Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Měla to být revoluce v létání. Před 50 lety poprvé vyjel Concorde z hangáru

aktualizováno 
Letiště Toulouse-Blagnac, pondělí 11.prosince 1967. Veřejnost má poprvé možnost na vlastní oči spatřit Concorde, první dopravní nadzvukové letadlo světa. Britsko-francouzský projekt přinesl do letectví řadu novinek, které celý průmysl výrazně ovlivnily.

První premiéra Concorde na veřejnosti v Toulouse. | foto: BAE Systems

Od rána panuje i na jih Francie nevlídný den, utopený v mlhavém oparu. Cestující z místního mezinárodního letiště mohou od časných ranních hodin u jednoho z velkých hangárů společnosti Sud Aviation v areálu výroby dopravních letadel spatřit nezvyklý ruch. 

Proč je Concorde a ne Concord

Slovo Concorde znamená ve francouzštině svornost. V angličtině se však píše pouze concord - bez „e“. Samotný „francouzský“ název se posléze díky tradiční rivalitě obou zemí stal terčem mnoha drobných vtípků, které lze zaslechnout například i v legendárním seriálu Jistě pane ministře.

Britové však nakonec proti „francouzskému“ názvu neprotestovali. I když ze začátku trvali na jméně Concord. Pro koncové „e“ našli uspokojivé vysvětlení. Pro většinu například symbolizovalo název jejich vlasti - England. 

Britský ministr technologií Anthony Wedgwood Benn tehdy při představení prototypu v Toulouse prohlásil, že ono "e" ve slově Concorde chápe jako začáteční slovo připomínající anglické výrazy Europe a excellence (dokonalost).

Při spolupráci mezi oběma státy docházelo i k jiným úsměvným příhodám. Britové běžně při komunikaci používají křestní jména. Francouzi však na to nebyli zvyklí. Jednoho dne tak anglický technik řekl svému francouzskému protějšku: 

"Výborně, Jeane, tohle jsme dohodli, požádej tedy Honorine, aby nám to sepsala". Francouz nechápal, o kom to vůbec mluví. Angličan zase nemohl pochopit, proč svoji asistentku, která pro něj pracuje mnoho let zná jen jako slečnu Dupontovou.

Plocha před hangárem byla „neletecky“ upravena, jelikož na ní bylo několik krytých tribun a jakési pódium, kde se pohybovalo větší množství lidí v různě zbarvených pracovních kombinézách. Po otevření prvních novin však bylo každému jasné, co se tam děje. Concorde! V té době již netrpělivě očekávaný nadzvukový dopravní letoun bude poprvé slavnostně vytažen z hangáru za účasti velkého množství hostů a to nejen z řad leteckých společností. 

Po více než pěti letech složitého a finančně nesmírně náročného vývoje byl první prototyp letounu Concorde s registrací F-WTSS představen. Mezi hosty byli zástupci vlád Francia a Velké Británie, které se na výrobě letounu podílely a leteckých úřadů. Především však šestnácti leteckých společností, které se dohodly s výrobcem na zatím předběžných objednávkách na více než sedm desítek těchto unikátních letounů. 

Přes 1 100 pozvaných netrpělivě sledovalo postupné otevírání vrat velikého hangáru, které se ne zcela typicky otvíraly směrem nahoru, až se objevil elegantní štíhlý letoun s nezaměnitelnou siluetou. O chvíli později jeden z přítomných britských ministrů Anthony Wedgwood Benn prohlásil představení letounu za velký krok do zcela nové éry dopravního letectví. Obrovský zájem o revoluční novinku potvrzovala více než stovka televizních štábů, které musela mírnit najatá ochranka, jinak by snad zbořily hrazení kolem novinářům vyhrazené sekce. 

