Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Čína plánuje vlak, který nikdy nezastaví, i mašinu s rychlostí tisíc kilometrů

aktualizováno 
Pro čínské techniky jsou i nejrychlejší současné vlaky zastaralé. Plánují soupravy, které vůbec nebudou zastavovat a cestující se dovnitř i ven dostanou speciální kapslí. V tunelech s odčerpaným vzduchem by se měly prohánět vlaky neuvěřitelnou rychlostí 1000 Km/h. Zatím jsou to ale jen plány.

Dopravní infrastruktura moderní Číny prochází doslova kulturní revolucí. Pomalé vlaky rychle střídají moderní rychlovlaky pro rychlosti nad 250 km/h. První z nich vyjely relativně nedávno, před olympiádou v Pekingu v roce 2008.

Dnes délka čínských vysokorychlostních tratí (už téměř 2 000 km) rychle dohání tradiční zemi vysokorychlostní železnice Francii (něco málo přes 2000 km). Do deseti let by se měla zpětinásobit.

Vlak, co nikde nestaví, má ušetřit hodiny času

Převratnou novinkou má být vlak, který nestaví na zastávkách. Nastupování a vystupování zajistí přestupní kontejner na střeše rychlovlaku (jak vidíte na přiloženém videu).

Do kontejneru přestoupí pouze ti cestující, kteří mají vystoupit v následující stanici. Modul se tam odpojí a lidé pohodlně vystoupí.

Místo něj se na opačném konci vlaku ve stanici připojí druhý přestupní kontejner, do kterého předtím nastoupili cestující čekající na zastávce.

Na každé stanici tak vlak ušetří čtyři až pět minut času. Na dlouhých vzdálenostech to budou hodiny.

Čína chce nejdřív pokořit japonský Maglev

Podle serveru Beijing Times se Čína údajně chystá pokořit rychlost 1000 km/h. Čínský stroj tak má překonat rekord vlaku typu Maglev z roku 2003, který drží japonský superstroj JR-Maglev MLX01. Tehdy se i s posádkou podařilo dosáhnout rychlosti 581 km/h. Letos stejný vlak bez posádky uháněl rychlostí 587 km/h. Na tradičních kolejích drží rekord francouzské TGV s rychlostí 574 km/h.

Vlak Maglev v čínské Šanghaji

Vlak Maglev v čínské Šanghaji. Právě z něj by měl vycházet nový čínský supervlak.

Odborníci z Čínské akademie věd (Chinese Academy of Sciences) a Čínská technické akademie (Chinese Academy of Engineering) musí nejprve vyřešit brzdění. Už ale pracují na prototypu, který bude speciálním tunelem uhánět na magnetickém polštáři rychlostí 500 až 600 km/h. Z tunelu bude odčerpán vzduch a vlak by se tak měl pohybovat téměř ve vakuu. Tím se značně sníží aerodynamický odpor i tření.

Uvedený princip není nic nového, představil se už v roce 1960, ale nikdy se nedočkal komerčního využití. Číňanům pomáhá s vývojem přímo majitel amerického patentu na "vakuový vlak", Daryl Oster.

Nasazení tohoto typu je plánováno do deseti let, po dokončení páteřní sítě pro tyto rychlovlaky. Kilometr tunelu vyjde na 31 milionů dolarů, což je jen o tři miliony víc než kilometr tradiční vysokorychlostní železnice.



Nejčtenější

Vyřešil jsem nejslavnější záhadu, tvrdí devadesátiletý britský matematik

Britský matematik Michael Atiyah (2018)

Britsko-libanonský matematik Michael Atiyah tvrdí, že našel důkaz jednoho z nejslavnějších nevyřešených matematických...

Zelená Sahara, o hodinu delší den a rozpad Afriky. Co čeká naši planetu?

Budoucnost

Na základě současných poznatků dokážou vědci odhadnout, co se stane v daleké budoucnosti. Připravili jsme pro vás výběr...



Pohozeni v jednom hrobě. Po 400 letech vracíme dívce a chlapci tvář

Odhalení podoby dvou chlapců a devčete

Na začátku byla náhoda. Stavba rodinného bazénu u domku v Táboře odhalila kosterní pozůstatky tří lidí. V těchto dnech,...

Po 50 letech se poletí k Měsíci, vesmírným turistou bude japonský miliardář

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude...

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude japonský miliardář Júsaku Maezawa....

Nejlepší editor fotek zdarma: nemusí se instalovat a vznikl v Praze

Ivan Kuckir, autor programu Photopea.com

Potřebujete otevřít a upravit PSD soubor, ale nemáte po ruce Photoshop? Tato překvapivě svižná online aplikace zvládne...

Další z rubriky

Český vědec sestrojil hmyzího robota. Mává křidélky jako octomilka

Fotografie dronu DelFly, který simuluje mávání křídel hmyzu.

Robot DelFly, vyvinutý na Technické univerzitě v Delftu, ozdobil titulní stranu prestižního vědeckého časopisu Science....

Radioaktivnější voda je i v lázních, řekla o nehodě v Temelíně Dana Drábová

Šéfka českého státního jaderného dozoru Dana Drábová v diskusním pořadu...

O malé provozní havárii Temelína i obecných otázkách kolem jaderné energetiky hovořila v pořadu Rozstřel šéfka českého...

Dotykový displej místo klávesnice: Apple si patentoval hrbolaté řešení

Apple pracuje na notebooku, který má místo klávesnice dotykový displej s...

Klávesnice, která se mění podle toho, jakou aplikaci právě používáte. Nebo může úplně zmizet a dát prostor obsahu....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz