Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Správná ergonomie vám zjednoduší a zpříjemní práci v domácí kanceláři

S počítačem trávíme hodně času. Vyřizujeme poštu, hledáme informace na internetu, když máme myšlenku, „hodíme ji do stroje“. V bytě bychom ale měli umístění počítače a jeho příslušenství věnovat pozornost také z pohledu ergonomického. Některé zásady však neplatí pouze pro počítačový koutek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

....

ůůů

Ja tuhle picovinu dostal jako referat vsichni si vybrali a ja sem to dostal posledni ;-€;-O(Y)

0/0
14.10.2008 11:12

katrena

Klikacka- zárobok na nete

stačí kliknut  a zeregistrovat sa :

[:arrow:] http://bux.to/?=katrena - odporúčam známa klasická a overená !   [;)] http://www.linkgrand.com/?r=71971

 http://www.carclicks.net/index.php?ref=katrena

- veelmi vela klikov nespočetne- no niektoré len po 0.0025 iné zasa 0.O2- 0.04 !!! denne odporúčam !!!

[:ugeek:] http://www.adbux.net (referal- katrena diki [:)] )

0/0
5.2.2008 12:29

Tomáš Neugebauer

Požadavek na vzdálenost očí od obrazovky
Požadavek minimálně 60 cm na vzdálenost očí od monitoru je nadsazený. Legislativa požaduje 40 cm pro dospělé a 50 cm pro školní mládež.
0/0
14.1.2006 19:34

Hujer

Supr článek
Díky, dobře jsem se pobavil! Nejlepší perlou je pasáž o Trinitronech (IMHO dodnes nejlepší volba pro poloprofi grafiku), přehození myši (co takhle se rovnou přeučit na leváka ? :-D), nebo ty bláboly o pracovním stole a výšce monitoru. U nás v práci podle podobných mouder nechali vybavit všechna oddělení a po 10 letech má každá druhá pracovnice problémy s krkem a bolestí v zápěstí. Souhlasím jedině s pár větami o osvětlení a faktem, že sehnat kvalitní PC nábytek je problém. Je nutné totiž oběhnout starožitnosti a koupit ještě poctivý stůl, žádnou dřevotřískovou napodobeninu s vyjížecím nesmyslem pro klávesnici a podobné zvěrstva. Pracuji u PC 25 let 8-12h denně, tak o tom už něco málo vím. Mimochodem jsem dělal několik prací na téma ergonomie práce s PC
0/0
31.12.2005 13:34

Hurvajz

Trinitrony
Nevím, co si mám myslet, když v článku o ergonomii najdu vyjádření: "Pozor na trinitronové obrazovky, u kterých obrazové body tvoří obdélníčky a mají ve třetině podélná vlákna, takže se pro grafickou práci příliš nehodí, nevadí však při práci s textem a tabulkami."  Mám doma starší EIZO 17" s "vlákny ve třetinách", ale co se týká grafiky (rád se šťourám ve fotkách), je to špica! To už by uživatel musel být opravdu hnidopich, aby se s vláknem, co znamená kvalitu neporovnal. Řekl bych, že to je podobné, jako kdyby někdo řekl, že Camembert se nehodí moc k jídlu, protože je přece porostlý plísní.
0/0
29.12.2005 10:19

Ron Jeremy

Re: Trinitrony
Trinitron na stole nesnesu - ona vlákna mě nesmírně rozčilují a i pří prohlížení internetu nebo psaní textu mám po chvíli chuť monitor prohodit oknem. Pro zpracování grafiky, kdy bych se nějaké kompozici s vrstvami snažil vyretušovat trinitronovou čáru, o tom snad raději ani neuvažuji. Trinitron je podivná konstrukce, udivuje mne, že něco takového se mohlo rozšířit. A ano, i má zkušenost je s monitory EIZO (17-21"). Ale hlavně, dnes už bych se vysloužilými CRT technologiemi vůbec nezabýval. I na profesionální zpracování grafiky jsou dnes vhodnější LCD.
0/0
31.12.2005 13:14

oldboy

Re: Re: Trinitrony
tvé stupidní postřehy obhajuje jen tvá blbost
0/0
1.1.2006 18:21

misa

Trinitron
Je fakt ze po precteni vety o nevhodnosti Trinitronu pro grafickou praci jsem se zasmal jako uz dlouho ne. Lepsi vtip bych nevymyslel :-)
0/0
29.12.2005 9:24

LT

a za tohle mu plati???
Dnes uz muze na web psat opravdu kazdy... Autor clanku by se mel vice zamerit na praxi...nebot jeho teorie se s ni mnohdy nezdrave rozchazi...;)
0/0
28.12.2005 20:26

