Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nechci nic řešit, chci fotit. Souboj canon vs. nikon podle Davida Neffa

aktualizováno 
Co si o novém nikonu a canonu myslí profesionální fotograf MF DNES David Neff? Fotí už déle než dvacet let a za tu dobu vystřídal řadu aparátů. Který by si vybral?

Test fotoaparátů Nikon D800 a Canon 5D Mark III. (8. května 2012, Praha) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Úvodem svého textu bych chtěl upozornit, že se nebude jednat o klasický test, který by dopodrobna pitval desítky funkcí a režimů, které oba foťáky nabízejí a kde se nakonec dozvíte, že vlastně neuděláte chybu, ať koupíte ten, či onen.

Berte to prosím jako můj osobní pohled, který samozřejmě nikomu nevnucuji. Jsem profesionální fotograf a během 22 let jsem vystřídal mnoho fotoaparátů obou značek. Můj přístup je chladně pragmatický, nezatížený fandovstvím k určité značce, jak tomu u vášnivých fotoamatérů bývá.

Hnidopiši, nečtěte!

Svůj foťák chci mít vždy pod vlastní kontrolou, bez nastavení z mého pohledu zbytečných funkcí, které se mi vždy jen vymstily, ale to je na samostatný článek. Všímal jsem si pouze věcí, které já považuji za podstatné. Doufám, že moje postřehy poslouží lidem, kteří chtějí opravdu fotit, nikoliv diskutovat o tom, co jejich fotoaparát všechno takzvaně umí. Hnidopiši ať raději dál nečtou.

Oba přístroje jsem vyzkoušel v několika situacích, které jsou běžné, a také v profesionálním studiu s ateliérovými zábleskovými světly. Výsledky jsem porovnával na profesionálních zkalibrovaných monitorech Eizo, které nic neodpustí.

Pro mě i moje kolegy fotografy je podstatné, jak přirozeně působí celkový obraz. Především podání barev a plastičnost fotografií. Objektivy jsou u obou značek velmi kvalitní a v podstatě rovnocenné. Rozhodující je vždy samotný čip, stejně jako v minulosti kvalitní a čerstvý film. Například před příchodem digitálů firma Fuji vyráběla bezkonkurenční barevné negativy, na tu dobu s vysokou citlivostí. Když jsme použili jiné nebo prošlé, výsledek byl zoufalý, a to bez ohledu na značku fotoaparátu.

Samotné focení s oběma foťáky je radost. Canon má konečně kvalitní hledáček, v tomto ohledu za Nikonem tradičně a dlouho pokulhával. Nikon má hledáček o něco tmavší, ale příjemně kontrastní a vidíte opravdu ostře. Ovládání je u obou jen otázkou zvyku. Oba přístroje jsou na ovládání příjemné. Hodně mi vyhovuje naladění spouště nikonu, ale běžný uživatel nepozná rozdíl. Co se týče autofokusu, což je jedna z mála automatik, které považuji za důležité, Canon se od minulého modelu hodně zlepšil.

Neupravený snímek z Nikon D800 (manuál 1/200, f/7,1, ISO 100), AWB,...

Neupravený snímek z Nikon D800 (manuál 1/200, f/7,1, ISO 100), AWB, Center-Weight

Neupravený snímek z Canon 5D Mk. III (manuál, 1/200, f/7,1, ISO 100), AWB,...

Neupravený snímek z Canon 5D Mk. III (manuál, 1/200, f/7,1, ISO 100), AWB, Matrix

Nikon ostří o chlup lépe v mizerném světle, například v interiéru, ale na prudkém slunci je zase o chloupek lepší canon. Nikon na prudkém slunci mírně poskakuje, zatímco canon ostří hladce a rychle, ale to jsou jen prkotiny. Prakticky používám jen režim kontinuálního ostření s nastavením na palec tlačítkem s hvězdičkou, nikoliv na spoušť. Oba foťáky mi v tomto ohledu vyhovují a ostří bezvadně. S canonem můžete vyfotit relativně rychlou sérii fotek za sebou, a to i v režimu RAW, což 5D přibližuje k profesionálním reportážním modelům, i když Canon 1DX – jak jsem právě měl tu možnost zjistit – je přece jen někde jinde.

Nikon je z mého hlediska na reportáž a živou fotografii pomalý. Také k tomu vzhledem k rozlišení 36 megapixelů není určený. Ovšem pro běžné uživatele, pokud nebudou chtít fotit, jak jejich děti sportují, je naprosto vyhovující. Nikon přece jen pomýšlel na využití v ateliéru a snad na výtvarnou a módní fotografii.
Velké výhrady mám k vyskakovacímu "blesčíku" u nikonu. Opravdu nechápu, proč tam je. Aparát to deklasuje z profesionálního světa. Foťák je daleko zranitelnější než s pevným hranolem. Já bych ho určitě do týdne někde urazil.

Neupravený snímek z Nikon D800 (manuál 1/160, f/4, ISO 400), AWB, Center-Weight

Neupravený snímek z Nikon D800 (manuál 1/160, f/4, ISO 400), AWB, Center-Weight

Neupravený snímek z Canon 5D Mk. III (manuál 1/125, f/4, ISO 400), AWB, Matrix,...

Neupravený snímek z Canon 5D Mk. III (manuál 1/125, f/4, ISO 400), AWB, Matrix, E-TTL

Řešení bych viděl v trvalém přelepení páskou na hokejky. Navíc tlačítko je hodně vystouplé, a tudíž mi blesk často omylem vyskakoval a zdržoval mě při práci. Použití této "prskavky" je stejně velmi omezené a člověk, který investuje do tak drahé techniky, se jistě vybaví velkým přídavným bleskem.

