Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Čínská letadlová loď bude asi mít elektromagnetický katapult na letadla

aktualizováno 
Nová třída letadlových lodí čínského námořnictva Type 002 bude pravděpodobně vybavena elektromagnetickým katapultem pro asistovaný vzlet letounů. Čína by se tak mohla stát prvním nezápadním státem na světě, kterému se podaří dokončit vývoj této technologie.

Vizualizace nové čínské letadlové lodě Type 002 | foto: Xigexi

První letadlová loď třídy Type 002 bude podle nedávných odhadů zařazena do aktivní služby v roce 2023.

Důležitým předpokladem pro využití technologie elektromagnetických katapultů je dostatečný výkon pohonného systému. Podle informací deníku South China Morning Post ze začátku listopadu se Číně podařilo tak výkonný systém vyvinout, a to dokonce bez využití jaderné energie.

Letadlová loď vybavená technologií, která by umožnila asistovaný vzlet za využití leteckého katapultu a přistávání na lodi pomocí brzdicích lan, by se svými bojovými schopnostmi výrazně odlišovala od předchozích čínských plavidel.

Start pomocí katapultu CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery) dlouhodobě zmenšuje opotřebování palubních letounů, snižuje náklady na jejich údržbu, umožňuje jim létat s těžším nákladem a zvyšuje rychlost vzletových a přistávacích manévrů.

Technologie CATOBAR využívá buď parní, nebo pokročilejší elektromagnetické katapulty. Americké letadlové lodě třídy Gerald R. Ford by místo parních katapultů C-13 měly v blízké budoucnosti získat nové elektromagnetické katapulty označované jako EMALS (z anglického Elelctromagnetic Aircraft Launch System). Největší výzvu pro využití systému EMALS představuje zajištění dostatečného přísunu elektrické energie, o který se v případě lodí třídy Gerald R. Ford stará dvojice jaderných reaktorů.

Čínské letadlové lodě třídy Type 002 se ovšem budou spoléhat na konvenční zdroj energie. Wan Ping, odborník na vojenskou techniku z Čínské akademie věd, se domnívá, že výkon nového pohonného systému bude pro elektromagnetický katapult dostačovat.

„Nešlo jen o jednoduchou změnu ze střídavého na stejnosměrný proud, ale o celkové přepracování napájecího a distribučního systému. Od parních kotlů až po zařízení pro skladování energie,“ uvedl k průběhu vývoje nového systému Wang.

Vrozhovoru pro South China Morning Post navíc dodal, že by stejná technologie mohla být v budoucnu využita nejen pro vzlet letadel, ale také pro odpal raket, dopravu satelitů na oběžnou dráhu a rychlovlaky. Letadlové lodě by díky elektromagnetickým katapultům mohly sloužit jako základna pro tankovací letouny, letouny včasné výstrahy, protiponorkové letouny a též transportní letouny.

Type 002 by se mohl stát první třídou nezápadních letadlových lodí, které budou vybaveny systémem CATOBAR. Podobné ambice má i nová indická letadlová loď INS Vishal. Ale vzhledem k opakovaným zpožděním při konstrukci plavidla je pravděpodobné, že Číňané dokončí své plavidlo jako první.

Čínské námořnictvo v leteckém výcvikovém středisku Xincheng údajně testuje jak parní, tak i elektromagnetický systém CATOBAR. Podle internetových stránek China Military Online došlo k uskutečnění stovek testů, při kterých čínské palubní letouny J-15, kopie ruských Su-33, využívaly zkušební elektromagnetický katapult.

Čínští představitelé opakovaně vyzdvihují technologickou nadřazenost svých vojenských systémů nad systémy Spojených států. Nový pohonný systém podle nich umožní vyzbrojení letadlových lodí třídy Type 002 laserovými zbraňovými systémy a elektromagnetickými děly, které se vyznačují vysokou spotřebou energie.

Začátek stavby prvního plavidla nové třídy byl ovšem opakovaně odkládán. A je otázkou, zda k tomu vůbec dojde, protože ve stádiu vývoje je již také následující třída čínských letadlových lodí, označovaná jako Type 003.

Zdroj: The Diplomat, South China Morning Post, China Military Online

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:



Nejčtenější

„Neříkej, že už to děláme!“ Tahák šéfa Facebooku ukazuje, čeho se bál

Mark Zuckerberg vypovídá před americkým Kongresem. Jeho poznámky unikly na...

Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf sociální sítě Facebook, vypovídal dlouhé hodiny před americkými kongresmany v...

Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...



Ruská armáda zavedla do výzbroje „smrtící kombajny“. Byly i v Sýrii

BMPT Terminátor

Ruská armáda dala do zkušebního provozu deset vozidel Terminátor určených pro palebnou podporu tanků. Některá z těchto...

Fotky z letecké nehody ukazují, že cestující se neumějí zachránit

Poškozený motor letounu spolešnosti Southwest Airlines

Jestli někdo potřeboval důkaz, že cestující nesledují bezpečnostní instruktáž posádky, čerstvá nehoda letadla...

Voda na Marsu je. Chová se však zvláštně a může i levitovat

Na povrchu Marsu můžeme spatřit nejenom doklady o proudění kapalné vody v...

Dva experimenty ukázaly, že na povrchu Marsu se voda chová výrazně jinak, než jsme zvyklí. Například místní „bahno“...

Další z rubriky

OBRAZEM: Stroje RAF porazily Luftwaffe a zničily Říši. Létali na nich i Češi

Spitfire a Hurricane

Nejslavnějším a zároveň nejtěžším obdobím v historii britského Královského letectva byla druhá světová válka. Druhý díl...

Co zabije ruského špiona Skripala a proč jed novičok v Česku nemáme

Biologické zbraně (ilustrační foto)

Dvojitý ruský agent Skripal i jeho dcera pravděpodobně zemřou. Jednou z „výhod“ jedu novičok totiž může být...

Podrž jí ruce. Jak a proč se sexuální násilí stalo válečným zločinem?

Forenzní technik nad masovým hrobem v Kosovu v roce 1999

Tribunál pro bývalou Jugoslávii má na svém kontě jeden málo známý právní precedent: poprvé odsoudil válečné zločince za...

denicek-chvile-kdy-jsem-se-prestala-snazit-byt-perfektni
denicek-chvile-kdy-jsem-se-prestala-snazit-byt-perfektni

Myslíte si, že všechny mamimky jsou dokonalé?

Najdete na iDNES.cz