FrK

Re: a za tohle mu plati???
Clanek by byl dobry tak jako referat na stredni skole. Ale jednicku bych za nej asi nedal.
0/0
29.12.2005 0:24

pp

Sony F520 pro sekretářku :-)
Pozor na trinitronové obrazovky, u kterých obrazové body tvoří obdélníčky a mají ve třetině podélná vlákna, takže se pro grafickou práci příliš nehodí, nevadí však při práci s textem a tabulkami. Autor je evidentně veselá kopa. F-ková řada byla jistě určena jen pro nenáročné uživatele pracující ve Wordu nebo Excelu... :-) Mno ale už je to stejně jedno - trinitron je mrtvev, Sony vyrábí již jen lcd monitory...
0/0
28.12.2005 17:29

Kenneth 706

Opravdu chytrá rada
Myš na pravé straně je totální nesmysl! (pokud nejste leváci) Ale za zkoušku to fakt stojí! . Nabízím podobně chytré nápady: zkuste obrátit klávesnici klávesami ke stolu nebo monitor displejem ke zdi!
0/0
28.12.2005 14:35

Pedro

Básníci
Důležité je vše si rozdělit do sektorů A1až B6....
A nezapomeňte na místo pro hrnek s kávou....
0/0
28.12.2005 14:14

muzulmán

Re: Básníci
, ...a pro velikou vokurku pod stolem
0/0
30.12.2005 0:32

pavelthelong

rady a porady
clanek je celkem slusne napsany, bohuzel v kompilaci jsou i nesmysly viz :"Klekačka už není u nás tak často využívaná, avšak pro správné držení těla je velice vhodná"-coz je z hlediska spravneho sezeni naprosta blbost....jinak SRN ma na pocitacova pracoviste normu DIN, tam je vsechno, co clovek vedet ma.....jinak docela dobre je zpracovana pasaz o osvetleni... :-)
0/0
28.12.2005 10:58

Ernie

Re: rady a porady
Hlavně ten poslední odstavec "Podíváme se z okna, po místnosti, protáhneme se, několikrát se hluboce nadechneme. " To jsem udělal po přečtení člátku a pomohlo to.
0/0
28.12.2005 11:33

Lord Mystic

Re: Re: rady a porady
Tak tohle mi přijde jako nejvtipnější komentář co jsem kdy viděl!
0/0
28.12.2005 15:35

Tomáš Neugebauer

Re: rady a porady
I u nás máme na to normu - ČSN EN ISO 9241-5:1999 Ergonomické požadavky na kancelářské práce se zobrazovacími terminály - Část 5: Požadavky na uspořádání pracovního místa a na pracovní polohu (třídící znak 83 3582). Jedná se o převzatou mezinárodní normu.
0/0
14.1.2006 19:44

podParouBack

dotaz
už asi rok se pokouším sehnat stůl na PC, potřebuji totiž tmavší dřevo, případně i lamino a prostor pro dva compy. Je to prakticky nemožné. Už jsem se zaradoval, že Ikea cosi takového na netu měla, ale za týden to zmizelo a už se ten stůl neobjevil (v SRN ho třeba ale běžně mají) Asi mě z toho klepne. Na netu nic, buď vše světlé, nebo malé, nebo tam nenarvu zmiňované 2 PC, musel bych to dát na stůl a to je doma moc hezké.  Nemáte někdo tip na truhláře nebo firmu, která má cosi jako klasické psací stoly se zabudovanými kontajnery po obou stranách? Já jednu objevil, ale cena je asi tak 150 tisíc, protože je to ušlechtilé dřevo či co...
0/0
28.12.2005 10:32

Honza

Re: dotaz
Nejlepší je koupit jen pracovní desku (třeba v Hornbachu), k tomu přkoupit kontejnery a je to v pohodě
0/0
28.12.2005 11:44

CCblue

Re: dotaz
Počítačových stolků už můj brácha (truhlář) dělal spoustu, samozřejmě na míru, z materiálu podle výběru zákazníka. Pokud je to v Praze nebo v okolí napiš na martinsvab@quick.cz
0/0
28.12.2005 14:02

zapvit

Myš vlevo!???
Co to je za hovadinu mít myš vlevo maximálně tak pro leváka, ale ještš jsem neviděl nikoho NO Děs!
0/0
28.12.2005 10:30

