Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dnes poprvé vyjela nová tramvaj pro Prahu. Má šestery dveře, šestnáct motorů a GPS

Nová tramvaj pro Prahu byla právě představena v Plzni. Honosí se globálním názvem ForCity 15T. Tramvaj bude tvořit tvář hlavního města 21. století vedle modernizovaných vozů a nepopulárních "poršetek".

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

VojtaJ

Ještě něco

Jo, a pokud někdo cítí potřebu promenádovat se po plné tramvaji s batohem sem a tam (jak to z některých příspěvků vyplývá), tak je s prominutím vůl a je krajně neohleduplný. Tuplem, když ten batoh má ještě na zádech. Já si obvykle stoupnu s báglem někam do koutka a tam stojim, nejvýš se uhybám. Mimochodem, s batohem a kytarou jsem se v MHD nacestoval dost a dost, tak že vím, jak to chodí.

0/0
26.3.2009 10:32

VojtaJ

Pro ty, co nadávaj

Praha má velmi náročnou tram. síť, která má v Evropě unikátní parametry. Prudké oblouky, strmá stoupání, úzké uličky a pod. Prakticky žádná tramvaj západní produkce se sem nehodí! Většina by jich dopadla podobně, jak T14 Porshe. Prostě nejsou stavěný do Pražských podmínek. Většina by třeba právě nevyjela některá stoupání, nebo neprojela některé oblouky, nebo ničila koleje.

T15 byla naproti tomu stavěná přesně podle požadavků IDS, které byly: 100% nízkopodlažní, 100%hnaná, otočné všechny podvozky a obsaditelnost jako 2 vozy T3. Požadavky, který byly pro většinu firem nesplnitelné a Škodovka se vytáhla, že to dokázala skloubit. Postavila unikátní vozidlo, které nemá v Evropě obdoby (bez jakéhokoliv nadržování Škodovce, tohle je fakt pravda.) Ty úzké průchody kloubem jsou holt daň za otočný a hnaný podvozek. Jinak je zjímavý, že u autobusů nikdo na dvojsedačky nenadeává a při tom Karosa - Renault jsou při návalu horší, než skoro cokoli jiného. Těším se, až bude T15 v Praze jedit.

0/0
26.3.2009 9:39

michal

Skoro k ničemu

Tak jak se na to dívám, takhle tramvaj bude zase ´super´ - skoro jako ta Škoda Porsche. Tím kloubovitým prostorem se nedá skoro projít, natož aby se tam dva lidi vyhnuli (dle té fotky). A který hňup vymyslel a stále uplatňuje ty zahnuté tyče???? Vždyť se  za to nejde držet, respektive jeden člověk to dokáže, ale když je tramvaj plná a potřebují se držet 3 tak to nejde. A to nemluvím vůbec o situaci, kdy někdo nemá to štěstí být vysoký - pak totiž nejen, že horní spojná tyč je moc vysoko, ale ještě je rafinovaně zahnutá směrem od cestujícího..... to aby si děti nebo starší nosili kotvičku s lanem nebo cepín. Vnější design je mi fuk, hlavní je funkčnost. To, že je nízkopodlažní je možná jediná výhoda. 

0/0
21.3.2009 10:45

nitram.s

Pěkná tramvaj

Hned bych se svedl takovou pěknou tramvají - teda na venek, ale funkčnost se uvidí až časem.Škoda že nebydlím v Praze :-( Bude na jiných říct jaká je !

0/0
21.3.2009 10:14

vtobola

hm

jako líbí se mi ale jak znám škodovky tak bude chcípat v každé zatáčce stejně jako astra. budou stím problémy :-)

dávám přednost vario LF3/2 která sice nemá na 100% nizkopodlažnost ale 90% stačí :-) a má pěkně výkoné motory a je spolehlivá narozdíl od škodovek

0/0
23.1.2009 18:57

Pamětník

Skvělý kousek.

Je to nádhera. Pamatují na doby, kdy řidič tramvaje stál a kolem něj se tlačili cestující. Gratuluji konstruktérům, designéru i výrobci.

0/0
29.9.2008 21:04

bušak

OKNA!!!!!!!!!!!!!!