Verdikt Petra Topiče

Samotné fotografování s bleskem byla vždy doména Canonu. Chová se tradičně bezproblémově a blesk si s canonem  perfektně rozumí. A teď narážím na první vážný problém u nikonu. S přídavným profi bleskem sice už aspoň vyexponuje správně všechny snímky za sebou, ale podání pleťovky je mrtvolné a ploché. Trpí na přepaly na čele a pod očima, které vytvářejí nepříjemné lesky. Neumí si poradit s kombinovaným denním světlem od okna tak dobře jako canon. V tomto ohledu canon vítězí.

Ve studiu při ateliérovém svícení portrétu můžeme sice žasnout nad kresbou a rozlišením nikonu, ale pleťovka je opět, jako kdybych místo modelky portrétoval její voskovou figurínu. Canon má jednoznačně lepší podání barev a co je důležité, obraz je plastický.

Totéž se opakuje při fotografování na slunci. Canon má jasné barvy a i bez úprav jsou fotky velmi přirozené. Někdy snad mírně do červené, ale něco ubrat je vždy snadné oproti tomu přidat něco, co tam prostě není. Pozoruji to už delší dobu, že fotky z nikonu obecně mají jakoby hnědošedý závoj. Jako bych fotil přes slabý sepia filtr. Lidově řečeno, fotky jsou vyblité.

Neupravený snímek Canonu 5D Mk. III (priorita času 1/1250, f/3,5, ISO 100,...

Neupravený snímek Canonu 5D Mk. III (priorita času 1/1250, f/3,5, ISO 100, +0,7EV), AWB, Matrix

Neupravený snímek z Nikonu D800 (priorita času 1/1250, f/4,5, ISO 100,), AWB,...

Neupravený snímek z Nikonu D800 (priorita času 1/1250, f/4,5, ISO 100,), AWB, Matrix

Co se ostrosti týče, jsou oba foťáky perfektní. Nikon vzhledem k tomu, že má o třetinu větší množství pixelů, poskytuje i při extrémním vyzvětšování kresbu tam, kde se u canonu ztratí. Otázkou je, co je praktické. Proč bychom to měli vůbec řešit. I z canonu uděláme velkoformátové zvětšeniny na výstavu ostré a s perfektní kresbou. Data z nikonu jsou tak velká, že se bez supervýkonného počítače neobejdete a každá karta vám bude malá.

Ve většině recenzí se nedozvíte, co je lepší a co si máte vlastně koupit. Můj závěr jednoznačný je. Canon mně osobně vyhovuje víc. Ani vynikající kresba nikonu při extrémním vyzvětšování obrazu a argumenty, že z RAWu nikonu ve zdlouhavé postprodukci na počítači vytáhneme také dokonalé fotografie, mě nepřesvědčily.
Jak jsem psal v úvodu, stejně jako v časech minulých byl podstatný kvalitní film, dnes je to digitální snímač. Nikon je téměř dokonalý přístroj, ve kterém je založený "negativ s prošlou expirací". Koupím si canon, nechci nic řešit, chci fotit.

Autor:


Témata: fotoaparát, Canon, Nikon

Nejčtenější

Bitcoin ztrácí. Ze 150 na 1 000 dolarů jej přitom dostal jeden člověk

(Ilustrační snímek)

Začátek třetího týdne nového roku není pro kryptoměny vůbec příznivý. Prakticky všechny ztrácejí na své hodnotě....

Odtud prý NASA vysílala falešné záběry z přistání na Měsíci

Lunar Crater

K nejbližšímu městu je to téměř 130 kilometrů. Okolo není nic než poušť a pár kusů dobytka, který se popásá na...



Prchající migy mířily na ostrov dánský. Američané jim chtěli dát letiště

MiG-15bis (s číslem 346 na přídi) na ostrově Bornholm. S letounem uprchl...

Během studené války se u Američanů vyvinula intenzivní touha po sovětských stíhačkách mig. Ne snad, že by je chtěli...

Jak ulovit patnáctku. Američané nabídli sto tisíc dolarů a marně čekali

MiG-15bis, se kterým ulétl severokorejský stíhač No Kum-sok do Jižní Koreje,...

Během korejské války chtěli Američané vypsáním vysoké finanční odměny zlákat některého z pilotů MiGu-15 k úletu na svou...

Proč na faktech nezáleží? Náš mozek panikaří a brání se cizím názorům

Souboj racionality a emocí (ilustrační foto)

Dohodnout se s tím, kdo s vámi nesouhlasí, je nesmírně těžké. Fakta budou dost možná překřičena emocionální reakcí....

Další z rubriky

Pět vychytávek, které se vám budou k foťáku hodit

Stativ se vám může hodit nejen pro focení v noci.

Nezlepší vaše fotografie, ale v mnohém vám ulehčí život a často i zachrání techniku před poškozením. Vybrali jsme...

Nová bezzrcadlovka Fujifilm X-E3 má joystick i rychlé ostření

Bezzrcadlovka Fujifilm X-E3 využívá dotykový třípalcový LCD panel s rozlišením...

Společnost Fujifilm oficiálně vypouští na náš trh nový systémový fotoaparát, který je nejmenším takovým zařízením v...

Do 18 let nepřístupno. Fotograf předělal obývák na erotickou ulici

Průběh fotografování na zahradě

Za jediný rok musel nafotit 500 snímků, které by vyhověly přísným požadavkům prestižního nakladatelství Taschen. Proto...

Najdete na iDNES.cz