Diskuze
Odtajněno: neviditelný bombardér se zřítil kvůli vlhkosti
Děkujeme za pochopení.
Lory
Špatnej tah
Tah jednoho motoru je 85,5kN nikoliv 77, coz je docela velky rozdil
Roman
létající křídlo
tuhle nehodu bych určitě nadával za vinu pilotovi. Kdysi jsem četl článek o tomhle letadle,kde se psalo, že jeho "neviditelnost" je zaplacená tím, že letadlo se v podstatě nedá ručně pilotovat. Pilot sice jakoby letadlo pilotuje, ale ve skutečnosti elektronika každou sekundu provádí tisíce operací přímo korigující let. Bez elektroniky by se letadlo okamžitě zřítilo. Takže je jasné, že pokud elektronika měla chybné údaje z čidla, bylo letadlo odsouzeno k pádu. Zajímavější ovšem je, že selhaly kontrolní mechanizmy a to bude asi největší důvod k zamyšlení pro US.
K>
Re: létající křídlo
A ja bych rekl, ze sis popletl F-117 a B-2. F -117 je taky neviditelny bombarder, a jeho tvary maji daleko k idealu aerodynamiky. A u neho je opravdu k letu treba pocitac. Naproti tomu B-2 ma krasne aerodynamicke tvary a piloti se vyjadruji, ze se snadno pilotuje: "...very pleasant ride and easy to fly." http://www.vectorsite.net/avb2.html
Paffka
dotaz
vidim to jenom ja, nebo tam neco ulitne z toho letadla presne ve chvili, kdy se zvedne (3. pohled kolem 2min)??
Marek Staněk
Re: dotaz
To se ti jen zdá, je to "viditelný" vzduch nad křídlem. V okamžiku přitažení totiž dojde nad profilem k prudkému poklesu tlaku a vysrážení vzdušné vlhkosti, a vzniklá pára je "samozřejmě" vidět. Sedni si někdy v dopraváku nad centroplán a sleduj, co se bude během startu dít. Stejný efekt je pěkně vidět i v nedávno vyšlé Tajemné záři nad Pacifikem; hlavně v záběrech manévrujících F14 při boji se Zery, a ve scénách na letové palubě v nasávacích otvorech A6ek a A7ek (i když v některých je to pára od katapultů).
Marek Staněk
Asi nikdo neumíte anglicky, protože ...
... v audiu prvního videa je všechno vysvětleno. V důsledku vlhkého čidla byla hlášena chybná rychlost (o 30 uzlům takže nos zvedli ve 122ti uzlech namísto 150ti), a došlo k přetažení a ztrátě vztlaku. Jednalo se jednoznačně o chybu pilota, protože palubní systémy už v průběhu pojíždění na start hlásily chybné hodnoty a indikovaly nutnost provést rekalibraci před startem, což piloti neudělali. Poslední věta zní "následky tohoto rozhodnutí posuďte sami".
Ghost
Re: Asi nikdo neumíte anglicky, protože ...
Ono to bylo trošku jinak: Diagnostika před startem hlásila nutnost rekalibrace (hodnota ze 3 čidel byla zkreslená kvůli vlhkosti), posádka kalibraci provedla, čímž se zkreslené hodnoty dostaly do systému.
Zapnuté vyhřívání během startu odstranilo ze systému vlhkost, takže čidla začala ukazovat správně (postupné odpařování má nejspíš za následek to šest sekund trvající varování během startu, které posléze samo zmizelo, takže piloti pokračovali ve vzletu). Pokud to chápu správně, tak v tuhle chvíli už ta špatně kalibrovaná čidla "přehlasovala" ta správná a počítač se řídil podle nich -> havárie.
http://www.acc.af.mil/shared/media/document/AFD-080605-054.pdf
Agent
A co vina pilota
Čidlo, nečidlo - tady bych dal hodně velkou část viny pilotovi, prostě to zvedl moc brzy a moc prudce a ztratil rychlost (což podle srovnávacího manévru velice brzy pochopil). Prázdné letadlo by to možná zvládlo, ale takhle...
Stačí si porovnat start 1. a 2. letounu.
ESO
Re: A co vina pilota
Je jasne videt, ze se to druhe zvedlo o dost driv. Je otazkou proc, jestli chybou pilota nebo nejakou technickou. Bud spatne udaje podle kterych to zveda pilot a nebo automatika.
Hail Eris
skvělá kamera!
jestli má americké letectvo stejně dobré piloty jako kameramany, nesváděl bych to na čidlo
Agent
Re: skvělá kamera!
Zdálo by se, že tu havárii všichni čekali - tolik kameramanů na jeden start letadla :-)
Dušan
Přetažení
Ty bylo jednoznačně přetažený, ztráta rychlosti a následný pád po křídle
MychalB
a inteligentní čtenář
si zajisté sám zjistí, co je čidlo PTU, k čemu vlastně je a na co má vliv, když se podělá...
že, pane Jančare
Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu
Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...
Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti
Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B
Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...
Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím
Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví
Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...
Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky
Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...
Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek
Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...
POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra
Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...
Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl
Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.