Digital Payloads - reklama, která může zachránit Napster

Téma Napster a okrádání majitelů autorských práv ke sedíleným nahrávkám je již ohraná písnička. Americká firma Digital Payloads nabízí reklamní systém, který umožní volnou distribuci MP3 hudby na internetu.Pokud se jej podaří prosadit, mohl by zachránit Napster a obdobné systémy.
V současné době vrcholí spor mezi hudebním průmyslem a internetovými distributory, který rozhoduje o budoucím pojetí práv k hudebním nahrávkám a o jejich šíření na internetu. Do sporu, který ztělesňuje kausa RIAA versus Napster, by chtěla nyní vstoupit třetí síla. Americká firma Digital Payloads sídlící v Kalifornii, jež se zabývá reklamou v oblasti digitálních multimédií, oznámila, že nalezla řešení pro volnou distribuci MP3 souborů na internetu.

Kouzelným řešením, které má vlastníky copyrightu uspokojit, je reklama přímo spojená s MP3 soubory. Hudební průmysl by tak mohl profitovat z online distribuce hudby, pro niž dosud nenalezl vhodný model. Technologie firmy nazvaná Payloads umožňuje vydavatelům umístit přímo do komprimovaných hudebních souborů reklamy a internetové odkazy. Patentovaná technologie nabízí umělcům a vydavatelům zajištění příjmů z nahrávek a další propagaci. Touto kompenzací právních nároků chce Digital Payloads podpořit svobodnou distribuci licencovaných hudebních souborů přes internetové výměnné služby jako je Napster a jeho následovníci Gnutella, ScourExchange, CuteMX a další.

Podle mluvčího firmy Digital Payloads může být dosud výbušný fenomén volné výměny MP3 souborů nyní ovládán jako prostředek pro propagaci umělců a jejich hudebních značek. Digital Payloads vychází z konstatovaného faktu, že lidé chtějí volný přístup k hudbě, který umožnil internet a na který si zvykli. Technologie Payloads by měla vytvořit spojovací článek, který by vyřešil trvající právní spor, jehož výsledek je přes poslední silná prohlášení Napsteru velmi nejistý. Nový obchodní model umožní přenesení stávající propagace hudby a filmu do nového digitálního světa.

Zvukové soubory obsahující Payloads budou při přehrávání zobrazovat reklamu k právě reprodukované hudbě. Posluchači budou odkazování na servery umělců a hudebních vydavatelů, budou se zobrazovat reklamní bannery. Podle údajů firmy funguje systém Payloads s populárními přehrávači, mezi nimiž nechybí WinAmp, MusicMatch Jukebox, Sonique a Windows Media Player. Digital Payloads zajistí technicky vytváření Payloads, stejně jako distribuci uživatelům přes internet. Výhodou pro zadavatele reklamy je, že reklama zůstává spojená se souborem a objeví se při každém přehrání.

Společnost si slibuje úspěch, protože sází na volné šíření souborů. Ostatní technologie, které se pokoušejí zajistit unikající poplatky za šíření hudebních souborů (ochrana proti kopírování, platba za přehrání, předplatné stremingových multimédií), podle mluvčího firmy nedokázali využít tento fenomén, jenž dnes ovládá internet. Naopak vybízejí internetové uživatele, aby se pokusily obejít nebo prorazit tuto ochranu, a stejně se nezdaří zamezit kopírování "tvrdých médií" jako je CD.

Přes optimistická prohlášení firmy Digital Payloads je úspěch jejího systému velmi nejistý. Jak ukázal případ MP3.comu dává hudební průmysl přednost klasickému placení poplatků za práva k nahrávkám. Hlavním otazníkem však zůstává postoj uživatelů k internetu. Budou ochotni snést reklamu za přehrávání volně přístupné hudby, podobně jako si zvykli diváci komerčních televizí a rádií? Dalším nedostatkem je svázanost s počítači a internetem, která vůbec nebere na vědomí rostoucí počet digitálních přenosných přehrávačů, na nichž je podobný model propagace nahrávek stěží uplatnitelný. Navíc není reklamní metoda firmy Digital Payloads zcela originální. S podobným řešením přišla např. společnost EverAd se svým systémem Play-J. Budoucí podoba šíření multimédií na internetu tak zůstává stále ve hvězdách.

 

Firma: Digital Payloads, Inc
Website: http://www.digitalpayloads.com/