Vrtkavá budoucnost

Teprve blízká budoucnost měla ukázat, jak vrtkavá může být štěstěna nových a v pravdě převratných dopravních letadel. Z Anglie také přiletěli zástupci společnosti B.O.A.C. (British Overseas Airways Corporation, od roku 1974 nově British Airways), mimo vysoce postavených manažerů mezi nimi byl i tehdy služebně mladý pilot Brian Calvert. O pár let později již měl to štěstí s novým Concordem létat. 

První let Concordu. Přes Atlantik mu to trvalo tři hodiny

V neděli 2. března 1969, v 15:40 na letišti v Toulouse vydal pilot André Turcat povel: "Motory na plný vzletový výkon!" Legenda civilní letecké dopravy, letoun Concorde se poprvé vznesl do vzduchu.

Concorde F-BTSD

Concorde F-BTSD

Na tehdejší slavnostní „roll-out“ nového nadzvukového letounu v Toulouse vzpomínal takto: 

„Přilétl jsem tam ráno jako jeden z pilotů dopravního letounu Vickers VC-10 z Londýna, na palubě jsme měli kompletní vedení společnosti B.O.A.C. Všichni šéfové byli netrpěliví, vždyť naše firma výrobci zaslala objednávku na několik letadel jako jedna z prvních. Doslova houfy letušek v často pro nás exotických uniformách dávaly celému ceremoniálu světový nádech. Právě Concorde se totiž měl stát jakousi vlajkovou lodí létající na prestižních linkách. Samozřejmě šlo o první prototyp a už tehdy jsme věděli o změnách, které se projeví až u sériových letounů. Kanárkově žlutý letištní tahač velmi pomalu vytáhl prototyp Concordu z hangáru. Hned mne napadlo – to je poprvé, co daňoví poplatníci ve Francii a Anglii vidí na vlastní oči, kam směřují hodně vysoké částky z jejich daní.“

Novináři na slavnosti nejvíce naháněli dvojici zkušebních pilotů. André Turcat byl šéfpilotem francouzské části programu Concorde, zatímco jeho kolega z Anglie Brian Trubshaw zastával stejnou pozici v britské části programu.

Celý vývoj nadzvukového dopravního letounu na britské i francouzské straně nabral sice vítr do plachet, ale finance na jeho dokončení se povážlivě krátily. Mnoho politiků kritizovalo vývoj Concordu jako drahou hračku pro bohaté, ale nakonec se podařilo celý program dovést do úspěšného konce první etapy. Ta se uzavřela druhého března 1969 vzletem prvního prototypu z letiště Toulouse- Blagnac s šéfpilotem André Turcatem za řízením. 

Legendární Concorde přiletěl v roce 1986 do Prahy

Byla to událost první velikosti. Dosud ho znali jen z časopisů, novin nebo televize, ale onu říjnovou středu před třiceti lety ho měli čeští letečtí fanoušci spatřit na vlastní oči. Nadzvukový Concorde poprvé přistál v Praze.

Legendární letoun  Concorde přistál poprvé v Praze 22. října 1986

Legendární letoun Concorde přistál poprvé v Praze 22. října 1986

Stroj s registrací F-WTSS létal jako první, teprve 9. dubna 1969 vzlétl v britském Filtonu další prototyp (s výrobním číslem 002 a registrací G-BSST). Francouzský prototyp Concorde přeletěl po všech zkouškách 19. října 1973 na letiště v Le Bourget a stal se chloubou tamního známého muzea letectví a kosmonautiky. Celkově nalétal 812 hodin a 19 minut, z toho nadzvukově přes 254 hodin.

Při slavnostním představení prvního prototypu v Toulouse pochopitelně nikdo netušil, jakým směrem se celý projekt bude ubírat. Bohužel pro Concorde se o pár let později ropná krize a úporná snaha ekologů zakázat nebo alespoň výrazně omezit jeho provoz neblaze podepsaly na jeho budoucnosti. 

Letecké společnosti jedna po druhé rušily objednávky a nakonec z dvou desítek vyrobených strojů létalo na pravidelných linkách jen čtrnáct. Sedm u British Airways a stejný počet u Air France. 

