„Musíme zajistit existenci našich lidí a budoucnost bílých dětí,“ citát z knihy...

„Musíme zajistit existenci našich lidí a budoucnost bílých dětí,“ citát z knihy Mein Kampf propašovaný na twitter společnosti Coca-Cola. | foto: Gawker.com

Coca-Cola si nevšimla, že šíří citáty z Hitlerovy knihy Mein Kampf

  • 119
„Musíme zajistit existenci našich lidí a budoucnost bílých dětí,“ stálo v jednom z reklamních tweetů společnosti Coca-Cola. Tento a další citáty z Hitlerovy knihy Mein Kampf do kampaně firmy podstrčil redaktor serveru Gawker.

V rámci marketingové kampaně Make it happy!, kterou Coca-Cola odstartovala během Super Bowlu, měli lidé označovat negativní tweety hashtagem #MakeItHappy. Takto označené zprávy potom automat předělal do ASCII obrázku a vystavil na oficiálním twitterovém účtu společnosti Coca-Cola (@CocaCola). Jenže se stalo, co se zřejmě na internetu stát muselo.

Co je to ASCII art

ASCII art vznikl na základě standardu z roku 1963, který definuje všechny tisknutelné prvky (abeceda, číslice, atd. –  95 znaků z celkem 128). První obrázky v ASCII (ASCII art) se objevily již o tři roky později, v roce 1966. 

Nejjednodušší formou ASCII artu jsou smajlíky a jiné komunikační značky tvořené některými z oněch 95 znaků. ASCII art má mnoho druhů – seznámit se s nimi můžete zde. Ani pohyblivé ASCII není nic nového. Na internetu kolují desítky filmů a krátkých skečů právě v tomto formátu.

Redaktoři serveru Gawker.com (konkrétně jeden z šéfů, Adam Pash) naprogramovali také svého robota, který na speciálním účtu s příznačným názvem @MeinCoke a pod pseudonymem A. H. (asi netřeba vysvětlovat) publikoval postupně úryvky z Hitlerova manifestu. Zároveň jim přidával i potřebný hashtag, takže na twitterovém účtu výrobce světoznámé limonády se objevil například roztomilý myšáček, nakreslený pomocí písmenek a znaků z rasistické výzvy, uvedené v úvodu tohoto článku. 

Účelem kampaně Coca-Coly totiž původně bylo všechny negativní tweety otočit v pozitivní (přesně v duchu hesla Make it Happy) pomocí roztomilého obrázku v takzvaném ASCII artu (viz boxík). 

A tak si udivení následovníci účtu výrobce limonád mohli v obřím smajlíku také přečíst, že: „Německo-Rakousko je potřeba znovu sjednotit do velké německé vlasti.“ Většinu tweetů naleznete zde.

Coca-Cola kampaň po odhalení napadených tweetů stáhla a v oficiálním vyjádření se politovala, že chtěla inspirovat lidi k tomu, aby udělali z internetu pozitivnější místo. Místo toho prý Gawker jejich kampaň zneužil. 

Je zřejmé, že automatické tweety těžko mohou udělat z internetu lepší místo. Teď už to zřejmě ví i marketingoví mágové v Coca-Cole. Servery jako je například The Verge glosovaly událost s tím, že internet je opravdu plný špatnosti, ale Coca-Cola si bude muset najít nový způsob, jak na to na Twitteru upozornit.