Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Příliš šílené, než aby to fungovalo. Čínský superautobus byl podvod

aktualizováno  12:03
Autobus, který se vyhne zácpám, protože prostě pojede nad kolonami aut. V roce 2010 si tento čínský koncept získal velkou pozornost. Nyní se zdá, že šlo pouze o podvod na investory. Čínská policie zatkla podnikatele, který koupil patent na superautobus.

3D Couch Express - koncept obří autobusové pevnosti, pod kterou se vejdou osobní auta | foto: umiwi.com

„Obří autobus, pod kterým pohodlně projedou i dvě osobní auta vedle sebe, by mohl vyřešit zácpy na čínských silnicích. Je to ale zatím pouze utopický koncept,“ napsali jsme v roce 2010 o čínském nápadu s názvem 3D Express Bus (立体快巴). Ten počítal s konstrukcí speciálních autobusů, které dokáží jezdit nad ucpanou silnicí.

Autobusová pevnost automaticky kontroluje, zda se pod ní blížící se auto vejde,...
V Číně se zatím používají především vlaky, metra a autobusy, včetně vylepšeného...
Na širokých silnicích by byly pro 3D Couch vyhrazeny dva pruhy, ve kterých by...

Autobusová pevnost měla automaticky kontrolovat, zda se pod ní blížící se auto vejde, či zda ji má objet

Nápad si získal mezinárodní pozornost a dokonce se probojoval do výběru padesátky nejzajímavějších nápadů magazínu Time: „Společnost (TEB Technology Development Company, pozn. red.) nyní čeká na vládní schválení zkoušek v Pekingu. Ty by mohly začít už v roce 2011.“ Dnes víme, že taková očekávání byla nejen předčasná, ale zřejmě úmyslně živená.

Podívejte se, jak byl koncept prezentován v roce 2010:

Odborníci od počátku upozorňovali na nedostatky tohoto nápadu. Jak se takový monstrózní autobus vypořádá se složitějšími zatáčkami? Co když v koloně bude stát náklaďák? Co když dojde k nehodě?

„Takový vyvýšený autobus by se zasekl v dopravní zácpě a všechno by jenom zhoršil,“ upozorňoval jeden z kritiků projektu, dopravní expert Šen Gnang z šanghajské Tongji University. „Je to absurdní, dětinský nápad.“

Skoupení patentů a miliardová důvěra investorů

Původ nápadu

Čínský koncept „Transit elevated bus“ vychází z nápadu amerických architektů Craiga Hadgettse a Lestera Walkera prezentovaného v roce 1969 jako Bos-Wash Landliner. Tuto inspiraci přiznává i čínský patent.

Ale i absurdní nápady si najdou své publikum. V tomto případě se myšlenky hlavního konstruktéra Sunga Jou-čou (Song Youzhou) ujal podnikatel Paj Č’-ming. Skoupil patenty a postupně během pěti let získal investice v hodnotě přes půl miliardy dolarů (přes dvanáct miliard korun). Investorům přitom sliboval velkou návratnost. Jednalo se o čínskou formu „crowdfungingu“, tedy drobných investic, kterých se může účastnit kdokoli.

Právě proto byla mediální podpora pro Paj Č’-minga tak důležitá. Nutno říci, že se mu dařilo držet autobus v pozornosti médií i veřejnosti. Často se přitom on i jeho podřízení v rozhovory s médii oháněl „domluvenými zakázkami“ či „chystanými testy“, o kterých dotyčná města nevěděla, nebo odmítla, že by o zkušebním provozu jednala.

Po šesti letech první zkoušky

Ne, že by se nekonaly vůbec žádné zkoušky. V roce 2016 se konečně - po řadě odkladů - rozjel vyvýšený autobus v reálném městě, ačkoli pouze v omezeném testovacím provozu. S testováním souhlasilo milionové přístavní město Čchin-chuang-tao (Qinhuangdao) na severu Číny, pouhých 300 kilometrů od Pekingu.

Ve městě Qinhuangdao proběhly první zkoušky

Ve městě Qinhuangdao proběhly první zkoušky

Testovací autobus TEB se pohyboval po kolejnicích a pod téměř pět metrů vysokým a osm metrů širokým autobusem mohly pohodlně projíždět osobní automobily. Autobus se po kolejích pohyboval maximální rychlostí 10 km/h.

Zdálo se, že je vše na dobré cestě, respektive alespoň na kolejích. Jenže radnice města Čchin-chuang-tao odmítla, že by test schválila, a nechala testovací soupravu rozebrat.

Prostorný interiér autobusu
Testovací autobus je 22 metrů dlouhů, 7,8 metrů široký a 4,8 metrů vysoký.
Testování konceptu TEB-1 začalo v čínském městě Čchin-chuang-tao (Qinhuangdao)...

Testování konceptu TEB-1 začalo v čínském městě Qinhuangdao v srpnu 2016. Testovací autobus je 22 metrů dlouhů, 7,8 metrů široký a 4,8 metrů vysoký.

Kritikové ostatně už v době, kdy byl test spuštěn, varovali, že jásot je předčasný: „Pod autobusem mohou jezdit jen auta do výšky 2,1 metru, což je méně než zákonný limit pro osobní auta. Tento autobus by navíc vážil více než sto tun, což je pro většinu čínských silnic příliš.“

Zakladatel projektu zatčen pro podvod

Asi největší šok pak všem drobným investorům, kteří TEB autobus podpořili, zasadila poslední zpráva: podle čínských vyšetřovatelů byl celý projekt jen záminkou, jak lidem prodat „investiční příležitost“.

Policie zatkla zakladatele Paj Č’-minga (Bai Zhiming) i 32 jeho zaměstnanců. Nyní podle NPR policie pátrá po tom, kde se skrývají tyto finanční prostředky.

Podle odborníků mělo být všem jasné, že jde o podvod, nebo přinejmenším nerealistický projekt: „Nové typy dopravních prostředků problém nevyřeší,“ míní například Jang Tchao, odborník na veřejnou dopravu z čínského města Nan-ťing. „Řešením musí být vyvážení nabídky a poptávky. Musí se najít řešení, jak zabránit zácpám. A jezdit nad zácpou není řešení.“

Aktualizace: Do článku jsme doplnili informace o původu nápadu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Testovací dráha soutěže kapslí pro systém Hyperloop
Potrubní pošta pro lidi Hyperloop přesáhla 320 km/h, návrh je 1 300 km/h

Myšlenka Elona Muska na dopravu lidí pomocí kapslí ve speciálním potrubí dostává stále reálnější obrysy. V rámci jedné ze soutěží týmů, které pracují na...  celý článek

Před 100 lety se narodil Henry Ford II, vnuk slavného Henryho
Před 100 lety se narodil Henry Ford II., vnuk průkopníka automobilového průmyslu

VIDEO 4. září 1917 se narodil Henry Ford II. Po 2. světové válce nahradil ve vedení společnosti Ford svého dědečka a zakladatele firmy Henryho Forda. Za jeho...  celý článek

Nývlt Václav: Nanoleaf
V obýváku rozproudí večírek, v ložnici vášně. Aurora reaguje i na zvuk

Berlín (Od zpravodaje Technet.cz) LED panely chytrého osvětlení Nanoleaf Aurora jsou v prodeji i na našem trhu, díky novému modulu se nově naučily reagovat i na zvuk, zejména na hudbu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.