Dovedu si představit nacpanou tramvaj, venku 30 stupňů, okna zavřená, nebo i otevřená. Vzduch proudí po stropě. To je na kolaps! Bohužel v poslední době jsou takto vymyšlená všechna okna, i v trolejbusech. Jsou to pojízdné sauny. Autor těchto nápadů zajisté nejezdí v takové tramvaji do práce a zpět, ale nějakým bavorákem. Sedadla z umělé hmoty jsou zase v přechodném období , kdy se netopí,studená. Ale má dva monitory, to také,;-( aby řidič viděl jak cestující kolabují.Zvenku vypadá hezky.;-)

0/0
29.9.2008 17:57

olo

Proč je nízkopodlažní?

Už takhle je v každý tramvaji 70% neplatících důchodců, do týhle nás už ta banda bezohledná vůbec nepustí ;-€

0/0
24.9.2008 10:50

czechian

Re: Proč je nízkopodlažní?

Tak lepší, když tam nalezou za pár vteřin, než když se do T3 o holi sápají minutu. R^

0/0
24.9.2008 12:48

smrk

Re: Proč je nízkopodlažní?

vsak neboj, taky na tebe jednou dojde, taky budes jednou duchodce ...

0/0
19.3.2009 13:59

aldik7

luxus

hmm to asi praha nezasloží takovou extra tramvaj ;-D .. akorát ty sedadla mi nepřipadaj moc pohodlné .. vypadají tvrdě :-/

0/0
24.9.2008 7:13

zahradahabr

Proč není v článku uvedena váha soupravy

Souprava porše je prý na stav pražských koleje příliš těžká a proto může jezdit jen na některých linkách. 8-o Bylo by vhodné aby autor doplnil srovnání vah těchto souprav.R^

0/0
23.9.2008 22:51

Zlý Soused

Re: Proč není v článku uvedena váha soupravy

Nejde tak úplně o hmotnost. Důležitá je hmotnost připadající na jeden podvozek a taky konstrukce podvozků. Škoda 14t(Porche) má při stejné délce podvozky jen 3 a navíc neotočné. To má za následek mnohem větší nápravové tlaky a opotřebení kolejnic. Tato nová tramvaj 15t má podvozky 4, navíc všechny otočné a hnané. To umožňuje daleko plynulejší průjezd zatáčkou a menší opotřebení kolejí. Navíc nabízí 100% nízkopodlažnost. Tím se jedná o opravdu unikátní a špičkovou tramvaj.

0/0
24.9.2008 9:21

Milovník diskuzí

Podélná sedadla?

pěkná tramvaj, akorát je mně trošku líto, že všichni tak zatracují podélná sedadla VIZ článek, kde je absence těchto sedadel u této tramvaje brána jako plus, a přitom tato sedadla nejsou u porsche šmejdu příšerná proto, že se jedná o podélné sezení ale proto, že tyto sedačky jsou umístěny blíže ke středu a dál od bočních stěn, proto mně vadí, že kvůli tomuto jednomu špatnému použití podélných sedadel (jedinému možnému umístění, které umožńovalo konstrukční řešení tramvaje, kon-ční řešení špatné už jen právě proto, že nadměrně limitovalo uspořádání interiéru, které by se mělo více řídit podle pohodlí cestujících) bude tento typ sezení v pražské tramvajové dopravě už asi navždy zavrhnut, a přitom si myslím, že podélná sedadla poskytují řadu bezesporných výhod, takže si myslím, že by mohla být i v této tramvajové novince, protože 2 jednoduchá sedadla mezi dveřmi nebudou stačit pro invalidní místa a ta určitě budou muset být i na dvojsedačkách na protější straně dveří, a přitom

0/0
23.9.2008 18:31

Milovník diskuzí

Re: Podélná sedadla?-pokračování

dostat se u dvojsedaček k místu u okna bývá pro nemohoucí někdy obtížné, a tak prostě zůsanou sedět v uličce a blokují tak 1 místo, proto si myslím, že kdyby u této tramvaje byla podélná sedadla třeba i s označením pro invalidy (myslím pohyblivé), tak by se těmto lidem usedalo bez jakýchkoliv problému, holt nešťastný porsche šmejd, který nám do myslí vryl i předsudek o podélných sedadlech, ale jinak je dobře, že budeme mít tyto nové tramvaje, není sice nad staré dobré T3, ale přece jenom, i staré dobré T3 zastarává, ikdyž se pořád jedná o skvělou tramvaj, u který mi akorát vadí, že když stojím, tak mám oči nad úrovní horního okraje okna, takže čumím do reklamní stěny-stropu, ale možná, že z toho nekonečného čtení reklam budu jednou děsně chytrej ;-D

