Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


ČR a elektronický obchod: jsme připraveni!

aktualizováno 
O elektronickém obchodu se v České republice často hovoří a existuje řada úspěšných firem, které internet při svém podnikání efektivně využívá. Ale jak se na nás dívá západní Evropa a jaká jsou vlastně skutečná data...?

V Praze tento týden proběhla mezinárodní konference nazvaná „Go Digital – na přechodu k elektronickému podnikání“, kterou uspořádalo sdružení BMI ve spolupráci s Úřadem pro veřejné informační systémy (ÚVIS) a senátním výborem pro hospodářství, zemědělství a dopravu. Konference se uskutečnila necelý týden poté, co v Bruselu proběhl „Go Digital Summit“, na kterém byly shrnuty výsledky a zkušenosti získané během prvního roku existence iniciativy Evropské komise Go Digital, jejímž cílem je pomoci malým a středním firmám zapojit se do elektronického obchodování. V rámci této iniciativy existuje více než šedesát projektů, které ověřují ve více než 400 malých a středních evropských firmách nové technologie charakteristické pro informační společnost. Tato konference přinesla několik pozitivních závěrů, mezi které patří i zjištění, že Česká republika v žádném případě nezaostává za Evropou – alespoň pokud se týká připravenosti malých a středních firem na elektronické obchodování. Pouze ve Finsku, Švédsku, Dánsku, Rakousku a Německu je k internetu připojeno více malých a středních firem než u nás.

Podle rozsáhlého výzkumu, který podle zadání sdružení BMI a společnosti TELE2 uskutečnila agentura DEMA, má přístup k internetu přibližně 78 procent tuzemských malých a středních firem do jednoho sta zaměstnanců. Cílem tohoto výzkumu bylo zmapovat názorovou orientaci, současné a uvažované chování malých a středních firem při uplatňování informačních technologií a internetu v praxi, se zvláštním zřetelem na moderní způsoby komunikace a elektronické obchodování. Poměrně zajímavou informací je skutečnost, že pro připojení k internetu využívá poměrně velká část respondentů vytáčené připojení prostřednictvím standardní telefonní linky – jejich podíl činí celých 43 %. Permanentní připojení prostřednictvím pevné linky využívá 25 % respondentů, připojení pomocí ISDN 20 % respondentů a bezdrátové mikrovlnné připojení 9 % respondentů. Připojení prostřednictvím mobilního telefonu nebo prostřednictvím satelitního spojení využívá jen zanedbatelné procento firem, které se průzkumu zúčastnili.

Konference ÚVIS 

Z výsledků tohoto výzkumu dále vyplynulo, že za největší překážky v rozvoji elektronického obchodování jsou v české podnikové sféře považovány nízká úroveň znalostí o informačních technologiích a internetu (28 %), nedostatečná znalost přínosu elektronického obchodování (17 %), nedostatečná bezpečnost transakcí a dat (17 %) a technologická nevybavenost českých firem (10 %). Mezi další významné překážky pak patří malý rozsah českého trhu, problém plateb prostřednictvím internetu, nedostatečná legislativa a malá ochota manažerů k provádění technologických změn. Pokud se týká znalostí respondentů v oblasti informačních technologií, lze konstatovat že jsou velmi rozdílné. Některým respondentům se otázky údajně zdály značně odborné a řadu výrazů vůbec neznali (jako např. outsourcing, webhosting, atd.). Nejkatastrofálněji dopadl výzkum ve společnostech, které připojení k internetu nemají - vedoucí pracovníci v některých případech vůbec nemají ponětí k čemu by mohlo být připojení k internetu vhodné a považují internet pouze za zdroj zábavy...





Hlavní zprávy

Další z rubriky

FarmaNaDlani.cz
Tipy na zajímavé weby: Kde nakoupit na farmách, ukáže interaktivní mapa

Čím dál víc lidí zajímá, kde se dá nakupovat lokálně a ne od velkovýrobců či zahraniční produkty. Pěstitele a výrobce snadno najdete na mapě FarmaNaDlani.cz....  celý článek

Skleněný most na hoře Yuntai
Infarktový žertík vyděsil turisty na skleněném mostě, kilometr nad zemí

Turisty v čínské provincii Hebei vyděsil žertík provozovatelů skleněného mostu na hoře Yuntai. Ve výšce více než 1 000 metrů nad zemí to musí být hrozivý...  celý článek

Ukázka podvodné soutěže na Facebooku.
Útočníci lákají na Facebooku uživatele na výhru i slevu na brýle Ray-Ban

Dostat z uživatelů citlivé informace o jejich soukromí zkouší podvodníci různými způsoby. V poslední době jsou to například různé soutěže na Facebooku nebo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.