Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Musí mít foťák hodně megapixelů a obří displej?

Pokud se právě nyní chystáte ke koupi digitálního fotoaparátu na dovolenou, možná máte problém s určením, které vlastnosti jsou podstatné a které méně? Jak se vyznat v technologiích, bez kterých se podle výrobců zaručeně neobejdete? Jaké jsou klady a zápory různých vlastností a schopností aparátů?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Lenka

Jaký foťák???
Jaký DF byste prosím poradili??? Na běžné focení, žádný profík? Díky
0/0
22.7.2005 12:19

fotakovec

clanek je zavadejici a nesouhlasim s nim
Mam nejnovejsi sony H1 5mpx, stabilizator, utrazoom 12x a vsechno co tu ten clanek kritizuje jako neprilis podstatne. Musim rici, ze clanek primo lze a je zavadejici. Nejsem zadny profik, obycejny amater, ale zoom 12x jsem pouzil mnohokrat pri foceni na dovolene i pro zabavu, stabilizator je super vec, protoze 12x zoom v ruce neudrzite a takle i manzelka s timto fotakem udela super fotky. 5mpx je tak akorat, niz bych rozhodne nesel, protoze dost casto se neco nepovede a musim udelat vyrez, neco zarovnat atp. Navic dovoluje fotit na format 3:2 s malo ztratou z celkoveho rozliseni. Velky displey je u tohoto fotaku super, je dost jasny a dava lepsi prehled, i kdyz rozliseni zustalo tusim 130t pix. Samozrejem to neni fotak do kapsy, ale to si prece kazdy musi rozmyslet, co chce, jestli chce delat momentky nebo opravdu fotit. Pro ty co tomu tak "rozumeji", 5mpx znamena, ze tam mate 5mil pixlexu, kazdy snima jen jednu barvu. Protoze jeden barevny bod udelate ze 3 barev, tak je potreba u
0/0
15.7.2005 7:52

HaHa

..poznámka
megapixel i lcd musí bejt gut,ale jde i o tělo a objektiv fotoaparátu 5mpx  s umělohmotnou čočkou mě dokáže rozesmát ,ale hlavně že je cena lidem blíž
0/0
13.7.2005 20:17

mr

...
Dobrý článek pro DF laiky, jen malá připomínka: šum primárně nesouvisí s množstvím px na CCD, šum narůstá kvůli šetřivosti výrobců, který ženou rozlišení nesmyslně nahoru, ale jaksi velikost CCD zůstává stejná (to samý u kamer-nejnovější hit 3CCD kamery za 25k, to že mají pidičipy 1/6" a při horším světle to bude šumět už vám nikdo neřekne, ale co, hlavně že mám "tříčípovku" haha). Zlatý můj IXUS400, 4MP na 1/1.8" CCD, prakticky nevím co je šum, na stejným CCD dnes běžně jedou 7MP foťáky... Ad UltraZoom - mnohem radši bych viděl třeba SuperWide, takových 28mm místo klasických 38mm, to by byly panoramata:-D
0/0
10.7.2005 12:45

meadow

Olympus
Dlouho jsem používal Olympus UZ 740 a byl jsem s ním hodně spokejný. Pokud si koupíte Olympus této řady, rozhodně se nespletete. Není to sice zrovna foťák do kapsy, ale poměr cena výkon nemá chybu. Ve srovnání s Canony A70 a A80 lepší fotky.
0/0
9.7.2005 22:13

Pavel

Hm...
Hlavni je dobra optika. Cert vem megapixely a dipleje. Kdyz je skvelej objektiv s dobrou svetelnosti, primerenej zoom a slusnej snimac, fotky jsou jako vino. Staci klidne i nejakej starsi Olympus s 3Mp cipem. Neni treba se hnat za kazdou cenu za osmickou a vetsimi cipy....
0/0
9.7.2005 15:43

pracovitý člověk

Jsi zřejmě neschopný
Je mi 21 a  nepocházim z bohaté rodiny, ale i přesto jsem se bez problémů dostal na dobrou školu, (práva), a při studii od svých 15 let pracuju. A není pravda, že člověk nemůže našetřit do 30 let 600 000. To je dnes naprosto směšná částka. Sehnat bydlení je také velmi jednoduché zvláště u náš. ( mám už vlastní byt, tkerý pronajímám ).  Ale nic není zadarmo pokud chce člověk zbohatnout musí se snažit. Peniže leží nachodníku, stačí je jen sebrat.
 
0/0
9.7.2005 9:37

CzechOne

Re: Jsi zřejmě neschopný
a jak tohle souvisí s článkem ?????
0/0
9.7.2005 13:48

JUDR.

Re: Jsi zřejmě neschopný
Jo, až se budeš shýbat pro ty peníze na chodníku, tak tam leží i "Pravidla pravopisu". Vem si je a čti. Kam chodíš, do Prahy.? Vyjmenuj předměty třeba 1. a 2. ročníku. Dál asi nejsi, že?
0/0
9.7.2005 13:55

Pavel

Re: Jsi zřejmě neschopný
No chlapce, je videt, ze jsi pravnik. Abys jendou nelezel ny chodniku ty, treba prikrytej policejni dekou....:-)
0/0
9.7.2005 15:41

gogo

nojo právník
tatínek  právník, dědeček právník.....ale IQ tykve
0/0
9.7.2005 17:25

Queribus

Re: Jsi zřejmě neschopný
A co teprve jmelí!!!
0/0
10.7.2005 17:22

??starD

Luuuubim tento biznis
Zistil som ze fotaky do 3Mpix sa daju pouzit na luskanie orechov, alebo ako tazitko na papier, ale da sa s nimi napriklad aj podlozit kyvajuci sa stol pri obede. Fakt maju obrske moznosti pouzitia preto sa ich stale oplati kupovat vo velkych mnozstvach. A ludia co si ich kupili pred par rokmi ako navu drahu novinku nemusia byt smutni pretoze uz su na trhu nove drahe novinky ktore takisto zostarnu a na ktore sa casom zas objavia nove pouzitia a podobne dopredajove clanky.
0/0
8.7.2005 13:18

strazce

Re: Luuuubim tento biznis
lubim ty ses obrovskej idiot i kdyz tebe za cas taky nahradi naka jeste blbejsi novinka
0/0
9.7.2005 2:25

Ty si matěj

Re: Luuuubim tento biznis
A běž si někam koupi mozek,.
0/0
9.7.2005 7:07

pepé

XD
Jaké máte zkušenosti s XD kartama?
Má cenu platit 10 tisíc za Olympus C-55 - 5,0 MP, 5x zoom + 128MB karta ? ( www.sqnet.cz )
0/0
7.7.2005 20:33

Karel Kahovec

Re: XD
Nemá, na SkyFly seženeš totéž za 9 a půl.
0/0
8.7.2005 6:53

Petr

Re: XD
XD karta je vyborna vec. Je rychla a malicka. Taky by ji bylo o hodne tezsi zlomit nez treba SD kartu. Jedine problemy jsou vysoka cena a absence slotu u vetsiny ctecek. Olympus XD ma navic panorama funkci, ale software neni moc chytry a tudiz staci koupit i (vetsinou) levnejsi Fuji kartu.
0/0
8.7.2005 9:55

Ivo

Re: XD
xD karta je výborná. Malá, rychle ukládá a nyní už jsou i ceny přijatelné (256 Mb za 1200,-). Jediný problém jsou čtečky. Buď se musí koupit externí nebo s tiskárnou /např. HP PSC 1350/. Mohu používat přenos přes USB.2 kabelem což není tak pohodlné. Myslím, že jediným srovnatelným konkurentem jsou karty SD. Ceny digfoto jsou dynamické stejně jako veškerého hardware. Co dnes stojí 10t. bude za 1/2 roku na 6t. Problém je, že jednou koupit chcete a musíte platit aktuální cenu. Na vánoce jsem kupoval synovi Olympus 765 (na netu) za 10 t. dnes je na 8,5 t. to je prostě vývoj.
0/0
10.7.2005 15:30

Don_Alex

Re: XD
pokud bych kupoval novej fotak, tak bych se snazil aby nemela xD kartu, nejenomze vetsina ne-li vsechny databanky nemaji na ni sloty, ale neni nic extra, CF sou mnohem lepsi jak co do rychlosti tak do kapacity s nizsi cenou
0/0
11.7.2005 14:04

andre

Re: Re: XD
to je pravda, kdyz uz sebou mas kufrik na fotak, kufrik na stativ tak uz ti jeden kufrik na CF kartu vadit nebude :-D
0/0
14.7.2005 8:41

Filip Svehla

To neni spatne
Ten clanek je pro laiky dost dobre napsany , graguluji
0/0
7.7.2005 20:11

jakoby

Re: To neni spatne
pokud nazves laika kazdyho kdo nepouziva mozek tak mas pravdu. protoze jinak je to napsano celkem srozumitelne
0/0
9.7.2005 2:28

Pavel Krejčí

...a dost III.
Takže nechtěl jsem nikoho urazit ani spustit nějakou lavinu...máte vlastně pravdu,proč se rozčilovat?:-)Taky jsem to psal s nadsázkou a pocitem že taky jednou napíšu nějakou reakci...přemýšlel jsem jak bych ten článek napsal já a jak bych koukal na ty reakce,jen malinko z mých zkušeností,takřka na každé fotografii (automat) vidím že je to do 4 mega,mám na mysli přechody z tmy do světla,konec lesů a začátek nebe,podivná barevnost a zbytečná ostrost,doháněná zřejmě nějakými kompresemi...ano vím že to sem nepatří,já jen že na rozlišení malinko záleží i na 10x15,právě proto jsem se rozhodl pro zrcadlovku,protože se mi nezdál ani 4 mega Panasonic s Leicou,mrzí mě že každý nemá názor jako já a zároveň mě to těší,svedčí to o tom že tu někteří používají hlavu,tím nechci říct že se mezi ně počítám...
0/0
7.7.2005 15:23

Piškuntál

Re: ...a dost III.
A podle typu paměťovky byste se nerozhodoval? Já třeba jo.
0/0
7.7.2005 16:15

Pavel Krejčí

Re: Re: ...a dost III.
Ne Canony maj CF a tak nebylo hnutí,koupil jsem si "rychlou" kartu a pak jsem zjistil že bez čtečky je mi to stejně k ničemu,protože z foťáku je to pomalý...takže jediná věc při rozhodování karty je to co mi půjde i do Mp3 přehrávače...
0/0
7.7.2005 16:27

maxim

Re: Re: Re: ...a dost III.
Rychla CF neni na to, abys to rychle tahal do sveho pecka ale aby napr. muj Canon 20D umel ulozit treba 25 snimku v RAW o velikosti 9MB kazdy v rade. A ja to pak za 10 sekund moh udelat znovu.
0/0
7.7.2005 16:48

Pavel Krejčí

Re: Re: Re: Re: ...a dost III.
No jasně ale šlo hlavně o typ karty,já nikdy nefotím snímky rychle za sebou,mám dost času mezi nimy,takže jsem si myslel že kupuju rychlou pro přenos do compu,takže ok,dobrá připomínka...
0/0
7.7.2005 17:21

pravda

Re: ...a dost III.
rozdelil bych to na zrdcadlovkare a dikitare protoze v kazdej skupine chceme od fotaku neco jineho. mejte se krasne
0/0
9.7.2005 2:31

Dave

Re: ...a dost III.
Vy jsete celkem prudič.. pro běžného uživatele, což jsem, není přeci nutná nějaká super ostrost a extrémní kvalita.. více záleží, kde a co se fotí, není potřeba na lidech vidět každou řasu a ve 100m každý list.. jinak, ten článek byl celkem dobrý.
0/0
16.7.2005 11:49

peto

neposedne megapixely
Informacia o megapixeloch z fotoaparatu je absolutne nepodstatna, lebo v skutocnosti moze mat 4mpix fotak viac mpix ako 5mpixelovy fotak. Napr Canon PowerShot A520 pise ze ma 4.3mpix, ale aktivnych je 69%, cize v skutocnosti ma cca 3 aktivne mpix. Preto si pred kupou precitajte nejake webiky(napr http://www.digitalcamerainfo.com ).
0/0
7.7.2005 14:30

postavaprokazdeho_cz

Re: neposedne megapixely
nepodstatné pixely? No tak to rozhodně není pravda. Já fotím Canon 350 a dřívější 300 o 2 pixely menší to je hodně znát i na stejné technologii. jde o to, že čím je technika resp optika kvalitnější, tím ztrácí menší podíl efektivních pixelů oproti celkovým. Na nějakých kompaktech je to sice absolutně jedno, pokud ale nejde o opravdové focení. (mimochodem koupí fotoaparátu se člověk nestává fotografem- jen si to myslí)
0/0
7.7.2005 15:27

meadow

Re: Re: neposedne megapixely
Mluvíš o Canon 300D a 350D? Tak já ti postavím vedle sebe fotky z těchhle dvou foťáků a řekneš mi, která je ze kterého, když je to tak hodně znát, ty odborníku...
0/0
9.7.2005 22:10

Karel Kahovec

Re: neposedne megapixely
Ty weby si přečti ty, A520 má  max. rozlišení 2272x1704, k tomu potřebuje 3879444 aktivních snímacích buněk. (Protože se u CCD výsledný obraz interpoluje z okolních buněk, musí mít k dispozici 2272x1704+2x2272+2x1704+4 aktivní snímací buňky.) Takže 4,3 MPx jsou marketingový žvást a 4,3x0,69=2,967 MPx  je zase tvůj žvást. Nebo si pleteš A520 a A510.
0/0
8.7.2005 6:51

ipm

nic k obsahu ...
... ale přečtěte si to ještě jednou a vyházejte slova nedokončených myšlenek, opravte překlepy a doplňte chybějící písmena
0/0
7.7.2005 13:24

Pavel Krejčí

Re: nic k obsahu ...
Máte na mysli mě?
0/0
7.7.2005 13:31

Aleq

Stabilizace
Nevite nahodou nekdo (nebo nemate odkaz na porovnani), ktera stabilizace je ucinejsi? Jestli ta na cocce nebo ta na cipu?
0/0
7.7.2005 13:01

Qvark

Re: Stabilizace
Na stativu !
0/0
7.7.2005 13:25

ipm

Re: Re: Stabilizace
jem mě u kompaktů štve, že nemaj vlez na drátovku. všechno se musí fotit přes samospoušť
0/0
7.7.2005 13:27

Josef

Re: Re: Re: Stabilizace
Stačilo by infra čidlo a dálkový ovládač spouště (kdysi jsem to měl na kompaktu Braun) 
0/0
7.7.2005 13:54

is

Re: Re: Re: Stabilizace
Drátovku mají Fuji a dálkové ovládání např. Canon. "))
0/0
8.7.2005 20:55

Vit

Re: Re: Re: Re: Stabilizace
Mám infraspoušť k Olympusu a je to super pro focení na stativu.
0/0
9.7.2005 17:54

pepa

Re: Re: Stabilizace
ty vole,tys me tady rozrechtal.nektery odpovedi jsou super jako ta tvoje.vic takovejch!!!!!!! vystiznejch
0/0
10.7.2005 3:14

komentator-1

Re: Stabilizace
tu na chipu dela tusim jenom Minolta a zkusenosti treba se Z5 je na webu plno, vcetne recense na digineffu. Myslim, ze ve tride UZ je to skoro jedno (kolega ma minoltu Z 5, ja canona IS S2, pujcovali jsme si navzajem a fotili stejne veci na stejne casy s dlouhym zoomem a vysledky byly srovnatelne) a ze zrcadlovek ma stabilisaci na chipu snad jenom Minolta Dynax D7, jinak je vzdycky stabilisovany objektiv.
0/0
7.7.2005 14:00

Pavel

Re: Re: Stabilizace
Mam MINOLTA DYNAX 7D a opravdu je stabilizace obrazu unikátně a velmi dobře řešena na čipu. Ono se to totiž prodraží na objektivech. Objektiv se stabilizací je poněkud mimo moji kapsu. Minolta objektivy bez stabilizace ale AF (!!!!, jiné na tom nejedou) jsou poněkud přístupnější. Nehledě na do, že koeficient prodloužení ohniska je proti objektivu na kinofilmové mašince 1.5x. Fotím už 35 let a myslím si, že těch cca. 40 tisíc za ten stabilizátor stojí. Jednak máte objektivy za facku, jednak "až se Tobě třásti bude ruka...." známe to. Jinak pro klid duše všech rejpalů musím uvést, že vážím přes sto kilo a mám stativ, který mne unese rozkročen v pracovní pozici. Jo a k těm objektivům: Když si koupíte nějakou tokinu, nebo něco podobného a navíc v plastu, tak to nenechávejte na slunci a máte vystaráno a pár šušňů.
0/0
7.7.2005 23:38

Pavel Krejčí

...a dost!pokračování
Vážený pane...déle(u mobilů by šlo napsat nekupujte barvné...moc žerou a proud je dnes drahý a ne všude je zásuvka)větší rozlišení je pravděpodobně vždy lepší i když uznávám že tři milióny s Leicou je lepší než čtyři s něčím jiným,akdyž se někdo chová k přístroji jako dobytek(což u automatů je předpoklad že se bude někde stále válet)tak je úplně jedno je-li displej velký či malý a naopak opravdu na větším je okamžitě vidět a daleko lépe je-li snímek alespoň v pohodě... Děkuji za váš čas,myslím že by jste se měl dát spíš na politickou dráhu,tam by jste sklízel daleko větší úspěch přeci jen víc lidí volí než fotí,nebo je to naopak? Mějte se hezky,Pavel Krejčí.
0/0
7.7.2005 12:56

komentator-1

Re: ...a dost!pokračování
nemáte tak úplně pravdu. Např. velikost displeje je u kompaktů opravdu skoro lhostejná, protože zatím je standardní rozlišení kolem 120000 bodů bez ohledu na velikost, takže s větším displejem získáte větší zrno, ale lepší detail nikoli. Pokud je pravdou, s čím fotíte Vy, tak už jste opravdu někde úplně jinde než lidé, jimž je článek určen. Co se týče rozlišení, autor pouze upozorňuje, že honba za počtem megapixelů není jediná správná cesta, protože s třímegem uděláte fotku 10x15 úplně pohodovou (jednoduchý počet víme-li, že digifoto se tiskne s rozlišením 300dpi). Navíc u každého kriteria uvádí jak pro, tak i proti, nevidím tam tedy demagogii nutnou pro vstup do politiky:o)
0/0
7.7.2005 14:20

Qvark

Re: Re: ...a dost!pokračování
Co to tady melete člověče. Víte o čem vůbec píšete ?
Z větším displejem žádné zrno nezískáte, a už vůbec ne větší !
0/0
7.7.2005 14:32

rozhodčí

Re: Re: Re: ...a dost!pokračování
velikost pixelu lamo
0/0
7.7.2005 19:45

Pavel Krejčí

...a dost!
Vážený pane...málokdy mě někdo dostane do varu,neb jsem člověk klidný a vyrovnaný... jenže jsem si dnes,bohužel přečetl vaší úvahu nad digitálními automaty...Fotím hodně let ale jen na amatérské úrovni,digitální technologii jsem přišel na chuť tak před dvěma lety,do té doby jsem prostě jen tvrdil že klasika je klasika...jenže jsem pak poznal Canon 10D a později 20D...to jen aby jste tušil že mám právo(i když se jedná pouze o základní zrcadlovky)reagovat na vaše názory. Připadá mi že jste dealer firmy jenž zaspala dobu a vymlouvá se na spotřebu a poškození či na zbytečné zoomování...pamatuji si jak za bolševika nás ve škole učili že mikrovlná trouba ohřívá sice rychleji ale je to rakovinotvorné a že myčka na nádobí je zbytečná a moc žere proudu a vody... Prosím až příště bude poučovat lidi kteří spíš než na funkčnost se dívají na vzhled,akční cenu a právě na rozlišení,zoom a displej,uváděl skutečná fakta nikoliv doměnku...protože akumulátory už nejsou co bývaly a vydrží několikrát d
0/0
7.7.2005 12:54



Najdete na iDNES.cz