V roce 1951 vznikl v rámci ČSA odštěpný závod Agrolet, určený primárně pro zemědělské, lesnické a vodohospodářské letecké práce. K 1. 1. 1969 se Agrolet přetransformoval na samostatný podnik SlovAir a tím byly tyto činnosti z kompetence ČSA vyjmuty. Na fotografii je práškovací L-60B Brigadýr podniku Agrolet.
Archiv Českých aerolinií
Pod Agrolet ČSA spadala také služba tzv. aerotaxi, což byla malá smluvní letecká doprava. Na reklamní fotografii vidíme letadlo L-200D Morava.
Archiv Českých aerolinií
Agrolet provozoval i malé množství vrtulníků typů Mi-1 a Mi-4. Větší Mi-4 (viz. foto) se používaly při stavebně montážních leteckých pracích.
Petr Popelář, vlastní foto + archiv
Ruzyňské letiště 60. let bylo vyloženě komorní záležitostí. Hodnoceno tedy dnešními měřítky.
Archiv Českých aerolinií
První transatlantická linka ČSA byla otevřena roku 1962 do Havany. Zpočátku byla realizována dvěma stroji Bristol Britannia 318 pronajatými od společnosti Cubana.
Petr Popelář, vlastní foto + archiv
Prvním turbovrtulovým a zároveň prvním čtyřmotorovým strojem ve službách našich aerolinek byl Iljušin Il-18.
Petr Popelář, vlastní foto + archiv
V roce 1976 převzaly ČSA od Slovairu malou leteckou dopravu (neplést s aerotaxi) a provozovaly ji po dobu deseti let. K tomu byly určeny stroje L-410A Turbolet z LETu Kunovice.
Archiv Českých aerolinií
Přes přelomový rok 1989 přeletěly ČSA se staršími typy Jak-40, Tu-134, Il-62 a relativně moderními Tu-154. Na fotografii je Tu-154 v době experimentů s hledáním nového barevného schématu letadel společnosti počátkem devadesátých let.
Petr Popelář, vlastní foto + archiv
V období po roce 1989 v souvislosti se změnou politické situace byly zařazeny do flotily ČSA letadla západní provenience. Na fotografii je Boeing 737, který dostal v době osmdesátiletého výročí založení společnosti zajímavý kabát s vyobrazeným prvním typem letadla v jejich službách.
Archiv Českých aerolinií
Boeing 737-500 byl v pořadí třetím typem letadla západní provenience zařazeným po roce 1989 do flotily ČSA. Před ním to byl Airbus A310-300 a Alenia ATR-72-200. Prvních pět Boeingů používaných od roku 1992 mělo imatrikulace OK-XGA, -XGB, -XGC, -XGD, a -XGE. Personál ČSA si pro sedmtřisedmičky našel ryze českou přezdívku Bulík, která byla myšlena samozřejmě v dobrém. Letouny měly zpočátku na modrém pruhu nápis Czechoslovak Airlines, od roku 1995 se začal se změnou názvu společnosti používat nápis Czech Airlines.
Petr Popelář
Miroslav Kůla byl v letech 1999 až 2003 posledním šéfem státních Českých aerolinií, za kterého dopravce vydělával. Nahradil ho Jaroslav Tvrdík.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Největším letadlem ve flotile ČSA je dálkový Airbus A330 pronajatý od května 2013 od Korean Air.
Archiv Českých aerolinií
V roce 1991 si ČSA pořídily první Airbusy A310. Celkem 4 A310 pro dlouhé tratě zde svou službu již ukončily. Od druhé poloviny 90. let začaly ČSA zařazovat do flotily Airbusy řady 320 pro střední tratě, konkrétně mají v současnosti 9 ks A319 a 6 ks A320. Na fotografii je Airbus A320.
Archiv Českých aerolinií
Aero A.14, prostřední člověk v letecké kombinéze s šálou kolem krku, by měl být ministr národní obrany František Udržal.
Archiv Českých aerolinií
Aero A.14, přezdívané Branďák, bylo prvním typem ve službách ČSA. Šlo o kopii vojenského víceúčelového letadla Hansa-Brandenburg C.I konstruktéra Ernsta Heinkela. Aero A.14 pro ČSA bylo upraveno pro dopravu jednoho nebo dvou cestujících.
Archiv Jana Pěnkavy, Aviation Fan Club
Farman F.62 Goliath byl první dvoumotorový stroj ČSA. Goliath měl původ v bombardéru z konce války, takže konstrukce nebyla ve druhé polovině 20. let již nejmodernější. Za pozornost stojí autobus, kterým společnost vozila cestující z centra Prahy do Kbel a naopak.
Archiv Českých aerolinií
V roce 1937 se na palubách SM.73 objevily první letušky ČSA. A tou první byla Mája Stará. Jednou, při letu z Benátek, vysadily letadlu všechny motory. To začalo ztrácet výšku a piloti se rozhodli nouzově přistát. Jedna cestující zpanikařila a snažila se protlačit do kokpitu. Hrozilo, že svým nezodpovědným jednáním strhne další pasažéry, čímž by se letadlo stalo těžké na čumák. Mája rozhodným zásahem ženu zpacifikovala a všichni ostatní cestující zůstali způsobně sedět. Za letuškami je SM.73 a Avia F.IXD.
Archiv Českých aerolinií
Od roku 1937 nasazovaly naše státní aerolinie na palubách vybraných typů letadel první letušky, což byl výrazný skok vpřed v péči o cestující.
Archiv Českých aerolinií
Počátkem třicátých let zahájily ČSA pravidelnou mezinárodní dopravu. První zahraniční linka byla otevřena 1.7.1930 letounem Ford 5-AT-C Tri Motor a směřovala do jugoslávského Záhřebu.
Archiv Českých aerolinií
Saunders Roe A.19 Cloud byl jediný obojživelný letoun v historii ČSA. S úspěchem byl používán pro dopravu turistů mezi jugoslávskými pobřežními letovisky.
Sbírka VHÚ Praha
Nejdelší meziválečná linka ČSA byla otevřena v září 1936. Trasu Praha - Moskva létal typ Airspeed AS.6 Envoy, jinak také první stroj se zatahovacím podvozkem ve flotile ČSA. Fotografie je z nově postaveného letiště Ruzyně, které bylo otevřeno 7.4.1937 a kam se přesunula hlavní základna ČSA ze Kbel.
Sbírka VHÚ Praha
Posledním typem, kterým ČSA modernizovaly svůj předválečný letový park, byly italské elegantní třímotorové stroje Savoia Marchetti SM.73. Fotografie opět z ruzyňského letiště.
Archiv Jana Pěnkavy, Aviation Fan Club
ČSA používaly mezi roky 1957 a 1977 více než tři desítky čtrnáctek.
Petr Popelář, vlastní foto + archiv
Poválečné ČSA zahájily modernizaci své tehdejší flotily, tvořené válečnými přebytky a produkty pokračující výroby německých typů z dob protektorátu, nákupem sovětských Iljušinů Il-12. V boji o zákazníka vznikaly s novými stroji takovéto reklamní fotografie.
Archiv Českých aerolinií
Na konci roku 1957 nasadily ČSA na linku Praha - Moskva letadla Tu-104A, čímž se staly druhými aerolinkami na světě využívajícími v pravidelném provozu proudové letouny.
Petr Popelář, vlastní foto + archiv
Být členem letového personálu ČSA v dobách budování socialismu skýtalo nejen mnohá dobrodružství, ale také jste měli možnost podívat se do světa navzdory železné oponě znesnadňující cestování našim běžným občanům.
Archiv Českých aerolinií