrovat tu doménu .com, jestli na to musím být v zahraničí?
Ne, to nepotřebujete.
Takže to byla nějaká česká firma, která ten požadavek zadala.
Ano, česká firma.
A když si to nezaregistrujeme, tak si to registrují oni?
Ano, přesně tak.
A máme nějakou lhůtu na rozmyšlenou?
No ten požadavek byl vznesen dneska, takže my to musíme registrovat dnes do páté hodiny, maximálně zítra do deseti dopoledne.
A kolik by ty čtyři domény stály, prosím?
Takže udržovací poplatek je 99 korun za (nesrozumitelná část nahrávky) a pak 4099 Kč za ty domény.
Za ty domény? Za tři nebo čtyři domény?
Tohle je za čtyři domény. Ale ten poplatek je za jednu doménu.
Rozumím. Tak já se vám kdyžtak ozvu, ale spíš bych řekl, že zájem nemáme.
Děkuju, pěkný den, nashledanou.
Nashledanou.