Eva

Re: Myš vlevo!???
Možná se ti to zdá jako hovadina, ale pro někoho je to dobrá rada.  Já jsem pravák, zadávám do PC kupu čísel a mívala jsem myš samozřejmě na pravé straně. Jenže jsem začala mít pravačku zničenou, namoženou, bolavou, chytaly mě křeče atd.  Tak jsem se holt přeučila na myš na levé straně - byla to teda síla, ale podařilo se. Dnes je mi jedno, kterou rukou ovládám myšku, obě ruce už mám stejně šikovné. Dnes mám tedy rovnoměrně rozloženou zátěž na ruce: Obě ruce zadávají text (každá půlku písmenek), pravá ovládá numerickou klávesnici, levá myš. A problémy s pravačkou už nemám   Ještě je (teoreticky) jedno řešení pro podobně postižené - sehnat si klávesnici s numerickou částí na levé straně. Svého času jsem to dost sháněla a zjistila jsem, že ve světě to pár výrobců dělá, ale k nám to myslím nikdo nedováží.
0/0
28.12.2005 10:40

Luka

Re: Re: Myš vlevo!???
Evičko, hučák!! Dostala jsi mě!!
"Dnes je mi jedno, kterou rukou ovládám myšku, obě ruce už mám stejně šikovné"
0/0
28.12.2005 14:22

EROTIC

Re: Re: Myš vlevo!???
Levačkou jako od cizího .....
0/0
28.12.2005 21:36

DoG

Re: Re: Myš vlevo!???

ano. mys nalavo je lepsia aj pre pravakov! lavaci ovladaju PC rychlejsie. je to luxusne, vyskusajte si to.

0/0
2.4.2008 1:08

.....

Re: Myš vlevo!???
No byl to děs zezačátku, ale zvykl jsem si a to jsem zaručenej pravák. V práci myš vlevo, doma vpravo. A pravá ruka v lokti přestala bolet:) Takže...hovadina to není i když jseš pravák (mimochodem, zvykneš si i na provaz)
0/0
28.12.2005 10:59

xx

Re: Re: Myš vlevo!???
hmm muzu vyzkouset trpim velkymi bolestmi hlavy vcetne prave ruky ktera je rano mrtva. Trpim s tim vic nez uz rok takze jsem ochoten vyzkouset vsechno. Prehodil jsem si  to i v PC doufam ze me to pomuze zatim me to moc nejde
0/0
28.12.2005 14:05

pavelthelong

Re: Re: Re: Myš vlevo!???
blbost- problem je v krcni pateri-tzv. cervicocapitalni syndrom-navstiv neurologa nebo specialistu v oboru rehabilitace-nebo muze byt taky problem v kratkozrakosti-pak je hlava moc dopredu a zase je pretezovana krcni pater- :-)))
0/0
28.12.2005 21:50

Eva

Re: Re: Re: Re: Myš vlevo!???
Souhlas s předchozím příspěvkem! Myš vlevo ti pomůže, pokud tě bolí "jen" pravá ruka od zápěstí k lokti. Ale pokud trpíš trvale i bolestmi hlavy, tak to chce větší změnu (léčbu). Za doktorem určitě běž, jinak laicky doporučuju změnit  způsob sezení  - třeba ta klekačka je fakt ideální (zpočátku trochu nezvyk, ale dá se zvyknout), dobré je i sezení na rehabilitačním balonu -pozor na správnou velikost!!! a u balonu je taky trošku problém s velikostí - v malé kanceláři zabere moc místa ;-) Nebo si pořiď aspoň pořádnou ergonomickou kanc.židli...
0/0
29.12.2005 20:00

pavelthelong

Re: Re: Re: Re: Re: Myš vlevo!???
hm, pozor na ty klekacky a balony, je dostatek dukazu, ze v zasade vubec nefunguji :-(
0/0
30.12.2005 11:47

Tomáš Neugebauer

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Myš vlevo!???
Klekačka i balon jsou vhodné jako forma doplňkového sezení, tedy pokud je sezení na nich střídáno se sezením na židli. Pro trvalé sezení (8 hodin denně nejsou vhodné).
0/0
14.1.2006 19:22

admxx

Re: Myš vlevo!???
znam par lidi kteri jsou pravaci ale mys drzi v leve ruce
0/0
28.12.2005 14:13

svjb

Trinitron
Teda nejlepší mi přijde ta hláška, že Trinitron se nehodí pro grafickou práci...
0/0
28.12.2005 10:05

Kelety

Sufle na klavesnici...
... je pekne nahouby aspon to co je nakreslene na tom planku, zavani to akorat zadelavkou na syndrom karpalniho tunelu - ruce pri praci musi lezet na stole jinak ho po delsi a dlouhodobejsi praci na komplu mate jak vysitej...
0/0
28.12.2005 9:18

