Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nechci nic řešit, chci fotit. Souboj canon vs. nikon podle Davida Neffa

aktualizováno 
Co si o novém nikonu a canonu myslí profesionální fotograf MF DNES David Neff? Fotí už déle než dvacet let a za tu dobu vystřídal řadu aparátů. Který by si vybral?

Test fotoaparátů Nikon D800 a Canon 5D Mark III. (8. května 2012, Praha) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Úvodem svého textu bych chtěl upozornit, že se nebude jednat o klasický test, který by dopodrobna pitval desítky funkcí a režimů, které oba foťáky nabízejí a kde se nakonec dozvíte, že vlastně neuděláte chybu, ať koupíte ten, či onen.

Berte to prosím jako můj osobní pohled, který samozřejmě nikomu nevnucuji. Jsem profesionální fotograf a během 22 let jsem vystřídal mnoho fotoaparátů obou značek. Můj přístup je chladně pragmatický, nezatížený fandovstvím k určité značce, jak tomu u vášnivých fotoamatérů bývá.

Hnidopiši, nečtěte!

Svůj foťák chci mít vždy pod vlastní kontrolou, bez nastavení z mého pohledu zbytečných funkcí, které se mi vždy jen vymstily, ale to je na samostatný článek. Všímal jsem si pouze věcí, které já považuji za podstatné. Doufám, že moje postřehy poslouží lidem, kteří chtějí opravdu fotit, nikoliv diskutovat o tom, co jejich fotoaparát všechno takzvaně umí. Hnidopiši ať raději dál nečtou.

Oba přístroje jsem vyzkoušel v několika situacích, které jsou běžné, a také v profesionálním studiu s ateliérovými zábleskovými světly. Výsledky jsem porovnával na profesionálních zkalibrovaných monitorech Eizo, které nic neodpustí.

Pro mě i moje kolegy fotografy je podstatné, jak přirozeně působí celkový obraz. Především podání barev a plastičnost fotografií. Objektivy jsou u obou značek velmi kvalitní a v podstatě rovnocenné. Rozhodující je vždy samotný čip, stejně jako v minulosti kvalitní a čerstvý film. Například před příchodem digitálů firma Fuji vyráběla bezkonkurenční barevné negativy, na tu dobu s vysokou citlivostí. Když jsme použili jiné nebo prošlé, výsledek byl zoufalý, a to bez ohledu na značku fotoaparátu.

Samotné focení s oběma foťáky je radost. Canon má konečně kvalitní hledáček, v tomto ohledu za Nikonem tradičně a dlouho pokulhával. Nikon má hledáček o něco tmavší, ale příjemně kontrastní a vidíte opravdu ostře. Ovládání je u obou jen otázkou zvyku. Oba přístroje jsou na ovládání příjemné. Hodně mi vyhovuje naladění spouště nikonu, ale běžný uživatel nepozná rozdíl. Co se týče autofokusu, což je jedna z mála automatik, které považuji za důležité, Canon se od minulého modelu hodně zlepšil.

Neupravený snímek z Nikon D800 (manuál 1/200, f/7,1, ISO 100), AWB,...

Neupravený snímek z Nikon D800 (manuál 1/200, f/7,1, ISO 100), AWB, Center-Weight

Neupravený snímek z Canon 5D Mk. III (manuál, 1/200, f/7,1, ISO 100), AWB,...

Neupravený snímek z Canon 5D Mk. III (manuál, 1/200, f/7,1, ISO 100), AWB, Matrix

Nikon ostří o chlup lépe v mizerném světle, například v interiéru, ale na prudkém slunci je zase o chloupek lepší canon. Nikon na prudkém slunci mírně poskakuje, zatímco canon ostří hladce a rychle, ale to jsou jen prkotiny. Prakticky používám jen režim kontinuálního ostření s nastavením na palec tlačítkem s hvězdičkou, nikoliv na spoušť. Oba foťáky mi v tomto ohledu vyhovují a ostří bezvadně. S canonem můžete vyfotit relativně rychlou sérii fotek za sebou, a to i v režimu RAW, což 5D přibližuje k profesionálním reportážním modelům, i když Canon 1DX – jak jsem právě měl tu možnost zjistit – je přece jen někde jinde.

Nikon je z mého hlediska na reportáž a živou fotografii pomalý. Také k tomu vzhledem k rozlišení 36 megapixelů není určený. Ovšem pro běžné uživatele, pokud nebudou chtít fotit, jak jejich děti sportují, je naprosto vyhovující. Nikon přece jen pomýšlel na využití v ateliéru a snad na výtvarnou a módní fotografii.
Velké výhrady mám k vyskakovacímu "blesčíku" u nikonu. Opravdu nechápu, proč tam je. Aparát to deklasuje z profesionálního světa. Foťák je daleko zranitelnější než s pevným hranolem. Já bych ho určitě do týdne někde urazil.

Neupravený snímek z Nikon D800 (manuál 1/160, f/4, ISO 400), AWB, Center-Weight

Neupravený snímek z Nikon D800 (manuál 1/160, f/4, ISO 400), AWB, Center-Weight

Neupravený snímek z Canon 5D Mk. III (manuál 1/125, f/4, ISO 400), AWB, Matrix,...

Neupravený snímek z Canon 5D Mk. III (manuál 1/125, f/4, ISO 400), AWB, Matrix, E-TTL

Řešení bych viděl v trvalém přelepení páskou na hokejky. Navíc tlačítko je hodně vystouplé, a tudíž mi blesk často omylem vyskakoval a zdržoval mě při práci. Použití této "prskavky" je stejně velmi omezené a člověk, který investuje do tak drahé techniky, se jistě vybaví velkým přídavným bleskem.

