- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Dneska může pilota dělat snad i cvičená opice-podle toho to taky vypadá! Viz seriál Letecké katastrofy-na sebemenší problém si "kvalifikovaný" (spíš rekvalifikovaný) pilot (původem asi kuchař )musí vzít manuál o několika stovkách stran a číst. Používat rozum-to ne-on vlastně stejně žádnej nemá.
no a třešnička je "sexy managerské" chování dopravců-jeden chce nechat pilotovat letušky( no, ony toho zase tolik už zkazit nemohou, to je fakt ), další přetahuje servisní intervaly, ve vzduchu jsou vraky, co by měly bejt už 10 let na šroťáku atd..
No jednou tvrdili, že všechno znaj, ale ten manuál musej dle bodu 1) při problémech pročíst a "odškrtávat" postup řešení...
To by ten machr co po výpadku motorů přistál na řece asi bez ztrát na životech nezvládl...
chyba je ze se snazi vytezit hmotnostni limit na maximum kvuli zisku. krome rizika jsou tam pak lidi nacpani jak sardinky
"maximum kvuli zisku."
Nikoliv kvuli CENAM LETENEK - konkurencni tlak a to jen a pouze - mnoho zakazniku zajima jen CENA !!!
To se furt učí, jak pilot nesmí dát na pocity, ale slepě věřit přístrojům Možná to pár jedinců zachránilo, ale i přístroje maj své limity a zkušenej pilot by si měl poradit bez dlouhého listování v tisícistránkové příručce
moje řeč, sebrat jim občas budíky, posledních 20 let jsem na padakovym kluzaku taky žádný neměl
Je to smutné, že takový drahý dopravní prostředek není vybaven GPS. Moje měří rychlost lépe než tachometr.
Znovu stale dokola - hazeni hrachu na stenu - je treba rychlost VUCI OKOLNIMU VZDUCHU nikoliv vuci Zemi - pokud vitr o 100 km/h - tak proste o tolik se udaj z GPS lisi o kutecne rychlosti letadla vuci vzduchu a to klidne znamena ze PODLE GPS mate rychlost dostatecnou - ve skutecnosti jste jiz pod padovou rychlosti !!!
pořád se tu mluví o tom, že nevěděli jakou mají rychlost, ale když si ero vyážím, tak si mohu hodit šlofíka a i bez autopilota mi to krásně letí i skrz turbolenci a automaticky seřizuje
ulomila se směrovka za letu, nebo nárazem o moře? To je kardinální otázka. Už by se to mělo vědět za tu dobu. Pokud za letu, tak ona způsobila havárii, tedy ten, který ji ovládal. To v článku chybí.
směrovka se nemusela ulomit za letu ani nárazem do moře ale pádem, resp překročením konstrukčních limitů. Jinak je Váš dotaz nesmysl jelikož i bez směrovky se dá letět.
-pokud byla informace o ztrátě rychlosti z ucpaných Pit. čidel, tak autopilot samozřejmě přidal max. na motorech-odtud stoupání nad úhel, kdy motory neměly dost náporového vzduchu a let byl nezvladatelný. Než se pilot zorientoval, aby přepnul na ruční řízení, bylo pozdě. Podobná havárie B 757 se stalo r. 2000 po vzletu z Puerto Plata, letadlo tam parkovalo asi 14 dní bez řádného servisu-zakrytí Pit. trubic, v té pro AP se usídlily vosy-kutilky a přicpaly ji hlínou svého hnízda, čidlo dávalo údaj násobné skutečné rychlosti, pilot ubíral bez autopilota, až po 10 minutách letadlo spadlo do Atlantiku. Z vylovených čidel a analýzou let.údajů bylo toto prokázáno.
nezvladatelný let?? Klidně vypnu motory a udělám pár akrobatických čísel! Mám 10 km výšky a můžu si dovolit skoro všechno. Tady se ale urvala směrovka, to je možná to co zapůsobilo, bez ní se lítat nedá. A co jí urvalo? Možná pilot párkrát dupl na směrovku když nevědel co udělat. To je také kdysi stalo, letadlo dopadlo do města v USA.
To je to, že piloti nemají praxi na plachtáku, neumí cítit letoun zadkem, jen koukají do monitorů.
kteří říkají, že GPS ani inerciální navigace neřeknou nic o rychlosti a směru větru, takže navigační systém bez údajů o těchto veličinách v tomto ohledu moc nepomůže.
Nešlo by to ale kompenzovat jinak? Při změně rychlosti a směru větru se mění rychlost a množství vzduchu vstupujícího do motoru. I když nevím, jak moc kompresor tenhle údaj zkreslí.
Neexistovala by možnost porovnávání údajů o průměrné rychlosti z GPS nebo inerciálu s uvedeným údajem o vstupu vzduchu do motorů. Pokud by pitotka zaznamenala změnu rychlosti, ale rychlost podle GPS a inerciálu by byla stejná a ke změně parametrů od motorů by taky nedošlo, byla by to indikace problému na pitotce.
Bylo by to samozřejmě supernepřesné, ale jako varování na problém by to stačilo. Pořád lepší než se spoléhat jen na pitotku - tj. nezdvojený systém.
Co si myslí ti, kteří tomu na rozdíl ode mě rozumějí?
dost dobře si to nedokážu představit. To že piloti mají problém ví i bez takovéhoto složitého porovnávání. Hlavně ale i ostatní systémy potřebuji vědět relativně přesnou rychlost a nikoliv nějakou spočítanou rychlost +-100km/hod Spíš bych ale řekl +-400km/hod :) jelikož zjišťovat rychlost a směr větru podle odporu turbíny je tak trošku z říše fantazie. Dokonce i kdyby to bylo možné tak je další problém jak rychle jsou počítače schopny spočítat TAS. Autopilot potřebuje tyto informace s co nejmenším dopravním zpožděním v opačném případě se celá soustava stává velmi obtížně regulovatelná
Řeknu vám to takhle, kdyby to bylo tak snadné jak říkáte, tak by se to už dávno používalo
Všichni tady řeší GPS jako alternativu k zjištění rychlosti IAS :D mě by ale spíš zajímalo, co v tu chvíli indikovaly ostatní přístroje? Pokud zamrzla jen pitotova trubice, muselo se stoupání projevit na výškoměru a variu a hlavně ho museli vidět na umělém horizontu, nebo ne?
Chápu sice tu úvahu, že se pilot podívá na rychloměr, vidí jak se ručička blíží k Vne (velocity never exceeded) a přitáhe. Ale opravdu? Když jsou v bouřce? Co nějaký scan přístrojů před tím, než provedu manévr v IMC..
Co myslí ostatní piloti?
A. E.
jenomže stejně jako může zamrznou Pittotka tak může zamrznout i čidlo statického tlaku, jak víte, který údaj je ten správný? Umělý horizont sice je nezávislý na venkovních čidlech ale zase vám v takových podmínkách není schopen říct nic o rychlosti klesání nebo stoupání. Letadlo může výrazně klesat i když má čumák nad horizontem a obráceně.