Diskuze
Dakota všem vytřela zrak. A s turbovrtulovými motory dvakrát
Děkujeme za pochopení.
K12a33r84e13l 55H77a12t35v69a76n79i
Snad by se dal napsat clanek o lidech kteri stali za prosazenim na tu dobu tak revolucni konstrukce. Kdo to vymyslil, kdo to prosadil mezi urcite skeptickyma vedoucima, kdo na to vydupal penize, co tomu rikaly aerolinky, armada, atd.
R51a64d69e64k 39F26o66l72p95r10e67c77h54t
Alespoň ve zkratce: Když hledáme původ DC-3, musíme jít až k DC-1 z roku 1933 (celá ta řada na sebe úzce navazuje a z dálky jsou ta letadla prakticky k nerozeznání). DC-1 byl postaven pouze v jednom prototypu, z něho vzešlé sériové provedení z roku 1934 se označovalo DC-2. Následně vznikl v malém počtu vyráběný "spací" DST a přímo z něho DC-3.
DC-1, potažmo DC-2, byl reakcí na poptávku letecké společnosti TWA. Ta hledala ekvivalent tehdy rozené novinky Boeing 247, protože tento typ pro ni nechtěl Boeing vyrábět (Boeing vyráběl typ 247 pro své dceřiné aerolinky, pro které byly TWA konkurencí).
TWA dostaly nabídky projektů od několika výrobců, volba padla na nejprogresivnější z nich, na DC-1. Douglas sice nabídl projekt, ale do realizace se mu moc nechtělo, protože neočekával nijak závratné prodeje (tento pesimismus se nakonec ukázal lichým) a měl strach, že se mu nevyplatí investovat do realizace vývoje prototypu a zavádění výroby. Dilema rozlouskly TWA, které se tedy rozhodly na vývoji finančně podílet.
Technologicky DC-1 částečně vycházel z celokovových jednomotorových dolnoplošníků pana Northropa, se kterým měl tehdy Douglas co do činění.
Na vznik DC-1, resp. DC-2, neměla armáda vliv (netrvalo však dlouho a už v letech 1935/36 armádní letectvo o DC-2 projevilo zájem, ale nic kolosálního to ještě nebylo; ve stopovém množství si je pořídilo i námořnictvo).
J29i70ř85í 50H28a13v83e17l66k29a
Možná zmínit využití v Jižní Americe na přepravu masa z farem. Tyto letadla se používala bez dveří a proto se za letu vlastně dosáhla hlubokého zmražení naporcovaných hovězích půlek a na cílové letiště se dodávaly už jako zcela zmrzlé kusy.
R22a49d43e54k 39F41o47l50p51r76e82c58h83t
To byly standardní pístové Dakoty a těch typů takto používaných letadel tam bylo více. Více zde:
https://www.idnes.cz/technet/veda/letajici-masny-letajici-pevnost-b-17.A140609_155653_veda_kuz
T22o67m23á40š 65T43a49t98í10č30e69k
Nedlouho "před tím" se začala vyrábět i vojenská verze...
JM už něco takového odmítám číst.
K57a83r84e66l 18S55e72i77d60l
Díky za zajímavý článek.
-----
A opět si neodpustím drobnou korekci překlepů:
- "Tak především turbovrtulový motor nižší hmotnost než motor pístový..." (nad obrázkem Basleru na sněhu)
- "Sám pan Basler ta tomto typu bezpočet hodin nalétal..." (v kapitole Král Turbo Dakot - Basler Turbo Conversions, konec 1. odstavce, nad obrázkem Basleru v hangáru)
- "...stále intenzivněji přemýšlel na instalaci motorů nových..." (hned další odstavec - přemýšlel nad instalací nebo pomýšlel na instalaci?)
- "A tím to samozřejmě nekončí, jestli jsme u jihoafrických BSAS C-47TP zmiňovaly další dotčené..." (ke konci článku, 4 řádky nad nákresy konverzí)
-----
Znovu opakuji, není to míněno jako kritika, ale jako pomoc ke zvýšení kvality dobrého článku. Díky za něj, tuhle historii Dakot (a že takto úspěšně žijí dodnes) jsem neznal.
A mimochodem, ten Basler BT-67 je fakt pěkné éro.
R85a72d81e15k 71K27o73h26u30t
Konstruktéři DC-3 museli být geniální...
J21i29ř73í 95J55i56r79o42u95d13e14k
Ano, ač DC 3 předcházela DC2, a právě jejím ,,dopilováním" vznikla ona skvělá Dakota
V97o18j95t21ě11c62h 31M91a70l74ý
Díky za tradičně velmi zajímavý článek a skvělé fotky.
A56l27e55š 86P96e21r83o12u82t55k14a
Zajímalo by mne jestli Dakota je kopie IL14 nebo opačně. Nebo jsou to dva paralelní typy, tak strašně podobné? Např TU144 je zcela kopie Concord. Rusové okopčli podvozky i tvar křídel.
M43a55r14i36o 47V80á87p93e97n90í56k
Nene, rusové na Concordu okopčili jen dva šroubky. A Dakota byla samozřejmě kopie IL 14. Rusové jsou totiž vždycky ve všem první. I Maxwellovy zákony vymysleli první ruští fyzikové Fachčenko a Zacharčenko.
M97i19c72h77a76l 69K14o19u94t81n54ý
Ta kolumbijska verze je v podstate lepsi AC-47 Spooky.
J10o63s61e91f 84M62i80k43i96n
Turbovrtulový motor má sice menší hmotnost než pístový, ale jeho spotřeba je min o 30%větší, takže se musí do letouna dát i výce paliva. Určitou výhodou je i snížení vibrací oproti pístovým motorům a technická (výrobní) jednoduchost hlavně v porovnání s motorem hvězdicovým víceřadým.
Letadlo jde ovšem u turbíny hůře za plynem
J72a83n 98V28á45c24l29a44v23í96k
S hláškami jako "min o 30% větší" bych snad byl opatrný.
Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu
Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...
Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti
Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím
Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...
Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví
Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc
Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...
Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let
27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...
Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný
Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...
Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky
Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...
Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek
Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...