Letoun Concorde v barvách Air France.

Letoun Concorde v barvách Air France. | foto: wikipedia.org

Letecké novinky: Legenda Concorde možná znovu poletí, sní Britové

  • 6
Plán na znovuzprovoznění legendárního nadzvukového stroje, letadla „na ležáka“ i nové linky z Prahy. Přinášíme vám pravidelný přehled novinek ze světa letectví.

Letounu Concorde svítá naděje, že by se mohl vrátit na oblohu. Obnovení provozu nadzvukových letů legendárního stroje je cílem Concorde Clubu, skupiny britských pilotů a příznivců letectví. Nyní jeho členové oznámili, že se jim povedlo shromáždit 120 milionů liber, což by mělo stačit k zakoupení nebo pronájmu dvou letounů a znovuuvedení jednoho z nich do provozu. „Chtěli bychom dostat do vzduchu Concorde, který je v současnosti na Le Bourget v Paříži,“ říká prezident klubu Paul James.

Concorde British Airways

„Udivilo nás, kolik lidí do toho chce investovat. Ukazuje to, jak hodně lidí Concorde miluje a chtěli by ho znovu vidět létat,“ dodal James. Concorde by se podle plánů nadšenců mohl znovu vznést do roku 2019. Letoun by měl létat především na leteckých dnech nebo v rámci různých oslav.

Druhý stroj by chtěl Concorde Club trvale vystavit v centru Londýna vedle známé atrakce London Eye. Původně měli nadšenci zájem o pronájem letounu v barvách British Airways, plán však nevyšel a proto se po „náhradě“ poohlížejí dál ve Francii.

25. července 2015

Praha bude mít nová letecká spojení. Některá jen na pár týdnů

Praha se dočká nových, případně staronových leteckých spojení. České aerolinie na konci roku 2015 znovu zprovozní linku z Prahy do arménské metropole Jerevanu. Dvakrát, případně třikrát týdně ji budou zajišťovat letouny A319. Linka bude v provozu od poloviny prosince 2015 do poloviny ledna 2016, aby pokryla zvýšený zájem cestujících.

Od května 2016 bude mít Praha přímé letecké spojení s kanadským Torontem. Novou linku spustí kanadská letecká společnost Air Canada Rouge, dceřiná společnost Air Canada. Lety budou třikrát týdně zajišťovat stroje B767-300.

Rekordní letecký provoz nad ČR

Míjející se letadla. Provoz nad ČR stále roste.

Během prázdninových měsíců zaznamenalo Řízení letového provozu výrazný nárůst objemu leteckého provozu nad ČR.

Oproti loňskému červenci a srpnu vzrostl počet letů o 9,09 a 9,2 procenta. Jedná se o největší nárůst za letošní rok.

Podle Václava Řehoře, předsedy představenstva Českého aeroholdingu, je nová linka především reakcí na rostoucí zájem kanadských turistů o Českou republiku. „„Pro cestující z Prahy znamená nová linka zvýšení komfortu v podobě přímého spojení bez mezipřistání, navýšení nabídky spojení do kanadské metropole a možnost využít návazných spojení do široké sítě destinací aerolinky, zejména v Kanadě či USA,” dodal Řehoř.

V květnu 2016 přibude také nový dopravce na lince Praha – Paříž (Charles de Gaulle). Linku spustí španělská nízkonákladovka Vueling.

Boeing otestoval nový tanker KC-46

Americký letecký výrobce Boeing oznámil, že 25. září úspěšně provedl první zkušební let KC-46 Pegasus, tankovacího letounu vyvíjeného pro americkou armádu. „Let ukázal, že jdeme správným směrem a že ještě tento rok budeme moci přikročit k testům Milestone C,“ uvedl Tim Peters, viceprezident projektu KC-46. To by znamenalo ukončení vývojové fáze letounu a možnost přejít k provozním testům, upřesnil server Aeroweb.cz.

Tankovací letoun KC-46 Pegasus

Piloti podle informací na stránkách výrobce provedli během čtyřhodinového letu z továrního letiště v Everettu do Seattlu zatěžkávací provozní zkoušku motorů a ovládání letounu; vyzkoušeli také maximální dostup (11 500 m).

„První let tohoto tankeru je klíčovým milníkem celého programu, následovat bude ověřování stability letounu a ovládání systému pro tankování paliva za letu. Následně se přistoupí k samotnému tankování paliva,“ popsal další testy plukovník Christopher Coombs, programový manažer amerického letectva.

KC-46 by měl nahradit i současné tankovací letouny KC-135 Stratotanker.

KC-46, který vychází z dopravního letounu B767, by měl postupně nahradit stárnoucí stroje KC-10 a KC-135 (tankovací verze letounů DC-10 a B707). Boeing zvítězil ve výběrovém řízení vypsaném americkou armádou v roce 2011 a první letadla by měl dodat už v roce 2017. K testovacím letům se však přikročilo s cca ročním zpožděním.

Airbus si nechal patentovat palandy do letadel

Letoun Concorde v barvách Air France.

Dlouhý noční let strávený vleže už by nemusel být výsadou jen pro první a business třídu. Airbus si nechal patentovat několik konceptů „spacího“ rozvržení kabiny i v ekonomické třídě. Spací boxy by měly být umístěny ve třech patrech nad sebou. Ve hře je několik variant jejich umístění – například nahoře na zádi za řadami sedadel nebo dole v zadní části trupu. Inovace by se měla týkat velkokapacitních letounů pro dálkové linky.

Patent však ještě neznamená, že k realizaci podobných plánů v dohledné době dojde, což přiznává i samotný letecký výrobce. K nápadu jsou poněkud skeptičtí i odborníci – pochybují především o dostatečném zájmu cestujících o podobný nadstandard.