Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Příliš šílené, než aby to fungovalo. Čínský superautobus byl podvod

aktualizováno  12:03
Autobus, který se vyhne zácpám, protože prostě pojede nad kolonami aut. V roce 2010 si tento čínský koncept získal velkou pozornost. Nyní se zdá, že šlo pouze o podvod na investory. Čínská policie zatkla podnikatele, který koupil patent na superautobus.

3D Couch Express - koncept obří autobusové pevnosti, pod kterou se vejdou osobní auta | foto: umiwi.com

„Obří autobus, pod kterým pohodlně projedou i dvě osobní auta vedle sebe, by mohl vyřešit zácpy na čínských silnicích. Je to ale zatím pouze utopický koncept,“ napsali jsme v roce 2010 o čínském nápadu s názvem 3D Express Bus (立体快巴). Ten počítal s konstrukcí speciálních autobusů, které dokáží jezdit nad ucpanou silnicí.

Autobusová pevnost automaticky kontroluje, zda se pod ní blížící se auto vejde,...
V Číně se zatím používají především vlaky, metra a autobusy, včetně vylepšeného...
Na širokých silnicích by byly pro 3D Couch vyhrazeny dva pruhy, ve kterých by...

Autobusová pevnost měla automaticky kontrolovat, zda se pod ní blížící se auto vejde, či zda ji má objet

Nápad si získal mezinárodní pozornost a dokonce se probojoval do výběru padesátky nejzajímavějších nápadů magazínu Time: „Společnost (TEB Technology Development Company, pozn. red.) nyní čeká na vládní schválení zkoušek v Pekingu. Ty by mohly začít už v roce 2011.“ Dnes víme, že taková očekávání byla nejen předčasná, ale zřejmě úmyslně živená.

Podívejte se, jak byl koncept prezentován v roce 2010:

Odborníci od počátku upozorňovali na nedostatky tohoto nápadu. Jak se takový monstrózní autobus vypořádá se složitějšími zatáčkami? Co když v koloně bude stát náklaďák? Co když dojde k nehodě?

„Takový vyvýšený autobus by se zasekl v dopravní zácpě a všechno by jenom zhoršil,“ upozorňoval jeden z kritiků projektu, dopravní expert Šen Gnang z šanghajské Tongji University. „Je to absurdní, dětinský nápad.“

Skoupení patentů a miliardová důvěra investorů

Původ nápadu

Čínský koncept „Transit elevated bus“ vychází z nápadu amerických architektů Craiga Hadgettse a Lestera Walkera prezentovaného v roce 1969 jako Bos-Wash Landliner. Tuto inspiraci přiznává i čínský patent.

Ale i absurdní nápady si najdou své publikum. V tomto případě se myšlenky hlavního konstruktéra Sunga Jou-čou (Song Youzhou) ujal podnikatel Paj Č’-ming. Skoupil patenty a postupně během pěti let získal investice v hodnotě přes půl miliardy dolarů (přes dvanáct miliard korun). Investorům přitom sliboval velkou návratnost. Jednalo se o čínskou formu „crowdfungingu“, tedy drobných investic, kterých se může účastnit kdokoli.

Právě proto byla mediální podpora pro Paj Č’-minga tak důležitá. Nutno říci, že se mu dařilo držet autobus v pozornosti médií i veřejnosti. Často se přitom on i jeho podřízení v rozhovory s médii oháněl „domluvenými zakázkami“ či „chystanými testy“, o kterých dotyčná města nevěděla, nebo odmítla, že by o zkušebním provozu jednala.

Po šesti letech první zkoušky

Ne, že by se nekonaly vůbec žádné zkoušky. V roce 2016 se konečně - po řadě odkladů - rozjel vyvýšený autobus v reálném městě, ačkoli pouze v omezeném testovacím provozu. S testováním souhlasilo milionové přístavní město Čchin-chuang-tao (Qinhuangdao) na severu Číny, pouhých 300 kilometrů od Pekingu.