Verdikt Petra Topiče

Samotné fotografování s bleskem byla vždy doména Canonu. Chová se tradičně bezproblémově a blesk si s canonem  perfektně rozumí. A teď narážím na první vážný problém u nikonu. S přídavným profi bleskem sice už aspoň vyexponuje správně všechny snímky za sebou, ale podání pleťovky je mrtvolné a ploché. Trpí na přepaly na čele a pod očima, které vytvářejí nepříjemné lesky. Neumí si poradit s kombinovaným denním světlem od okna tak dobře jako canon. V tomto ohledu canon vítězí.

Ve studiu při ateliérovém svícení portrétu můžeme sice žasnout nad kresbou a rozlišením nikonu, ale pleťovka je opět, jako kdybych místo modelky portrétoval její voskovou figurínu. Canon má jednoznačně lepší podání barev a co je důležité, obraz je plastický.

Totéž se opakuje při fotografování na slunci. Canon má jasné barvy a i bez úprav jsou fotky velmi přirozené. Někdy snad mírně do červené, ale něco ubrat je vždy snadné oproti tomu přidat něco, co tam prostě není. Pozoruji to už delší dobu, že fotky z nikonu obecně mají jakoby hnědošedý závoj. Jako bych fotil přes slabý sepia filtr. Lidově řečeno, fotky jsou vyblité.

Neupravený snímek Canonu 5D Mk. III (priorita času 1/1250, f/3,5, ISO 100,...

Neupravený snímek Canonu 5D Mk. III (priorita času 1/1250, f/3,5, ISO 100, +0,7EV), AWB, Matrix

Neupravený snímek z Nikonu D800 (priorita času 1/1250, f/4,5, ISO 100,), AWB,...

Neupravený snímek z Nikonu D800 (priorita času 1/1250, f/4,5, ISO 100,), AWB, Matrix

Co se ostrosti týče, jsou oba foťáky perfektní. Nikon vzhledem k tomu, že má o třetinu větší množství pixelů, poskytuje i při extrémním vyzvětšování kresbu tam, kde se u canonu ztratí. Otázkou je, co je praktické. Proč bychom to měli vůbec řešit. I z canonu uděláme velkoformátové zvětšeniny na výstavu ostré a s perfektní kresbou. Data z nikonu jsou tak velká, že se bez supervýkonného počítače neobejdete a každá karta vám bude malá.

Ve většině recenzí se nedozvíte, co je lepší a co si máte vlastně koupit. Můj závěr jednoznačný je. Canon mně osobně vyhovuje víc. Ani vynikající kresba nikonu při extrémním vyzvětšování obrazu a argumenty, že z RAWu nikonu ve zdlouhavé postprodukci na počítači vytáhneme také dokonalé fotografie, mě nepřesvědčily.
Jak jsem psal v úvodu, stejně jako v časech minulých byl podstatný kvalitní film, dnes je to digitální snímač. Nikon je téměř dokonalý přístroj, ve kterém je založený "negativ s prošlou expirací". Koupím si canon, nechci nic řešit, chci fotit.

Autor:


Témata: fotoaparát, Canon, Nikon

Nejčtenější

„Neříkej, že už to děláme!“ Tahák šéfa Facebooku ukazuje, čeho se bál

Mark Zuckerberg vypovídá před americkým Kongresem. Jeho poznámky unikly na...

Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf sociální sítě Facebook, vypovídal dlouhé hodiny před americkými kongresmany v...

Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...



Voda na Marsu je. Chová se však zvláštně a může i levitovat

Na povrchu Marsu můžeme spatřit nejenom doklady o proudění kapalné vody v...

Dva experimenty ukázaly, že na povrchu Marsu se voda chová výrazně jinak, než jsme zvyklí. Například místní „bahno“...

Youtuber zaplakal. V přímém přenosu mu hackeři ukradli 40 milionů

Ian Balina zřejmě během hacku přišel o více než dva miliony dolarů v...

Přijít o miliony dolarů je ve světě kryptoměn až neuvěřitelně snadné. Přesvědčil se o tom i Ian Balina, americký...

Konec DVB-T vysílání nezruší povinnost platit koncesionářské poplatky

Konec DVB-T vysílání na povinnosti platit koncesionářské poplatky nic nemění.

S přechodem na nový vysílací standard DVB-T2 přijdou někteří diváci o televizní příjem. Změní se něco z hlediska zákona...

Další z rubriky

Nová bezzrcadlovka Fujifilm X-E3 má joystick i rychlé ostření

Bezzrcadlovka Fujifilm X-E3 využívá dotykový třípalcový LCD panel s rozlišením...

Společnost Fujifilm oficiálně vypouští na náš trh nový systémový fotoaparát, který je nejmenším takovým zařízením v...

Kosmonauti ji nosili na hlavě. Teď si 360° kameru Vuze může koupit každý

360stupňová 3D kamera Vuze

Akční VR kamera Vuze je jednou z nemnoha, která umí natáčet 360° videa ve 3D a s výsledným rozlišením 4K pro každé oko....

Nikdo si nevšimne, že ho fotíte. Panasonic uvedl Lumix na pouliční fotku

Panasonic GX9

Můžete se dívat jakoby do země a přitom fotit svět před sebou. Panasonic na Mallorce představil systémový fotoaparát...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz