Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Výrobce letadel Airbus ukázal létající taxi. Vypadá jako přerostlý dron

Řešení problémů dopravy ve velkých aglomeracích by částečně mohlo přinést převedení části provozu do vzduchu. Plány na to jsou staré desítky let, ale stále se nenašel vhodný bezpečný prostředek. Vyvíjeno jich bylo již mnoho a jeden z nich představila i letecká společnost Airbus v podobě City Airbusu.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

V64a78š20e50k 88Ř63í32h63a

24. 3. 2019 14:47

Všichni se vzhlédly v dronech a jsou happy, že dokáží v hale vzlétnout nebo něco natočit. Jeden základní dotaz dokáží jej vůbec řídit vedle 1000 dalších dronů?

Mají vůbec všichni představu jak náročný na prostor jsou. Podle mého je to jen další modifikace k vrtulníkům a helikoptérám, které již dnes jsou celkem dobře využívány. Ale rozhodně nic kolem čeho by měl vznikat poprask jako kolem nového způsobu dopravy.

Osobně více fandím "potrubním" technologiím.

0 1
možnosti

P69e18t73r 11S43e33d87l47á20k

21. 3. 2019 18:18

Tak a teď ekonomická stránka věci. Proč si myslíte, že let malým letadlem/vrtulníkem stojí takovou hromadu peněz. Spousta lidí si myslí, že to je proto, že letadlo žere hromady benzínu. To je ale pouze část nákladů. Ve skutečnosti je třeba započítat servis, náklady na pořízení, pojištění, poplatky letištím, řízení letového provozu a v neposlední řadě zisk majitele. A najednou zjistíte, že palivo je ani ne třetina nákladů.

No a pokud budou ceny elektrických letadel kopírovat ceny elektrických automobilů, tak jen pořizovací náklady budou pěkně vysoké.

Pokud se trochu orientujete v problematice, tak víte, že každé letadlo musí projít certifikací. To je finančně velmi náročný proces. Ten se samozřejmě promítne do pořizovací ceny. Stejně jako náklady na vývoj. Každý náhradní díl, který chcete namontovat do letadla musí být certifikovaný. Byť by to měla být jen klika od dveří. Servis taky musí být certifikovaný. Všechno to stojí hromadu peněz. Když budete potřebovat vyměnit víčko od nádrže, tak si vezměte cenovku víčka od nádrže vašeho auta a přidejte na konec cenovky nulu. Tolik bude stát to samé víčko s certifikací pro použití u letadla.

Myslím si, že to bude velmi drahá záležitost, kterou budou využívat jen jedinci, disponující zbytečně vysokými částkami na svých kontech :-)

1 0
možnosti

Částečně máte pravdu, ale cena za taxík se přece příliš neodvíjí od pořizovací ceny auta. U elektrických letadel je mnohem levnější servis, letištní poplatky budou minimální nebo žádné. To nejde srovnávat s normálními letadly nebo vrtulníky. Takže byť bude stát takový stroj poměrně dost, provozovat ho jako taxík se může vyplatit poměrně levně.

1 0
možnosti

P43e53t79r 44S31e10d34l65á24k

21. 3. 2019 17:53

Zatím jsem viděl jenom koncepty a jímavé vizualizace. Ale ještě jsem neviděl video, kde by do takové věci nastoupil člověk, vzlétl a zase přistál. Za velkého humbuku vzniklo cosi podobného a jednomístného v Číně. Parádní vizualizace. A po několika letech - ticho po pěšině. Máme i daleko funkčnější záležitosti. V Evektoru například mají elektrický ultralight. Dvoumístný. Ten doopravdy lítá. Sice jenom 20 minut, ale lítá. Zatím to není smysluplně použitelné. Ale namísto jímavý vizualizací to opravdu existuje. A vrtulníku podobná věc (rozumějte kvadrokoptera z tohoto článku), s násobně většími energetickými nároky a má vydržet 15 minut ve vzduchu? Dovolte mi lehkou skepsi. Pardon, velkou skepsi.

0 0
možnosti

P92e40t85r 92S83e50d92l31á21k

21. 3. 2019 17:45

Zatím nemáme autonomní řízení takových věcí. A myslím si, že dlouho ho mít nebudeme. Proč si myslíte, že se zatím Ryanairovi a jemu podobným dodnes nepodařilo vyhodit piloty z kokpitu? I když by to s chutí a rád udělal! Automatika neumí řešit nepředvídané situace. Například výpadek automatiky. Nebo výpadek napájení.

0 1
možnosti
Foto

Už vidím jak se ráno sletávají maminky s dětma v dronech u základních škol. Vlastně moment, proč maminky, tyhle potvory tam můžou děti házet samy a po cestě sbírat třeba i spolužáky.

3 0
možnosti

Proc vsichni vymysli to same. To uz je snad paty koncept prerostleho dronu co jsem videl za posledni dva roky . . . Jo jasne funguje to, vznese se to, to uz je overene. Jeste jsem ale necetl jak se zajisti bezpecnost rizeni (bude to autonomni nebo ne ) pohyb v komplikovane mestske zastavbe. Pravidla provozu az jich tam bude letat vic nez jeden. Pravni odpovednost pri nehodach. . . .Technicka stranka samotne konstrukce mi pripada v dnesni dobe to nejbanalnejsi.

0 0
možnosti

Zkuste vymyslet nějaký jiný koncept, přeji hodně štěstí.

1 0
možnosti

"Řešení problémů dopravy ve velkých aglomeracích by částečně mohlo přinést převedení části provozu do vzduchu."

