- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Co je to zase za lži, nejdelší podvodní kabel jsem vytlačil dnes ráno JÁ. A stálo mě to jen včerejší oběd
Dobry den,
prosim o vysvetleni, k cemu jsou na trasach VN a VVN vzdy na hornim lanu navleceny barevne (vetsinou cervene) balony ???
Kvuli vrtulnikum, ptakum ???
omlovam se za trochu off topic :)
Porad se mluvi o ztratach, ale jake ty ztraty, rekneme na 100 km, vlastne jsou? Ma nekdo odhad?
To se takhle nedá jednoduše plácnout. Statisticky se v naší energetické síti ztrácí 8-10% výkonu. Toto číslo je závislé na okamžitém zatížení sítě. Některé ztráty jsou zřejmé a mají trvalý charakter. Jsou to většinou svodové a kapacitní ztráty na vedeních. Stejně tak i magnetizační ztráty v transformátorech. Některé ztráty jsou přímo závislé na zatížení sítě. To jsou ztráty způsobené činným odporem vodičů a jejich ohřevem. Energetická ztráta na vodiči je přímo úměrná jeho odporu a druhé mocnině protékajícího proudu. Na vedení VVN o délce několika set km s činným odporem vedení řádově jednotek Ohmů, tak při zatížení 1000A, vzniká ztráta až několik MW.
Tyristory se používají nejen jako usměrňovač, ale jako usměrňovač na jedné straně vedení a jako střídač na druhé straně. Jaké tyristory jsou vůbec použity? Normální, GTO či GCT....
A navic neni ani tak problem je zapnout, jako rozepnout.
Může mi prosím někdo vysvětlit jaké že to nepříjatelné ztráty energie se dějí v přenosu AC proudu oproti DC proudu ? Určitě to totiž bude hodně zajímat nejenom ČEPS, protože v ČR se přenáší elektřina taktéž na stovky km.
Nebude to spíše tak, že když se použije DC proud, tak ušetřím 1/3 za měď (nebo z čeho ten kabel je) v kabelu oproti třífázovému AC proudu ? Na 270 km to hodí docela slušný peníz.
btw. Tyristor nemá ventil, tyristor má řídící elektrodu, angl. Gate.
zařízení z tyristorů se nazývá v terminoligii a překladu Simensu ventil
Podobnou technologii, ale pro rizeni motoru v tezebnem zavode Krivoj Rog pouzivala CKD uz pred ctvrt stoletim. A spinani tyristoru pomoci optiky byla nutnost z uplne jineho duvodu. Obrovske elektricke pole bylo natolik silne, ze bez optiky se tyristory zapinaly vesele samy. K chlazeni tyristoru se pouzival olej kterym mel vedle vlastni chladici halu.
odstavec nad slovníčkem je popis k úvodnímu obrázku, na fotografii v závěru textu jsou usměrňovací ventily (termín Simemsu)řízené laserem