Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Co se stane, když do letadla uhodí blesk? Křídlo Boeingu 707 vybuchlo

aktualizováno 
Otázky. Samé otázky. Někteří lidé si před nástupem do letadla kladou tolik otázek, že do něj nakonec nikdy nevkročí. Nyní vychází kniha, která tyto otázky jednu po druhé odpovídá. Máme pro vás malou ukázku, ze které se dozvíte i to, že blesku už se skutečně bát nemusíte.

Termosnímek letadla (ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

První dojmy z knihy Zeptejte se pilota od Patricka Smithe najdete zde. Dílo je rozčleněno do sedmi hlavních kapitol – Pravda o letadlech, Zdroje nepříjemných pocitů, Létání jako zdroj obživy, Na cestě, Co vzlétne nahoru... musí klesnout dolů, Aerolinky, které milujeme i nenávidíme. Každá z kapitol má pak pod sebou až dvacet tematických otázek a odpovědí. Na ukázku jsme některé z nich vybrali.

Co se stane, když letadlo zasáhne blesk?

Letadla se s blesky střetávají mnohem častěji, než byste možná čekali, každý dopravní letoun v průměru utrpí zásah bleskem přibližně jednou za dva roky a konstrukce letadel je tomu náležitě uzpůsobena. Není to tak, že by se elektrické výboje šířily kabinou a omračovaly jednoho cestujícího po druhém. Kabinu chrání hliníkový plášť, který má velmi dobrou vodivost a odvede statickou elektřinu pryč z letadla.

Jednou za čas dojde k poškození vnějších částí letadla, k povrchovému poškození na místě vstupu nebo výstupu blesku, nebo menšímu zasažení elektrických přístrojů v letadle, ale obvykle zásah blesku nezanechá téměř žádné nebo vůbec žádné následky.

V roce 1963 způsobil blesk výbuch křídla Boeingu 707 společnosti Pan Am během letu nad státem Maryland. Po této nehodě nařídil americký Federální úřad pro letectví (FAA – Federal Aviation Administration) zavedení několika preventivních opatření na palubě všech letadel, mimo jiné se jednalo o úpravy palivových nádrží a instalaci antén k vybíjení statické elektřiny.

V roce 1993 zasáhl blesk z malého vrstevnatého mraku typu kumulonimbus špičku sedmatřicetimístného letounu, který jsem pilotoval jako kapitán. Zaznamenali jsme jen slabý záblesk a slyšeli zadunění. Nerozsvítily se žádné varovné kontrolky ani nevypadly generátory. Naše konverzace se odvíjela asi takto:

„Co to bylo?“
„Nevím.“ (pokrčení ramen)
„Blesk?“
„Možné to je.“

Mechanici později na čelní části trupu letounu objevili černou šmouhu.

Dají se s dopravním letadlem dělat akrobatické prvky? Zvládl by Boeing 747 přemet? Mohl by letět po zádech?

Každé letadlo teoreticky zvládne více méně jakýkoli manévr, od přemetu přes sudový výkrut až po zrcadlový souvrat s překrutem. (Při ukázkovém letu koncem padesátých let 20. století letěl pilot s Boeingem 707 záměrně po zádech.) Nicméně v praxi potřebuje letoun k provedení akrobatického prvku velký tah motorů neboli přebytek koňské síly a dopravní letouny nemají vzhledem ke své váze dostatečný výkon motorů k tomuto účelu. V žádném případě není dobrý nápad pokoušet se s dopravním letounem o akrobacii. Komponenty těchto strojů nejsou k takovým účelům uzpůsobeny a mohlo by dojít k jejich poškození – i něčemu horšímu. Navíc by pak uklizečky strávily celou noc drhnutím skvrn od kávy a zvratků.

Obálka knihy Zeptejte se pilota od Patricka Smitha, vydavatelství Grada.

Obálka knihy Zeptejte se pilota od Patricka Smitha, vydavatelství Grada.

Možná vám teď vrtá hlavou, jak může jakékoli letadlo letět po zádech. Nebude vztlaková síla působit v opačném směru a tlačit letadlo směrem k zemi?

Do určité míry ano. Ale jak už jsme se přesvědčili, vzniká vztlak pod křídlem ze dvou různých důvodů, přičemž rozdíl tlaků podle Bernoulliho principu je tím méně kritickým. Mnohem důležitější je sklon křídla. Pilotovi postačí udržovat správný úhel náběhu, aby kolem křídla obtékal dostatečně velký proud molekul vzduchu, který ho nadnáší, čímž se jednoduše vyrovná záporný vztlak způsobený obrácením profilu křídla vzhůru nohama.

Ukázky z knihy Zeptejte se pilota od Patricka Smitha, která právě vychází.

Autor:


Témata: Boeing

Nejčtenější

Vědci objevili pod zemí biliardy tun diamantů, ale nedostaneme se k nim

Diamanty značky Diamonds International Corporation

V litosférickém podloží Země odhadují vědci tisíce bilionů tun diamantů. Zaměřili ho pomocí zvukových vln. Dodávají...

Stíhačka Su-57 je podle některých ruských médií drahá a zbytečná hračka

Su-57

Ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57, uvedl Vladimír Guteněv, člen expertní rady Státní dumy pro...



Má hořet půl století jako františek. Jaký reaktor si přeje Bill Gates

Schéma reaktoru TWR-P s tepelným výkonem 600 MW, který by TerraPower měla...

Společnost TerraPower, v jejíž správní radě sedí zakladatel Microsoftu, se konečně přiblížila možnosti stavby reaktoru,...

Atomový řezník připravoval v SSSR půdu civilním proudovým strojům

Iljušin Il-28

Mezi významné bojové letouny studené války patří taktický bombardér Iljušin Il-28. Ten se stal prvním sovětským...

Slyšíte obraz? Vyzkoušejte si, zda jste jedním ze čtyř lidí

Máte pocit, že něco slyšíte při sledování GIFů?

Se vzrůstající oblibou GIFů si čím dál více lidí na sobě všímá zvláštního jevu: při pozorování tichého obrázku mají...

Další z rubriky

Facebook končí s plány na internet z obřích dronů, následuje Google

Dron Aquila

Společnost Facebook ukončila projekt Aquila. Měl přinést internet z dronů, které vydrží létat bez přistání několik...

Stíhačka Su-57 je podle některých ruských médií drahá a zbytečná hračka

Su-57

Ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57, uvedl Vladimír Guteněv, člen expertní rady Státní dumy pro...

K záchraně malých fotbalistů chce miniponorkou přispět i SpaceX

SpaceX testuje v bazénu dětskou miniponorku

Kalifornská raketová společnost poslala do Thajska „miniponorku“ narychlo připravenou z dílu pro raketu Falcon 9.

Najdete na iDNES.cz