Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ve Švýcarsku začalo jezdit nejstrmější metro na světě. Bez řidiče

Jezdí bez řidiče a na pneumatikách. Stoupání na trase dosahuje až dvanácti procent. Takové je nové metro v Lausanne, které začalo jezdit tento týden. Byli jsem na místě těsně před dokončením.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

er

gumove pneumatiky

jsou i negumove pneumatiky?

0/0
23.9.2008 22:18

czechian

Re: gumove pneumatiky

Mohou být také třeba kevlarové. R^

0/0
23.9.2008 22:57

ufi

porovnávat ceny je nesmysl

jak už někdo psal, u nás se defacto staví pod zemí i hromada jiných věcí, např. ten kryt. což ve švýcarsku je zase pro změnu pod baráky. prostory metra jsou v reále 2x větší než je vidět. krásně to bylo vidět při povodních při odčerpávání vody, kdy se vyčerpalo víc vody než je oficiální velikost metra.

0/0
23.9.2008 16:48

x

Re: porovnávat ceny je nesmysl

Co se tyce te vody - tak to bylo jednoduche - do metra totiz ze zaplavenych vchodu s vadnyma kabelovyma pruchodkami neustale tekla vody.

A pak bylo jiz zade napsno - toto je "lehke" metro s kapacitou pro mnohem mene lidi nez 30000 kapacita "tezkeho" metra u nas.

0/0
23.9.2008 19:08

jméno

Re: porovnávat ceny je nesmysl

kryty jsou jen v některých stanicích a při výstavbě nových stanic už se nic takového neplánovalo a nestavilo

0/0
24.9.2008 10:45

pavel.61

hmmm

Musim uznat,pekny clanekR^.

0/0
23.9.2008 14:40

pavel

Gumová kola

Nemá souprava gumová kola také proto, že systém guma-beton dosahuje vyšší adheze a tudíž umožnuje zmíněné až 12 procentní stoupání?:-P

0/0
23.9.2008 13:33

x

Re: Gumová kola

no stejne maj jeste ozubene kolecko a pruh v kolejisti

0/0
23.9.2008 13:40

czechian

Re: Re: Gumová kola

A kde, proboha? Takto vypadá podvozek toho vozu: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fd/Bogie-metro-Meteor-p1010692.jpg R^

0/0
23.9.2008 16:44

Ptolemaios

Re: Gumová kola

jsou z důvodu tiché jízdy.Kromě vertikálních kol se ještě používají horizontální kola,která plní funkci udržení nosného kola na koleji.Tak to alespoň pracovalo v roce 1976 v Montrealu v Kanadě.Bylo to úžasné.Myslím ,že Frantíci kanadský koncept převzali, a pak i Švýcaři.

0/0
23.9.2008 22:16

-

Bezpečí především

Protože by to bylo pro řidiče nebezpečné?

0/0
23.9.2008 12:52

Rozmarýna

řízení metra

Trochu mi vadí, že tam není člověk, který by řídil. Myslím, že počítač není schopen zvládnout každou situaci, která může nastat, i když je naprogramovaný na lecjakou situaci, tak pořád je to stroj.

0/0
23.9.2008 12:39

goober

Re: řízení metra

V Praze na trase A a C jezdí vlaky také již samy. Strojvedoucí je tam jen na otevírání dveří a kvůli zajíždění do depa....

0/0
23.9.2008 12:55

czechian

Re: Re: řízení metra

No to není tak úplně pravda. Strojvedoucí na Céčku zajišťuje hlášení stanic, otevírání a zavírání dveří a odjezd ze stanice, co se týče provozu s cestujícími. A právě to jsou ty nejobtížnější úkoly, které je problém počítač naučit zvládat. Dávkovat výkon motorů a brzdit podle plánu, to je pro zabezpečovací systém naprosto triviální úkol.