0/0
23.9.2008 18:37

Zly_Soused

Pro všechny "odborníky",

kteří mají potřebu se vyjadřovat k něčemu o čem ví prd. V souvislosti s touto tramvají máte tu čest s opravdu špičkovým výrobkem. Tato tramvaj v sobě totiž mimo jiné spojuje technicky protichůdné požadavky na 100% nízkopodlažnost(požadavek na moderní vozidla pro snadnou výměnu cestujících) a otočné, 100% hnané podvozky(vyžadují náročné pražské tratě). U světových výrobců budete je velmi těžko hledat alternativu, která tyto požadavky splní! Výborné je to tím spíš, že to vyrobila česká firma. Bravo Škoda!R^[>-]

0/0
23.9.2008 14:08

xxsawer

To je jako vtip?

To se mi snad zda, tohle ma jako simulovat moderni tramvaj? Tohle spis vypada jako pokus o vymenu nekolika tramvaji ktery jsou uz tak jako tak v dezolatnim stavu za co nejlevnejsi vozitka. Rek bych ze v Praglu korupce kvete jako kytky v kvetnu...

Kdo chce videt jak vypada moderni tramvaj tak se podivejte co jezdi ve Vidni

http://www.youtube.com/watch?v=i6o17dIc3Gs

0/0
23.9.2008 0:48

luko5

Re: To je jako vtip?

No nevím, úzká jako Porsche a ten dezing ze předu horší než u té nové české.

0/0
23.9.2008 13:41

Luo

Re: To je jako vtip?

No co je na ty Vidensky tak nadherny? Kdyz jsem z Prahy odesel, jeste mneli jenom paku na rychlost, a pisek na nasypani pod kola.  Od te doby jsem 50 let jel na tramvaji jenom jednou... v Hong Kongu kde jsou hrdi ze jeste maji 100 lety 'double decker' tramvaje ktery jim jeste dobre  jezdi. Konecne zase v Praze, jsem videl ty T3 ktere jsou docela dobre, az na ty s vycpanyma sedatkama aby tam moly blechy zit. Pak ty porshe jsou uplnej drek, ale co tu vidim, ty nove vypadaji pekne. :-)[>-]

0/0
23.9.2008 13:49

TigerM

Re: To je jako vtip?

...hmm, a jak to chcete provozovat na prazskych tratich? Na Barrandov a do kobylis to nevyjede, v zatackach se to nevytoci...

Zkuste najit nejakou tram, ktera muze v Praze jezdit, ...

0/0
9.11.2008 20:21

VojtaJ

Re: To je jako vtip?

Pravě, že vyjede. Jestli sis to dobře přečet, tak má 16 kol a 16 motorů. Tudíš je 100% hnaná a trakci má více než dostatečnou. A celkem má 720KW = přes 900koní.

0/0
26.3.2009 9:18

Lojza

Cirkus Praha

Kolik druhů tramvají už v Praze v současnosti jezdí?To jako bude mít Praha 15 druhů tramvají?Proč když se začala zavádět Tramvaj Porsche bude zase v brzké době další model uplně jiného vzhledu?!Nikde jinde v Evropě jsem něco podobného nezažil a to jsem byl v mnoha státech![>-](Y)[>-]

0/0
22.9.2008 22:26

Luo

Re: Cirkus Praha

Mozna nektery z nich strci do Metra.;-D

0/0
23.9.2008 13:52

TigerM

Re: Cirkus Praha

Co se tyce novych tram., tak jsou to akorat 14T a 15T od Skody... 14T neni vhodna na vsechny trate, 15T by mela byt lepsi...

Ze starych typu jich moc nezustane, pouze KT8D5.RN2 a nektere T3R.PLF...

Ono vymenit tolik souprav neco stoji, a do 90let se nahrazovali puvodni T3 novymi KT8D5 a T6A5, pote se tu testovali nizkopodlazni RT6N a RT6S (RT6S je skoda, ze jeji vyvoj nebyl dokoncen), pozdeji testy tram z inekonu (tehdy vyrabene ve skode jako Astry) a repase RT6N take nevysly, tak se DP rozhodl opravovat T3 dokud nebude k mani vhodny vuz... proto v Praze jezdi nekolik typu vozu...

Skoda dnes vlastni kompletni dokumentaci k projektum CKD (odkoupenim fy. Pars), vc. projektu tram LT36, LT38...

