Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podívejte se na invazní pláže, jak je neviděli ani ze špionážních letadel

  15:58aktualizováno  15:58
Před 70 lety by se takový přelet normandských pláží v letadle s jinými než německými výsostnými znaky rovnal sebevraždě. Dnes si místa, kde umíraly tisíce spojeneckých vojáků, můžete ze vzduchu klidně prohlédnout. Pochopíte, proč dobývání tohoto "kousku země" mnozí označovali za šílenost.

Pověstný Atlantický val, který hitlerovské Německo vybudovalo na obranu proti předpokládané spojenecké invazi je patrný dodnes. Stejně tak pozůstatky obřího plovoucího přístavu, který zbudovala vyloďující se vojska.

Fotogalerie

Záběry, které vidíte, natočil zkušený pilot a cestovatel Jiří Pruša při své cestě pojmenované Evropské ostrovy z nebe. Celou vzdušnou pouť jste mohli sledovat na na webu Cestovaní.idnes.cz. A takto Jiří Pruša vzpomíná na přelet invazních pláží:

Byl jsem již v závěrečné části svého letu z Kanárských ostrovů a Madeiry zpět do Příbrami. Předposlední noc jsem strávil v romantickém městečku San Malo. 

Do oblasti pláží jsem tedy letěl z jihu přibližně ve výšce 300 metrů. Přiletěl jsem nad pravou část vyloďovacího úseku "pláže" Utah, zde zahnul napravo a proletěl kolem všech dalších hlavních vyloďovacích oblastí: Omaha, Gold, Juno a Sword i nad místem nejtvrdších bojů Pointe du Hoc. Na mnoha místech jsem si uvědomil, jak zavádějící může výraz "pláž" být. Vysoké útesy a nad nimi zbytky německých bunkrů. To není asi obvyklá představa spojená s lákavým slovem "pláž".

Vylodění v Normandii

Vylodění v Normandii - Červen 1944

Pobřeží se však hodně měnilo, a tak jsou některé oblasti opravdu písčité a pozvolné, takže pláže opravdu připomínají. Po vylodění se vojáci brodili ve vodě a písku a byli velmi dobrým cílem pro německé kulomety.

Celý úsek od Utahu až na konec pláže Sword měří kolem sedmdesáti kilometrů, a tak jsem jej při rychlosti asi 180 km/h přeletěl přibližně za 25 minut. Z pravého okénka jsem přitom měl vysunutý fotoaparát a naslepo fotil asi každé dvě vteřiny jeden snímek. Pod letadlem pak běžely tři kamery, které to vše snímaly. Výsledek vidíte.

Autor: pro iDNES.cz



Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

Prahu by zatopila radioaktivní voda. Ihned by umřely desítky tisíc lidí

Celkový pohled na Prahu zatopenou vodou z Orlické a Slapské přehrady v rámci...

Píše se rok 1982 a Prahu zasahuje mohutná přívalová vlna z protržené Slapské a Orlické přehrady. Je to dílo nepřítele...



Dvakrát přežil ohnivé peklo a vrátil se do boje. Chybu udělal po válce

František Truhlář před válkou

Letec RAF František Truhlář přežil dvě těžké havárie při návratech z bojových letů. Při obou utrpěl těžké popáleniny,...

Proč chtěl Hitler Svatý grál a archeologie za ČSSR nebyla marxistická

Svastika na archaické řecké keramice (8. století před Kr., Archeologické muzeum...

Jedním z oblíbených triků propagandy a propagandistů je návrat k mýtům a ohýbání historie do podoby, která politickému...

Tohle astronomové ještě neviděli. Přiletěla první mezihvězdná planetka

Rekonstrukce možné podoby planetky 1I/2017 U1 (‘Oumuamua) na základě údajů...

V naší soustavě už více či méně dobře známe 750 tisíc různých planetek a dalších menších těles. Ale žádný z nich se...



Další z rubriky

Co všechno špioni pro pražskou rozvědku Američanům ukradli, dodnes nevíme

(ilustrační snímek)

Ještě rok před sametovou revolucí dodával agent Richard československé rozvědce ty nejtajnější informace nejen o...

Ruská armáda se neobejde bez dostatečně dimenzované železniční sítě

Ruský vojenský železniční transport (rok 2009)

Vedení klasického konvenčního konfliktu velkého rozsahu není možné bez kvalitního železničního spojení. Vzhledem k...

Dvakrát přežil ohnivé peklo a vrátil se do boje. Chybu udělal po válce

František Truhlář před válkou

Letec RAF František Truhlář přežil dvě těžké havárie při návratech z bojových letů. Při obou utrpěl těžké popáleniny,...



Najdete na iDNES.cz