náhledy
Polikarpov Po-2 Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Sovětská cvičná letadla U-1, kopie britských Avro-504K
Autor: public domain
První prototyp cvičného letadla Polikarpov U-2 z roku 1927, tento letoun se vyloženě nepovedl
Autor: public domain
Druhý prototyp cvičného letadla Polikarpov U-2 poprvé vzlétl 7. ledna 1928. V porovnání s prvním prototypem stejného typového označení se jednalo o zcela přepracovaný letoun, který měl s tím původním společné snad jen to jméno. Letové vlastnosti druhého prototypu byly vynikající, jeho výkony splňovaly zadání, a tak se stal vzorem pro sériovou výrobu.
Autor: public domain
V říjnu 1928 na mezinárodní letecké výstavě v Berlíně poprvé prezentoval svá letadla Sovětský svaz. Zcela vpředu vpravo je druhý prototyp Polikarpov U-2. Letoun s kříži vzadu je sanitní verze dopravního stroje Kalinin K-4. Dvojplošník uprostřed je průzkumný letoun Tupolev R-3, používaný také k dálkovým letům dobrodruhů. Dolnoplošník vpravo je dnešními slovy ultralight S-4 "Buřňák" konstruktéra Něvdačina a vlevo hornoplošník stejné kategorie "Tři kamarádi" ("Три друга ") konstruktérů Gorelova, Semenova a Sutugina. A kvízová otázka pro čtenáře: na fotografii je částečně vidět i jedno letadlo československé výroby, poznáte typ?
Autor: public domain
Polikarpovy U-2 prvních sérií měly podvozková kola s drátěným výpletem
Autor: public domain
Polikarpov Po-2 v poválečném Maďarsku. Díky mechanikem odkrytované přídi krásně vidíme instalaci motoru na trubkové konstrukci.
Autor: FORTEPAN / Mészáros Zoltán, CC BY-SA 3.0
Letoun z předchozí fotografie. Tento pohled navíc odhaluje olejovou nádrž přimknutou k požární přepážce, hned za přepážkou je v horní partii trupu umístěna nádrž palivová. Z dob válečných ještě zůstala za místem pozorovatele ještě pevná část jednoduchého kulometného závěsu, do ní patřila ještě část otočná, na kterou se přidělával kulomet.
Autor: FORTEPAN / Mészáros Zoltán, CC BY-SA 3.0
Polikarpov U-2, přední část trupu s motorem, před předním kokpitem je zřetelně vidět palivová nádrž a před ní nádrž s mazacím olejem.
Autor: public domain
Zemědělský Polikarpov během plnění „práškem“.
Autor: public domain
Na jednom Polikarpovu U-2 se experimentovalo s motýlkovými ocasními plochami
Autor: public domain
Na Polikarpovu U-2 se zkoušel i pásový podvozek (samozřejmě nepoháněný)
Autor: public domain
Polikarpov v sanitní verzi, všimněte si palivové nádrže v baldachýnu horního křídla.
Autor: public domain
Nakládání raněného do letounu Polikarpov U-2. Z mnoha verzí tohoto letounu jich bylo několik určeno pro přepravu raněných.
Autor: public domain
Nakládání raněného do sanitního Polikarpova
Autor: public domain
Polikarpov Po-2 uzpůsobený pro přepravu raněných
Autor: public domain
Sanitní Polikarpov s pouzdry Bakšajeva, v každém pouzdru ležel jeden raněný.
Autor: public domain
Sanitní Polikarpov s pouzdry Bakšajeva, manipulace s raněným
Autor: public domain
Sanitní Polikarpov s pouzdry Ščerbakova. V každém pouzdru mohli sedět zády k sobě dva ranění, hlavy jim čouhaly ven (nahoře).
Autor: public domain
Formace letounů Polikarpov U-2
Autor: public domain
Polikarpov U-2 ukořistěný Němci, za letadlem je polopásový obrněný transportér Sd.Kfz. 250.
Autor: Bundesarchiv, Bild 169-0112 / CC-BY-SA 3.0
Polikarpov Po-2ŠS
Autor: public domain
Plovákový Polikarpov Po-2M se sériově nevyráběl.
Autor: public domain
Polikarpovy Po-2 mongolského letectva, dva bližší jsou klasické otevřené, dva vzdálenější jsou „limuzíny“ s otevřeným kokpitem pilota a uzavřenou kabinou za ním.
Autor: public domain
Polský licenční CSS-13 (Po-2)
Autor: public domain
Polský licenční CSS-13 (Po-2) v roli vlečné, kluzák je typu IS-C Żuraw (kopie německého DFS Kranich II).
Autor: public domain
Polikarpov darovaný Svazu mládeže ČSR
Autor: public domain
Polikarpov Po-2 v poválečném Československu
Autor: public domain
Jugoslávské Polikarpovy Po-2 později dostaly řadové motory Walter Minor-III o výkonu 160 koní, tyto motory jsou československého původu.
Autor: public domain
Polikarpov Po-2 Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz