Sex již není

Sex již není | foto: Profimedia.cz

Co je zajímavější než sex? „Yahoo!“, tvrdí Google

  • 30
Statistiky poukázaly na zajímavý paradox. V roce 2006 byl nejvyhledávanějším termínem serveru Google název jeho největšího konkurenta - "Yahoo". Předčil tak favorita dřívějších let, tedy klíčové slovo "sex". Jak je to možné?

Podle serveru dailydomainer.com za to může především lišta Google toolbar a přímé "vyhledávací okénko" v prohlížečích Opera a Firefox. Ty standardně slouží pro rychlé vyhledávání klíčových slov, jako jsou názvy firem či produktů, ale lze do nich zadat i název webu či domény.

Uživatelé si brzy navykli zadávat názvy stránek přímo tam - je to totiž jednodušší a rychlejší, než psát celé URL do adresního řádku. Leckdy totiž stačí zadat pouze jedno slovo z názvu a není nutné si pamatovat doménu, ve které server běží (.com, .org, .net ...). 

Zde zadané názvy jsou totiž implicitně (a zcela automaticky) vyhledány službou Google. Zkuste si sami a zadejte kupříkladu "meebo", "pandora", "myspace" nebo "youtube". První nalezený odkaz má zpravidla správnou adresu a drobný překlep či nepřesnost názvu také nemusí mít fatální následky.

Ve skutečnosti tak tito uživatelé nehledají relevantní odkazy na zadané heslo, ale pouze jednu konkrétní adresu.

Přesun v hitparádě - sex až na druhém místě

A právě tyto nové návyky zahýbaly řebříčkem vyhledávaných slov vyhledávače Google - na čelní příčku se vyšvihla adresa vyhledávací služby Yahoo.  


Sex versus Yahoo: statistika za srpen - říjen roku 2006


Sex versus Yahoo: statistika za roky 2004 - 2006

Uživatelé si tak vlastně jednou vyhledávací službou otevírali jinou.

Stránka na dobré adrese?

Boj o exkluzivní a dobře zapamatovatelné internetové adresy se tak dostává do trochu jiného světla. Odborníci na SEO, tedy optimalizaci webových stránek pro vyhledávače, se shodují, že čelní pozice ve vyhledávacích službách (tj. tedy především vysoký "google rank") je důležitější než samotné znění adresy.

Stále důležité jsou však domény prvního řádu. Pro mnoho lidí totiž existuje "jen" doména .com případně .cz a proto je při zadávání často upřednostňují. Do adresního řádku tedy zadají spíše kupříkladu chybné www.uncyclopedia.com než správné www.uncyclopedia.org .  

Extrém zcela opačný

Server dailydomainer.com upozorňuje také na velké množství lidí, kteří vyhledávací služby zcela ignorují a vše, co hledají, zadávají přímo do adresního řádku - a vhodně doplní doménovým názvem, nejčastěji .cz, nebo .com.

Velmi efektivní jsou proto adresy typu "www.zidle.cz" (kupodivu vedoucí na prezentaci výrobce židlí). Tento jev se označuje jako "direct navigation" nebo "type-in traffic".  

Google ochotně vyhledá, Yahoo se vnucuje

Jako perličku na konec jsem si nechal zajímavý přístup jednotlivých vyhledávačů, když jejich prostřednictvím hledáte konkurenční vyhledávací službu.


Statistika vyhledávání vyhledávačů Google, Yahoo, Altavista, MSN a ASK

Zatímco vyhledávač Google se k vyhledání termínu "Yahoo" nijak nevyjadřuje a ochotně vyhledá a službu nabídne jako první link, při opačném postupu (v Yahoo hledáte "Google") je jako první provokativně uveden odkaz nikoli na hledaný Google, ale na právě použitou službu Yahoo. Uživatel je tak vtipně upozorněn, že už jiný vyhledávač hledat nemusí a ani nemá.

zdroj statistik: