Diskuze

Letadlová loď Enterprise: americká chlouba unikla zkáze díky bouři

Nejslavnější letadlová loď druhé světové války byla vlastně plovoucím letištěm. Skoro tři tisíce mužů, bezmála sto letadel a šestatřicet děl z ní činily velkou oporu amerického námořnictva.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Atol

22. 4. 2009 10:37
NOVÉ INFORMACE NEBO NESMYSL?

V 1. díle padlo několik informací, které nevím kam zařadit a je otázkou jestli jsou pravdivé nebo se jedná kachny.

1. Dodnes není úplně jasné proč admirál Halsey odplul se všemi třemi letadlovkami na moře krátce před japonským útokem. Jak známo poslal tuším Lexington s nákladem stíhaček na Midway a sám se vydal s E. a Hornetem na cvičení. Proč tu dělal před víkenem kdy došlo k útoku jsem v dostupné literatuře nenašel. Možná dostal diskrétní varování od zpravodajců, ale potvrzené to není.

2. V pořadu zaznělo, že jakmile se Halsey dozvěděl o útoku na Pearl Harbor, vyslal proti Japoncům 18 stíhaček a 6 jich bylo sestřeleno. Myslím si, že se jedná o nesmysl. Pokud vím tak jediné letecké střetnutí 7. 12. 1941 bylo mezi dvěmi stíhačkami letectva, které sestřelily 4 zera. Palubní letectvo ten den přeci do bojů vůbec nezasáhlo.

Halsey sice chtěl napadnout Nagumovu flotilu, ale ta se nacházela  SV od Havaje zatímco Američani byli jižně, tedy mimo dolet letadel z E. a ta je proto vůbec nenašla.

0 0
možnosti

wildge

22. 4. 2009 12:47
Re: NOVÉ INFORMACE NEBO NESMYSL?

Myslim si, ze to byla proste jen nahoda. Lexington a Enterprise odvazely letadla na Midway (L.) a Wake (E. se jiz vracela), kde se dal ocekavat utok. Saratoga byla v San Diegu. Ostatni byly v Atlantiku. Do boju v PH zasahlo z Enterprise 18 bombarderu SBD Dauntless, ktere

akorat nahodou priletaly z Enterprise. Jeden byl sestrelen

protileteckou obranou, jeden havaroval, ctyri sestrelili Japonci.

Nebylo moc duvodu si myslet, ze Japonci zautoci zrovna na Pearl Harbor. Nikdo to necekal, obsluha radaru na Oahu tomu nemohla vubec uverit. A taky se nakonec ukazalo, ze to sice byl efektni, ale ne moc efektivni zacatek valky.

U Midwaye se pak ukazalo, jak na tom kdo takticky je. Japonci to diky zavaznym chybam jak pri planovani (napr. dve letadlovky u Aljasky), tak pri samotnych bojich (prezbrojovani letadel pri neschopnosti se rozhodnout, na co se bude utocit) i pri papirove presile tezce projeli. Valka v Pacifiku by vypadala uplne jinak, kdyby tyhle dve akce Japonci nezbabrali.

0 0
možnosti

BenediktSpinoza

21. 4. 2009 18:45
krasna ukazka bezneho prekladu (pol)odborneho textu

prekladatel anglickym slovum rozumi ale nezna ceske ekvivalenty, takze pise nesmysly

0 0
možnosti

ainsel

21. 4. 2009 21:47
Re: krasna ukazka bezneho prekladu (pol)odborneho textu

tak jsem to zkouknul a většina toho v televizi zazněla úplně jinak, přišlo mi, že se místní autor snažit zachytit některé věty a vyšel mu z toho nesouvislý blábol...

docela slušný pořad

0 0
možnosti

Oto

21. 4. 2009 13:18
z 12 pilotů Enterprise zajatých během války byli 4 popraveni

z 12 pilotů Enterprise zajatých během války byli 4 zavražděni japonci.

Dva jsme již zmínil dříve (13:00) další dva byli Harry Aldro a Charles McVay - členové posádky TBF - popraveni na Formose ( Tchajwan) 19/6/1945 spolu s dalšími 14 zajatci

0 0
možnosti

Oto

21. 4. 2009 13:14
ba naopak vítr byl vítán, nejvíc problému bylo za bezvětří

vítr byl naopak vítán, nejvíc problému bylo za bezvětří nebo když loď z bezpečnostních důvodů nemohla manévrovat proti větru ( viz například ztráty palubnách letounů RAF při operaci Avalanche ) kdy za vysokých teplot nefoukal žádný vítr a britské letadlové lodě z důvodu havárií ztratily behěm dne D a D+1 40 ze 105 stíhaček v D+2 byly nasazení schopno pouze 39 letadel z původních 105.

