Díky krevetám prý budeme mít lepší CD a DVD přehrávače

9:49aktualizováno  9:49
Oči určitého druhu krevet mohou podle vědců z Bristolské univerzity rozlišit až 12 základních barev. Pokud se podaří napodobit jejich mechanismus, mohli bychom se dočkat optických médií s obrovskou kapacitou.

Tyhle krevety jsou menší a chutnější s DVD nám však nepomohou | foto: Smart press

Oční mechanismus jistého druhu obrovských krevet, který žije na australském Velkém bariérovém útesu, by mohl pomoci při výrobě dokonalejšího typu DVD přehrávače. O poznatku britských vědců informovala agentura Reuters.

Druh krevet zvaný strašek, kterému kvůli zákeřným klepetům potápěči přezdívají "drtič palců", má nejdokonalejší složené oko v říši zvířat.

Strašci rozlišují 12 základní barev, což je čtyřikrát víc než člověk, a mohou také odhalit různé druhy polarizovaného světelného vlnění, tedy směru kmitů ve světelných vlnách. Vědci britské Bristolské univerzity přišli na to, že strašci mají buňky citlivé na světlo, které natáčí rovinou polarizace tak, jak světlo putuje okem. DVD a CD přehrávače využívají stejnou techniku, ale daří se jim to jen s jednou barvou, zatímco krevety dokážou dokonale pracovat s barvami celého spektra od ultrafialové po infračervenou.

Více paprsků, více zábavy

Použitím této vícebarevné schopnosti by šlo zvýšit kapacity i přenosové rychlosti u optických médií. Zatímco DVD a CD snímá jeden červený praprsek a Blu-ray jeden modrý paprsek, nové médium by mohlo paraleleně pracovat s více paprsky různých vlnových délek. Současně by tak například mohlo číst data z různých vrstev média.

Otázkou zůstává, zda se vůbec ještě s optickými médii ve vývoji počítá.

Vědec Nicholas Roberts se domnívá, že "jednoduchou krásu" zrakového systému, který tvoří oční membrány srolované do trubic, by mohli vědci napodobit s využitím tekutých krystalů.

Detaily o výzkumu strašků vědci zveřejnili v odborném vědeckém časopise Nature Photonics zaměřeném na fotoniku. Nejasné zatím zůstává, k čemu krevety potřebují tak vyvinutý způsob vidění. Vědci odhadují, že by mohl mít souvislost s potravou a rozmnožováním.

Autoři:

Ilustrační foto
Netflix bude zdražovat dražší předplatné. Základní někomu zůstává

Americká videoslužba oznámila zhruba desetinové zvýšení cen.  celý článek