Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


CMTech CA-B200MT vs. Creative Rhomba - dvě flash novinky v ringu (test)

aktualizováno 
V redakčním testu se utkaly dvě novinky, které se budou před svátky ucházet o přízeň zákazníků. Plně vybavené přístroje zvládají formáty MP3 a WMA, příjem a záznam rozhlasu a zastanou digitální diktafon. Nový přehrávač od Creative proti vlajkové lodi značky CMTech - kdo z nich zvítězí?

Letošní svátky budou na nové elektronické společníky opravdu pestré. Na našem trhu se objevila nová značka a zavedené firmy obměňují svůj vozový park. V dnešním souboji se utká nejlépe vybavený přístroj firmy CMTech, model CA-B200MT, a novinka od Creative s poetickým názvem Rhomba. Ring volný!

Další články MP3 speciálu:

Dvojčata

Oba stroje spojuje hned několik věcí. Mezi ně můžeme počítat i design - Rhomba vypadá trochu jako starší a kulatější bráška svého dnešního soupeře. Tělo CA-B200MT z lehkého hliníku je přizdobené elegantní šedou metalízou. Rozměry přehrávače jsou 72x20x12 mm, bez baterie váží 29 gramů. Plastová Rhomba váží i s baterií pět deka a její rozměry jsou 80x45x18 mm. Především jsou to ale funkce, v této oblasti jsou produkty téměř jako jednovaječná dvojčata. Dovedou přehrávat soubory MP3, WMA a WAV, přijímat rádio na VKV, zaznamenávat hlasové poznámky a program rozhlasových stanic a přenášet soubory mezi počítači.

Creative Rhomba vs. CMTech CA-B200MT
Rhomba má hlavní prvky na hřbetě,
CMTech vpravo od displeje.

Pro oživení zvuku jsou k dispozici režimy ekvalizéru Classic, Jazz, Pop a Rock, Creative navíc přidává možnost vlastnoruční redukce basů a výšek. Shodný je odstup signálu od šumu 90 dB i kapacita interní paměti 256 MB. Sloty pro paměťové karty nenajdeme.

Příslušenství

Creative ke svému novému přehrávači dodává CD-ROM, čtrnáctijazyčný manuál včetně českých pokynů, anatomicky tvarované "pecky", šňůrku na krk a USB kabel. Ten slouží mimo jiné také k nabíjení interního Li-Ion akumulátoru (výdrž cca 10 hodin).

CMTech vyřešil problém se smyčkou kolem krku elegantně - použil osvědčený fígl se sluchátky integrovanými ve šňůrce. K tomu přidal odepínatelnou klipsnu s očkem pro uchycení přehrávače. Dále se v krabici nachází hebké semišové cestovní pouzdro, které lze snadno připevnit na opasek, český manuál, instalační CD, "tříáčková" baterie na 12 hodin playbacku a USB kabel. Kdo by chtěl "dvoustovku" použít jako datovou klíčenku, pro toho je určena redukce z miniUSB na velký konektor.

Creative Rhomba vs. CMTech CA-B200MT Creative Rhomba vs. CMTech CA-B200MT
Ve stejném gardu jsou vyvedeny výstupy na sluchátka. Na protilehlých stěnách
jsou umístěny USB porty, v případě CA-B200MT ještě mikrotužková baterie.

Instalace

Pro uživatele Win2k či XP není instalace jakéhokoliv software či ovladačů nutností. Oba přístroje totiž pracují se standardem Mass Storage Device a hlásí se jako výměnný disk. Majitelé Win98 se však bez driverů dodaných na CD-ROMech neobejdou.

Tamtéž najdeme obslužné aplikace. Zatímco Creative Mediasource je kompletní správce a konvertor hudebních souborů, Live Music Manager je spíš jen nadstavba pro průzkumníka Windows, která obsahuje něco nástrojů pro práci s přehrávačem: zobrazuje zbývající kapacitu, může formátovat paměť či hledat soubory. Uplatnění nachází v případě, že z CD nainstalujete ovladače aplikace Text-To-Speech (TTS). S nimi Manager dovede převádět psaný text na mluvené slovo a konvertovat jej do MP3, ovšem na disku zabere bezmála půl giga.

Creative Rhomba vs. CMTech CA-B200MT Creative Rhomba vs. CMTech CA-B200MT
Hudební organizér od Creative a jednoduchá aplikace od CMTech.

LCD

Rhomba má displej opticky rozdělený na dvě části. V levé je umístěno menu, údaje o skladbách a časomíra, vpravo pak vizualizace, typ komprese apod. Přehrávač kupodivu zobrazuje pouze názvy souborů a zcela ignoruje informační tagy z MP3 i WMA. Displej je na dnešní dobu hrubý a písmo zbytečně velké. Modré podsvícení mohlo být krapet intenzivnější.

Creative Rhomba vs. CMTech CA-B200MT

CMTech je dokonalý protiklad: má maličký, avšak dobře čitelný dvouřádkový displej s jasným modrým podsvícením. Na spodním řádku jsou větším písmem vypisována data o souborech a složkách v paměti, menší fonty výše patří stavovým informacím. Při přehrávání lze tlačítkem REC přepnout mezi odehraným časem/pořadím souboru a údaji o skladbě. Displej zobrazuje buď název souboru, nebo jméno písně načtené z ID3 tagu. Ostatní údaje zůstanou uživatelům skryty.

