Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nové čínské letadlo poprvé svezlo cestující. Nabralo zpoždění osm let

  15:44aktualizováno  15:44
Čínské aerolinky Chengdu Airlines v úterý poprvé nasadily do linkového provozu nové dopravní letadlo ARJ21. Je to poprvé, kdy se cestující mohli svézt letounem vyrobeným převážně v Číně.

Pro moderní letadla zcela rutinní dvouhodinová trasa mezi Čcheng-tu (Chengdu) a Šanghají se 28. června stala dějištěm hodně zajímavého milníku v dějinách čínského letectví. Poprvé ji totiž překonal (z velké části) čínský proudový dopravní letoun tamní firmy Comac.

Nese typové označení ARJ21, a jde o proudové letadlo s kapacitou do 90 cestujících. Je vhodné pro krátké a střední tratě (výrobce uvádí dolet 2 200 km), a konkuruje tedy zejména letounům zámořských výrobců, např. kanadského Bombardieru a brazilského Embraeru. Pohání jej dvojice motorů GE CF34-10A, které jsou umístěny na zádi.

S výjimkou avioniky a motorů se vyrábí v Číně (i když přímo tam se často prezentuje jako ryze čínský letoun). Podle odborníků je alespoň částečně založený na stroji McDonnell Douglas MD-80, který se v Číně vyráběl v licenci. Významnou část vývojových prací také Čína zadala ukrajinské konstrukční kanceláři Antonov, která se významně podílela na návrhu použitého křídla.

Vývoj a výroba byly zahájeny v roce 2002, projekt však nabral oproti plánům výrazné zpoždění. První prototyp se proletěl v roce 2008, kdy už podle původních optimistických plánů měl letoun být v provozu u aerolinek. Výroba nadále nabírala zpoždění. Potřebné certifikáty od Čínského úřadu pro civilní letectví (CAAC) získal až koncem loňského roku, kdy byl také první hotový kus předán aerolinkám Chengdu Airlines.

ARJ21 má zatím povolení k provozu na čínských vnitrostátních linkách. Čína by jej výhledově chtěla prodávat také do asijských zemí, do Ruska nebo do zemí Jižní Ameriky. Uplatnění v Evropě nebo severní Americe brání fakt, že letoun nemá certifikaci od amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA). Podle agentury Reuters eviduje Comac přes 300 objednávek. Plánuje vyrábět také modifikace - prodloužený ARJ-900 s kapacitou až 105 cestujících, business a cargo verzi.

Comac také pracuje na vývoji většího letadla nesoucího označení C919. Ten by měl být přímým konkurentem světově nejrozšířenějších letounů pro střední tratě - Airbusu A320 a Boeingu B737. I tento projekt však nabírá zpoždění. Loni Čína oznámila, že do konce roku 2016 hodlá letadlo poslat na první let, ale v listopadu 2015 výrobce teprve veřejně představil první prototyp a zahájil pozemní zkoušky.

Oprava: Článek nepřesně uváděl, že společnost Comac chtěla svůj další letoun C919 poslat na první let do konce roku 2015, správně mělo být 2016. Za omyl se omlouváme.

Autor:



Nejčtenější

Bitcoin ztrácí. Ze 150 na 1 000 dolarů jej přitom dostal jeden člověk

(Ilustrační snímek)

Začátek třetího týdne nového roku není pro kryptoměny vůbec příznivý. Prakticky všechny ztrácejí na své hodnotě....

Odtud prý NASA vysílala falešné záběry z přistání na Měsíci

Lunar Crater

K nejbližšímu městu je to téměř 130 kilometrů. Okolo není nic než poušť a pár kusů dobytka, který se popásá na...



Prchající migy mířily na ostrov dánský. Američané jim chtěli dát letiště

MiG-15bis (s číslem 346 na přídi) na ostrově Bornholm. S letounem uprchl...

Během studené války se u Američanů vyvinula intenzivní touha po sovětských stíhačkách mig. Ne snad, že by je chtěli...

Jak ulovit patnáctku. Američané nabídli sto tisíc dolarů a marně čekali

MiG-15bis, se kterým ulétl severokorejský stíhač No Kum-sok do Jižní Koreje,...

Během korejské války chtěli Američané vypsáním vysoké finanční odměny zlákat některého z pilotů MiGu-15 k úletu na svou...

Proč na faktech nezáleží? Náš mozek panikaří a brání se cizím názorům

Souboj racionality a emocí (ilustrační foto)

Dohodnout se s tím, kdo s vámi nesouhlasí, je nesmírně těžké. Fakta budou dost možná překřičena emocionální reakcí....

Další z rubriky

Google vzal Las Vegas útokem. Není divu, jde mu o hodně

Google byl na Stripu nepřehlédnutelný.

Pokud se letos na veletrhu CES nějaká firma opravdu snažila, aby byla vidět na každém kroku, byl to Google. A má pro to...

OBRAZEM: V poušti vyrostl les automobilů, vyřádili se na nich sprejeři

Neobvyklou uměleckou expozici nazvanou "International Car Forest of The Last...

Neobvyklou uměleckou expozici nazvanou International Car Forest of The Last Church najdete v nevadské poušti jen asi...

Nezvyklá podívaná: Řada strojů uklízí přistávací dráhu na letišti

Čistící stroje odklízí sníh na Letišti Václava Havla 17.1.2018.

Husté sněžení se v minulých dnech nevyhnulo ani Letišti Václava Havla v Praze. Díky kamerám Slow TV a našim fanouškům...

Najdete na iDNES.cz