Celkově provedly letadla během 3 dnů 713 letů a při přistání bylo 73 nehod (32 na odpis,24 na generálku a 17 opravitelných na místě).

To vše se stalo za totálně klidného moře a bezvětří:-/

0 0
možnosti

Oto

21. 4. 2009 13:00
střelec Bruno Peter Gaido byl zavražděn v zajetí

se svým pilotem  Frankem O´Flahertym zhruba 10 dní po té, co je Japonci vylovili z moře na nafukovacím člunu někdy po  4/6/1942.

 Zavražděni osádkou křižníku Makigumo - podle svědectví byli se zátěží vhozeni do moře,

0 0
možnosti

Ice

21. 4. 2009 12:53
oprava

Problém je v tom, že autor vycházel z neopraveného překladu.  

Po korektuře už by to tam být nemělo :-)

http://www.valka.cz/clanek_13037.html

0 0
možnosti

Václav Nývlt - Technet.cz

21. 4. 2009 13:25
Re: oprava

Autor nevycházel z překladu, ale videopřepisu - toho, co bude za pár hodin vysílán.

0 0
možnosti

dual_tip2

21. 4. 2009 12:49
a ty myslis

ze Fidela a jemu podobne idealy roku 89 zajimaji? blahovy ... ti se tresou, jak se sem socanske a komouske praktiky vrati, jak zas neschopni a hloupi budou vladnout tem co neco umi a chteji dokazat ... tak jako pred rokem 89. ze panove obdivovatele Jakesu, Urbanku a spol? :-©

0 0
možnosti

dual_tip2

21. 4. 2009 12:58
Re: a ty myslis

safra, to nepatrilo do tyhle diskuse, sorry :(

0 0
možnosti

wildge

21. 4. 2009 12:49
60kg puma

60kg puma by byla takova vetsi prskavka, rozhodne by nevyradila letadlovou lod z provozu.

0 0
možnosti

Paulo

26. 4. 2009 21:26
Re: 60kg puma

Letadlovou lod jako takouvou ne, ale znicila by palubu a tim vyradila lod z boje, aspon nez by se paluba opravila. Pri mensim poskozeni by nemusel byt problem palubu opravit jeste na mori.

0 0
možnosti

The_Real_Koudelka

21. 4. 2009 11:31
Hezká fotka ...

... nové rozestavěné Enterprise v suchém doku:

http://www.myplacetoo.com/uss%20enterprise%20dry%20docked.jpg

0 0
možnosti

Surovec

21. 4. 2009 10:10
nepřesnosti

"Ztráty v Pearl Harboru byly dramaticky větší. Americké námořnictvo ztratilo čtyři křižníky, pět torpédoborců a čtyři pomocné lodě. Z osmi válečných lodí zkáze neunikla ani jedna, přičemž čtyři byly zcela potopeny."

"Válečná loď" je každá loď účastnící se války, tedy i křižník a torpédoborec, tanker atp.

"Bitevní loď" je kategorie válečné lodi, stejně jako je kategorií loď "letadlová". Byly potopeny 4 bitevní lodě (některé později vyzdviženy a opraveny atp.)

Toto je bohužel obecný rys českých překladů týkajících se námořní problematiky, moře nemáme a naši lidi v tom mají guláš, zaměňují pojmy, názvy, kategorie, hodnosti...  Kdyby si aspoň přečetli českou příručku NATO, tam tyhle pojmy jsou i když ne ideálně, tak aspoň jednoznačně. Doporučuju třeba knihy Františka Novotného, kde se i tímhle občas zabývá a problematice rozumí

0 0
možnosti

cassul

21. 4. 2009 10:29
Re: nepřesnosti

Když v nějaké detektivce (tedy ne v odborné literatuře) zmotají hodnosti, označení plachet nebo něco podobného, budiž to pochopím. Čeština nemá pro všechno termíny a i když je má, nejsou u veřejnosti moc rozšířené a chtít po nějakém překladateli, aby nastudoval správnou terminologii kvůli pár odstavcům, kterým stejně skoro nikdo nerozumí, to bychom chtěli moc. Zejména když si zhusta pletou i tvrdé a měkké i.

Nicméně poplést bitevní a válečné lodě není věc neznalosti, ale ignorance.

0 0
možnosti