Creative Rhomba vs. CMTech CA-B200MT

Navigace

Creative i CMTech podporují práci s adresáři. Nejdříve přehrají root a pak teprve ostatní složky. Zatímco u Rhomby se musíme k dalším adresářům proklikat, u CA-B200MT stačí v menu přepnout na navigaci podle složek. Ovládání je poměrně intuitivní, můžeme jak přeskakovat mezi skladbami, tak i přetáčet uvnitř nich. Při přehrávání lze navolit obvyklé módy opakování či náhodného pořadí skladeb (soubor/složka/všechny). V obou případech lze naprogramovat vlastní playlisty.

Tunery

Oba přístroje umožňují příjem rozhlasu v evropské normě 87,5-108 MHz, s Rhombou se však můžete klidně vypravit do světa, neboť umí přepnout i na japonský a americký standard. CMTech má k dispozici 15 a Creative 10 předvoleb, přehrávače bohužel neumějí prohledat celé pásmo a nalezené stanice automaticky uložit do paměti.

Creative Rhomba vs. CMTech CA-B200MT

Rychlost

U přehrávačů s tak velkou pamětí nás přirozeně zajímalo, kolik času bude potřeba k úplnému zaplnění její kapacity. Přenosové rychlosti jsme otestovali pomocí benchmarkové aplikace Sandra. A výsledek?

Model čtení zápis
CMTech CA-B200MT 955 kB/s 691 kB/s
Creative Rhomba 759 kB/s 503 kB/s

Pokud nepřenášíte datové soubory a do přehrávače jen ládujete muziku, je důležitý především druhý údaj. Z něj vyplývá, že celých 256 MB se v případě stroje firmy CMTech zaplní za šest a půl minuty. Rhomba na stejný úkol potřebuje o dvě a čtvrt minuty déle.

Playback

Při testování jsme nejprve ponechali zvuk bez jakýchkoliv úprav. Creative má zvuk středovější, CMTech naopak s výraznějšími basy i výškami a mírně potlačenými středy - v obou případech na lepších sluchátkách či aparatuře bez problémů akceptovatelné.

Při manipulaci s ekvalizéry jsme se dočkali nemilého překvapení - Rhomba hloubkovými frekvencemi příliš neoplývá. Přednastavené ekvalizéry nabudí pouze výšky, ani dvanáctistupňový uživatelský bass booster nevedl k valnému výsledku. Konkurence v podobě CA-B200MT si vedla znamenitě, Rock je známý žhavič obou konců frekvenčního spektra, kompromisem pak předvolba Jazz, která se vyznačuje poslušnými basy a jemnými, nijak agresivními výškami.

Co se týče přiložených sluchátek, výrobci je zvolili tak, aby s nimi jejich přehrávač hrál co možná nejlépe. Nejsou to žádné zázraky, ale pro nenáročného posluchače postačí. Při vypnutých ekvalizérech působí Rhomba dynamičtěji, ale kolega při aktivaci některé z předvoleb režimů okamžitě ujíždí.

Creative Rhomba vs. CMTech CA-B200MT
Zámky kláves jsou shodně situovány
na spodní části přístrojů.

Záznam

Funkci digitálního záznamníku zastanou oba přístroje přibližně na stejné úrovni. Do 256 MB se vejde 16 hodin materiálu. Záznam pořizují ve čtyřbitovém kódování ADPCM mono při vzorkovací frekvenci 8 kHz. Citlivé mikrofony (Rhomba má tři stupně citlivosti) zachytí srozumitelně mluvené slovo na velkou vzdálenost, signál je však v případě CMTechu degradován nepříjemným hučením.

Nahrávání rozhlasu naopak vyznívá špatně pro Creative - rekordér používá stejný kodek jako pro hlasový záznam a tudíž zvuk nestojí za mnoho. Ani jeho sok nenahrává v CD kvalitě, nicméně 4bit ADPCM komprese mono se vzorkováním 44,1 kHz zní přece jen mnohem lépe.

Shrnutí

Co říci na závěr? Snad jen tolik, že Rhomba se většinou dívala svému soupeři na záda. Ať už se to týká řemeslného zpracování, zvukového projevu i rychlosti přenosu dat, CA-B200MT ve stylovém pouzdře vede. Lepší je i displej, ačkoliv se může zdát zase až příliš malý. Jestli Rhomba náskok soupeře v něčem stahuje, pak je to hlasový záznam a odezva tlačítek. Malému přehrávači občas přesun mezi skladbami a menu chvíli trvá.

K testu zapůjčily společnosti Euroformosa International s.r.o. a Creative.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dívka poslouchající nejspíše prázdný CD přehrávač.
CD přehrávačům je 35 let. Změnily hudební průmysl a odcházejí do důchodu

Úplně první CD přehrávač, Sony CDP-101, přišel na trh před pětatřiceti lety. Digitální hudební formát převálcoval své analogové předchůdce a změnil hudební...  celý článek

Mikrofonní hlava na pódiu jazzového klubu Moods.
Jazzový klub Moods bude streamovat v prostorovém zvuku i do sluchátek

Díky systému Ambeo 3D Audio bude jazzový klub Moods živě vysílat koncerty přes internet ve virtuálním prostorovém zvuku. Akustickou atmosféru pódia si tak...  celý článek

Sennheiser SET 900 a Panasonic RP-WFG20
Špatně slyšíte třeba televizi? Tato speciální sluchátka to vyřeší

Neustále u vás doma řve televize? Vy zesilujete a partnerka hlasitost ubírá? Nebo naopak? Vyzkoušeli jsme dvojici sluchátek pro nedoslýchavé. Funkčnost během...  celý článek

Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?
Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?

Sehnat práci s dítětem se dá, jen se na to musí správně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.