0/0
9.11.2008 20:33

VojtaJ

Re: Cirkus Praha

Spočti si, kolik toho jezdí v Brně... :-)

0/0
26.3.2009 9:46

Adamek

A taky

T3 rulez... :-P

0/0
22.9.2008 20:52

Adamek

abych nezapomnel

Nejak opomenuli panove inzenyri kdyz uz tam narvali dvojsedacky oddelit je, prijde vyzrana sv*ne a a sedi na dvou.... :-©

0/0
22.9.2008 20:51

pilot

Re: abych nezapomnel

Když tam vleze vyžraná sv*ně, tak ta tramvaj nejspíš praskne. ;-D

0/0
23.9.2008 13:45

Adamek

proc dvousedacky

Jen tak ze zkusenosti.. v praze malokdo prisedne k nekomu, prostor se vyrazne zmensi a nejvic lidi se nejpohodlneji prepravi starickyma vysokopodlaznima... DEMENCE ;-O

0/0
22.9.2008 20:43

xsmudla

je hnusna

a nechapu proc nekoupime hotovy - pro platime v cene i modely, vyvoj a tak podobne. to asi jako by si kazdej stat delal komplet zaoceansky era

0/0
22.9.2008 18:27

x

Re: je hnusna

Halvne zrejme proto, ze parametry tramvojocyh trati se znacne lisi po celem svete - hlavne napeti v troleji a rozchod kol. 

0/0
22.9.2008 18:48

Jay Vandermark

šaliny

V Lódźi (PL) jezdí minimálně 1/2 roku modernější tramvaje a nikdo s tím nemachruje.

0/0
22.9.2008 18:03

xsmudla

Re: šaliny

R^ jenomze mistni drbny nemaji o cem psat tak jim staci kdejaka pitomost aby z toho byla reportazRv

0/0
22.9.2008 18:22

Maker

T3 je příšerná

Taky nechápu proč pořád vychvalujete tramvaje, které jsou 50 let staré. A je to ten nejhorší typ co po Praze jezdí. Horší je snad už jen Porche nebo nízkopodlažní verze T3.

Už jen to, že to jsou dva vozy, které nejdou projít, málo místa, málo sedaček. Jediné plus jsou plastové sedačky, jinak hrůze.

Osobně za nejlepší tramvaje považuji KT8.N2 (částečně nízkopodlažní, optimálně využitý vnitřní prostor, více místa pro cestující, a kožené sedačky taky jdou).

0/0
21.9.2008 10:09

kalifkaca

Re: T3 je příšerná

Jedina nevyhoda T3 je, ze neni nizkopodlazni. Jinak je v ni vic mista nez ve vsech tech ostatnich tramvajich. Vsude ted cpou dvousedacky, na kterych nikdo nechce uhnout tomu dalsimu a casto plno lidi stoji, nez by si sedli a museli zadat jine lidi, aby je kolem sebe pustili. Navic se pak neda prodrat ulickou, i kdyz tam stoji treba jen jeden clovek.

0/0
21.9.2008 21:23

maker

Re: Re: T3 je příšerná

To že je v ní víc místa než v ostatních tramvajích je očividná blbost. Nebo snad jezdíte na nápravách co spojují dva vozy? To je vyložené mrhání místem.

A to, že lidi stojí, když jsou volné místa na dvousedačce je jejich blbost, líná huba holé neštěstí. Naopak v T3 člověk stát musí, protože tam je 5 a půl sedaček, které jsou obsazeny z výchozí stanice.

Prostě tyhle tramvaje patří do muzea nebo na nostalgickou linku. A ta nízkopodlažní verze to už je běs vůbec.

Trávím v tramvaji poměrně hodně času, většinou ten čas využiji na čtení novin, knížky, nebo něco do práce. To má ale podmínku, že musím sedět. V T3 to není možné.

0/0
22.9.2008 12:57

Luo

Re: Re: Re: T3 je příšerná

Radej bys jezdil na ty T2 (?) kde za valky byla jen  lavice na kazdy strane a jinak jsi stal? V Hong Kongu maji 10 lety tramvaje, 2 poschodi, a nikdo jim to nevycita.

0/0
23.9.2008 13:59

Anna

Re: Re: T3 je příšerná ??

