Co skrývá tunel Mrázovka? (reportáž)

  • 124
Zítra bude otevřen zatím poslední z pražských dopravních tunelů - Mrázovka. Završuje se tak stavební dílo, jehož parametry patří mezi nejlepší v Evropě. Jaké technologie naleznete v rozsáhlém komplexu chodeb a tunelů? Jak a odkud je tunel řízen? Navštivte s námi místa, kam se sami nepodíváte.

Ve čtvrtek 26.8. 2004 se otevírá nový pražský tunel, který by měl zlepšit dopravní situaci na Smíchově. Tunely Mrázovka jsou součástí jihozápadní části Městského okruhu, díky němuž mohou řidiči bezpečně a rychle dovést svá vozidla ze Střešovic až ke Barrandovskému mostu.

Vyrazili jsme tedy v pondělí 23. ráno na předpremiéru nové stavby. U hotelu Mövenpick jsme se protáhli pod závorou a hned za ní se nás ujali naši průvodci. Stavbou tunelu nás prováděli Rudolf Pelzl a Jan Rafaj z firmy Eltodo, která měla na starosti dodávku řídícího systému a technologie tunelu. Stáli jsme u severního portálu Mrázovky a před námi začínal tříproudový výjezd z tunelu.

Tunel Mrázovka Tunel Mrázovka

Levý obrázek znázorňuje vjezd a výjezd do tunelu Mrázovka (vedle hotelu Mövenpick). Na druhém snímku je protější portál Strahovského tunelu.

Tunel Mrázovka Tunel Mrázovka

Pod mostem spojujícím Strahovský tunel s Mrázovkou (vlevo). Před portálem Mrázovky (vpravo)

Tunel Mrázovka

Portál Mrázovky bude posázen zelení.

Jako první jsme samozřejmě chtěli vidět systém řízení a zabezpečení provozu v tunelu. „Tady není moc co vidět, protože tu máme jenom bezobslužný velín,“ uzemnil nás hned zpočátku Rudolf Pelzl. A opravdu, dva počítače a několik stovek rozvodů v jedné klimatizované místnosti nevypadaly nijak  zvlášť zajímavě. „Až tu skončíme, tak vás vezmeme na Strahov, do řídícího centra pro všechny pražské tunely,“ uklidnil nás vzápětí Pelzl. Do centrálního velína na Strahově jsou samozřejmě přiváděny veškeré údaje z Mrázovky a z ostatních pražských tunelů.

Tunel Mrázovka

Budoucí bezobslužný velín Mrázovky. Zatím zde probíhá doláďování přenosu dat do řídícího centra na Strahově.

Mrázovka má dva základní řídící systémy - systém řízení dopravy a systém řízení technologie. Řízení dopravy provádí, stejně jako po celé Praze, Hlavní dopravní řídící ústředna, sídlící Na Bojišti. O této centrále jsme již psali v červnu (článek naleznete zde). Dopravní systém si řidiči vyzkouší naostro už ve čtvrtek.

mrazovka 

S druhým systémem, systémem řízení technologie, jsme se setkali hned, jak jsme vešli do tunelu a uviděli osvětlení.  „Využíváme systém akomodačního osvětlení, které vyrovnává světelný rozdíl mezi venkovním denním světlem a viditelností v tunelu. Celý systém je nastaven na sedmdesátikilometrovou průjezdovou rychlost, tak aby oči řidiče stačily  přivyknout šeru v tunelu“ vysvětlil Jan Rafaj. Zjednodušeně řečeno, intenzita akomodačního osvětlení u vjezdu tunelu se mění v závislosti na denním světle, které se nám s postupem do hloubi tunelu pomalu vytrácelo.

Tunel Mrázovka

Vjezd do tunelu Mrázovka (od Andělu). Na snímku je dobře patrný systém akomodačního osvětlení, které pomáhá řidiči přivyknout na nižší intenzitu osvětlení v tunelu. Někdy je místo akomodačního osvětlení použit vjezd s vyšší světlostí, který se pomalu zužuje a oči řidiče si tak mohou snáze přivyknout šeru v tunelu.

Je to vůbec bezpečné, ano je.

Nasedáme do auta a popojíždíme k první SOS skříni s nouzovým telefonem, tlačítky pro volání s PČR, s hasiči a se záchrannou službou. Tento prostor je označen zeleným pruhem a velkými reflexními nápisy. „Záložní zdroje při výpadku elektřiny pokrývají jenom chod serverů a řídícího systému, osvětlení a dopravních značek. Vzduchotechnika je zálohována zajištěním napájení ze dvou nezávislých bodů. I v případě výpadku osvětlení zaručí reflexní barva v zeleném pruhu viditelnost nápisu po dobu jedné hodiny od výpadku,“ popisoval Pelzl. Kromě prostorů SOS skříní jsou takhle vyznačeny i všechny ostatní orientační body a směrovky k nouzovým východům a propojkám mezi jednotlivými tubusy tunelů.