Prvním představením letadla v Toulouse však stejně započala důležitá etapa vývoje dopravních letadel. Concorde se sice nedočkal tolik očekávaného obchodního úspěchu, ale jeho vývoj přinesl celou řadu novinek dále používaných u jiných typů dopravních letadel po mnoho dalších let. Namátkou připomeňme uhlíkové brzdy. U Concordu byly v letectví použity použity vůbec poprvé. Letoun v konstrukci obsahoval i nové typy velmi odolných slitin včetně titanu. Návrháři také vyvinuli i zcela nové druhy barev určené pro aplikaci na povrch letadel. A co si budeme povídat, snad už za pár let se Concorde dočká svého nástupce a necháme se jen překvapit, zda bude úspěšnější než jeho starší protějšek.

Vše o Concordu

Concorde s „nosem“ v poloze typické pro vzlet a přistání.

Concorde s „nosem“ v poloze typické pro vzlet a přistání.

Flames come out of the Air France Concorde seconds before it crashed in...

Osudný let 25.7.2000

První prototyp Concorde před přistáním v Toulouse.

První prototyp Concorde před přistáním v Toulouse.

  • Maximální počet cestujících: 144 . U Air France - 92,  U BA 100
  • Posádka: kapitán, první důstojník, letový inženýr a šest členů personálu. 
  • Rozpětí křídel: 25,6 m, plocha křídla 358,28 m²
  • Délka letounu: 62,10 m
  • Výška: 11,40 m
  • Vnější průměr trupu: 2,9 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 78 698 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 185 066 kg



Nejčtenější

Vědci objevili pod zemí biliardy tun diamantů, ale nedostaneme se k nim

Diamanty značky Diamonds International Corporation

V litosférickém podloží Země odhadují vědci tisíce bilionů tun diamantů. Zaměřili ho pomocí zvukových vln. Dodávají...

Stíhačka Su-57 je podle některých ruských médií drahá a zbytečná hračka

Su-57

Ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57, uvedl Vladimír Guteněv, člen expertní rady Státní dumy pro...



Má hořet půl století jako františek. Jaký reaktor si přeje Bill Gates

Schéma reaktoru TWR-P s tepelným výkonem 600 MW, který by TerraPower měla...

Společnost TerraPower, v jejíž správní radě sedí zakladatel Microsoftu, se konečně přiblížila možnosti stavby reaktoru,...

Atomový řezník připravoval v SSSR půdu civilním proudovým strojům

Iljušin Il-28

Mezi významné bojové letouny studené války patří taktický bombardér Iljušin Il-28. Ten se stal prvním sovětským...

Slyšíte obraz? Vyzkoušejte si, zda jste jedním ze čtyř lidí

Máte pocit, že něco slyšíte při sledování GIFů?

Se vzrůstající oblibou GIFů si čím dál více lidí na sobě všímá zvláštního jevu: při pozorování tichého obrázku mají...

Další z rubriky

Kolejové autobusy „Věžák“ byly specialitou z Tatry Kopřivnice

Motorový vůz M120.417 ze sbírek Národního technického muzea provozují České...

Československé státní dráhy patřily v oboru rozvoje motorové trakce mezi ty progresivnější železnice na světě. V době...

Novinka od Nvidie vyčistí z fotek šum i zrno. Perfektně a bleskurychle

Nalevo původní zašuměný obrázek vstupující do systému, napravo umělou...

Společnost Nvidia vytrénovala umělou inteligenci tak, že dokáže vyčistit i silně zašuměný a zrnitý obrázek nebo z něj...

Fascinující paradox: český kutil vyrábí funkční parní stroje ze skla

Skleněné parní stroje z dílny Michala Zahradníka

Michal Zahradník je český sklář osmé generace. Od roku 1991 kromě obvyklých sklářských výrobků ve své dílně vyrábí i...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz