Sony Alpha

Sony Alpha | foto: Jan kužník

Co můžete chtít od pořádného foťáku. 24 nových trendů ve fotografii

  • 137
Širokoúhlé video ve vysokém rozlišení, stabilizátor obrazu, miniaturní rozměry, nárazuvzdornost a vodotěsnost, to všechno a ještě mnohem víc můžete chtít od svého nového digitálního foťáku. Vybrali jsme ty nejdůležitější trendy, které hýbou digitální fotografií.

Současná doba si žádá nové fotografické trendy, které by nalákaly ke koupi další zákazníky. Proto se na trhu objevují další nové termíny a výrobci se předhánějí s tím, kdo nabídne lákavější a ucelenější řešení. Nicméně jak je to ve skutečnosti? Nejde jen o marketingové triky?

Postupně si probereme jednotlivé trendy a vylepšení ve světě digitální fotografie.

1. Stabilizace obrazu

Stabilizaci obrazu v různých podobách obsahuje stále více nových fotoaparátů. Zabraňuje rozmazání snímku vlivem nežádoucího chvění rukou fotografa. Umožňuje nám v principu získat ostrý obraz i při delších expozičních časech za horších světelných podmínek nebo při použití delšího ohniska, kdy je chvění rukou nejvýraznější. Stabilizaci se věnuje podrobněji předchozí článek zde.

Komentář: Optická i digitální stabilizace je bezesporu užitečná funkce, která rozšíří možnosti pořízení ostrých snímků.

Panasonic Lumix FZ50
Panasonic DMC-FZ50 s optickým stabilizátorem Mega O.I.S.

2. Rozpoznávání obličejů

Face detection (Rozpoznej obličej, tvář) je funkce, která automaticky rozpozná v záběru lidskou tvář již za několik setin sekundy, provede optimální zaostření a vhodně nastaví expoziční hodnoty. I při nedostatečném osvětlení dokáže díky vyšší citlivosti rozpoznat až několik obličejů a správně zaostřit. U různých výrobců se tato funkce mírně liší, ale v zásadě je založena na stejném principu.

V současné době tuto technologii používá např. FujiFilm u několika fotoaparátů s označením fd, dále nové digitály Canonu s novým obrazovým procesorem DIGIC III obsahující technologii Face Detection AE/AF, nové kompakty Nikonu s Face-priority AF*, Samsung s Face Recognition AF+AE a  Sony s Face Detection.

Komentář: Tuto funkci využijete, zejména pokud fotíte skupinky lidí, nicméně nečekejte zázraky, že obličeje budou vždy zcela ostré.

FujiFilm FinePix F31fd
FujiFilm FinePix F31fd s funkcí Face detection

3. Zvyšování kapacity a rychlosti paměťových karet

Na trhu se objevují stále vyšší kapacity paměťových karet, narůstá také jejich maximální rychlost čtení i zápisu. Navíc se nabídka druhů a typů paměťových karet rozšiřuje, dnes je na trhu minimálně 15 druhů paměťových karet, které se používají nejen ve fotoaparátech, ale také mnoha dalších digitálních zařízeních jako jsou mobily, multimediální přehrávače, kapesní počítače, videokamery atd. Také cena 1 GB prudce klesá, za rok klesla často o více než polovinu původní ceny. Tento trend udržuje vysoká poptávka díky rostoucímu rozlišení snímacích čipů s větší velikostí snímků a tedy vyššími nároky na úložný prostor.

V tabulce jsou uvedeny současné maximální kapacity karet, které jsou na trhu.
 

Typ paměťové karty (název/zkratka)  Maximální dostupná kapacita
Secure Digital (SD/SDHC)  8 GB (letos Panasonic uvede 16GB kartu, příští rok budou 32GB)
Mini Secure Digital (miniSD)   2 GB  
Micro Secure Digital (microSD)    2 GB  
Multimedia Card (MMC)  4 GB   
Reduced-Size Multimedia Card (RS-MMC)  2 GB
Dual Voltage Reduced-Size Multimedia Card (DV-RS-MMC)  2 GB
Multimedia Card Micro (MMCmicro)  2 GB   
Multimedia Card Mobile (MMCmobile)   2 GB   
Compact Flash (CF)   16 GB   
Microdrive (MD)   5 GB   
Memory Stick Pro (MS Pro)   4 GB   
Memory Stick Duo (MS Duo)   8 GB   
Memory Stick Micro (MSmicro)   2 GB   
xD Card (xD)   2 GB 

Komentář: Klesající cena je příjemná, již není nutné tolik šetřit místem, také rychlost karet znatelně vzrostla a tolik neomezuje.