Tunel Mrázovka Tunel Mrázovka

SOS skříně, stejně jako únikové východy jsou označeny zeleným pruhem, který je navíc osvětlen. Označení velkými písmeny M-0A vychází z projektové dokumentace. Písmeno "M" znamená Mrázovka a písmeno "A" nebo "B", konkrétní tubus tunelu. Jak písmena, tak zelený nátěr jsou vyvedeny v reflexní barvě a slouží ke spolehlivé orientaci při zhoršených světelných podmínkách (zadýmení, výpadek el. proudu apod.).

Na bezpečnost se pod vlivem nedávných tunelových neštěstí dával velký pozor. „Městské tunely musí splňovat náročnější normy než tunely mimo města,“ řekl k bezpečnosti Pelzl. Velkou hrozbou je oheň. Proto se po stropě tubusu vine detekční požární kabel, který je schopen lokalizovat oheň s přesností na dva a půl metru.

„Požární kabel funguje na principu vodivosti a lomu světla. Je vyroben už s danou délkou, která se nesmí kvůli přesnosti měření měnit ani při instalaci zkracovat. Proto si můžeme na konci tunelu všimnout jeho zatočení,“  popsal nám specifika požárního kabelu Pelzl. Vedle požárního kabelu je instalován kabel „vyzařovací“, díky kterému můžete v tunelu telefonovat se všemi třemi mobilními operátory.  Kromě volání si řidiči mohou naladit i Radiožurnál, jehož příjem je zajištěn vysílacími anténami. Tento systém umožňuje vstup do vysílání v prostoru tunelu v případě nouze.

Ve výšce jedenácti metrů jsou u stropu umístěny veliké ventilátory, připomínající turbíny z tryskových letadel. Ventilátory se spouštějí automaticky, podle množství prachu a emisí v ovzduší. Stav vzduchu hlídají senzory a znečištěný vzduch je následně vyveden do šachty na Pavím vrchu.

Tunel Mrázovka Tunel Mrázovka

Stav znázorněný na obrázku vpravo (tj. tunel uzavřen) by v budoucnu měl nastat pouze výjimečně.

Jak probíhaly požární zkoušky v novém tunelu

 „O víkendu probíhaly požární zkoušky, a trochu se to tu zašpinilo,“ komentoval Rafaj s úsměvem úklidovou četu, která drhla dlaždice po stěnách tunelu. Pomalu jsme projížděli tunelem a  zkoušeli technické propojky mezi tubusy, kterými v nouzi projede i hasičské auto. Požární testy se většinou provádí dýmovnicí, ale tentokrát tomu  bylo jinak.

„Někteří experti zpochybnili dýmovnicový test, protože studený kouř se chová jinak než teplý. Hasiči proto po dýmovnici zkusili i jinou  variantu, a zapálili ve vaně směs benzínu s naftou,“ popisoval s úsměvem Pelzl. Hustý kouř zanechal špinavé stopy na stěnách, ale jinak celkem rychle zmizel. „Požární kabel určil polohu ohně, a řídící systém spustil požární odvětrávání. Kouř se chvíli držel při stropě a po chvíli ho vysály průduchy. Zbytek pak vyfoukaly  ventilátory,“ vysvětlil nám princip řešení požárů v tunelu Rafaj. 

Tunel Mrázovka Tunel Mrázovka

Bezpečnostní propojky mezi tubusy tunelu, kterými projede i hasičský vůz.

Tunel Mrázovka

Nouzový východ je vybaven plošinou pro vozíčkáře.

Jak se jednoduše ztratit v Mrázovce

Přijíždíme na místo, kde se budou do třetího pruhu připojovat řidiči jedoucí z Radlické ulice. Tubus na tomto místě má průřez 340 metrů čtverečních, což z něj dělá jeden z největších ražených prostor v evropských tunelech. „Tunely razily dvě firmy, Metrostav a Subterra, a právě ohledně tohoto řešení tu koluje plno vtipů,“ s úsměvem komentoval náš údiv nad tímto prostorem Rafaj.

Tunel Mrázovka

Nejširší místo v tunelu o průřezu 340 metrů čtverečních (Radlická). Dnes je vše ukryto pod obkladem stěn a pod vozovkou.

Vylézáme z auta a testujeme meziúrovňový únikový východ. Na schodech je výtah i pro tělesně postižené. Po několika metrech se ocitáme na protisměrné silnici v druhém tubusu. „I v těchto chodbách jsou rozvody, aby se ušetřilo místo. Tyto průchody by měly být otevřeny neustále, na rozdíl od  propojek  průjezdných i požárními auty. Ty by se otevíraly jen v případě potřeby,“ ukazoval nám Pelzl větší příčné průjezdy mezi tubusy přitom, co jsme asi jako jedni z posledních jeli v protisměru.

Tunel Mrázovka Tunel Mrázovka

V protisměru raději nejezděte (vlevo). Takovýto pohled na protijedoucí auto by se vám v Mrázovce naskytnout neměl (vpravo).

Co čeká na řidiče?

Pro motorizované spoluobčany připravili na výjezdech projektanti světelnou signalizaci napojenou na řídící systém, a jistotu v podobě kamerově hlídané komunikace. „Kamery jsou tu dvojího typu. Jedny jsou pro monitoring a vyhodnocování provozu v tunelu a druhé pro řidiči neoblíbené, ale technicky zajímavé,  poměrové měření rychlosti,“ upozornil nás na hrozbu pro vyznavače rychlé jízdy Rafaj.

V tunelu je v pětisetmetrovém úseku měřena rychlost projíždějících vozidel. Kamera rozezná poznávací značku, kterou si pomocí OCR uloží do paměti. Na konci měřeného úseku se celá akce zopakuje a systém vypočítá průměrnou rychlost na hlídaném půlkilometru. Nedisciplinované řidiče pak může překvapit nemilá zásilka. „Nad tím ale vládne policie,“ skoro se omlouval Pelzl.

Tunel Mrázovka Tunel Mrázovka

Poslední úpravy na Radlické.

Lahůdka na závěr

Naše bloudění po tunelech bylo u konce, docela jsme byli zvědaví, kde nakonec vyjedeme, protože jsme díky několikanásobnému přecházení a projíždění do protisměru poněkud ztratili pojem o své aktuální pozici. Vyrazili jsme do strahovské centrály řízení technologického zázemí. Mrázovka, Strahovský tunel a už jsme pomalu parkovali u strahovského monumentu, který ve svých ladných tvarech skrývá i důležitou funkci odvětrávání stejnojmenného tunelu.

Tunel Mrázovka Tunel Mrázovka

Vzduchotechnika Strahovského tunelu má vskutku monumentální rozměry. Ti maličkatí lidé vpravo dole jsou redaktor Technetu a pracovník TSK (obrázek vlevo). Komín pro nasávání vzduchu do Strahovského tunelu (obrázek vpravo a dole) se nalézá hned vedle Strahovského stadionu

Tunel Mrázovka

„Spolu s výstavbou Mrázovky jsme trochu modernizovali i řídicí  centrum,“ potutelně se usmíval Pelzl, když nás vpouštěl do klimatizované místnosti plné programátorů a dvou stálých pracovníků. „Programátoři jsou tu jen dočasně a dodělávají datové propojení s velínem v Mrázovce. Jinak se tu pracuje nonstop a službu konají vždy dva lidé,“ dodal Rafaj. Vybavení si můžete prohlédnout na fotkách, stejně jako fotografie z prostor, do kterých nám dovolili naši průvodci nakouknout...

Tunel Mrázovka Tunel Mrázovka

Tunel Mrázovka Tunel Mrázovka

Velín řídícího centra na Strahově je vybaven zadní projekcí.

Tunel Mrázovka

Pohled na portál Mrázovky z řídícího centra na Strahově.

Krizový scénář
Když vznikne mimořádná událost, začne systém pracovat podle krizového scénáře správy komunikací. Signalizační zařízení u vjezdů uzavřou přístup do tunelu, veškerá vnitřní signalizace nabádá k urychlenému opuštění stavby. Všechny křižovatky kolem výjezdu jsou automaticky připraveny na větší nápor aut a tím pádem mají nastavené semafory na zelenou pro přijíždějící od tunelu.

Základní informace o tunelech Mrazovka:

  • Ražené tunely - 1004 metrů západní tunel a 837 metrů východní tunel
  • Celkový objem - 351 778 m3
  • Tunelové propojky  - 5

                           

Tunel Mrázovka

Kam vedou tyto robustní a hermeticky uzavíratelné dveře, se dozvíte v jedné z příštích reportáží.

   

Další informace o Mrázovce a Městském okruhu Smíchov naleznete na těchto stránkách www.okruhsmichov.cz.

 

,