Diskuze

Závod o první družici Američané prohráli. Nepomohl ani Walt Disney

Sovětský svaz i USA už v roce 1950 mají rakety, a teď soupeří, kdo jako první vypustí umělou družici. Ve hře je kromě prestiže také vojenská převaha. Zatímco Rusové pokračují ve vývoji, Američané se nemohou dohodnout, komu vesmírný program svěří.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Tomas

10. 8. 2007 8:12
vyvazeny dokument

Dobre natoceny dokument , nielen o technike ,ale aj o politike, medziludskych vztahoch .. a tak .

R^

0 0
možnosti

chandler

9. 8. 2007 9:37
chyba

v zdejsim clanku je takova drobna chybicka, Werner von Braun nebyl v nacisticke armade, byl to stumbanfuhrer zbrani SS... a zadne bojove slozky, proste normalni esesak, ktery vybiral osobne vezne pro otrockou praci v penemunde a v tovarnach na V2.

Byl bych rad kdyz uz neco pisete abyste neheroizovali valecne zlocince a neopomijeli fakt ze kdyby amerika tak zoufale nepotrebovala nekoho kdo by jejich kosmicky program vedl, mel byt Werner von Braun obesen jako ostatni naciste po druhe svetove valce. Takze priste prosim vecne a spravne, bez demonizovani a heroizovani. Diky.

0 0
možnosti
PKT

Pavel Kasík - Technet.cz

9. 8. 2007 10:10
Re: chyba

O přesnějším zařazení W.Von Brauna se můžete dočíst v prvním díle seriálu, případně v poskytnutých odkazech.

0 0
možnosti
BVČ

bývalý volič ČSSD

8. 8. 2007 17:49
Jako populárně-vědecký film to jde,

pro mne tam je málo technických detailů. Sputnik má asi na věky další nezmíněné prvenství: jeho elektronické vybavení bylo elektronkové, veškerá ostatní lidmi vypuštěná kosmická tělesa měla elektroniku polovodičovou (Explorer - tranzistory). Zajímavý mohl být i příběh angl. profesora J.B.Lowela a jeho radioteleskopu (průměr zrcadla 50 metrů), kterému došly peníze na pokračování stavby a už už se nad ním vznášela hrozba vězení pro dlužníky. Na nedokončeném teleskopu však zachytil signály Sputniku a rázem bylo vše jinak: sláva, peníze na dostavbu... Škoda, že ani ve Vikipedii se o tom nepíše...

0 0
možnosti
PKT

Pavel Kasík - Technet.cz

9. 8. 2007 10:08
Re: Jako populárně-vědecký film to jde,

Díky za zajímavé informace! Co se píše ve Wikipedii, to záleží i na vás:-) Takže příběh můžete přidat, on už ho někdo dopiluje.

0 0
možnosti

intercooler

7. 8. 2007 22:43
Zklamání

Trochu mě ten pořad zklamal, zejména tedy to, že to je takový ten typ "hraného dokumentu". Jestli jsem  se dobře díval, tak ačkoli zcela jistě existují opravdové záběry Von Brauna, tak v dokumentu (asi aby nebylo vidět, jak jsou si nepodobní), se zatím nic neobjevilo. Jinak nic nového, takový dokument pro široké masy. Čekal jsem nějaké nové archivní záběry, zejména ze sovětských archivů, ale kde nic, tu nic.:-P

0 0
možnosti
PKT

Pavel Kasík - Technet.cz

8. 8. 2007 0:02
dokument

Souhlasím, že dokument mohl mnohem více využít materiálů z archivu. Na druhou stranu si myslím, že přístupnou formou vypráví příběh, tedy není jen přehledem technologických vynálezů. Někdy je ta snaha najít příběh až trochu umělá, ale dokument je myslím dobrý a technicky přesný, co jsem mohl zatím posoudit.

Pro zájemce odkazuji na externí dokumenty, obvykle na stránkách NASA, kde mohou náročnější čtenáři najít detailnější informace.

0 0
možnosti

agent000

7. 8. 2007 17:59
Nové závody

nevěšte hlavu další kosmické závody se již chystají, jelikož Čína by se mohla stát novým konkurentem pro USA stejně jako Indie nebo Japonsko, takže bychom mohli za 10-20 let těžit suroviny na měsíci za babku:-)

0 0
možnosti
G

gumidos

7. 8. 2007 11:13
Nepomohl

ani Walt Disney. To jako že by do vesmíru poslali kačera Donalda? Nebo nedejbože Strýčka Skrblíka? Úplnej gól by byl ten jeho poblázněnej pilot, co se vším praštil o zem. R^

0 0
možnosti
ZW

cassul

7. 8. 2007 13:34
Re: Nepomohl

Walt Disney vyráběl pro Von Brauna animované filmy, vysvětlující principy raketového pohonu atd., v textu je na to odkaz na YouTube. Zkrátka nikdo jiný v té době moc kreslené filmy neuměl a jinak se to udělat v té době nedalo. Čili spojení s Disneyho studii byla naprosto logické. Pokud vím, u nás se taky dělaly animované filmy pro civilní obranu o ochraně před radiací a podobné věci ve studiu Jiřího Trnky, nebo jak se to oficiálně jmenovalo... Zkrátka to tam uměli...

0 0
možnosti

komaar

7. 8. 2007 10:19
Lajka

Lajka je rasa, pes se jmenoval Limoncik (citronek). (doufam, ze si to pamatuju dobre, ve skole nas to ucili stejne spatne, jak je to tady)

0 0
možnosti
PKT

Pavel Kasík - Technet.cz

7. 8. 2007 10:33
Re: Lajka

Jméno "Lajka" uvádí americké i Ruské zdroje. Původně se jmenovala jinak, před startem ji údajně přejmenovali , přesně, jak říkáte, podle její rasy (původně se prý jmenovala Kudryavka).

0 0
možnosti
WD

wildge

7. 8. 2007 10:10
Von Braun

Von Braun byla obrovska persona a skvely odbornik. Kdyby ale nebyl, Americani by si sveho Von Brauna nasli.

0 0
možnosti
S

cc

8. 8. 2007 9:19
Re: Von Braun

To jako, ze si vybiral lidi na otrockou praci a 20000 jich u toho programu zemrelo?

0 0
možnosti

jan

7. 8. 2007 10:04
bludy

cituji: "Spojené státy americké v roce 1945 světu ukázaly, jak ničivou zbraní atomová bomba je. O osm let později i druhá velmoc, Sovětský svaz, úspěšně testují jadernou pumu." To si jako myslíte, že CCCP mělo atomovku až v roce 1953? Tak nevím zda je chyba na Technetu nebo v pořadu BBC, ale každopádně je to nesmysl. CCCP otestoval svoji atomovou bombu v roce 1949.

0 0
možnosti
PKT

Pavel Kasík - Technet.cz

7. 8. 2007 10:26
opraveno

Máte pravdu, pomíchal jsem pojmy "atomová bomba" a "vodíková bomba", již jsem dotyčný odstavec opravil. Děkuji Vám za pozorné čtení.

0 0
možnosti

Karel

7. 8. 2007 7:52
mír vesmíru nepřeje

Kdyby nebylo studené války, tak by jsme ještě nevyslali do vesmíru ani družici.

Nikdo jiný než armáda nikdy neměl takové prostředky, aby mohl financovat vesmírný výzkum. (který je jen vedlejším produktem cíle dopravit atomovou bombu na jiný kontinent). Stačí se jen kouknout, co se děje s vesmírným výzkumem po konci studené války.

0 0
možnosti