Ve městě Qinhuangdao proběhly první zkoušky

Ve městě Qinhuangdao proběhly první zkoušky

Testovací autobus TEB se pohyboval po kolejnicích a pod téměř pět metrů vysokým a osm metrů širokým autobusem mohly pohodlně projíždět osobní automobily. Autobus se po kolejích pohyboval maximální rychlostí 10 km/h.

Zdálo se, že je vše na dobré cestě, respektive alespoň na kolejích. Jenže radnice města Čchin-chuang-tao odmítla, že by test schválila, a nechala testovací soupravu rozebrat.

Prostorný interiér autobusu
Testovací autobus je 22 metrů dlouhů, 7,8 metrů široký a 4,8 metrů vysoký.
Testování konceptu TEB-1 začalo v čínském městě Čchin-chuang-tao (Qinhuangdao)...

Testování konceptu TEB-1 začalo v čínském městě Qinhuangdao v srpnu 2016. Testovací autobus je 22 metrů dlouhů, 7,8 metrů široký a 4,8 metrů vysoký.

Kritikové ostatně už v době, kdy byl test spuštěn, varovali, že jásot je předčasný: „Pod autobusem mohou jezdit jen auta do výšky 2,1 metru, což je méně než zákonný limit pro osobní auta. Tento autobus by navíc vážil více než sto tun, což je pro většinu čínských silnic příliš.“

Zakladatel projektu zatčen pro podvod

Asi největší šok pak všem drobným investorům, kteří TEB autobus podpořili, zasadila poslední zpráva: podle čínských vyšetřovatelů byl celý projekt jen záminkou, jak lidem prodat „investiční příležitost“.

Policie zatkla zakladatele Paj Č’-minga (Bai Zhiming) i 32 jeho zaměstnanců. Nyní podle NPR policie pátrá po tom, kde se skrývají tyto finanční prostředky.

Podle odborníků mělo být všem jasné, že jde o podvod, nebo přinejmenším nerealistický projekt: „Nové typy dopravních prostředků problém nevyřeší,“ míní například Jang Tchao, odborník na veřejnou dopravu z čínského města Nan-ťing. „Řešením musí být vyvážení nabídky a poptávky. Musí se najít řešení, jak zabránit zácpám. A jezdit nad zácpou není řešení.“

Aktualizace: Do článku jsme doplnili informace o původu nápadu.

Autor:



Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

Hlavního strážce před rakovinou známe už 40 let. Ale neumíme ho využít

Bílkovina p53 se váže na snímku k DNA (oranžová šroubovice nahoře), aby...

Gen, který hraje nejdůležitější roli v boji proti rakovině, známe už desetiletí, ale v moderní cílené léčbě se...



V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...

Dvakrát přežil ohnivé peklo a vrátil se do boje. Chybu udělal po válce

František Truhlář před válkou

Letec RAF František Truhlář přežil dvě těžké havárie při návratech z bojových letů. Při obou utrpěl těžké popáleniny,...

Kvůli ruskému metru mohla padnout stanice v Nuselském mostu, řekl architekt

Architekt Nuselského mostu Stanislav Hubička (vlevo) a Antonín Semecký, který...

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli...

Další z rubriky

Bezmotorová stíhačka Luňák startovala i ze svislého visu pod vrtulníkem

LF-107 Luňák během převleku z Vajnor na letecký den do rakouského Welsu (rok...

Akrobatický Luňák patří mezi nejslavnější kluzáky v historii československého letectví. Ve své době upoutával pozornost...

Iljušin, kterému v Praze Tupolev uřízl ocas, „přeletěl“ do muzea

Přesun letounu Il-18 do Leteckého muzea Kbely

Přežil srážku s jiným dopravním letadlem i mnoho let nepřízně počasí na ploše kbelského letiště. Dopravní letoun Il-18...

Pustíte si v nepřítomnosti do bytu kurýra? Amazon myslí, že ano

(Ilustrační snímek)

Jednou z největších potíží doručování zásilek do místa bydliště je potřeba být na místě fyzicky přítomen. Podle Amazonu...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.