Klávesové zkratky na tomto webu - základní­

Creative Jukebox Zen: stylový kapesní harddiskový přehrávač (recenze)

Firma Creative uvedla po třech robustních D.A.P. Jukeboxech konečně čistě kapesní řešení pro milovníky hudby v MP3. Nebude ale miniaturizace na úkor možností přístroje v porovnání s jeho předchůdci? Seznamte se s Jukeboxem Zen.

Firma Creative uvedla po třech robustních D.A.P. Jukeboxech konečně čistě kapesní řešení pro milovníky hudby v MP3. Na náš trh se po několika změnách termínů konečně dostal harddiskový přehrávač s tajemně znějícím názvem Zen. Svými rozměry se přibližuje klasickému walkmanu: 75,9 x 112,6 x 24,5 mm. Nebude ale miniaturizace na úkor možností přístroje v porovnání s jeho předchůdci?

Kapacita 20 GB nabízí dostatečný prostor pro hudbu v komprimovaných formátech. Vezmeme-li v potaz standardní near-CD kvalitu, pak se do přehrávače vejde 333 hodin záznamu v MP3/128 kbps a 667 hodin ve Windows Media Audio při 64 kbps. Na cesty dostaneme velice slušivé kožené pouzdro, veškerou potřebnou datovou kabeláž i napájecí trafo. Uvnitř se skrývá napevno zabudovaný Li-Ion akumulátor s výdrží 10-12 hodin a kromě sítě je možné jej dobíjet i přes USB sběrnici. Dodávána jsou obvyklá "zátylková" sluchátka Creative - nebýt jejich konstrukce, byl bych s nimi naprosto spokojen, reprodukce je vynikající.

Creative Jukebox Zen

Komunikace
Zen je stejně jako Jukebox 3 vybaven dvojím rozhraním. K počítači jej lze připojit přes FireWire nebo USB. Jednoznačně preferuji FireWire, integrováno je totiž pomalé USB 1.1 - verze s 2.0 se připravuje. FireWire je navíc čím dál dostupnější, ať už jej najdeme na samostatných řadičích, střihových kartách k digitálním kamerám nebo zvukovkách Creative. Rychlost přenosu je úžasná, průměrná "empétrojka" zmizí v jukeboxu během vteřiny - dovoluji si ale tipnout, že iPod od Apple je ještě svižnější. Přenos po USB jede přibližně 1 MB/s.

Creative Jukebox Zen

Sluchátka, síť - a to je vše
Počet ostatních konektorů je však velikým zklamáním. Kromě zdířky pro síťový napaječ už je tu jen sluchátkový výstup, a to je vše, přátelé... Žádný Line-Out, žádný vstup, žádné konektory pro surroundové reproduktory. Zbyl tu jen zvláštní konektor pro dálkové ovládání s FM tunerem, displejem a mikrofonem - to se k nám ale pravděpodobně nikdy dovážet nebude. Jukebox Zen tak není v našich podmínkách vůbec možné využít pro jakékoliv nahrávání zvuku, čímž bohužel výrobek ztrácí na užitné hodnotě.

Creative Jukebox Zen

Software
Správu hudby, ripování cédéček a kopírování mezi PC a přehrávačem má na starosti klasický PlayCenter 3. Hudbu lze kopírovat směrem do přehrávače i z něj, soubory je ovšem možné zamknout a chránit proti uploadu do počítače. Soubory se do knihovny v přehrávači řadí automaticky podle údajů v ID3 tagu, nebo manuálně. PlayCenter disponuje šikovnou funkcí, jaká se objevila například i v MusicMatch Jukeboxu: Srovnání hlasitostí všech hudebních souborů na jednu úroveň. Zen sice není možné použít jako další systémový drive, přenosný harddisk pro data z něj přesto udělá Creative File Manager. Kromě manuálu a interaktivní prezentace se na CD nachází ještě firemní utilita Audio Stream Recorder, která slouží k přehrávání a záznamu internetových rádií. K tomu ale potřebujeme některou ze zvukových karet Creative, SoundBlaster Live! a novější.

Creative Jukebox Zen

Ovládání
Stylový, velice líbivý design přehrávače má jednu drobnou vadu. Ani po týdnu jsem si nezvykl na tlačítka, která jsou malá i trochu nelogicky rozmístěná. Na levé straně se přehrávač zapíná, přechází se mezi detailním zobrazením právě hrající skladby a aktuálním playlistem a mění hlasitost. Na pravé straně je pro palec skvěle umístěné jog-dial kolečko ke scrollování mezi položkami a jejich výběrem, tlačítka níže však už tak dobře dostupná nejsou. Na skok z menu do hlavní obrazovky či o položku níže, play/pause a přetáčení už si musíme přehmátnout. Když to srovnám s tím iPodem od Apple...

Creative Jukebox Zen

Struktura menu se příliš neliší od předchozích Jukeboxů, pouze s tím rozdílem, že tu logicky chybí volba Line-In recording. Obsah přehrávače můžeme prohlížet podle playlistů, alb, interpretů, žánrů, případně můžeme na displej vrhnout všechny skladby seřazené abecedně. Listování harddiskem pomocí jog-dial kolečka je velice jednoduché, pochvala patří i sofistikovanému vyhledávání skladeb. Stejně snadná je volba různých módů přehrávání. Kromě klasických režimů random, shuffle, repeat je pak skvělou vychytávkou změna pořadí položek v playlistu pouhým "přetažením" jog-dial kolečkem.

Creative Jukebox Zen Creative Jukebox Zen

Zvuk
Zde si opravdu nemohu stěžovat. Zen disponuje výtečným výstupem na sluchátka (S/N 98 dB) a disponuje celou škálou EAX efektů: od mnoha žánrových předvoleb ekvalizéru včetně vlastního nastavení přes prostorové efekty (echo podle typu místnosti) po bezchybné zpomalení či zrychlení nahrávky (0,5x-1,5x). Jak jsem se zmínil, přibalená sluchátka jsou dostatečně kvalitní, s výraznou reprodukcí celého frekvenčního pásma. Kvůli absenci linkového výstupu však na pokojové aparatuře nemůžeme čekat tak dobré výsledky, jak bylo dříve u Jukeboxů zvykem.

Shrnutí
Creative Zen je nádherný kapesní přehrávač, bohužel s minimálním vybavením. Zvlášť citelná je absence linkového a digitálního výstupu a vstupů pro nahrávání. Přivádí mě to na myšlenku, že Zen není nástupcem starších Jukeboxů, ale spíš doplněním modelové řady o zvukový šperk. Další chybkou je, že dálkové ovládání lze sehnat jen na webu Creative za 65 euro, tedy přibližně dva tisíce korun. Jukebox 3 už měl klasické infra ovládání přibaleno v ceně. Nemožnost nahrávání z externích zdrojů je neomluvitelná. Výtku mám i k vývojářům Creative: PlayCenter neustále ingoruje M3U playlisty při kopírování hudby do přehrávače i další nedokonalost přenosu, kvůli níž se veškerý obsah několika naráz vybraných adresářů přenese do jediné složky.

Creative Jukebox Zen

Zkrátka Zen si mou přízeň nezískal. Je opravdu přitažlivý a pokud hledáte samotný přehrávač a přenosný disk, je to zajímavá koupě. Ale za stejné peníze bych raději pořídil všestrannější Jukebox 3 - přečíst si o něm můžete zde.

K testu zapůjčil Cybex.

Šíření nenávisti hudbou má mnoho podob. Na Spotify by se však už vyskytovat...
Spotify odstraňuje neonacistické a další nenávistné kapely ze své služby