Na napravach rozhodne nejezdim....ale vic mista vT3 rozhodne je, neb je vyuzita cela plocha a nejsou tam zadne stupinky nebo plasty, ktere prekryvaji casti podvozku. Myslim ze vice mista nwez napravy zabira spojovaci clanek (harmonika), ktery neni dle meho pohledu ani moc bezbecny....co se tyka designu, tak cim starsi tramvaje, tim vic je nekdo resil s ohledem na uzivatele...coz se o novych tramvaji vubec rict neda - viz. Porsche. Nova T15 ma v interieru taky par velkych nedostatku - napriklad ten zadni paradni salonek apod....nechci to videt v dopravni spicce...no je to proste splacly metro M1...btw. to ma taky velmi nedomysleny interier (o proti ruskym vozum se do kazdeho oddeleni vejde minimalneo 10 lidi mene, nemluve o nepruchodnosti)....atd atd...ja tedy se sezenim v T3 problemy nemam...na polstrech nesedim...:)

0/0
19.11.2008 21:49

Jirka

Re: T3 je příšerná

Kožený sedačky máš leda doma, v KT8.N2 bys je ale hledal marně. :-/

0/0
21.9.2008 21:46

Jarda

hmm

Hmm, asi 10.typ tramvaje, ktera bude po Praze jezdit a listek bude za chvili za 50kc, jelikoz musime preci dorovnat EU, ne?!

0/0
20.9.2008 22:57

Pan Modrý

Měnit T3 za tohle ?!

K čemu nové tramvaje za miliardy korun, když T3 patří k tomu nejlepšímu co vzniklo. Jezdí všude po světě, jsou s nimi spokojeni, jsou jednoduché - čím jednodušší, tím snadnější oprava. Radši bych měl lístek za 15 Kč a vozil se T3 než jezdit "designovým strojem" a platil za jízdu tolik, že se mi vyplatí jet radši autemRv

0/0
20.9.2008 21:07

Maker

Re: Měnit T3 za tohle ?!

Hmm.. tak to můžem jezdit na trakaři. Jednoduché, snadná oprava a lístek by mohl stát 1 korunu :-)

0/0
21.9.2008 10:13

Alpimera

Re: Měnit T3 za tohle ?!

Ty nevíš co máš za levné jízdné. Já bydlím v Norsku a za měsíční jízdenku platím na 1500CZK a cesta z okraje města do centra stojí 37NOK tedy 111CZK..a to tu není nic jako lístek na hodinu a půl jako v Praze, hezky jedna cesta stojí tolik. A pokud jde o to s čím jezdí tak je to na úrovni T3

0/0
22.9.2008 11:45

Luo

Re: Re: Měnit T3 za tohle ?!

No tak se v Norsku krade. Tady na Filipinach to delaji ve velkym, ale ne na ubohych individualech. (BTW ja jsem prez 70 let, tak to mam zadarmo).

0/0
23.9.2008 14:08

tojuska

Re: Měnit T3 za tohle ?!

Přepočítávat ceny bankovním směnným kursem je na pendrek. Řekněte, kolik si měsíčně vyděláte v NOK, aby to porovnání mělo nějaký smysl.

0/0
19.3.2009 13:21

oto

Proč tyhle pokusy?

nebylo by lepší nakoupit tranvaje, jaké jsou ve Vídni nebo v Strasburku? Jsou plně nizkopodlažní, vzhledově vypadají dobře. A netrapí se tam s uzkými průchody na náprávě. Ve vídní jsu tramvaje i nižší. Jsou v provozu spoustu let, provozem otestované, a podle mne budou i levnější.

0/0
20.9.2008 18:13

Jirka

Re: Proč tyhle pokusy?

Když je seženeš levněji než 15T, zákazníci z většiny měst východní Evropy ti urhaj ruce.

0/0
21.9.2008 21:48

Hahaha

Re: Proč tyhle pokusy?

Ty by nevyjely ani do Řep, o Barandovu nemluvě ;-D

0/0
3.10.2008 3:38

pepé

design spíše devadesátkový

to mi na tom trochu vadí, že se netváří ani jako retro, ani jako moderna.

podle vzhledu bych to tipnul ohledně doby vzniku tak na rok  91-92

čemuž ale neodpovídá ryze současná cena

:-/

jinak to jde

0/0
20.9.2008 1:04

x

Re: design spíše devadesátkový

Soucasna cena je dana naklady na vyrobu dnes - tedy i vyrobek vyrabeny klidne 15 let bude stat pdobne - je to dane cenami materialu a lidske prace. 

0/0
20.9.2008 3:23







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.