0/0
23.9.2008 13:07

alan

Re: Re: řízení metra

... a pro řešení nenadálých situací - si zapomněl dodat to nejpodstatnější

0/0
23.9.2008 13:08

Ptolemaios

Re: řízení metra

Rosemary, jeď se podívat do Atlanty, tam již více než 15 let jezdí na letiští automatická podzemka (spojuje jednotlivé gates) BEZ řidičů- nevím že by tam¨někdy došlo k poruše, či neštěstí.Samozřejmě jde o relstivně krátké trasy.

0/0
23.9.2008 22:20

czechian

Re: Re: řízení metra

Ano, ale jezdí za sklem a kompletně v podzemí. Tam moc mimořádností nenastane.

0/0
23.9.2008 23:05

7036

Re: Re: Re: řízení metra

Norimberk, U3, cca od 2007, doba jízdy tak 13 minut. Bez řidiče. Bez skleněných stěn. Jedna z konečných je u základní školy, odkud jezdí docela dost dětí (viděno na vlastní oči). Bez problémů

0/0
25.9.2008 22:09

Vena.M

Automaticke, je to opravdu vyhoda?

Nevím, zda to, že je metro bezpilotní (bez řidiče) je v tomto případě výhoda .. dokážu si velmi lehce představit situaci, kdy na otevřeném úseku spadne do trati strom a metro do něj vlítne v plné rychlosti ... bude to mít fatální následky .. takže osobně mi metro bez řidiče nepřijde moc dobré pro otevřené tratě ... v tunelech je to něco jiného ...

A nebo ví někdo, jak mají tuto alternativu ošetřenou?

0/0
23.9.2008 12:38

kampelicka

Re: Automaticke, je to opravdu vyhoda?

elektronickej detektor ?

0/0
23.9.2008 12:49

czechian

Re: Automaticke, je to opravdu vyhoda?

Za a) to není první obdobný systém a za b) je to ve Švýcarsku. R^ Tyto systémy jsou dobře odzkoušené a tak jsou na nějaké obdobné události připravené. V Praze na lince C se automatický systém také zamýšlel a základním předpokladem bylo vytvořit systém infračervených čidel pro ochranu kolejiště. R^

0/0
23.9.2008 12:53

ShibbyX

Re: Re: Automaticke, je to opravdu vyhoda?

Na lince C nebyl tento systém jen zamýšlen, ale i testován a to úspěšně. Ale spuštění v běžném provozu je druhá věc ;-) Metra na lince C jsou navíc i přes přítomnost řidiče z velké části řízena automaticky!

0/0
23.9.2008 21:58

Elvis

Re: Automaticke, je to opravdu vyhoda?

Ak si dobre pamatam, tak otvoreny usek je na tej trati iba jeden, v takom malom udoli,  snad nejakych 150 metrov dlhy, a stromy su od neho daleko. Navyse blizko oboch koncov toho udolia su stanice, takze prave tam metro ide relativne krokom, a cely usek je posiaty kamerami.

0/0
23.9.2008 12:57

Vena.M

Re: Re: Automaticke, je to opravdu vyhoda?

Myslel jsem konkrétně tento úsek http://technet.idnes.cz/ve-svycarsku-zacalo-jezdit-nejstrmejsi-metro-na-svete-bez-ridice-pyc-/foto.asp?foto1=FUR25f0ea_DSC01194.JPG 

Ale je možné, že jej mají hlídaný kamerově a ir čidly, jak tu někdo zmiňoval ...

0/0
23.9.2008 13:52

Klokan

Re: Re: Automaticke, je to opravdu vyhoda?

V Londyne je take "bezpilotni" metro, jde o 14. linku DLR - coz de facto je metro jen tak napul, neb to jezdi po samostatnych mostnich kolejnicich a v drtive vetsine pripadu venku. Ale listky a Oyster Card na to platej ;-). Pad prekazek (ala strom) do kolejiste je diky separo





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.