Som síce veľkým priaznivcom technologických noviniek - vrátane elektromobilov, ale horeuvedený citát považujem za nezmysel. A to z jednoduchého dôvodu - hluku a bezpečnosti ľudí na zemi. Predstava, že by vo vzduchu permanentne v menšom meste lietali desiatky či stovky dronov a veľkomestách desaťtisíce dronov, je desivá. KAŽDÁ vrtula totiž vydáva hluk, a moc na tom nezmenia ani rušičky hluku.

Krátka odbočka: Mám sluchátka, ktoré aktívne potláčajú hluk - z premávky spaľovacích áut sa stiskom jedného tlačidla stane premávka "elektromobilov", kde počuť len aerodynamický hluk, ale. Dlhodobo sa to počúvať nedá, pretože ten dodatočné vlny, ktoré "vymazávajú" zvukové vlny hluku, cítim v ušiach vo forme tlaku.

Pokiaľ sa nevymyslí niečo na spôsob antigravitácie, tak zostanú drony vyhradené silovým a bezpečnostným zložkám - polícii, zdravotníkom, hasičom, vojakom. Pri záchrane majetku a hlavne ľudských životov totiž občasný hluk nikomu nevadí, podobne ako nevadí húkanie sanitiek či hasičských áut (bývam 30 metrov od hasičskej zbrojnice v okresnom meste, takže a o každom výjazde som dokonale informovaný :-))

Viem si predstaviť, že by existovali drony rýchlej zdravotníckej pomoci. Jeden by automaticky dopravil lekára a asistenta a v prípade potreby by ďalší odviezol pacienta do nemocnice.

Ale predstava, že každé ráno a popoludnie do nejakej vilovej štvrti na okraji veľkomesta lietajú desiatky dronov, sa mi zdá absurdná. Ľudia si totiž stavajú vily na okraji mesta práve preto, že chcú mať pokoj a kľud...

2 0
možnosti

V súčasnosti robíme všetko preto, aby sa znížila hlučnosť áut, kamiónov či železničnej dopravy - a darí sa to dobre. Stačí si porovnať autá spred 30 rokov a tie dnešné.

A potom by sa to celé zničilo tým, že by sa legalizovalo masové používanie dronov. Som veľmi zvedavý, ktorý hygienik by to povolil. Pretože jedna vec je - vidieť na videu JEDEN pekný dron niekde v prírode, a úplne iná vidieť a hlavne počuť ich v mestách permanentne. A nočné lety dronov sú už z hľadiska hluku úplne mimo mojej predstavivosti...

1 0
možnosti

J53a84n 31D60r10á81b11e41k

20. 3. 2019 10:36

Jestli se to bude jmenovat "něcobus", tak to té zácpě stejně nepomůže, přece nebudou lítat sockou, že.:-P

5 0
možnosti

A jak budou v takovém provozu fungovat vrtulníky záchranky?

0 3
možnosti

Vysvětlí mi prosím někdo, proč se teda nepoužívají vrtulníky, když ty už fungují a mají o 2-3 vrtule míň?

1 3
možnosti

Je tam několik problémů.

1) Vysoká hlučnost - nejde jen o aerodynamický hluk listů. Silným zdrojem hluku je taktéž motor.

2) Místní znečištění - prostě je tam spalovací motor.

3) Složitost řízení - ač se to nezdá, vrtulník je velmi sofistikovaný stroj a pokud má řídit pilot, je doslova informačně přetížen a musí složitě vyhodnocovat situaci.

4) Velké opotřebení součástí - konstrukce vrtulníku je velmi složitá. Vrtulník z principu potřebuje intenzivní údržbu. Tohle je jeden z hlavních důvodů, proč se vrtulníky tímto způsobem nepoužívají.

5) Špatná manévrovatelnost - to, že můžete vertikálně vzlétnout a přistát, ještě neznamená, že jste obratný. Jedna věc je nahánění ovcí v opuštěné planině, druhá pak schopnost pohybovat se v úlu velkoměsta, kde se předpokládají tisíce vozidel a snadno může selhat řízení letového provozu.

6) Těžké následky v případě havárie - uvolněné součástky v případě selhání nebo havárie mají tendenci rozprašovat se po okolí, ničit a zabíjet. Při letu se počítá s velkými energiemi. Následky jsou mnohem horší jak u aut.

7) Cena - vzhledem ke konstrukční složitosti je cena vrtulníku prostě vysoká. Dron je dnes již konstrukčně levnější.

8) Problémy vyplývající z konstrukce - vrtulních má tendenci k autorotaci, což se musí řešit dalším zařízením, což jsou další náklady, údržba, riziko selhání atd.

Určitě by se dalo najít hodně dalších důvodů. Techto osm mě napadlo jen tak z fleku. Ač vývoj na tomto poli stále postupuje mílovými kroky, vrtulníky se stále používají jen v aplikacích, kde jsme ochotni podstoupit riziko použití nebo v tam, kde není jiná možnost, tedy např. armáda, záchranné složky nebo omezený prostor pro přistání. Berte drony spíš jako další vývojový stupeň vrtulníků, jejichž konstrukci umožnily nové informační technologie.

7 0
možnosti
  • Nejčtenější

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 27 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 116 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 115 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Týrají nabíječky a elektroauta, aby pak netrpěl řidič

v diskusi je 24 příspěvků

23. dubna 2024

Prozkoumali jsme speciální laboratoř, kde E.ON v extrémních podmínkách testuje nabíjecí stanice pro...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Jediný vrtulník, který létal na jiné planetě, se loučí poslední zprávou

v diskusi je 9 příspěvků

22. dubna 2024  17:31

Tři roky poté, co se vůbec poprvé na jiné planetě sluneční soustavy roztočily rotory létajícího...