Paměťové karty Kingston
Paměťové karty značky Kingston

4. Růst rozlišení snímacích čipů

Růst počtu megapixelů na snímacím čipu je dobrým obchodním artiklem pro zvyšování ceny. Je však otázkou, zda je větší rozlišení nutné a přinese nám nějaké výhody. Následkem zvýšení počtu pixelů dochází k zmenšování velikosti buněk a tím k růstu šumu a snížení dynamického rozsahu, který je nutný pro co nejlepší prokreslení světel a stínů.

Dnešní kompaktní fotoaparáty i EVF ultrazoomy s 6-8 Mpx mají většinou stejně velké čipy jako jejich předchůdci se 4-5 Mpx, tedy nejčastěji s velikostí úhlopříčky 1/2,5“. To v přepočtu odpovídá rozměrům čipu 5,3×4,0 mm, což při dnešním standartu 7 Mpx znamená zhruba o 30 procent menší plochu jedné světlocitlivé buňky (pixelu) než v případě 5 Mpx čipu stejných rozměrů. Aby nedocházelo k navyšování šumu, výrobci fyzikální nevýhodu trochu korigují vylepšeným zpracováním obrazu s vyšším ziskem signálu a současném použitím vyspělé redukce šumu.

Zmenšování světlocitlivých buněk má však své meze a při současné technologii čipů CCD nebo CMOS nemůže jít do nekonečna. Producenti čipů však spoléhají zejména na skutečnost, že při maximálním rozlišení většina uživatelů nezkoumá vlastní detailní informace z jednotlivých pixelů, ale spíše jim jde o výsledný vzhled fotografie. Začínají se tedy objevovat dokonce kompakty s 10 nebo 12 Mpx, jako např. Sony CyberShot DSC-W200 a to už je opravdu úctyhodné rozlišení vzhledem k použití.

U digitálních zrcadlovek je v současnosti nejčastější 10 Mpx čip, který nahradil dřívější 8 Mpx, přitom velikost čipů zůstala stejná. Zatímco Canon používá své kvalitní a nízkošumové CMOS čipy, Nikon, Sony, Pentax, Samsung a další výrobci využívají tradiční CCD. Inovaci přinesl Olympus, který spolu s Panasonicem a Leicou ve svých zrcadlovkách využívají Live-MOS čipy, které umožňují živý náhled.

Komentář: Nárust počtu megapixelů tedy bude pravděpodobně pokračovat i nadále, i přes nepopiratelný fakt, že tak vysoké rozlišení mnoho zákazníků nutně nepotřebuje a ani nevyužije. Marketing a reklama přesto zahrají svojí roli dobře a prosadí své.

Sony CyberShot DSC-W200
Sony CyberShot DSC-W200 s 12 Mpx CCD čipem

5. Růst citlivosti ISO

Obvyklý rozsah citlivosti kompaktů se pohybuje mezi ISO 100 až ISO 400. Na vyšší citlivosti totiž malé čipy trpí vysokým šumem a ztrátou kresby, zejména barevný šum je dosti rušivý. Nové fotoaparáty však i v oblasti kompaktů dosahují mnohdy až neskutečných citlivostí nad ISO 3200, např. Olympus FE-250 má rekordní ISO 10 000 při 3 Mpx rozlišení. Umožnily to nové techniky zpracování obrazu, kdy vysoký šum je částečně odstraněn firmwarem fotoaparátu.

Fotografie tak sice není tak výrazně zašumělá, ale dochází u ní ke značné ztrátě rozlišení kresby, barevnému posunu a výraznému snížení dynamického rozsahu. Navíc takto vysoké citlivosti není obvykle možné použít v plném rozlišení snímacího čipu. Zázraky se tedy nedějí, a pokud to není nezbytně nutné, tak je lepší se citlivostem nad ISO 800 u kompaktů s malým čipem úplně vyhnout.

Jiné je to však u digitálních zrcadlovek, kde citlivosti jako ISO 3200 případně ISO 6400 vykazují nižší šum, nedegradují tak výrazně obraz a v případě nutnosti se dají rozumně použít. I zde se však projeví jistá omezení ve zhoršené kvalitě obrazu.

Komentář: Vysoká citlivost má smysl, jen pokud není jiné cesty a není jiná možnost získání ostrého snímku. Kvalita obrazu však je vysokou citlivostí a odstraněním šumu znatelně poznamenána a musí se s tím počítat.