Eva

Re: Sufle na klavesnici...
Jojo, 100% souhlas! Ruce by měly ležet na stole až po lokty, jinak jsou (dlouhodobě) příliš namáhané svaly na rukou, začne bolet krční páteř, ramena... Můj názor je, že výsuvná plocha pro klávesnici pod pracovní deskou stolu se hodí na občasné zadání nějakých údajů, ale pro skutečně dlouhodobou práci s klávesnicí je to naprosto nedostatečné!!!
0/0
28.12.2005 10:43

pavelthelong

Re: Re: Sufle na klavesnici...
existuje americka studie o "SSI=syndromu pretizeni predlokti" pri pocitacove praci (nekolik prispevku vyse priznaky tohoto onemocneni zminuji samy 2 postizene). Z hlediska spravneho drzeni tela u pocitace je zasuvka pro klavesnici NESMYSL a da se tolerovat poze pro PRILEZITOStNOU praci s PC !!
0/0
28.12.2005 11:50

ddt

Re: Re: Re: Sufle na klavesnici...
ja bych to tak generalne nepsal - udelal jsem si sam pocitacovy stolek se suplikem na klavesnici - kdyz ten suplik vysunu, tak na nej muzu s klidem dat i ty lokte, coz je vyborna kombinace. jinak souhlas - klasicke stolky pro PC jsou absolutne neergonomicke...
0/0
29.12.2005 10:15

Tomáš Neugebauer

Re: Re: Sufle na klavesnici...
Výsuvná deska pod stolem je náhradou za sníženou část desky stolu, která umožňuje umístit klávesnici do vhodné vertikální polohy.  Výška stolu bývá 70 cm až 74 cm. Klávesnice by měla být ve výšce 65 cm až 68 cm (v úrovni pupeční jamky), aby paže při práci na ní svíraly v lokni pravý úhel, případně úhel 75 až 90 stupňů.
0/0
14.1.2006 20:00

Tomáš Neugebauer

Re: Sufle na klavesnici...
Syndrom karpálního tunelu vzniká právě v důsledku tlaku něčeho na zápěstí. Tedy nejlepší je zápěstí o nic neopírat (využití hmatové metody nebo tzv. pohyblivých opěrek). Pokud jsou paže vhodně podepřeny do poloviny předloktí, jak je znázorněno na obrázku je to z důvodu ochrany před syndromem karpálního tunelu dostatečné. Přesto je však při dlouhodobějším psaní nutné občas paže včetně zápěstí uvolnit.
0/0
14.1.2006 19:51

jajaja00

např.: Základními rozměry PC koutku jsou rozměry sedáku židle a pracovní plochy.
No to snad sakra ne ! To je ale technet.
0/0
28.12.2005 9:18

Tomáš Neugebauer

Re: např.: Základními rozměry PC koutku jsou rozměry sedáku židle a pracovní plochy.
Tady měl autor na mysli asi něco jiného, než co napsal, neboť rozměry sedáku židle jsou cca 40 cm x 40 cm až 45 cm a pracovní plochy obvykle 70 cm x 140 cm až 150 cm, případně 70 cm x 70 cm. Tedy vychází 1,23 metru čtverečního.
ČSN 73 5305 z dubna 2005, která se vztahuje i na domácí pracovny, uvádí minimální plochu 5 metrů čtverečních.
0/0
15.1.2006 19:26

emanuel

A co květiny?
Jaké vhodné květiny je dobré mít u počítače?
0/0
28.12.2005 8:54

xx

Re: A co květiny?
¨zkus CANABIS
0/0
28.12.2005 14:08

Tomáš Neugebauer

Re: A co květiny?
Doporučit lze květiny s velkou zelenou listovou plochou. Prospívá to zraku a zvlhčuje to ovzduší, což je též při práci s počítačem dosti důležité.
0/0
14.1.2006 19:27

Tomáš Neugebauer

Re: A co květiny?
Které pokojové květiny jsou vhodné včetně zdůvodnění proč naleznete v publikaci "Profesionálem v administrativě".
0/0
15.1.2006 21:28

Ernie

neměli bychom se opírat o zadní část monitoru ani za ním sedět
.... neměli bychom se opírat o zadní část monitoru ani za ním sedět. To já si pustím kompl,sednu si za monitir a dívám se skrz ty mřížky dovnitř.
Emil Brož když psal tento článek, tak byl asi pěkně zhulenej!!!
0/0
28.12.2005 8:24

Aleale

Re: neměli bychom se opírat o zadní část monitoru ani za ním sedět
Byl jsi nekdy v pocitacove ucebne nebo treba ve vetsi kancelari pro vice lidi?
0/0
28.12.2005 8:51

Ernie

Re: Re: neměli bychom se opírat o zadní část monitoru ani za ním sedět
Pokud  si přečteš nadpis článku, tak se jedná o domácnost a ne počítačovou učebnu.
0/0
28.12.2005 9:00

Kely

Re: neměli bychom se opírat o zadní část monitoru ani za ním sedět
0/0
28.12.2005 16:31



Najdete na iDNES.cz