Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Concorde se vrací. Japonsko vyvíjí jeho nástupce

  12:18aktualizováno  12:18
Japonsko plánuje na začátek září v australské poušti test prototypu nadzvukového letadla, které by se mělo stát nástupcem legendárního Concordu, který byl vyřazen z provozu před dvěma lety. Během testu dosáhne prototyp s pomocí rakety na tuhé palivo rychlosti Mach 2 (dvojnásobná rychlost zvuku).

Nadzvuková dopravní letadla Concorde přestala létat v roce 2003 poté, co se z důvodu menší poptávky po luxusním cestování přestal jejich provoz vyplácet. K opadnutí zájmu o tento druh cestování přispěla i havárie Concordu krátce po startu z pařížského letiště v roce 2000, při které zahynulo všech 113 lidí na palubě.

Concorde, který byl vyvinut v sedmdesátých letech, měl velice omezený dolet a mohl létat prakticky pouze na transatlantických linkách. Podle Stevena Schneidera profesora aeronautiky a astronautiky z Purdue University v Indianě by zkrácení dvanáctihodinového letu přes Tichý oceán představovalo skutečnou prémií pro cestovatele. „Jestliže dokážete tuto cestu zvládnout za šest hodin a můžete určovat cenu letenek, mohlo by to pro vás znamenat skutečně velký obchod,“ dodal.

Jedním z klíčů rozšíření doletu by mohlo být zmenšení protažení křídel. Cílem připravovaného testu je sbírání dat týkajících se aerodynamického výkonu prototypu. Atrapa letadla bude přitom spojena s raketou na tuhé palivo, která dostane model do vzduchu a po dokončení testu se letadlo vrátí na zem na padáku. Předchozí test v roce 2002 skončil fiaskem, když se letadlo krátce po startu oddělilo od nosné rakety a zřítilo se na odpalovací základnu.

Skutečné letadlo se bude pravděpodobně honosit nějakými efektivními vysokorychlostními proudovými motory. Japonsko úspěšně otestovalo motor, který je schopen dosáhnout rychlosti vyšší než Mach 5,5. 

Na dalším vývoji dopravního nadzvukového letadla na základě dohody podepsané 14. června 2005 bude podílet i Francie, která spolu s Velkou Británií stála již za Concordem. Tříletý výzkum zahrnuje výzkum lehkých kompozitních materiálů.

Projektované letadlo by mělo pojmout 300 pasažérů, což je třikrát více než Concorde, a zvládnout trasu mezi New Yorkem a Tokyem za šest hodin. Do provozu by mělo být uvedeno v roce 2015.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Navzdory válce vyrobili  ve firmě Laurin & Klement nový motor
Navzdory válce vyrobili ve firmě Laurin & Klement nový motor

VIDEO V roce 1917 musela mladoboleslavská automobilka Laurin & Klement spoléhat nejvíce na předválečné modely svých vozů a plnila hlavně válečné zakázky. Přesto v...  celý článek

Nývlt Václav: SmartFrog
Podívejte se na to „nej“, za co budou chtít výrobci letos vaše peníze

Berlín (Od zpravodajů Technet.cz) Když něco "cool" není, musíme to "cool" udělat, to platí nejenom na největším evropském veletrhu spotřební elektroniky IFA 2017, který dnes končí. Ví to...  celý článek

Legendární Tilden tajil homosexualitu, šel kvůli ní i do vězení
Legendární Tilden tajil homosexualitu, šel kvůli ní i do vězení

VIDEO Legendární Bill Tilden se na srpnovém US Open před 100 lety prosadil jen ve smíšené čtyřhře, kde prohrál až ve finále. Ve dvouhře vypadl už ve třetím kole. Už...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.