Olympus FE-250
Olympus FE-250 nabízí citlivost až ISO 10 000, ovšem pouze v 3 Mpx rozlišení.

6. Vylepšené zpracování obrazu

Dnešní výrobci používají různé vylepšené algoritmy pro zpracování obrazu. To vede jednak k lepšímu odstranění šumu z obrazu či dokonalejšímu ostření a nastavení optimální clony, času a citlivosti apod. Např. Canon začal používat nový procesor DIGIC III, který je viditelným zlepšením oproti DIGIC II, zlepšila se nejen rychlost zpracování, ale také počet funkcí a kvalita zpracování obrazu.

Mnozí výrobci šli natolik daleko, že jejich fotoaparáty umožňují jednoduchou editaci fotografií přímo ve fotoaparátu, což umožňuje vytisknout výslednou upravenou fotografii bez nutnosti editace v počítači. Umožnily to zejména lepší a rychlejší procesory pro zpracování obrazu a  také větší a detailnější LCD displeje.

Komentář: Nová vylepšení jsou obvykle přínosem, zvyšují rychlost zpracování a množství úprav snímku před kompresí do JPEG formátu. Ne vždy se však povedou dokonale. Podobným příkladem je Panasonic, který používá nově u Venus Engine III velmi razantní odstranění šumu, což se podepisuje na znatelně horší kresbě. Pokud tedy chcete mít fotografii raději  pod kontrolou a předejít možnému nešetrnému zpracování obrazu, snažte se využít snímání do RAW souboru a následné vyvolání a úpravu udělejte až v počítači pomocí vhodného softwaru.

Canon PowerShot G7
Canon G7 s novým procesorem DIGIC III

7. Malé zrcadlovky a objektivy

Donedávna se zdálo, že malá zrcadlovka bude utopie a větší rozměry jsou u tohoto typu foťáku nevyhnutelné. Olympus však nedávno představil zrcadlovku, jejíž rozměry směle konkurují mnohým větším kompaktům nebo ultrazoomům. Lidem, kterým u zrcadlovek vadila zejména jejich váha, velikost a robustnost, tak mají možnost všechny výhody zrcadlovek získat v kompaktním těle. Minulý rok byla uvedena na trh opravdu malá a lehká kompaktní digitální zrcadlovka Olympus E-400 s rozměry do 13 cm a nízkou hmotností 375 g, která naznačila další vývoj.

Zrcadlovky již nemusí mít těžká těla a jejich výhody a vysokou kvalitu si můžete vychutnat i v téměř kapesním provedení. Navíc tento rok byla ohlášena její nová verze E-410 vylepšená o nový čip s živým náhledem. S ní přicházejí i nové lehké a kompaktní objektivy.

K zmenšování těl zrcadlovek přistoupili i další výrobci jako Nikon, Canon, Pentax ad., kteří však mají handicap, neb systém APS-C neumožňuje tak rapidní zmenšení těla nebo objektivů jako Four Third systém (4:3), který používá Olympus.

Komentář: Malé zrcadlovky Olympusu jsou nejen kompaktní, ale také dobře vybavené po stránce funkční, ocení je nejen amatér, ale též pokročilejší fotografové. Daní za malé rozměry je méně  přímých ovládacích prvků, což však řeší nové vydařené menu při snímání. Zrcadlovky jsou nyní bližší i lidem, kteří nejsou ochotni nosit těžký fotoaparát.

Olympus E-400
Nejmenší digitální zrcadlovka na světě v roce 2006: Olympus E-400

8. Větší rozsah zvětšení u ultrazoomů

Ultrazoomy se na trhu poprvé objevily před několika lety. Z počátku byly nejčastější modely s maximálně 8 nebo 10-násobným zvětšením a nejkratší ohniskovou vzdáleností obvykle okolo 38 mm ekvivalentu kinofilmu. Poté se objevil Panasonic DMC-FZ1 s 12-násobným optickým zvětšením, kvalitní Leica optikou s konstantní světelností  v celém rozsahu zoomu f/2,8 a také optickým stabilizátorem zabudovaným v objektivu a vývoj šel rychle dopředu. Jeho řada FZ je dodnes populární a nejnověji je na trhu zastoupená modely FZ8 a FZ50.  Začal dokonce nabízet i lehčí a kompaktnější ultrazoomy řady TZ, která v nových modelech TZ2 a TZ3 nabízí dokonce velmi atraktivní širokoúhlý pohled 28 mm.

Konica Minolta přišla do oblasti  ultrazoomů s řadou Z, která nabídla od modelu Z2 novou stabilizaci na čipu Antishake uvedenou poprvé v modelu A1 a nový systém stejného obrazu na LCD i v EVF hledáčků díky překlápění zrcátka. Stabilizátor Super Steady Shot nabízí také Sony ve svých ultrazoomech řady H. U nejnovějších modelů H5 a H7 používá dokonce 15-násobný zoom objektiv a ohnisko začínající již na 31 mm ekvivalentu kinofilmu.

Širokoúhlý ultrazoom nabídl také FujiFilm u svého modelu S9500, následně i S9600 a S6500fd. Výhodou je pro FujiFilm typická skvělá ergonomie ve stylu jednookých zrcadlovek, nevýhodou naopak chybějící optická stabilizace obrazu. Samsung uvedl na trh ultrazoom Samsung Digimax Pro 815 s 15-násobným zvětšením a kvalitním objektivem Schneider-Kreuznach. 

Nejnovějším rekordmanem je  však Olympus SP-550 UZ se svým 18-násobným zoomem a tzv. duální stabilizací obrazu, což je kombinace optické stabilizace snímacího čipu a režimu zvýšení citlivosti. Canon nabízí řadu S s optickým stabilizátorem obrazu IS a Kodak modely řady Z. Dnes se tedy v oblasti ultrazoomů angažují téměř všichni výrobci.

Kam tedy spěje budoucí vývoj? Většina výrobců již dnes používá u ultrazoomů optický stabilizátor, který se tímto stává jejich běžnou součástí. Také trend širokoúhlých počátečních ohnisek okolo 28 mm začíná být stále běžnější a  pomocí předsádek se dá dosáhnout ještě větších rozsahů na obou koncích. Jsme tedy zvědaví na další předhánění v maximálním zvětšení.

Objektivy ultrazoomů jsou dosti náchylné na různé optické vady. Nejvíce je znatelná barevná vada (aberace), která se projevuje zejména na kontrastních přechodech tmavých obrysů a světlého pozadí. Výrobci to do jisté míry řeší osazením ED členů s nízkou disperzí, asférickými skly nebo achromatickými čočkami, které barevnou vadou téměř netrpí.

Komentář: Ultrazoomy jsou velmi oblíbené svoji univerzálností. Stojí na rozhraní kompaktů a digitálních zrcadlovek. Jejich nevýhodou je menší snímací čip, který trpí vyšším šumem a horším dynamickým rozsahem jasů. Zvyšování rozsahu zoomu od krátkých až po dlouhé ohniskové vzdálenosti a stále běžnější stabilizace obrazu jistě potěší. Dobré jsou i nové funkce, dobrá ergonomie a solidní kompaktnost. Omezení jsou tedy hlavně v kvalitě obrazu, která nedosahuje úrovně výstupů digitálních zrcadlovek.

Olympus SP-550 UZ
Současný rekordman: Olympus SP-550 UZ s 18-násobným zvětšením

9. Rozšíření širokoúhlých ohnisek

U kompaktů i ultrazoomů se stále více objevují objektivy se širokoúhlým koncem na 28 mm ekvivalentu kinofilmu. Tento trend nabízí i amatérům široké možnosti fotografování v interiéru, architektury, celkových záběrů skupinek lidí apod. Musí se však počítat často s poměrně značným soudkovitým zkreslením obrazu a vinětací obrazu (ztmavení rohů), které je pro krátké ohniskové vzdálenosti typické. Širokoúhlý formát tak začíná být stále běžnější a přestává být výsadou pouze několika speciálních modelů nebo objektivů digitálních zrcadlovek.

Komentář: Širokoúhlý záběr mnohým chyběl, nyní je již možné si užít i s některými kompakty a ultrazoomy, což je příznivá zpráva.

Ricoh Caplio GX 100
Ricoh Caplio GX 100 se širokoúhlým objektivem 24-72 mm (ekv.kinofilmu)

10. Přechod k širokoúhlým formátům čipů

Nově stejně jako u LCD monitorů a televizí dochází i u některých nových modelů fotoaparátů (zejména značky Panasonic) k příchodu formátů čipů v poměru 16:9. Kromě nich nabízí i standardní 4:3 a 3:2 formáty, které vznikají výřezem, což však nutně vede k prodloužení efektivní ohniskové vzdálenosti, s čímž se musí počítat.

Komentář: Širokoúhlý formát se bude prosazovat stále více s příchodem širokoúhlých televizí a monitorů, lépe odpovídá lidskému zraku, který také vnímá mnohem větší úhel v horizontální rovině než vertikální. Budeme si však muset zvyknout na nové formáty fotografií do alba.

Panasonic Lumix LX1
První digitální kompakt s širokoúhlým čipem 16:9: Panasonic Lumix LX1

11. Zvětšování velikosti a rozlišení displejů

Ještě před pár lety byly běžné 1,5" displeje, jen pár modelů mělo 1,8" nebo 2,0" displeje. Pak přišly 2,5" displeje, které se dnes staly standardem. Některé modely jsou dokonce osazeny ještě větším 3" LCD displejem a Samsung Digimax Pro 815  má dokonce 3,5" displej. Na dříve častý optický hledáček již díky tomu nezbylo místo.

Objevují se také širokoúhlé displeje (Panasonic). Stejně tak i rozlišení je již poměrně běžně okolo 200 000 pixelů a u pár modelů dosahuje dokonce téměř 1 miliónu pixelů (např. Sony CyberShot DSC-G1), zlepšily se i další parametry jako kontrast, jas, pozorovací úhly a zdokonalily antireflexivní plochy pro lepší použití za přímého světla a na slunci. Sony dokonce uvedl také dotykový displej, který podobně jako u svých digitálních kamer usnadňuje ovládání a je obsažen např. v modelu Sony CyberShot DSC-N2, kde již na ovládací tlačítka nezbylo místo.

Komentář: Velké displeje jsou příjemné, umožňují lepší kontrolu snímání i prohlížení fotografií a videa. Rozlišení je však stále až na výjimky poměrně nízké a také je nutné počítat s vyšší spotřebou energie. Dotykové displeje ocení zejména začátečníci.

Samsung Digimax Pro 815
Samsung Digimax Pro 815 s ohromným displejem s úhlopříčkou 3,5“ (8,9 cm) 

12. Projasňování snímků

Technologie pro projasňování snímků, které zvýší jas u tmavých scén a ve stínech a umožní tak lepší komponování a fotografování za horších světelných podmínek nebo za šera, se využívají zejména při horších světelných podmínkách. Jednak se díky nim zjasní obraz na LCD displeji a pak také na samotném snímku. Různí výrobci tuto technologii nazývají různě: Bright Capture, Shadow Adjustment (Olympus), Adaptive Lighting (HP), D-Lighting (Nikon) ad.

Komentář: Projasňování snímků je dobrá funkce, která najde uplatnění za horších světelných podmínek, opět je však třeba počítat s horší kvalitou snímku po stránce kresby a šumu. Zjasnění LCD displeje je vítané zejména při komponování.

Nikon CoolPix S500
Nikon CoolPix S500 s funkcí D-Lighting

13. Kvalitnější záznam videa

Prakticky téměř všechny fotoaparáty kromě digitálních zrcadlovek umožňují záznam videa. Dnes je již běžné rozlišení VGA 640×480 s rychlostí 30 snímků za sekundu. Několik fotoaparátů nabízí rozlišení vyšší, tedy 800×600. Canon Digital Ixus 900 Ti či Canon G7 nabízí dokonce 1024×768 při frekvenci 15 snímků za sekundu. Navíc se u Panasonicu objevila možnost širokoúhlého záznamu 848x480 a v případě Panasonicu Lumix DMC-LX2 dokonce 1280×720. Také se rozšiřují video formáty, kdy místo dřívějšího MJPEG – Motion JPEG (MOV či AVI) se uplatňují stále více oblíbené MPEG formáty (MPEG-1, MPEG-VX, MPEG-2 nebo MPEG-4).

Při natáčení je stále častější stereo zvuk, průběžné doostřování, zoomování a několik dalších technologií jako stabilizace videa  apod. S příchodem HDTV a formátu 1080i/p přišly na trh první hybridní fotoaparáty s funkcí videokamery a vysokým rozlišením (např. Canon TX1) a také s HDMI výstupem (např. Sony Cybershot  DSC-W80).

Komentář: Rozlišení videa a jeho kvalita neustále roste a s rostoucí kapacitou paměťových karet a počtem funkcí se stává dobrou alternativou opravdové digitální videokamery. Nicméně stále jsou tu omezení v podobě horší světelnosti objektivů  a dalších chybějících funkcí.

Panasonic Lumix LX2
Panasonic Lumix DMC-LX2 s úžasným rozlišením videa 1280 × 720

14. Voděodolné a nárazuvzdorné fotoaparáty

Přicházejí nové modely odolných outdoorových fotoaparátů, které jsou určeny pro fotografování v extrémních podmínkách při nebezpečném sportu či práci. Mezi takové patří např. nová vylepšená řada Olympus Mju s přívlastkem SW. Fotoaparát je v pevném pouzdře odolný proti vodě i nárazům. Má zabudovaný objektiv a vydrží i drsnější zacházení.

Komentář: Modely pro aktivní život v přírodě, terénu a sportu jsou zatím spíše raritou, odolnost vůči vodě a nárazům je dobrá, ale ještě by to chtělo odolnost vůči větším mrazům a vyšším teplotám, která je u současných digitálů stále nízká.

Olympus Mju 725 SW
Olympus Mju 725 SW – vodotěsný do 5 m, nárazuvzdorný při pádu z výšky 1,5 m 

15. Ultrakompaktní zoomy

Miniaturizace objektivů postupuje dále a nabízí stále větší rozsah zvětšení, u některých fotoaparátů je objektiv pevně zabudován do těla fotoaparátů a nevysouvá se ven. Do této kategorie patří i nejmenší fotoaparát na světě se 7-násobným zvětšením: Casio Exilim Hi-Zoom EX-V7.

Komentář: Miniaturizace objektivů pokračuje dál a do malého kompaktního těla se brzy dostanou i ultrazoomy, které se nevysouvají z těla.

Casio Exilim EX-V7
Nejmenší digitální fotoaparát se 7× optickým zoomem Casio Exilim Hi-Zoom EX-V7

16. Protiprachové filtry u digitálních zrcadlovek

U kompaktů je snímací čip je pevně ukrytý za objektivem, který je nevýměnný a nehrozí tak příliš jeho zaprášení nebo znečištění. Jiná situace však nastává u digitálních zrcadlovek s výměnnými objektivy, které se pravidelně mění. V tomto případě mohou na snímacím čipu uvíznout prachová zrnka. 

První, kdo přišel s automatickým čištěním čipu pomocí ultrazvukového filtru, byl Olympus s jeho E-systém digitálních zrcadlovek. Stejnou funkci použil na svých zrcadlovkách vycházejících z Four Third systému i Panasonic či Leica. Při zapnutí fotoaparátu jsou částečky prachu usazené na filtru setřeseny pomocí ultrazvukových vibrací a přilepeny na adhesivní pásku. Tím se snižuje možnost, že by se na snímací čip nějaký prach dostal. Také firma Sony u své první digitální zrcadlovky Alpha 100 nabídla podobné řešení čištění snímače. Navíc obsahuje ještě antistatický low-pass filtr, který odpuzuje prach.

Pentax K10D představil nový třístupňový systém ochrany proti prachu: prachotěsně uzavřené celé tělo s materiály s minimální produkcí prachu, low-pass filtr s protiprachovým potahem před čipem, jednotky optické stabilizace, pomocí nichž je prach setřásán na adhezní plošku. Stejný systém používá i téměř identické dvojče Samsung GX10.

Mezi další výrobce se zařadil i Canon, který představil svůj EOS I.C.S. - EOS Integrated Cleaning Systém poprvé u své digitální zrcadlovky Canon EOS 400D. Ta je jak aktivní tak i pasivní se třemi stupni s antistatickým sklíčkem s vibracemi, protiprachovým low-pass filtrem a vnitřní mechanikou s minimální produkcí prachu. Nabízí navíc také softwarovou ochranu, kdy vytvoří prachovou mapu (Dust Delete Data), která se pak přiloží ke snímkům a pomocí softwaru tak pomůže odstranit prachové stopy ze snímku. Bohužel Nikon se k tomuto řešení zatím neodhodlal. V případě, že se prach usadí na snímacím čipu, je třeba ho nechat vyčistit.

Komentář: Protiprachová ochrana digitálních zrcadlovek je velmi užitečná pomůcka, která nám může ušetřit hodně práce s retuší a zachránit snímky před nepěknými prachovými stopami. Je jen škoda, že zatím ne všichni výrobci tento systém používají.

Pentax K10D
Pentax K10D – digitální zrcadlovka s třístupňovým systémem ochrany proti prachu.

17. Menu v češtině

Také donedávna vzácné české menu, které se objevovalo spíše u levných a neznačkových digitálních fotoaparátů, se nově objevuje u většiny výrobců. Menu v češtině mají nové fotoaparáty Canon, Kodak, Nikon, Olympus, Panasonic, Sony, Samsung a další.

Komentář: České menu by mělo být samozřejmostí všech výrobců a je s podivem, že se ještě u nás prodávají nové fotoaparáty, které menu v češtině nemají. Počeštění sice není vždy dokonalé, ale přesto potěší zejména začátečníky.

