Ptakoještěr s největším rozpětím křídel překonává i český tryskáč

Ptakoještěr Quetzalcoatlus northropi měl rozpětí křídel přes deset metrů. Pokud by létal v této době, překonal by i legendární český podzvukový letoun L-39 Albatros. Ten má rozpětí „jen“ asi 9,5 metru. Nejvzrostlejší jedinci by se pak mohli rovnat i s dopravní Cessnou 172 s jedenáctimetrovým rozpětím.

Rekonstrukce vzezření dvou jedinců obřího azdarchida druhu Arambourgiania philadelphiae, žijícího v období pozdní křídy na území velké části tehdejšího světa (zkameněliny byly objeveny na území současného Jordánska i Spojených států amerických). Objevený fragment fosilního krčního obratle tohoto pterosaura měří na délku 62 cm (v kompletním stavu by měl asi 78 cm), což odpovídá třímetrové délce krku a rozpětí křídel možná až kolem 12 metrů. Tento gigantický azdarchid se tak svojí velikostí vyrovnal rumunskému rodu Hatzegopteryx i seveoamerickému rodu Quetzalcoatlus. | foto: Mark Witton; Wikipedie (CC BY-SA 4.0)

Je dobře známou skutečností, že někteří pterodaktyloidní ptakoještěři z čeledi Azhdarchidae byli největšími létajícími tvory všech dob. Již od objevu a vědeckého popisu těchto gigantů druhohorní oblohy se badatelé přou o to, jak velkým rozpětím křídel skutečně disponovali. Některé odhady byly doslova fantastické, dnes už jsou obecně spíše umírněnější. 

Přesto je jisté, že největší azdarchidé měli rozpětí minimálně trojnásobné oproti současným „rekordním“ albatrosům stěhovavým nebo kondorům andským. Je také jisté, že výrazně překonávali i takové vyhynulé giganty oblohy, jako byl pozdně miocénní argentinský teratorn Argentavis magnificens s rozpětím křídel přes šest metrů.

Z 21 na 11 metrů

Jaké ale bylo rozpětí křídel kvecalkoatlů podle současných odhadů? V roce 1975, když byl druh Quetzalcoatlus northropi formálně popsán, bylo rozpětí největšího známého jedince odhadnuto na fantastických 15,9 metru. Někteří paleontologové potom sáhli k méně přesným odhadům a čistou extrapolací podle tří různých morfotypů kompletněji zachovaných koster pterosaurů odhadli rozpětí největšího fosilního exempláře kvecalkoatla na 11, 15,5 a dokonce 21 metrů. V roce 1981 publikoval paleontolog Wann Langston, Jr. upravený odhad 11 až 12 metrů, který již byl mnohem bližší realitě. 

Čas od času se objeví zpráva, že byly objeveny fosilní stopy nebo kosterní fragmenty gigantických ptakoještěrů s rozpětím křídel nad 15 nebo dokonce 18 metrů, ty však vesměs nebyly potvrzeny. Posledním takovým objevem je dosud nepopsaný kolos z Rumunska, který má vzhledem k lokalitě objevu („ostrov Haţeg“ v Transylvánii) neformální přezdívku „Drákula“. I podle velmi konzervativních odhadů mohl mít tento příbuzný rodu Hatzegopteryx rozpětí přes 12 metrů (a nejvyšší odhady se pohybují až u neuvěřitelných 20 metrů).

Ptakoještěr vysoký jako žirafa

Vraťme se ale k lépe známému severoamerickému druhu. Quetzalcoatlus northropi měl podle většiny dnes uznávaných odhadů rozpětí křídel 10 až 11 metrů, vzhledem k fragmentárně dochovanému fosilnímu materiálu jsou však veškeré odhady značně nejisté. Paleontologové předpokládají, že na výšku v lopatkovém pletenci při postoji na zemi měřil nejméně 3 metry a jeho hlava se tedy pohybovala ve výšce až kolem 6 metrů (jako u nejvyšších žiraf).

Hmotnost kvecalkoatla je velkou neznámou a rozptyl odhadů pro dospělce o rozpětí 10 metrů sahá od dřívějších 70 kilogramů až po téměř 550 kilogramů. Nejpravděpodobnější odhady se dnes pohybují v rozmezí 200 až 250 kilogramů, což je stále dvacetinásobek hmotnosti nejtěžších létajících ptáků současného světa. 

Biomechanické okolnosti letu těchto obrů jsou tedy stále předmětem velkých debat mezi paleontology, ale také leteckými inženýry, biomechaniky nebo aviatiky. Velkým problémem v těchto odhadech je především skutečnost, že v současnosti neexistuje žádný živočich ani vzdáleně podobný (a velký) jako tito obří druhohorní ptakoještěři. 

Počítačové modely letících azdarchidů ukázaly, že tito obři možná dokázali létat rychlostí kolem 130 km/h ve výšce 4600 metrů po dobu 7 až 10 dnů s minimální námahou. Maximální délkou „doletu“ kvecalkoatlů pak mohly být vzdálenosti mezi 13 a 19 tisíci kilometry, jednalo se tedy doslova o globální letce. Zda svých předpokládaných leteckých schopností tito pterosauři skutečně využívali, to s jistotou nevíme. Je možné, že byli mrchožrouty nebo potravními oportunisty, kteří obývali relativně menší území o průměru v řádu desítek až stovek kilometrů.

Rody Hatzegopteryx z Rumunska a Arambourgiania z Jordánska a Spojených států amerických vykazovaly jiný tvar a proporce různých částí těla (zejména hlavy, zobáku a trupu), rozpětí jejich křídel však rovněž činilo minimálně 10 až 13 metrů. Hmotnost všech těchto ptakoještěrů pravděpodobně dosahovala přinejmenším 150 kg, v případě druhotně nelétavých forem (či extrémně odrostlých jedinců) mohla přesahovat i 300 kilogramů.[

Porovnání velikosti siluety dopravního letadla Cessna 172 a ptakoještěra druhu Quetzalcoatlus northropi. Ačkoliv člověkem vyrobený dopravní prostředek je několikanásobně těžší než lehce stavěný pterosaur, pravěký letec by vítězil v celkové výšce při stání na zemi i v rozpětí křídel (je pravděpodobné, že u extrémně vzrostlých jedinců rozpětí výrazně překonávalo 11 metrů).

V současnosti není možné s jistotou stanovit, který z trojice zmíněných obrů byl celkově větší, ať už z hlediska tělesné hmotnosti, nebo rozpětí křídel. Zajímavými údaji jsou například třímetrová délka krku arambourgianie nebo půlmetrová šířka báze lebky hatzegopteryxe. Jisté je, že všichni tito obři měli nejspíš větší rozpětí křídel než malé dopravní letadlo typu Cessna 172, u kterého činí rovných 11 metrů. 

Také svojí výškou 2,72 metru tento jednomotorový čtyřsedadlový letoun nepřekonává dávné letce, kteří dosahovali výšky dospělé žirafy. Pouze délkou a hmotností by vítězil osm metrů dlouhý a kolem osmi set kilogramů vážící letoun. Obří ptakoještěři nicméně předběhli moderní aviatiku o víc než 66 milionů let a zaslouží si tak nepochybně naši bedlivou pozornost.

Článek vznikl pro Dinosaurusblog Vladimíra Sochy a byl redakčně upraven. Původní verzi včetně bohatého odkazového rejstříku najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 12 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Načapali jsme otesánka, který se velkého sousta nezalekne. Boeing 747-400F

v diskusi je 8 příspěvků

21. března 2024

Poté, co na Letiště Václava Havla Praha přestaly v barvách Qatar Airways létat nákladní Boeingy...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 15 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 10 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Úspěšný let prototypu XB-1 vrací do hry cestování nadzvukovou rychlostí

v diskusi je 31 příspěvků

27. března 2024  17:17

Po více než dvaceti letech, od ukončení provozu letounu Concorde, se možná opět dočkáme nadzvukové...

Jarní bouře ničila před 100 lety Prahu. Napáchala obří škody

v diskusi je 10 příspěvků

27. března 2024

Prahou prošla před 100 lety, 27. března 1924, neobvykle silná jarní bouřka. V části hlavního města...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...