Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podívejte se na invazní pláže, jak je neviděli ani ze špionážních letadel

  15:58aktualizováno  15:58
Před 70 lety by se takový přelet normandských pláží v letadle s jinými než německými výsostnými znaky rovnal sebevraždě. Dnes si místa, kde umíraly tisíce spojeneckých vojáků, můžete ze vzduchu klidně prohlédnout. Pochopíte, proč dobývání tohoto "kousku země" mnozí označovali za šílenost.

Pověstný Atlantický val, který hitlerovské Německo vybudovalo na obranu proti předpokládané spojenecké invazi je patrný dodnes. Stejně tak pozůstatky obřího plovoucího přístavu, který zbudovala vyloďující se vojska.

Fotogalerie

Záběry, které vidíte, natočil zkušený pilot a cestovatel Jiří Pruša při své cestě pojmenované Evropské ostrovy z nebe. Celou vzdušnou pouť jste mohli sledovat na na webu Cestovaní.idnes.cz. A takto Jiří Pruša vzpomíná na přelet invazních pláží:

Byl jsem již v závěrečné části svého letu z Kanárských ostrovů a Madeiry zpět do Příbrami. Předposlední noc jsem strávil v romantickém městečku San Malo. 

Do oblasti pláží jsem tedy letěl z jihu přibližně ve výšce 300 metrů. Přiletěl jsem nad pravou část vyloďovacího úseku "pláže" Utah, zde zahnul napravo a proletěl kolem všech dalších hlavních vyloďovacích oblastí: Omaha, Gold, Juno a Sword i nad místem nejtvrdších bojů Pointe du Hoc. Na mnoha místech jsem si uvědomil, jak zavádějící může výraz "pláž" být. Vysoké útesy a nad nimi zbytky německých bunkrů. To není asi obvyklá představa spojená s lákavým slovem "pláž".

Vylodění v Normandii

Vylodění v Normandii - Červen 1944

Pobřeží se však hodně měnilo, a tak jsou některé oblasti opravdu písčité a pozvolné, takže pláže opravdu připomínají. Po vylodění se vojáci brodili ve vodě a písku a byli velmi dobrým cílem pro německé kulomety.

Celý úsek od Utahu až na konec pláže Sword měří kolem sedmdesáti kilometrů, a tak jsem jej při rychlosti asi 180 km/h přeletěl přibližně za 25 minut. Z pravého okénka jsem přitom měl vysunutý fotoaparát a naslepo fotil asi každé dvě vteřiny jeden snímek. Pod letadlem pak běžely tři kamery, které to vše snímaly. Výsledek vidíte.

Autor: pro iDNES.cz


Nejčtenější

Vdechl život zapomenuté technologii, na jeho hodiny je pořadník

Moderní digitrony jsou nádherným designovým prvkem.

Historická technologie ve zcela moderním precizním provedení. Digitronové hodiny „Nixie Clock“ Dalibora Farného slaví...

Byl to nejbohatší šlechtic své doby, teď archeologové objevili jeho hrobku

Díváte se na takzvaný radarogram. To je výstup z měření georadarem na profilu...

V následujících dnech se dozvíme, zda tušení týmu českých archeologů, že objevili dosud neznámou hrobku nejbohatšího...



Prehistorický Google Earth. Zjistěte, kde byste byli před miliony let

Ancient Earth

3D mapa naší planety inspirovaná glóbem Google Earth vás zavede do minulosti. Projděte si jednotlivá historická období...

Fascinující paradox: český kutil vyrábí funkční parní stroje ze skla

Skleněné parní stroje z dílny Michala Zahradníka

Michal Zahradník je český sklář osmé generace. Od roku 1991 kromě obvyklých sklářských výrobků ve své dílně vyrábí i...

Eurotank bude německo-francouzský hybrid. Demonstrátor už jezdí a střílí

EMBT je hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

Až 5000 tanků v hodnotě 75 miliard eur by měly dle německých prognóz nakoupit v příštích 20 až 30 letech evropské...

Další z rubriky

Bojoval od začátku války, padl 9. května 1945 v Praze v tanku č. 1-24

Tank T-34/85, věžové číslo 1-24, který byl zasažen 9. 5. 1945 na Klárově...

Jednou z mála potyček mezi Rudou armádou a ustupujícími Němci v Praze byl střet tří tanků T-34 se čtyřmi Hetzery na...

Měl bombardovat Berlín a pak přistát v Praze. Plán Britů zhatilo příměří

Handley Page V/1500, první prototyp

Prvním čtyřmotorovým bombardérem britského Královského letectva se stal Handley Page V/1500. Dva stroje již stály v...

Legendárního Itala sundal Němec z Moravy. Znak padlého esa používá Ferrari

Francesco Baracca před stíhačkou SPAD XIII s namalovaným osobním znakem

Francesco Baracca se stal se svými čtyřiatřiceti potvrzenými vzdušnými vítězstvími největším italským stíhacím esem...

Najdete na iDNES.cz