18. Živý náhled u jednookých digitálních zrcadlovek

Digitální zrcadlovky mají oproti kompaktům jednu nevýhodu, není u nich možné sledovat živý obraz na LCD displeji při komponování snímku. Světlo z objektivu je totiž směřováno do hledáčku a nedopadá na čip.

Nové konstrukce a čipy však umožnily získat tzv. Live View (Živý náhled). Tato technologie byla poprvé představena u digitální zrcadlovky Olympus E-330 a nově bude osazena patrně do všech nových zrcadlovek Olympusu. Umožnil to nový snímací čip Live-MOS. Nově je i u E-410 a E-510, také ho obsahuje Panasonic Lumix DMC-L1 či jeho obdoba Leica Digilux 3. Na podobném principu nabízí nově živý náhled i Canon u své nové zrcadlovky Canon 1D Mark III, i když tuto možnost měl již speciální model Canon 20Da určený pro astrofotografii.

Komentář: Živý náhled na LCD displeji je výhoda kompaktů, zrcadlovkám byla dlouho zapovězena. Usnadňuje snímání a zejména se hodí pro makrofotografie. V budoucnu se dá čekat, že s rozvojem novým snímacích čipů bude zrcadlovek s živým náhledem přibývat. Bezesporu jde o velmi užitečnou vlastnost.

Leica Digilux 3
Leica Digilux 3 s živým náhledem a 7,5 Mpx čipem Live MOS

19. Režim nočního vidění

Stejně jako u svých kamer nabízí režim nočního vidění NightShot u některých svých modelů také firma Sony (např. Sony CyberShot DSC-H9), při kterém využívá infračervené technologie snímání, kdy je možné komponovat a fotografovat i za úplné tmy. Snímky jsou však pouze černobílé se zeleným nádechem. Také FujiFilm nabízí modely s infračerveným viděním a snímáním – digitální zrcadlovku FinePix S3 Pro UVIR a  FinePix IS-1. Umožňují zachytit infračervené záření až do vlnové délky 900 nm. Prioritně jsou určené pro speciální účely ve vědě, lékařství či policii. Je možné získat nejen noční fotografii, ale i očima viditelný náhled. Pro použití klasické fotografie je třeba použít filtr, který odstíní infračervenou složku.

Komentář: Noční snímání za úplné tmy je příjemné, ovšem je třeba počítat s tím, že fotografie bude pouze černobílá.

FujiFilm IS-1
FujiFilm FinePix IS-1 s infračerveným snímáním 

20. Bezdrátový přenos

Výrobci uvedli na trh také několik modelů, které nabízí přenos fotografií do počítače nebo přímo na tiskárnu prostřednictvím technologie WiFi. Zvyšuje se tak dále pohodlí uživatele. Tuto technologii obsahuje např. Nikon CoolPix P3.

Komentář: WiFi bezdrátový přenos a spojení fotoaparátu s počítačem nebo tiskárnou je bezesporu příjemné a mohlo by se do budoucna rozšiřovat, pokud bude za rozumnou cenu.

Nikon CoolPix P3
Nikon CoolPix P3 podporuje bezdrátovou komunikaci WiFi 802.11b/g.

21. Vysokokapacitní vnitřní paměť

Objevují se digitální fotoaparáty se stále větší kapacitou vnitřní paměti. Nový Sony CyberShot DSC-G1 má k dispozici úžasné 2 GB, z toho 1,86 GB je určeno pro snímky. Umožňují tak vyfotografovat stovky až tisíce snímků i bez nutnosti použití paměťové karty.

Komentář: Konečně rozumnější kapacita vnitřní paměti. Zatímco u kapesních MP3 nebo PMP přehrávačů je již běžný pevný disk o kapacitách několika GB až desítek GB, tak u fotoaparátů se stále spoléhalo na paměťové karty, přitom velká vnitřní paměť by umožnila se bez nich zcela obejít nebo je důstojně nahradit a využít další výhody pevně zabudované paměti.

Sony CyberShot DSC-G1
Sony CyberShot DSC-G1 s vnitřní pamětí o kapacitě 2 GB. Podrobnější informace o tomto fotoaparátu naleznete v tomto článku.

22. Rostoucí rychlost sériového snímání

Rychlost sériového snímání se s rychlostí procesorů pro zpracování obrazu stále zvyšuje. Nové snímací čipy je možné rychleji vyčítat a s rostoucí rychlostí paměťových karet a vnitřní paměti také rychleji ukládat. Dokonce v nižších rozlišeních či kvalitě se dá dosáhnout rychlostí i desítek snímků za sekundu a to někdy dokonce omezených jen kapacitou paměťové karty.

Reportážní zrcadlovky nabízejí rychlé sériové snímání i v nekomprimovaném surovém formátu RAW. Rekordmanem je nová reportážní digitální zrcadlovka Canon EOS-1D Mark III, která nabízí sériové snímání s rychlostí 10 snímků za sekundu v plném rozlišení.

Komentář: Sériové snímání ještě stále není součástí všech digitálních  fotoaparátů, nicméně se rozšiřuje a nabízí více režimů a vysoké rychlosti i desítek snímků za sekundu, avšak pouze v nízkém rozlišení. V plné kvalitě takto vysoké rychlosti nabízí jen reportážní zrcadlovky a s novými a rychlejšími procesory a vnitřní pamětí se přenos dat nadále zrychluje, což je zejména ve sportovní a reportážní fotografii velmi potřebné.

Canon EOS 1D Mark III
Canon EOS-1D Mark III s rychlostí 10 snímků/s (110 JPEG nebo 30 RAW snímků). O tomto fotoaparátu jsme vás jako první na internetu informovali v tomto článku.

23. Multimediální fotoaparáty

Na trhu se prosazují také multimediální zařízení, která stírají rozdíly mezi fotoaparátem, videokamerou, telefonem, kapesním počítačem, přenosným přehrávačem audio a video souborů. Takovým zařízením je i např. nový hybrid videokamery a fotoaparátu Canon TX-1 s HD rozlišením videa nebo multimediální fotoaparáty v podobě Samsung Digimax i6 PMP či nejnovější i7, který umožňuje přehrávat MP3 soubory, XviD MPEG-4 videosekvence a prohlížet textové soubory ve formátu TXT.

Komentář: Zdá se, že do budoucna bude jeden univerzální přístroj, který nabídne celou paletu multimediálních funkcí a to nejen video a audio, kameru a fotoaparát, ale také funkce mobilního telefonu, internetu, editace fotografií, textů atd. Prostě univerzální přístroj v kapesním těle. Již dnes se zmenšují rozdíly mezi jednotlivými kategoriemi, neb jedna zasahuje stále více do druhé.

Samsung Digimax i7
Samsung Digimax i7 - multimediální fotoaparát a přehrávač MP3 a XviD souborů

24. Mobilní telefon, kapesní počítač nebo fotoaparát?

Mobilní telefony už neslouží jen na volání, psaní smsek a posílání obrázků, zvuků a videa. Umožňují celou škálu dalších funkcí: v posledních letech výrazně vzrostla kvalita do nich zabudovaných fotoaparátů, z původních plastových čoček vhodných tak pro tapetu na mobil jsou dnes konkurenti nejlevnějších kompaktních fotoaparátů.

Některé modely obsahují dokonce dva fotoaparáty a umí také automaticky ostřit a nastavovat některé expoziční parametry nebo úpravy obrazu, obsahují digitální nebo dokonce i optický zoom, vestavěný blesk nebo alespoň diodu, umožňují natáčet video a plno dalších funkcí. Hlavním nedostatkem je horší kvalita obrazu, za což může malá velikost optiky a snímacího čipu. Moderní technologie však umožňují získat slušnou kvalitu snímků či videa i za těchto omezujících podmínek. Např. Samsung SCH-B600 nabízí 10 Mpx snímky a trojnásobný optický zoom.

Komentář: Mobilní telefon s fotoaparátem je výborná věc, máte ho stále po ruce a nové modely umožňují zaznamenat stále kvalitnější snímky. Již dnes nejlepší modely mobilů mají výstup srovnatelný s levnějšími digitálními kompakty.

Samsung SCH-B600
Samsung SCH-B600 – mobilní telefon s 10 Mpx a 3-násobným optickým zoomem

Slovo na závěr

Revoluce se zatím nekoná, nicméně velké množství inovací a neustále rostoucí konkurenční boj je pro zákazníka příznivý. Ceny fotoaparátů rychle klesají a jsou tak více a více dostupnější pro většinu lidí. Nabízejí nové funkce a inovace, které jsou obvykle přínosem, i když ne vždy takovým, jak tvrdí samotní výrobci. Na marketingové triky výrobců je třeba si dávat pozor. A ačkoliv uvedené vychytávky vypadají velmi lákavě, výrobci si dávají velký pozor, aby je u jednotlivých přístrojů příliš nekumulovali. Sehnat tak například širokoúhlý kompakt s manuálním režimem, nárazuvzdornou úpravou a slušným obrazem bez šumu je prostě nemožné.